لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین عوارض مصرف لفلونوماید

شایع ترین عوارض مصرف لفلونوماید || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

لفلونوماید یک داروی تجویزی است که علائم آرتریت روماتوئید (RA) را تسکین می‌‌دهد. این دارو متعلق به گروهی است که به عنوان داروهای ضد روماتیسمی‌‌اصلاح کننده بیماری (DMARDs) شناخته می‌‌شود. DMARD ها با آرام کردن سیستم ایمنی بیش فعال بدن شما برای کمک به کاهش التهاب عمل می‌‌کنند.

لفلونوماید برای چه مواردی استفاده می‌‌شود؟

سازمان غذا و دارو (FDA) لفلونوماید را برای درمان بزرگسالان مبتلا به RA فعال تایید کرده است. RA یک اختلال خود ایمنی است که باعث علائمی‌‌ مانند تورم، درد، سفتی و آسیب به مفاصل شما می‌‌شود.

لفلونوماید دارای یک هشدار جعبه‌ای است که سخت‌ترین برچسب هشدار FDA است و توصیه می‌کند از مصرف آن در افرادی که باردار هستند یا مبتلا به بیماری شدید کبدی هستند، خودداری شود. طبق گفته FDA، لفلونوماید می‌‌تواند باعث آسیب شدید کبدی و کشنده شود. لفلونوماید اگر در دوران بارداری استفاده شود، به طور بالقوه می‌‌تواند برای جنین سمی ‌‌باشد.

لفلونوماید به صورت قرص خوراکی موجود است. منظور مصرف خوراکی است. می‌‌توانید این دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. لفلونوماید را در دمای اتاق کنترل شده که حدود 77 درجه فارنهایت است نگهداری کنید.

عوارض جانبی لفلونوماید چیست؟

مانند بسیاری از داروها، لفلونوماید می‌‌تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. یک متخصص پزشکی می‌‌تواند شما را در مورد عوارض جانبی راهنمایی کند. اگر عوارض دیگری را تجربه کردید، با داروساز یا متخصص پزشکی خود تماس بگیرید. شایع ترین عوارض جانبی لفلونوماید، عبارتند از:

  • سرگیجه
  • خارش
  • اسهال
  • ریزش مو
  • زخم های دهان
  • سطح انرژی پایین
  • حالت تهوع یا استفراغ

اگر هر یک از این عوارض جانبی از بین نرفت یا شدیدتر شد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود صحبت کنید.

هشدار در هنگام مصرف دارو

این دارو دارای هشدار جعبه سیاه است. هشدار جعبه سیاه جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است. همچنین هشدار جعبه سیاه به پزشکان و بیماران در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد هشدار می دهد.

هشدار خطر بارداری

اگر باردار هستید نباید این دارو را مصرف کنید. علاوه بر این، اگر در سنین باروری هستید و از روش‌های موثر پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کنید، نباید آن را مصرف کنید. هنگام مصرف این دارو از باردار شدن خودداری کنید. اگر باردار شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

هشدار آسیب کبدی

در هر فردی که این دارو را مصرف می کند، آسیب کبدی ممکن است رخ دهد. افرادی که آسیب کبدی دارند نباید این دارو را مصرف کنند. پزشک شما ممکن است حداقل ماهانه به مدت شش ماه پس از شروع این دارو و هر شش تا هشت هفته پس از آن آزمایش خون را برای اندازه گیری عملکرد کبد انجام دهد.

هشدار عفونت

در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا عفونت های جدی، مصرف این دارو توصیه نمی شود. اگر به یک عفونت جدی مانند ذات الریه یا سل مبتلا شدید، با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شود آیا باید مصرف این دارو را قطع کنید یا خیر.

هشدار آسیب عصبی

این دارو می‌تواند به اعصاب برخی افراد آسیب برساند و باعث بی‌حسی، گزگز، یا درد سوزش در دست‌ها و پاها شود. این می تواند پس از قطع دارو از بین برود. با این حال، برخی از افراد همچنان علائم دارند.

هشدار سطح سلول های خونی

ممکن است پزشک به طور مرتب سطح سلول های خونی شما را کنترل کند. اگر تب، خستگی غیرعادی، عفونت های مکرر، یا کبودی یا خونریزی به راحتی داشتید، با پزشک خود صحبت کنید.

هشدار آلرژی

این دارو می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو یا زبان شما
  • کندوها

در صورت بروز این علائم، با مراکز درمانی تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید. اگر تا به حال واکنش آلرژیک به این دارو یا تری فلونوماید داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

هشدار برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند

برای افراد مبتلا به بیماری کبد: اگر مشکلات کبدی دارید، استفاده از این دارو ممکن است آسیب بیشتری به کبد شما وارد کند. در صورت ابتلا به بیماری کبدی این دارو توصیه نمی شود.

برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی: اگر مشکلات کلیوی دارید با پزشک خود در مورد استفاده از این دارو صحبت کنید. اگر کلیه ها به خوبی کار نکنند ممکن است سطوح بالاتری از دارو در بدن شما باقی بماند. مشخص نیست که آیا این می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند یا خیر.

برای افراد مبتلا به عفونت جدی: در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا عفونت های جدی، این دارو توصیه نمی شود. اگر به یک عفونت جدی مانند ذات الریه یا سل مبتلا شدید، با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شود آیا باید مصرف این دارو را قطع کنید یا خیر.

هشدار برای گروه های دیگر

  • برای زنان باردار: این دارو در زنان باردار به دلیل احتمال آسیب رساندن به جنین نباید مصرف شود. یک دفتر ثبت بارداری نتایج را در زنانی که در دوران بارداری در معرض لفلونوماید قرار گرفته اند، بررسی می کند.
  • برای زنان شیرده: مشخص نیست که آیا این دارو از شیر مادر عبور می کند یا خیر. شیر دادن به خانم ها در حین مصرف این دارو توصیه نمی شود. شما و پزشکتان ممکن است نیاز به تصمیم گیری داشته باشید که آیا این دارو را شیر می دهید یا مصرف می کنید.
  • برای کودکان: این دارو برای افراد زیر 18 سال تایید نمی شود.

چه مقدار از لفلونوماید را باید مصرف کنم؟

شایع ترین عوارض مصرف لفلونوماید || پزشکت

دوز این دارو برای بیماران مختلف، متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

مقدار دارویی که مصرف می‌‌کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که برای آن از دارو استفاده می‌کنید بستگی دارد.

برای فرم دوز خوراکی (قرص) و آرتریت روماتوئید:

  • بزرگسالان: برای بیمارانی که در معرض خطر کم بیماری های کبدی و مشکلات مغز استخوان ناشی از Arava® هستند ابتدا 100 میلی گرم یک بار در روز به مدت 3 روز، سپس 20 میلی گرم یک بار در روز تجویز می شود. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز را تنظیم کند.
  • برای بیمارانی که در معرض خطر بیماری های کبدی و مشکلات مغز استخوان ناشی از Arava® هستند شاید 20 میلی گرم یک بار در روز تجویز شود.
  • کودکان: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

اگر یک نوبت از لفلونوماید را فراموش کردید، باید به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اما اگر تقریباً زمان مصرف نوبت برنامه ریزی شده بعدی فرا رسیده است، باید دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. برای جبران دوز فراموش شده اضافی مصرف نکنید. انجام این کار می‌‌تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

عوارض مصرف بیش از حد دارو

قرص خوراکی Leflunomide باعث خواب آلودگی نمی شود، اما می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

اگر مقدار زیادی لفلونوماید مصرف کنید، ممکن است شروع به تجربه کنید:

  • اسهال
  • دل درد
  • افزایش آنزیم های کبدی
  • سطح پایین گلبول های قرمز خون (کم خونی)
  • سطح پایین گلبول های سفید خون (لکوپنی)

قبل از شروع این دارو و در حین استفاده از آن باید فشار خون خود را اندازه گیری کنید. اگر متوجه تغییری در فشار خون توصیه شده خود شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر در این مورد سوالی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف لفلونوماید در بارداری

استفاده از این دارو در دوران بارداری می‌‌تواند به جنین شما آسیب برساند. برای جلوگیری از باردار شدن از یک روش موثر پیشگیری از بارداری استفاده کنید. اگر فکر می‌‌کنید در حین استفاده از دارو باردار شده اید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر پدر هنگام باردار شدن شریک جنسی خود از آن استفاده کند، لفلونوماید ممکن است باعث نقص مادرزادی شود. مردانی که لفلونوماید مصرف می‌‌کنند باید از کاندوم به عنوان نوعی پیشگیری از بارداری در طول رابطه جنسی استفاده کنند. مردی که قصد دارد فرزندی داشته باشد باید مصرف این دارو را قطع کند و فوراً با پزشک خود مشورت کند.

اگر از تری فلونوماید نیز استفاده می‌‌کنید از این دارو استفاده نکنید. استفاده از این داروها با هم ممکن است عوارض جانبی ناخواسته و جدی ایجاد کند.

اگر درد یا حساسیت در قسمت فوقانی معده، مدفوع کم رنگ، ادرار تیره، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، یا زردی چشم یا پوست دارید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. اینها می‌‌توانند علائم یک مشکل جدی کبدی باشند.

کاهش خطر عفونت در هنگام مصرف لفلونوماید

شایع ترین عوارض مصرف لفلونوماید || پزشکت

لفلونوماید می‌‌تواند به طور موقت تعداد گلبول های سفید خون را کاهش دهد و احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد. همچنین می‌‌تواند تعداد پلاکت‌ها را کاهش دهد، که برای لخته شدن خون مناسب ضروری است. اگر این اتفاق بیفتد، برای کاهش خطر عفونت یا خونریزی، می‌توانید اقدامات احتیاطی خاصی انجام دهید، به خصوص زمانی که شمارش خون شما پایین است:

در شرایطی که می‌‌توانید از افراد مبتلا به عفونت دوری کنید. اگر فکر می‌کنید دچار عفونت شده‌اید یا تب یا لرز، سرفه یا گرفتگی صدا، درد کمر یا پهلو، یا دردناک یا مشکل ادرار می‌کنید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

  • در صورت مشاهده هرگونه خونریزی یا کبودی غیرمعمول، مدفوع سیاه، قیری رنگ، خون در ادرار یا مدفوع، یا لکه های قرمز روی پوست خود فوراً با پزشک خود مشورت کنید.
  • هنگام استفاده از مسواک معمولی، نخ دندان یا خلال دندان مراقب باشید. پزشک، دندانپزشک یا پرستار شما ممکن است راه های دیگری را برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها توصیه کند. قبل از انجام هر گونه کار دندانپزشکی با پزشک خود مشورت کنید.
  • به چشم‌ها یا داخل بینی‌تان دست نزنید، مگر اینکه دست‌هایتان را تازه شسته باشید و در این مدت به چیز دیگری دست نزده باشید.
  • مراقب باشید زمانی که از اجسام نوک تیز مانند تیغ ایمنی یا برش ناخن دست یا پا استفاده می‌‌کنید، خود را برش ندهید.
  • از ورزش های تماسی یا سایر موقعیت هایی که ممکن است کبودی یا آسیب دیدگی ایجاد شود، خودداری کنید.

در هنگام مصرف لفلونوماید چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

این دارو ممکن است باعث واکنش دارویی با ائوزینوفیلی و واکنش های سیستمیک (DRESS) از جمله واکنش های جدی پوستی شود. اگر تاول، لایه برداری یا شلی پوست، لرز، خارش، درد مفاصل یا عضلانی، ضایعات پوستی قرمز، اغلب با مرکز ارغوانی، زخم، زخم، یا لکه های سفید در دهان یا روی پوست دارید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از شروع استفاده از این دارو باید آزمایش پوستی برای سل انجام دهید. اگر شما یا هر کسی در خانه شما تا به حال به آزمایش سل واکنش مثبت نشان داده است، به پزشک خود اطلاع دهید.

استفاده از این دارو ممکن است خطر ابتلا به عفونت های جدی یا سرطان را افزایش دهد. اگر در مورد این خطر نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر در بازوها، دست‌ها، پاها یا پاها احساس سوزش، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا درد دارید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. اینها می‌‌توانند علائم بیماری به نام نوروپاتی محیطی باشند.

اگر سرفه با یا بدون تب، تنگی نفس یا هر گونه مشکل در تنفس دارید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

در مدتی که تحت درمان با لفلونوماید هستید و پس از قطع مصرف آن، هیچ واکسنی را بدون تأیید پزشک انجام ندهید. در حین دریافت این دارو نباید واکسن های ویروس زنده تزریق شود.

از مصرف داروهای دیگر خودداری کنید مگر اینکه با پزشکتان مشورت کرده باشد. این شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه و مکمل های گیاهی یا ویتامینی است.

دلایلی که نباید لفلونوماید مصرف کنید، چیست؟

شایع ترین عوارض مصرف لفلونوماید || پزشکت

چند دلیل وجود دارد که چرا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است لفلونوماید را به عنوان بخشی از برنامه درمانی شما انتخاب نکند.

در شرایط زیر بهتر است از مصرف لفلونوماید خودداری کنید:

  • به لفلونوماید یا هر یک از ترکیبات دیگر آن حساسیت دارند.
  • باردار هستند یا در تلاش برای باردار شدن هستند.
  • ابتلا به بیماری زمینه ای

آراکسا در دوران بارداری می‌‌تواند به جنین یا جنین آسیب برساند. به همین دلیل اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید نباید از لفلونوماید استفاده کنید. لفلونوماید یک هشدار جعبه ای در مورد این خطر دارد. اگر می خواهید باردار شوید، باید قبل، در طول و دو سال بعد از مصرف لفلونوماید از روش های پیشگیری از بارداری موثر استفاده کنید.  اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید بهتر است با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بهترین گزینه را برای شما انتخاب کنند.

لفلونوماید به طور بالقوه می‌‌تواند به شیرخواری که با شیر مادر تغذیه می‌‌شود آسیب برساند، اما مشخص نیست که آیا دارو به شیر مادر منتقل می‌‌شود یا خیر. اگر در حال شیردهی هستید با ارائه دهنده خود صحبت کنید.

یک فرد 65 ساله یا بالاتر اغلب داروها را کندتر هضم می‌‌کند. اگر در این گروه سنی هستید، ممکن است به دوز کمتر یا برنامه دوز متفاوتی نیاز داشته باشید.

اگر شرایط پزشکی خاصی داشته باشید ممکن است بدن شما با لفلونوماید رفتار متفاوتی داشته باشد. در صورت داشتن شرایط بهداشتی زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • التهاب ریه
  • فشار خون بالا
  • سرطان، مانند لنفوم
  • مشکلات مغز استخوان

دارو را طبق دستور مصرف کنید!

لفلونوماید برای درمان طولانی مدت استفاده می شود. اگر آن را طبق دستور مصرف نکنید با خطراتی همراه است.

اگر مصرف دارو را قطع کنید یا اصلا آن را مصرف نکنید: روماتیسم مفصلی می تواند باعث درد شدید شود و سایر اندام های بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص اگر درمان نشود. مهم است که مصرف دارو را طبق دستور پزشک ادامه دهید، حتی اگر احساس بهتری داشته باشید. این به شما بهترین شانس را برای مدیریت آرتریت روماتوئید و بهبود کیفیت زندگی شما می دهد.

اگر بیش از حد مصرف کنید: ممکن است سطوح خطرناکی از دارو در بدن خود داشته باشید. علائم مصرف بیش از حد این دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • دل درد
  • تغییرات در سطح سلول های خونی شما (در آزمایشاتی که پزشک می تواند انجام دهد نشان داده شده است)
  • تغییرات در عملکرد کبد شما (در آزمایشاتی که پزشک می تواند انجام دهد نشان داده شده است)

ممکن است برای کمک به خلاص شدن سریعتر از شر لفلونومید اضافی در بدن، نیاز به مصرف داروی دیگری داشته باشید.

اگر یک نوبت را فراموش کردید چه باید کرد: اگر یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. اگر زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک است، نوبت فراموش شده را رها کنید و نوبت بعدی را در زمان معمول مصرف کنید. بیش از یک دوز در یک زمان یا دوز اضافی مصرف نکنید. انجام این کار می تواند منجر به عوارض جانبی بیشتری شود.

چگونه تشخیص دهیم که دارو اثر می کند: باید درد مفاصل کمتری داشته باشید و بتوانید وظایف روزانه خود را بهتر انجام دهید.

چه داروهای دیگری با لفلونوماید تداخل دارند؟

شایع ترین عوارض مصرف لفلونوماید || پزشکت

لفلونوماید می‌‌تواند باعث آسیب کبدی شود. این آسیب در صورت مصرف با داروهای زیر افزایش می‌‌یابد:

  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای ضد ویروسی یا HIV (کمبود ایمنی انسان).
  • قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی جایگزین
  • داروهای تشنج، از جمله تگرتول (کاربامازپین ) یا دیلانتین (فنی توئین)
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن)، آسپرین، یا آلو یا ناپروسین (ناپروکسن)
  • برخی از داروهای کاهش دهنده کلسترول یا داروهای فشار خون بالا، مانند کرستور (روزوواستاتین)، ویتورین (ازتیمیب و سیمواستاتین)، لیپیتور (آتورواستاتین) و غیره

این لیست شامل تمام داروهایی که می‌‌توانند با لفلونوماید تداخل داشته باشند، نمی‌‌شود. قبل از مصرف این دارو، تمام داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه (OTC)، ویتامین ها، مکمل‌هایا گیاهان دارویی را که مصرف می‌‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. این به شما کمک می‌‌کند تا از تداخلات دارویی احتمالی جلوگیری کنید. اگر در مورد تداخلات دارویی سؤالی دارید، با یک پزشک یا داروساز صحبت کنید.

نمونه‌هایی دیگری از داروهایی که می‌توانند باعث تداخل با لفلونوماید شوند در زیر فهرست شده‌اند.

داروی ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری. ترکیب متوترکسات با لفلونوماید ممکن است خطر آسیب کبدی را افزایش دهد.

آنتی بیوتیک. ترکیب ریفامپین با لفلونوماید ممکن است باعث افزایش سطح لفلونومید در بدن شما شود. این ممکن است عوارض جانبی لفلونوماید را افزایش دهد.

رقیق کننده خون. ترکیب وارفارین با لفلونوماید ممکن است اثر وارفارین را بر خون شما کاهش دهد. ممکن است لازم باشد در حین مصرف لفلونوماید، آزمایش خون را بیشتر انجام دهید یا دوز وارفارین خود را تغییر دهید.

واکسن های زنده

قبل از دریافت واکسن زنده با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. لفلونوماید عملکرد سیستم ایمنی را کاهش می دهد. این ممکن است خطر ابتلا به بیماری را که واکسن برای جلوگیری از آن طراحی شده است افزایش دهد. واکسن های زنده عبارتند از:

  • اسپری بینی آنفلوآنزا
  • واکسن سرخک، اوریون و سرخجه
  • واکسن آبله مرغان (واریسلا)

داروهای مشابه و جایگزین کدامند؟

Arava دارویی است که به عنوان DMARD شناخته می‌‌شود که برای درمان RA استفاده می‌‌شود. سایر داروهایی که به مدیریت علائم RA کمک می‌‌کنند، عبارتند از:

  • NSAID ها، مانند ناپروسین (ناپروکسن)
  • داروهای بیولوژیک، مانند Humira (adalimumab)
  • مهارکننده های ژانوس کیناز (JAK) مانند Xeljanz (توفاسیتینیب)

زندگی با آرتریت روماتوئید گاهی اوقات می‌‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد. لفلونوماید در صورت استفاده صحیح می‌‌تواند یک داروی ایمن و موثر برای تسکین علائم RA باشد. در حالی که لفلونوماید پتانسیل عوارض جانبی جدی مانند واکنش های آلرژیک یا التهاب ریه را دارد، شایع ترین عوارض جانبی ممکن است خفیف تر باشد.

چگونه اثر می کند؟

قرص خوراکی Leflunomide برای درمان آرتریت روماتوئید فعال (RA) استفاده می شود. می تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند و به شما کمک کند کارهای روزانه را بهتر انجام دهید.

آرتریت روماتوئید زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد فعال می شود و به برخی از قسمت های بدن مانند مفاصل شما حمله می کند. لفلونوماید بخشی از سیستم ایمنی و پروتئین‌های بدن را که باعث التهاب می‌شوند، مسدود می‌کند.

لفلونوماید یک داروی ضدروماتیسمی اصلاح کننده بیماری غیربیولوژیکی (DMARD) است. این دارو را در دمای 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) و دور از نور نگهداری کنید این دارو را در مناطق مرطوب یا مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.

پس از قطع درمان با لفلونوماید، روشی برای حذف سریع آن از خون توصیه می شود. در غیر این صورت، ممکن است تا دو سال طول بکشد تا پس از قطع دارو، سطوح خونی غیرقابل تشخیصی داشته باشید. پزشک شما می تواند در این مورد شما را راهنمایی کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز