لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان خانگی پوسیدگی دندان

درمان خانگی پوسیدگی دندان | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی پوسیدگی دندان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پوسیدگی های کوچک در دندان ها، ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشند. درمان های خانگی می تواند از ایجاد این پوسیدگی دندان جلوگیری نموده و یا از ایجاد یک حفره بزرگتر جلوگیری می کند. تجمع مواد غذایی و باکتری های در دندان حفر های دندانی و یا در کنار خط لثه را پلاک دندان می نامند. اگر پلاک های موجود از بین نرود، باعث پوسیدگی دندان می شود.

استرپتوکوک موتانس یک نوع از باکتری های شناخته شده است که در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارد.

این نوع باکتری در ایجاد پلاک ها در مکان هایی زیر یافت می شود:

    • ترک ها، چاله ها و شیار های دندانی
    • بین دندان ها
    • در اطراف دندان های پر شده، به ویژه هنگامی که آن ها را می شکنند.
    • نزدیک به خط لثه

با گذشت زمان، پوسیدگی به لایه درونی دندان، که عاج نام دارد می رسد. در این مرحله، یک حفره ایجاد و توسعه پیدا می کند. ممکن است برای جلوگیری از بزرگ شدن پوسیدگی و تبدیل آن به حفره دندانی بتوان از جندین داروی خانگی استفاده کرد. این داروهای خانگی تا زمانی که پوسیدگی به قسمت درونی دندان یعنی عاج نرسیده است کارساز است.  زمانی است که پوسیدگی در مینای دندان اتفاق افتاده اما هنوز به عاج نرسیده است.

هنگامی که پوسیدگی به عاج می رسد نیاز به درمان تخصصی دارد. حتما باید به دندان پزشک مراجعه شود.

آیا می توانیم حفره ای دندانی را در منزل درمان کنیم؟

درمان خانگی پوسیدگی دندان | پزشکت

حفره های دندانی باید توسط یک دندان پزشک درمان شود.

با این حال، چندین نوع از داروهای خانگی می توانند باعث تقویت مینای دندان در مرحله قبل از حفره ی دندانی شوند. مسواک زدن دندان دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید یک راه امتحان شده برای بازسازی مینای دندان و جلوگیری از ایجاد حفره های دندانی است. نتایج حاصل از یک مطالعه در سال  ۲۰۱۴ نشان می دهد که خمیر دندان حاوی فلوراید بالا به طور قابل توجهی به سخت شدن مینا داندان و حفاظت از آن در مقابله با پوسیدگی کمک می کند. با این حال برخی از مردم ترجیح می دهند به استفاده از داروهای خانگی طبیعی به جای محصولات حاوی فلوراید به درمان این عارضه بپردازند.

برخی از این درمان ها عبارتند از:

روغن نارگیل یا کنجد

درمان خانگی پوسیدگی دندان | پزشکت

روغن نارگیل یا کنجد از یک طب باستانی به نام آیورودا سرچشمه گرفته است. در این درمان شما یک قاشق غذاخوری از روغن کنجد یا روغن نارگیل را در اطراف دهان خود برای یک دوره تجویز شده قرار می دهید. سپس آن را از دهان خود خارج می کنید. در حالی که برخی ادعا می کنند هیچ مستند علمی در این نوع از درمان وجود ندارد. با این حال یک تحقیق در سال ۲۰۰۹  نشان داد که با استفاده از روغن کنجد این روش به اندازه استفاده از دهان شویه مقدار پلاک باکتری کاهش می یابد. اگر استفاده از روغن نارگیل یا کنجد پلاک را کاهش دهد. ممکن است به بازسازی مینای دندان و جلوگیری از ایجاد حفره در دندان کمک کند. مطالعات بیشتری برای تایید این درمان و اثرات آن نیاز است.

آلوئه ورا

درمان خانگی پوسیدگی دندان | پزشکت

ژل دندان آلوئه ورا ممکن است به مبارزه با باکتری هایی که باعث ایجاد حفره دندان می شوند، کمک کنند. با توجه به بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۵، اثر ضد باکتریایی این ژل، باکتری های مضر را در دهان از بین می برد. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، با این حال ممکن است ژل آلوئه ورا به بازسازی مینای دندان در مرحله قبل از حفره دندانی کمک کند.

اجتناب از اسید فیتیک

اسید فیتیک در غلات و حبوبات مانند لوبیا قرمز یافت می شود.

اسید فیتیک ممکن است به مینای دندان آسیب برساند و برخی بر این باورند که قطع استفاده از آن در رژیم غذایی می تواند از پوسیدگی دندان و حفره دندانی جلوگیری کند. مطالعه انجام شده در دهه 1930، نشان میدهد ارتباطی بین ایجاد حفره دندانی و رژیم غذایی سرشار از اسید فیتیک وجود دارد. با این حال، شواهد کافی برای تایید این مطالعه وجود ندارد. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۴ نشان داد که اسید فیتیک، جذب مواد معدنی از مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از مطالعات نشان داده که اسید فیتیک  باعث شکسته شدن مواد معدنی موجود در مواد غذایی شده  و از این رو باعث پوسیدگی دندان می شود. شایان ذکر است که این مطالعه بر روی ۲۰ شرکت کننده انجام شده است.

از آن جایی که اسید فیتیک اغلب در غلات و حبوبات یافت می شود، از جمله موارد زیر:

    • ذرت
    • گندم
    • برنج
    • گندم سیاه
    • لوبیا سبز
    • لوبیا چیتی
    • لوبیای چشم بلبلی
    • لوبیای پهن

تحقیقات بیشتر در مورد اینکه آیا اسید فیتیک با شکستن مواد معدنی بر مینای دندان اثر می گذارد یا نه ضروی می باشد.

ویتامین D

درمان خانگی پوسیدگی دندان | پزشکت

از یک بررسی در سال ۲۰۱۳، نتیجه گرفته شد که مکمل های ویتامین D به طور قابل توجهی به کاهش بروز حفره های دندانی کمک می کند.

ویتامین D ممکن است اثر بازسازی داشته باشد، همین طور می تواند به تقویت مینای دندان کمک کند.

اجتناب از غذاها و نوشیدنی های شیرین

مصرف شکر یکی از علل اصلی ایجاد حفره ها ی دندانی می باشد. شکر با باکتری ها دهان مخلوط می شود و یک اسید را تشکیل می دهد که مینای دندان را از بین می برند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۱۶ توصیه می کند که مردم برای جلوگیری از ایجاد حفره های دندانی باید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهند.

خوردن ریشه شیرین بیان

درمان خانگی پوسیدگی دندان | پزشکت

ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد باکتریایی می باشد که، ممکن است به درمان حفره های دندانی کمک کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد که خواص ضد باکتریایی ریشه شیرین بیان ممکن است باکتری هایی که باعث ایجاد حفره های دندانی می شوند را مورد هدف قرار دهد. یک مطالعه کوچک از همان سال پیشنهاد کرد که استفاده از آب نبات چوبی  که حاوی عصاره شیرین بیان است، ممکن است  به جلوگیری از حفره دندانی کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. قبل از ملاقات با دندان پزشکان می توانید از این آب نبات چوبی برای جلوگیری از ایجاد حفره  دندانی استفاده کنید.

آدامس بدون قند

نتایج حاصل از یک مطالعه ۲۰۱۵ نشان می دهد که استفاده از آدامس بدون قند پس از غذا، میزان سطح باکتری که موجب آسیب رسیدن به مینای دندان می شود را کاهش می دهد.

کاهش این باکتری ها ممکن است باعث قوی شدن مینای  شود.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

داروهای خانگی ممکن است خطر ابتلا به حفره دندانی را کاهش داده یا اثر معکوس بر بهبود آن داشته باشد. این درمان ها باید در کنار تکنیک های توصیه شده  توسط دندان پزشک، مانند مسواک زدن، ترجیحا با خمیر دندان فلوراید استفاده شود. همه حفره های دندانی باعث درد می شوند. پس ضروری است که به طور منظم برای معاینه دندان های خود به دندان پزشک مراجعه کنید. دندان پزشکان می توانند حفره ها را در مرحله اولیه تشخیص دهند و اقدام پیشگیرانه را توصیه کنند. آن ها همچنین ممکن است پر کردن، تاج و یا درمان های دیگر برای موارد پیشرفته از پوسیدگی تجویز کنند.

منبع: https://www.medicalnewstoday.com/articles/321259.php

[advisers limit=5 skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز