لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

نحوه غذا دادن به ماهی چگونه است؟

نحوه غذا دادن به ماهی چگونه است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نحوه غذا دادن به ماهی به ویژه ماهی های آکواریومی، یکی از مسائل مهم در روند نگهداری و پرورش ماهی ها است. برخی از صاحبان ماهی ها، این عادت را دارند که به ماهی های خود زیاد از حد معمول غذا بدهند. این در حالی است که تغذیه بیش از حد در ماهی ها، اشتباهی است که اکثر صاحبان ماهی مرتکب می شوند. وقتی به ماهی بیش از حد غذا می دهید، باقی مانده غذاها می توانند فیلتر آکواریوم را مسدود کند. از طرفی هم باقی مانده غذا می تواند به سموم مضر برای ماهی تجزیه شوند. از این رو بر روی بسیاری از بسته بندی های مواد غذایی ماهی ها هشداری مبنی بر عدم تغذیه زیاد نوشته می شود.

مطالعه بیشتر: انواع بیماری در ماهی های آکواریومی

چه زمانی باید به ماهی خود غذا بدهم؟

به طور طبیعی، ماهی ها هر وقت گرسنه شوند و غذا در دسترس آنها باشد، غذا می خورند؛ اما اگر منابع غذایی به وفور وجود داشته باشند، آنها چندین بار در روز غذا می خورند. از طرف دیگر، اگر منابع غذایی برای ماهی کم باشد، ممکن است چندین روز بدون غذا باقی بمانند. به همین دلیل، ماهی ها بسیار فرصت طلب هستند و هر زمان فرصتی پیدا کنند، غذا می خورند. این بدان معناست که اگر به آنها غذا پیشنهاد دهید، حتی اگر گرسنه هم نباشند، ممکن است آن را بخورند این را بخاطر داشته باشید که ماهی ها به سرعت می فهمند که چه کسی به آنها غذا می دهد و در صورت دیدن غذا به آن حمله می کنند.

بیشتر ماهی ها صبح زود و هنگام غروب تغذیه می کنند. موارد استثنایی گیاهخواران هستند که در طول روز نیاز به غذا دارند. اگرچه ماهیان آکواریومی می توانند در هر زمان از روز تغذیه شوند، اما بهترین تغذیه صبح و عصر است. آنها به سرعت می فهمند که «زمان تغذیه» فرا رسیده و مشتاقانه در سطح جلو و عقب شنا می کنند یا از مخفیگاه ها در انتظار وعده غذایی بعدی خود بیرون می آیند.

مطمئن شوید که، چراغ آکواریوم حداقل 30 دقیقه قبل از تغذیه صبح روشن بوده و حداقل 30 دقیقه بعد از تغذیه عصرانه آن را روشن بگذارید؛ اما در مواردی مانند گونه های شبانه مانند گربه ماهی و پلکستوموس حتما قبل از خاموش شدن چراغ ها، به ماهی های خود غذا بدهید. آنها با استفاده از حس بویایی شدید خود در تاریکی به دنبال غذا می گردند.

مطالعه بیشتر: مدیریت بیماری در ماهی های زینتی

نحوه غذا دادن به ماهی چگونه است؟ | پزشکت

چند وقت یکبار باید به ماهی خود غذا بدهم؟

اینکه یک ماهی در طول روز چند بار به غذا نیاز دارد، به نوع ماهی شما بستگی پیدا می کند. در بیشتر موارد، تغذیه ماهی یک یا دو بار در روز کافی است. برخی از علاقه مندان حتی یک یا دو روز در هفته به ماهی خود غذا می دهند تا دستگاه گوارش ماهی کاملا تمیز شود.

ماهی گیاه خوار

  • گیاهخواران در طول روز علوفه می کنند.
  • بنابراین باید به طور مکرر تغذیه شوند، اما در هر زمان فقط مقادیر کمی از آنها تغذیه شود.

ماهی های کوچک فعال مانند

  • ماهی های کوچک فعال مانند دانیوس و بچه های تازه تخم ریزی شده متابولیسم بالاتری دارند.
  • این ماهی ها باید به طور مكرر تغذیه شوند، مخصوصاً وقتی كه در دمای گرم  نگهداری شوند.
  • دمای آب میزان متابولیسم ماهی ها را تنظیم می کند و بر تعداد و میزان نیاز آنها برای تغذیه تأثیر می گذارد.

ماهی های جوان و در حال رشد

  • ماهی جوان و در حال رشد ممکن است نیاز به خوردن سه بار یا بیشتر در روز داشته باشند.
  • صرف نظر از مقدار تغذیه، نکته اصلی این است که در هر بار وعده غذایی باید به ماهی ها غذای کمی داده شود.

برخی موارد استثنا در قانون تغذیه یک بار در روز وجود دارد. گیاهخواران (ماهی گیاه خوار)  مانند دلارهای نقره ای، مولیس و فاروولاس به دلیل داشتن معده کوچکتر که نمی تواند مقدار زیادی غذا را در خود جای دهد، باید مرتباً غذا بخورند. در طبیعت، آنها تمام روز را روی گیاهان می چراندند. باید روزانه چندین بار تغذیه کوچک به آنها داده شود. ماهی قرمز اصلاً معده ندارد، بنابراین نباید به طور همزمان یک وعده غذایی بزرگ به آنها داده شود. آنها به طور طبیعی در طول روز جلبک ها و سایر مواد غذایی را نیش می زنند، بنابراین بهتر است در طول روز چندین وعده غذای کوچک به آنها بدهید.

برخی از علائم غذای بیش از حد در آکواریوم، عبارتند از:

دامپزشکی
  • نیترات بالا یا PH پایین زیاد
  • رشد بیش از حد جلبک ها
  • سطح آمونیاک یا نیتریت افزایش می یابد.
  • پس از تمیز کردن، فیلتر فیلتر ظرف چند روز مسدود می شود.
  • آب آکواریوم ابری یا مبهم است و بوی نامطبوعی از آن می آید. ممکن است کف یا کف وجود داشته باشد.
  • غذای خورده نشده بعد از 5 دقیقه در آکواریوم باقی می ماند اما ماهی ها علاقه ای به آن ندارند. در موارد شدید، ممکن است یک قارچ سفید مبهم یا پنبه ای از پایین یا روی تزئینات و گیاهان شروع به رشد کند.

تهیه رژیم غذایی مناسب و برنامه غذایی برای ماهیان، رشد، مقاومت در برابر بیماری، رنگهای زنده و زندگی طولانی و سالم را تضمین می کند. یک قانون خوب برای تعیین مقدار مناسب غذا، این است که به ماهیان خود بیش از 5 دقیقه غذا ندهید. در صورت لزوم همیشه می توانید تغذیه کوچک دیگری به آنها بدهید. همچنین به خاطر داشته باشید که نوع غذا به اندازه و مقدار آن مهم است.

مطالعه بیشتر: شایع ترین بیماری در ماهی قرمز

برای اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه و نگهداری ماهی های زینتی، با متخصصان آنلاین دامپزشکی مشورت نمایید.

نحوه غذا دادن به ماهی چگونه است؟ | پزشکت

عوارض غذا دادن بیش از حد به ماهی ها چیست؟

غذا دادن بیش از حد غذا به ماهی ها، ممکن است در ابتدا اثرات مشخصی نداشته نباشد. البته برخی ها معتقدند که غذا دادن بیش از حد به ماهی ها باعث انفجار آنها می شود. این فقط یک باور غلط است که ماهی از خوردن زیاد منفجر خواهد شد، بنابراین لازم نیست نگران این موضوع باشید. با این حال، نگرانی های بهداشتی دیگری نیز در رابطه با تغذیه بیش از حد وجود دارد. برای برخی از گونه های ماهی امکان ابتلا به بیماری کبد چرب (لیپیدوز کبدی) وجود دارد. تغذیه بیش از حد نیز می تواند باعث استرس ماهی شود و اثرات منفی داشته باشد.

غذای خورده نشده و باقی مانده های غذایی ممکن است به محصولات فرعی (آمونیاک، نیتریت و نیترات) تجزیه شوند که می تواند برای ماهی ها مضر باشد. در صورتی که بیش از حد تغذیه کنید، بلافاصله باقی مانده غذا را با استفاده از سیفون یا تور از آکواریوم خارج کنید. اگر باقی مانده غذا ها از محیط زندگی ماهی ها خراج نشود، می تواند بر روی شیمی آب آکواریوم تأثیر بگذارد. در این شرایط ممکن است  سطح نیتریت و آمونیاک آب افزایش یابد و اکسیژن و pH تا سطح خطرناکی کاهش یابد. محصولات جانبی همچنین می توانند آب را کدر کنند، باعث شکوفایی جلبک ها یا کپک شوند.

در مورد انواع بیماری های در ماهی های زینتی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نحوه غذا دادن به ماهی چگونه است؟ | پزشکت

چه نوع غذایی را برای ماهی خود انتخاب کنیم؟

در طبیعت، آنچه ماهی می خورند بستگی به این دارد که ماهی شما گیاهخوار، گوشتخوار و یا همه چیز خوار باشد. تعداد و دفعات مصرف مواد غذایی به ترجیحات رژیم غذایی، اشتها و در دسترس بودن غذا بستگی دارد.

 چند راهکار برای تعیین بهترین برنامه تغذیه ماهیان، عبارتند از:

ماهی های گیاهخوار. تمایل به تغذیه از علوفه در طول روز دارند زیرا برای تأمین نیازهای غذایی آنها مواد گیاهی بسیار بیشتری از مقدار پروتئین گوشت برای گوشتخواران لازم است.

ماهی های همه چیز خوار. ماهی های همه چیز خوار گزینه های بیشتری برای مواد غذایی مناسب دارند. این ماهی ها در هنگامی ک غذا زیاد در دسترس باشد، بیشتر می خروند، اما اگر چند روز هم غذا نباشد ممکن است تا چند روز بدون غذا هم زنده بمانند.

ماهی های گوشتخوار. ماهی های گوشتخوار کمتر غذا می خورند چون آنها هر روز در طبیعت کمتر غذا می گیرند و برنامه تغذیه آکواریوم آنها باید طبق برنامه باشند.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

نحوه غذا دادن به ماهی چگونه است؟ | پزشکت

تغذیه مناسب در ماهی ها چگونه است؟

برای تغذیه مناسب ماهی های آکواریومی باید نوع آنها علف خوار، گوشتخوار یا همه چیزخوار بودن آنها را تشخیص دهید؛ اما از آنجایی که در بیشتر آکواریوم ها انواع مختلفی از ماهی ها نگهداری می شوند، بنابراین دادن ترکیبی از غذاهای مختلف بهترین روش برای تغذیه ماهی ها است. به عنوان مثال، ماهی های زنده زا عمدتا گیاهخوار هستند، در حالی که تتراها گوشتخوار هستند. اگر هر دو نوع ماهی را در آکواریوم خود نگهداری می کنید، به طور متناوب از پروتئین گوشت و غذاهای گیاهی استفاده کنید.

تنوع تغذیه ای، صرف نظر از انواع ماهی ها مهم است، زیرا حتی گوشتخواران از برخی مواد گیاهی در رژیم غذایی خود بهره مند می شوند و بالعکس.

اندازه مواد غذایی برای ماهی ها

اندازه مواد غذایی که به ماهی خود می دهید باید مطابق با اندازه دهان ماهیان  باشد. به عبارت دیگر:

  • ماهیان بزرگ شکارچی معمولاً علاقه ای به خرد شدن پوسته های کوچک نخواهند داشت.
  • ماهی کوچکی مانند Neon Tetras نمی توانند گلوله های بزرگ را در دهان خود جای دهند. باقی مانده های غذایی به سرعت آکواریوم شما را آلوده می کند.

مقدار مواد غذایی ماهی ها

همیشه بهتر است، به خصوص در آکواریوم های جدید، از مقدار مواد غذایی کمی استفاده کنید، زیرا غذای دست نخورده و باقی ماند می تواند آب شما را کدر کند و باعث افزایش خطرناک سطح آمونیاک و نیتریت شود. یک قاعده کلی این است که فقط آنچه ماهی شما می تواند در مدت 2 تا 3 دقیقه می تواند مصرف کند را به ماهی بدهید. اگر شک دارید، با مقدار کمی شروع کنید و ببینید ماهی شما با چه سرعتی آن را مصرف می کند. اگر در کمتر از 2 دقیقه کاملاً غذا مصرف شد، کمی بیشتر به آنها بدهید. با شلنگ یا تور سیفون هر غذایی را که پس از پنج دقیقه باقی مانده بردارید. نکته دیگر این است که ماهی شما از چه بخشی از ستون آب تغذیه می کند.

ماهی می تواند غذا را از قسمت های مختلف آکواریوم تغذیه کند:

  • فیدرهای سطحی
  • فیدرهای میانی آب
  • فیدرهای پایینی

بیشتر ماهی ها یاد می گیرند که غذا را در هر کجا که باشد، بخورند؛ اما برخی ماهی های خجالتی ممکن است صبر کنند تا غذا به منطقه امن خود برسد. این ماهی ها ممکن است نیاز به تغذیه مناسب داشته باشند، به این معنی که شما باید غذا را به سمت آنها هدایت کنید. قبل از شروع نزول آهسته به پایین، پوسته پوسته ها و برخی از غذاهای پلت به طور معمول در یک یا دو دقیقه در سطح زمین معلق باقی می مانند و آنها گزینه های خوبی برای ماهی های هستند که غذا را از سطح و میان آب دریافت می کنند. خیساندن غذاهای خشک یا غوطه وری آنها در سطح، باعث می شود، غذا زود تر به ته آکواریوم منتقل شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. من دوتا ماهی گوپی دارم نر و ماده هستن که تازه خریدمشون چند روز پیش آبشون رو عوض کردم از اون موقع اومدن روی آبو زیاد میلی به غذا ندارن چیکار باید بکنم براشون

    1. سلام یرای بررسی علت مشکل و حل آن از دامپزشک مشاوره تلفنی بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز