لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

زبان بدن گربه ها چگونه است؟

زبان بدن در گربه ها | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


زبان بدن گربه ها چگونه است؟ یادگیری و توجه به زبان بدن گربه ها، ما را یک قدم به درک رفتارها و احساسات گربه ها نزدیک تر می کند. گربه ها، از طریق روش های بسیار جذاب با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. برخی از رفتار های گربه ها در برقراری ارتباط، به قدری ظریف هستند که ما انسان ها، نمی توانیم آنها را درک کنیم. گربه ها، اغلب از علائم خفیف و کنترل شده زبان بدن برای ارتباط سازی استفاده می کنند. با یک حرکت جزئی دم یا کوچکترین حرکت گوش، پیام هایی به ارزش هزار کلمه برای گربه دیگر ارسال می کنند.

آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا وقتی می خواهید یک گربه را نوازش کنید با رفتارهای به ظاهر لوس، غلت زدن گربه یا عصبانیت آن روبرو می شوید؟

هنگامی که گربه شما کاملا راضی و آرام است، خودش را می کشد و غلت می زند؛ اما در موقعیت های دیگر وقتی گربه احساس خطر می کند و راه فرار ندارد ممکن است با چنگال های کشیده و دندان های تیز حیوان روبرو شوید. این رفتارها بسیار دفاعی است که نشان می دهد که گربه در حالت جنگ است. برای بسیاری از ما، زبان بدن گربه ها مانند یک زبان خارجی احساس می شود، درک آن دشوار و رمزگشایی آن سخت تر است.

مطالعه بیشتر: انواع صداهای گربه 

زبان بدن در گربه ها | پزشکت

تاثیر نوع صدا در زبان بدن گربه ها 

نوع صداهای گربه های خانگی از صدای ملایم و آرام گرفته تا صدای خش خش زیاد می تواند نشان دهنده احساساتی مانند خوشحالی یا عصبانیت بیش از حد باشد. در مورد رفتارهای حیوانات خانگی، متخصصان آنها را به دو دسته غریزی یا ذاتی و یا اکتسابی و آموزشی تقسیم می کنند. با این حال اکثر کارشناسان معتقدند که حیواناتی مانند گربه و سگ هر دو نوع رفتار را دارند. یکی از رفتار ها و وسیله ارتباطی در گربه ها، بروز صداهای مختلف و متفاوت آنها است.

به طور کلی گربه ها، زبان گفتاری شبیه به ما انسان ها ندارند؛ اما آنها صداهای را تولید می کنند که این صداها می توانند معنی و مفهوم مختلفی داشته باشند. صداهای عجیب و غریب در گربه ها می تواند نشان دهنده زبان بدنی آنها باشد. زبان بدن، مهمترین وسیله ارتباطی گربه ها است.

 گربه ها صداهای متنوعی تولید می کنند که نام و شرح های مختلفی دارند. انواع صداها در گربه ها می تواند از ابراز رضایت، درخواست کمک، غذا یا همبازی تا ابراز وحشت شدید باشد. صاحبان گربه های خانگی باید تفاوت های ظریف بین صداهای گربه خود را شناسایی کنند تا بتوانند تفاوت بین التماس کردن و کمک خواستن حیوان را تشخیص دهند. آنها باید بدانند که ویژگی های هر گربه منحصر به فرد است و هیچ کسی غیر خود صاحب حیوان خانگی نمی تواند این ویژگی ها را شناسایی کند.

مطالعه بیشتر: گربه ها چقدر باهوش هستند؟

صدای میو

دامپزشکی
  • صدای کلاسیک گربه ها، میو است.
  • بچه گربه های تازه متولد شده خیلی زیاد میو میو می کنند.

این صداها احتمالاً برای نشان دادن گرسنگی یا سرما و درخواست کمک از مادر است تا آنها را پیدا کند. با بزرگتر شدن گربه، میو همچنان به میزان زیادی برای درخواست یا جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد. گربه ها ممکن است برای رسیدن به اهداف و نیازهایشان، میوهای خود را تنظیم می کنند.

صدای خش خش

گربه های عصبانی، ترسیده یا پرخاشگر ممکن است صدای خش خش را از خودشان بروز دهند، این یک هشدار واضح است که در این شرایط نباید به حیوان نزدیکتر شد. غرغر کردن، خش خش کردن، یا تف کردن هشدارهای قاطعانه برای دور ماندن است – حداقل تا زمانی که گربه آرام شود.

تماس یا یودلینگ

تماس یا یودلینگ، همان صدایی غم انگیز و کمی شبح وار است که گربه (معمولاً در نیمه شب) هنگام پرسه زدن در بیرون از خانه بروز می دهد. صاحبان گربه های جدید گاهی اوقات این صدای طبیعی را با درد، گیجی یا تنهایی حیوان اشتباه می گیرند، با این فرض که گربه آنها دچار پریشانی شده است؛ اما  اکثر گربه های ماده برای آمادگی برای جفت شدن و جفت یابی از این صدا استفاده می کنند. حتی گربه ها با صدای بلندی به نام کاترواولینگ در دسترس بودن خود را اعلام می کند.  گربه همچنین از این صدا برای هشدار به گربه های نر و تجازو احتمالی استفاده می کنند. کاترواولینگ (Caterwauling) صدایی کاملاً بلند است که گربه ها هنگام تهدید توسط گربه های دیگر، از خود بروز می دهند. این صدا در گربه های ناشنوا رایج است.

گربه ها وضعیت روحی درونی، بیرونی و یا حد وسط میان این دوحالت را دارند. گربه با روحیات درونی، معمولا فقط در صورت تعقیب حمله می کند. از طرف دیگر، گربه ای که آماده حمله تهاجمی است، بیشتر روحیه بیرونی دارند.

در مورد بیماری های مربوط به گربه خانگی اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

زبان بدن در گربه ها | پزشکت

وضعیت گوش در گربه ها 

قرار گرفتن گوش های گربه ها به سمت داخل و یا خارج می تواند نشان دهنده احساسات آنها باشد.

گوش به سمت خارج. هر چه گوش های گربه ها بیشتر به سمت خارج و بیرون باشد، حیوان روحیه درون گرا بیشتری دارد.

گوش به سمت داخل. داشتن گوش به سمت جلو و داخل نشان دهنده گربه های کنجکاو و اجتماعی تر با روحیه بیرونی گرا است.

وضعیت چشم های گربه ها

چشمان گشاد و باز، یک علامت ظاهری و مشخصی در گربه ها است. گشاد بودن چشم ها در گربه های خانگی می تواند نشان دهنده شاد و بازیگوش بودن حیوان خانگی باشد. چشم های آرام و کشیده شده، معمولاً به معنای تسلیم گربه است، اما همچنین می تواند نشان دهنده رضایت گربه باشد.

چشمک زدن در گربه ها

وقتی گربه به گربه دیگری یا شخصی چشمک می زند و آرام است، یعنی در اصل حیوان برای برقراری ارتباط با دیگران، سلام می کند. در دنیای گربه سانان، بستن چشم در حضور دیگری نشانه نهایت اعتماد است. با چشمک زدن آرام به گربه خود، می توانید با حیوان ارتباط برقرار کنید و به آن، این اطمینان را بدهید که هیچ خطری او را تهدید نمی کند. سعی کنید هر گاه گربه خانگی شما چشمک زد، این حرکت را تکرار کنید.

مطالعه بیشتر: گربه ها چقدر غذا می خورند؟

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

زبان بدن در گربه ها | پزشکت

اندازه مردمک در گربه ها 

اندازه مردمک های گربه، علائم دیگری از احساسات حیوان است.

مردمک گشاد. مردمک های گشاد ممکن است ترس را نشان دهند در حالی که مردمک های منقبض احساسات پرخاشگرانه را بروز می دهند. خیره شدن مستقیم گربه به طرف مقابل هشدار می دهد که عقب برود. میرنا میلانی، DVM، متخصص رفتار در حیوانات در خدمات مشاوره ای رفتار حیوانات در Tipping Point در چارلز تاون، NH می گوید: هرچه گربه ترس بیشتری احساس کند، مردمک آن گشادتر می شوند. گشاد شدن مردمک در گربه ها نشان می دهد که گربه زیاد ترسیده و می خواهد عقب نشینی کند.

مردمک جمع شده. مردمک چشم در گربه های عصبانی و خشمگین، ممکن است باریک یا جمع شود تا به طور موثرتری روی جزییات تمرکز کند.

از طرفی هم چشم گربه ها نیز به نور محیط پاسخ می دهند، بنابراین صاحبان گربه های خانگی بهتر است زبان بدن آنها را به طور کامل بشناسند و تمام علائم را در نظر بگیرند. در شرایطی که گربه متوجه شود صاحبش از او مراقبت می کند، شرایط را بررسی کرده و دست از عصبانیت بر می دارد.

موقعیت دهان گربه 

حتی موقعیت دهان گربه نشان دهنده علائم و احساسات گربه ها است. هرچه دهان حیوان بازتر باشد، معمولاً حیوان حالت روحی بیرون گرا تر را خواهد دارد. باز هم حتی باز بودن دهان گربه می تواند نشان خشم و عصبانیت حیوان باشد.  مسلماً اگر گربه ای دهان خود را کاملا به سمت صدای خش خش باز کند، تف کند و دندان های تیز نشان دهد، قطعاً این علائم نشانه عصبانیت حیوان است.

زبان بدن در گربه ها | پزشکت

حرکات دم در گربه ها 

حرکات دم گربه می تواند نشان دهنده احساسات آنها باشد. به طور مثال دم ایستاده، نشان دهنده روحیه اجتماعی بودن گربه و بیرون گرا بودن است. این حالت معمولا پیامی دوستانه برای گربه های دیگر است که می گوید همراه من بیایید.

دم سیخ شده. دم سیخ شده نشان دهنده ترس است.

دم آرام و موج دار. دم آرام و موج دار رضایت و خرسندی را نشان می دهد.

حالت دم ایستاده. این حالت در گربه مادر برای هدایت بچه گربه ها زیاد دیده می شود.

دم قلم مویی. دم قلم مویی به حالت ایستاده نشانه ای واضحی است که نشان می دهد گربه شما احساس خطر می کند.

دم گربه به حالت شلاقی. دم گربه به حالت شلاقی، نشان دهنده تحریک، عصبانیت، هیجان و انتظار به خصوص در حین بازی یا شکار است.

جهت گیری بدن، در گربه ها نشانه چیست؟

جهت گیری بدن، شاخص دیگری برای نشان دادن روحیه درونی یا بیرونی گربه ها است.

جهت گیری می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • دوستی
  • عصبانیت
  • پرخاشگری
  • اعتماد به نفس بالا

گربه ها سعی می کنند با ایستادن در مقابل گربه های دیگر، بالا رفتن از سطوح خیلی بلند و یا پف کردن موهای خود، خود را زیاد بزرگ جلوه دهند و اعتماد به نفس خود را به رخ گربه های دیگر بکشند. این رفتار معمولاً نمایش تسلط یا پرخاشگری یا تهدیدی صریح است.

چرا باید زبان بدن گربه ها را یاد بگیریم؟ 

یادگیری زبان بدن و نوع رفتار گربه های خانگی می تواند در تشخیص نیاز های حیوان تاثیر زیادی داشته باشد. از آنجا که زبان بدن گربه ها بسیار محدود بوده و معمولاً درک آن دشوار است، صاحبان گربه های خانگی باید سعی کنند آنها را یاد بگیرند. گربه ها برای رساندن پیام خود و جلوگیری از رفتارهای نادرست، از سیگنال های مختلف (حالت بدن، حالت چهره و صداگذاری) استفاده می کنند.

تشخیص و یادگیری زبان بدن در گربه ها، برای صاحبان آنها خیلی موثر است که بفهمند حیوان خانگی چه مشکلی دارد. با یادگیری نحوه رمزگشایی از این وضعیت های گربه سان، می توانید پیوندهای محبت با گربه های خود را عمق بخشیده و همچنین از سوء تفاهم و پرخاشگری احتمالی جلوگیری کنید.

کارن سوئدا، DVM، دیپلمات کالج آمریکایی رفتارهای دامپزشکی، می گوید زبان بدن گربه ها نسبت به سگ ها ظریف تر است. سوئدا می گوید: بخشی از این مشكل زمانی بوجود می آید كه افراد دانش خود را در مورد سگ ها یاد گرفته اند را در مورد گربه ها به كار می گیرند.

صاحبان حیوانات خانگی، بهتر است برای یادگیری رفتار ها و حتی تشخیص علائم بیماری های مربوط به گربه های خانگی با دامپزشک مشورت کنند. مشاوره با دامپزشکان با تجربه در زمینه بیماری های مربوط به حیوانات خانگی در پزشکت یکی از خدمات جدید این اپلیکیشین است که ما آن را به صاحبان حیوانات خانگی معرفی می کنیم.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز