لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علل مرگ ناگهانی اسب ها

شایع ترین علل مرگ ناگهانی اسب ها 2 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایع ترین علل مرگ ناگهانی اسب ها، می توان به بیماری های مادرزادی و قلبی اشاره کرد. هنگامی که یک اسب با ظاهر سالم و بدون دلیل مشخصی ناگهان از بین می رود، می تواند در شما احساس مقصر بودن و غمگینی زیادی ایجاد کند. اگرچه یک اتفاق نادر است، اما این اتفاق می تواند برای یک اسب بزرگسال سالم رخ دهد. چرا اسب ها به طور ناگهانی می میرند؟ چرا صاحبان اسب ها بدون هیچ علامت قبلی یا بیماری با مرگ حیوانشان رو به رو می شوند؟ حتی گاهی با وجود دقت بسیار در نگهداری اسب باز چنین اتفاقاتی میفتد.

یافتن اسب مورد علاقه شما، بی جان در اصطبل یک تجربه بسیار ناراحت کننده است. به همان اندازه وحشتناک است وقتی که اسب سالم هنگام کار به طور ناگهانی می میرد. در هر دو موقعیت، ضرورت فوری برای یافتن علت مرگ، شوک اولیه را غالباً از بین می برد. اولین چیزی که اغلب از دامپزشک سوال می شود این است که آیا اسب مسموم شده است؟ حقیقت این است که مسمومیت فاصله زیادی با لیست علل احتمالی مرگ ناگهانی یا غیر منتظره اسب دارد.

یک تجزیه و تحلیل از 200 مورد مرگ ناگهانی و غیر منتظره در اسب ها فقط در دو مورد منجر به مسمومیت شده بود: مسمومیت سرب در یک مورد و نیکوتین در مورد دیگر.

در حقیقت، مرگ ناگهانی در اسب یک اتفاق نادر است. مرگ ناگهانی واقعی زمانی رخ می دهد که یک اسب سالم بمیرد. گفتن این که چرا یک اسب در چنین شرایطی مرده است، بسیار دشوار است، مگر این که سرنخ های واضحی مانند علائم سوختگی مرتبط با برخورد رعد و برق همراه با این واقعیت وجود داشته باشد که اسب درست پس از رعد و برق بمیرد.

مطالعه بیشتر: نگهداری از  اسب شایع ترین علل مرگ ناگهانی اسب ها 6 | پزشکت

شایع ترین علل مرگ ناگهانی اسب ها، عبارتند از:

ایست قلبی

یکی از مهمترین دلایل مرگ ناگهانی ایست قلبی است. اما دلایل این ایست قلبی چیست؟ به طور معمول عفونت های ویروسی و باکتریایی، داروها، بیماری های مختلف، تومورها، شوک الکتریکی و غیره می تواند منجر به نارسایی قلبی در اسب شود. برخی از این شرایط باعث ضعف قلب و در نتیجه منجر به نارسایی قلبی می شوند. به طور معمول ماهیچه های قلب ضعیف تر خواهند شد. در بعضی موارد نارسایی قلبی قابل درمان است اما در بیشتر موارد، قبل از تشخیص، منجر به مرگ می شود.

مطالعه بیشتر: شایع ترین بیماری اسب ها

آنوریسم مغز

آنوریسم مغزی به دلیل ضعف دیواره رگ خونی در مغز ایجاد می شود. افزایش فشار خون می تواند آنوریسم را تحت فشار قرار دهد و باعث پارگی آن شود. همچنین می تواند منجر به خونریزی شدید مغزی هم گردد. که در این حالت به سختی علائمی بروز می دهد و در مدت زمان کوتاهی به سرعت رشد می کند. این حالت معمولاً در اسب کمتر از انسان رخ می دهد.

پارگی آئورت

آئورت، شریان اصلی بزرگی است که مستقیماً از قلب خارج می شوذ و خون را به بقیه بدن می رساند. در بعضی از حیوانات، بخشی از دیواره آئورت که به طور معمول بسیار عضلانی است، نازک و ضعیف می شود. این ناحیه ضعیف شده در رگ خونی را آنوریسم می نامند. پارگی آئورت زمانی اتفاق میفتد که این ناحیه ضعیف ترکیده باشد. از آنجا که آئورت رگ اصلی خون است، پس از پاره شدن، اسب به سرعت خونریزی می کند. هیچ درمانی برای این مورد وضعیت وجود ندارد و اسب بلافاصله می میرد.

دامپزشکی

متأسفانه راهی برای بررسی و تشخیص اینکه آیا اسب آنوریسم آئورت دارد یا خیر وجود ندارد. پارگی آئورت نیز بسیار مشابه آنوریسم مغزی است. علت آن ضعف بخشی از دیواره آئورت است. صادقانه بگویم، این یکی از رایج ترین آنوریسم هایی است که در اسب دیده می شود. هنگامی که ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد این منطقه ضعیف منفجر می شود. از آنجا که آئورت، رگ اصلی خونی است که از قلب خارج می شود، اسب به سرعت خونریزی می کند و می میرد.

هیچ هشداری وجود ندارد که بتوانید آن را تشخیص دهید و اسب خیلی زود خواهد مرد. در این شرایط پس از مرگ اسب ها، مقدار کمی خون از سوراخ های بینی آنها خارج می شود.

مطالعه بیشتر: مشاوره دامپزشکی آنلاین

شایع ترین علل مرگ ناگهانی اسب ها 2 | پزشکت

سموم

یک اسب پس از خوردن سم می تواند به طور غیر منتظره و کاملاً سریع بمیرد. سموم موجود در محیط می توانند شامل علف های هرز مختلف در مرتع و برگ های درختان مانند سرخس، بلوط قرمز، برگ های پژمرده درخت گیلاس و سایر موارد باشند. بوتولیسم توسط باکتری های مضر که ممکن است در علوفه مانند سیلاژ یا آب وجود داشته باشد، ایجاد می شود.

برخی خوراک هایی که برای دام های دیگر مانند گاو و مرغ در نظر گرفته شده است ممکن است برای اسب ها کشنده باشد زیرا حاوی دارو هایی به نام یونوفور است. یونوفورها در دوزهای کم برای اسب کشنده هستند و باعث مرگ سریع آنها می شوند. یک اسب می تواند در هر زمان بخاطر بلع سم بمیرد.

تداخلات دارویی در اسب

واکنش های آلرژیک به دارویی که به اسب داده می شود می تواند سریع درمان آن را دشوار کند. اگر درمان خیلی زود پس از مشاهده واکنش شروع شود، ممکن است فرصت خوبی برای بهبودی وجود داشته باشد. با وجود این، یک واکنش شدید به دلیل شوک آنافیلاکتیک می تواند خیلی سریع منجر به مرگ حیوان شود. خوشبختانه این نوع واکنش شدید به ندرت در اسب های مزرعه دیده می شود.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

شایع ترین علل مرگ ناگهانی اسب ها 1 | پزشکت

علل عفونی مرگ ناگهانی در اسب

آکتینوباسیلوز کف پا یک عامل سمی حاد کامل است که توسط Actinobacillus equuli در دستگاه تنفسی، مدفوع و دستگاه تناسلی اسب های بالغ ایجاد می شود. باکتری های دیگر نیز می توانند باعث باکتریمی سمی شوند. سیاه زخم حاد ممکن است پس از یک دوره هیجان، افسردگی، تشنج و کما به سرعت باعث مرگ اسب ها شود.

اختلال دستگاه گوارش

پارگی معده یا روده، اسب می تواند باعث مرگ حاد شود. اولین نشانه وجود یک مشکل جدی دستگاه گوارش علائم کولیک است. کمبود آب بدن، فشار شدید انگلی، پیچ خوردگی یا انسداد می تواند باعث پارگی روده یا معده شود. این علائم در طی یک روز رخ می دهد، برخی از مشکلات روده ممکن است به سرعت ایجاد شود، در نتیجه علائم حاد منجر به مرگ ناگهانی می شود.

نقص مادرزادی

اسب ها می توانند با نقایص مادرزادی متولد شده که منجر به مرگ ناگهانی شود. ممکن است هیچ علامت ظاهری وجود نداشته باشد. بسته به نوع نقص مادرزادی، اسب ممکن است تا بزرگسالی زنده بماند اما ناگهان بمیرد. برخی از نقایص قلبی بالینی از این طریق بروز می کنند.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص دامپزشکی آنلاین همین الان کلیک کنید.

شایع ترین علل مرگ ناگهانی اسب ها 2 | پزشکت

تشخیص علت مرگ ناگهانی مرگ اسب

کالبد شکافی روی یک حیوان ممکن است علت مرگ را مشخص کند. این امر نیاز به تخصص دامپزشک دارد. مراقبت درست از اسب، بهترین راه برای اسب با عمر طولانی و زندگی راحت است.

چیزی که باید از قبل به آن فکر کرد این است که علی رغم تحقیقات گسترده و پر هزینه، که می تواند شامل معاینه کامل پس از مرگ (کالبد شکافی) و آزمایش های اضافی سم شناسی باشد، ممکن است درک کامل علت مرگ غیرممکن باشد. اگر واقعاً می خواهید دلیل مرگ یک اسب را بدانید، باید برای بررسی دقیق بدن پس از مرگ آماده باشید. حتی ممکن است به معنای ارسال بدن اسب به دانشکده دامپزشکی با دانش و تجهیزات لازم برای بدست آوردن سرنخ ها و انجام همه آزمایشات لازم باشد.

جدای از هر چیز دیگری، کالبد شکافی در بدن اسب ساعت ها طول می کشد، بنابراین این کار برای انجام نیاز به دامپزشکی با وقت، صبر و حوصله دارد.

مطالعه بیشتر: چرا اسب من عرق می کند؟

 

شایع ترین علل مرگ ناگهانی اسب ها 3 | پزشکت

چک لیست مرگ ناگهانی اسب

بعد از مرگ ناگهانی اسب ها، سوالاتی که باید برای پیشگیری از مرگ سایر اسب های خودتان به دنبال جواب آنها باشید، عبارتند از:

  • آخرین بار کی اسب زنده دیده شد؟
  • آیا اسب های دیگری در معرض خطر هستند؟
  • آیا ممکن است درمانی به طور تصادفی نادرست انجام شده باشد؟
  • هرگونه تغییر اخیر در تغذیه، ورزش یا سایر موارد باید مورد توجه قرار گیرد.
  • محیطی را که اسب در آن پیدا شده است بررسی کنید. به عنوان مثال اسب های برق گرفته معمولاً بدون هیچ گونه زخمی می میرند.
  • آیا اسب اخیراً درمان پزشکی گرفته است؟ این یک واقعیت تأسف آور است که برخی از اسب ها به یک درمان معمول، واکنشی کشنده از نوع آلرژیک دارند.
  • تاریخچه اخیر اسب را باید در نظر گرفت. تعدادی از مرگ های ناگهانی به دلیل بیماری های قلبی عروقی مانند پارگی در آئورت، شریان اصلی خارج شده از قلب رخ می دهند. این پارگی ها با افزایش فشار خون در طی دوره های فعالیت یا هیجان، از جمله مسابقه یا اسب نر در فصل تولید مثل همراه است.

همچنین مواردی از مرگ ناگهانی وجود دارد که در آن هیچ آنوریسم یا پارگی آئورت یافت نمی شود. علت آن ناشناخته است اما بسیاری از محققان معتقدند که اسب ها ممکن است به آریتمی قلبی مبتلا شوند. برخی از اسب ها ممکن است نقایص قلبی یا بیماری زمینه ای داشته باشند که قبلاً تشخیص داده نشده است. این موارد ممکن است مشابه انسان هایی باشد که در مسابقات ورزشی دچار مرگ ناگهانی می شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز