لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

زایمان گربه خانگی

زایمان گربه خانگی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برای نگهداری از گربه خانگی بهتر است اطلاعات لازم در مورد نگهداری آن کسب کنید. در واقع از زمان جفت‌گیری تا از شیر گرفتن گربه‌ها، اطلاعاتی به دست آورید. سالانه ده‌ها میلیون گربه به طور ناگهانی و ناخواسته کشته می‌شوند. تامین و مهیا کردن خانه‌های دائمی و دوست داشتنی برای هر کدام از بچه گربه‌ها، مسئولیت شما خواهد بود.

گربه‌های ماده سالم، بارها در طول سال چرخه فحلی را پشت سر می‌گذارند. گربه‌هایی که وارد چرخه فحلی می‌شوند، بسیار محبت آمیز رفتار می‌کنند و خوش صدا می‌شوند، نیاز به توجه دارند و اغلب غلت می‌زنند. یک گربه در دوره فحلی، وقتی نوازش می‌شود، قسمت‌ عقب بدن خود را بالا می‌آورد.

این تغییرات رفتاری می‌توانند صاحبان بی‌تجربه را کمی گیج کنند، زیرا ممکن است که این رفتارها را به اشتباه به عنوان علامتی از درد یا بیماری تعبیر کنند. الگوی فحلی، از گربه‌ای به گربه دیگر متغیر و معمولا وضعیتی فصلی است.

جفت‌گیری گربه چگونه انجام می‌شود؟

تخمک گذاری گربه‌های ماده به صورت القایی رخ می دهد. به این معنی که تخمک‌ها در پاسخ به جفت‌گیری یا تماس جنسی از تخمدان‌های حیوان آزاد می‌شوند. در طول جفت‌گیری، گربه نر قسمت بالای سر گربه ماده را با دندان‌های خود نگه می‌دارد و هنگامی که انزال می‌کند، گربه ماده اغلب پرخاشگر می‌شود.

اگرچه این فرآیند، خشن به نظر می‌رسد، اما این رفتار جفت‌گیری، طبیعی است. بعد از جفت‌گیری، حیوان خودش را مرتب می‌کند، کمی صبر و دوباره جفت‌گیری می‌کند. دوره بارداری گربه از 60 تا 67 روز و به طور متوسط ​​63 تا 65 روز متغیر است.

مطالعه بیشتر: انواع صداهای گربه

آیا رژیم غذایی گربه خانگی در بارداری تغییر می کند؟

در طول بارداری، نیاز گربه ماده به مواد مغذی به یک و نیم برابر قبل از بارداری حیوان می‌رسد. علاوه براین، در زمان از شیر گرفتن، نیاز غذایی ممکن است تا دو برابر سطح قبل از بارداری بیشتر شود. لازم است که تعداد وعده‌های غذایی افزایش یابد و رژیم غذایی برای گربه‌های باردار یا بچه گربه‌ها متناسب شود. زیرا باید مواد مغذی اضافی مورد نیاز برای بارداری و شیردهی فراهم شوند.

در دوران بارداری، رفتار یک گربه به میزان بسیار کمی تغییر می‌کند. اگرچه برخی از گربه‌ها دوست داشتنی‌تر می‌شوند، کمتر پرخاشگر می‌شوند. در طول هفته آخر، ممکن است که گربه مادر به دنبال یک تخت یا لانه مناسب برای بچه گربه‌های خود باشد. گربه باردار باید در این زمان در داخل خانه نگهداری شود. مهم است که بتوانید گربه خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید تا هرگونه مشکل را به سرعت تشخیص دهید و رفع کنید.

برای آشنایی بیشتر با رژیم غذایی گربه، مقاله گربه ها چقدر غذا می خورند را مطالعه کنید.

زایمان گربه || پزشکت

دامپزشکی

مراحل زایمان گربه‌های خانگی

بستر مناسب برای بچه گربه‌ها می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما یک جعبه مقوایی پوشیده از روزنامه، ملحفه‌های قدیمی یا حوله، وسیله‌ای ایده‌آل است. بستر باید گرم، دنج و امن اما قابل مشاهده باشد.

مرحله اول زایمان:

اساساً شامل شل شدن دهانه رحم و واژن و شروع انقباضات متناوب در طول رحم است. عضلات لگن شل می‌شوند و پرینه (ناحیه بین مقعد و فرج) شل‌تر و طولانی‌تر می‌شود. در این مرحله، انقباضات رحم هنوز به صورت فشاری قابل مشاهده نیستند، اگرچه ممکن است حرکت جنین را از طریق دیواره شکم مشاهده یا احساس کنید.

گربه اغلب به تخت بچه گربه‌های خود مراجعه می‌کند و بسیاری از گربه‌ها از صاحبان خود امنیت و مراقبت می‌خواهند. ممکن است که گربه شروع به پنجه زدن کند. علاوه براین، ممکن است که برخی از گربه‌ها شروع به نفس‌نفس زدن کنند.

به طور کلی، در بسیاری از گربه‌هایی که اولین زایمان خود را تجربه می‌کنند، مرحله اول زایمان می‌تواند تا سی و شش ساعت طول بکشد. گربه ماده، بیست و چهار ساعت قبل از زایمان، غذا خوردن را متوقف می‌کند و دمای بدن آن ممکن است به زیر  37.8 درجه سانتیگراد برسد. همچنین ترشحات واژن به ندرت دیده می‌شود.

مطالعه بیشتر: علت نفس نفس زدن گربه

مرحله دوم زایمان:

عضله رحم شروع به انقباضات قوی‌تر و مکرر می‌کند. هنگامی که هر جنین وارد لگن می‌شود، لایه بیرونی غشای آن برای مدت کوتاهی در فرج به عنوان کیسه آب ظاهر و باز می‌شود. غشاهای داخلی روی جنین باقی می‌مانند و به عنوان ماده روان کننده برای کمک به عبور جنین عمل می‌کنند.

با عبور سر جنین و ورود آن به داخل لگن، فشار آن باعث کشیدگی ارادی با استفاده از عضلات شکم می‌شود. این کشیدگی به حرکت جنین از طریق لگن کمک می‌کند. گربه در این زمان در حال زور زدن است. به طور معمول، تولد یک بچه گربه از شروع مرحله دوم ممکن است از پنج تا 30 دقیقه طول بکشد.

هنگامی که سر از فرج خارج شد، یک یا دو انقباض دیگر باید خروج قسمت باقی مانده از بدن بچه گربه را کامل کند.

مرحله سوم زایمان:

این مرحله بلافاصله شروع می‌شود و صرفاً شامل عبور غشای جنین است که به همراه توده سیاه مایل به سبز جفت جدا شده یا “پس از تولد” کامل می‌شود. معمولاً مجموعه‌ای از غشاها بلافاصله بعد از تولد هر بچه گربه از واژن عبور می‌کند، اگرچه گاهی اوقات تولد بچه گربه دوم آنقدر سریع رخ می‌دهد که دفع غشاها به طور موقت به تأخیر می‌افتد.

با تولد هر بچه گربه، مادر غشاها را پاره و ناحیه دهان و بینی بچه گربه را پاک می‌کند، بند ناف را گاز می‌گیرد و متعاقباً بعد از زایمان آن را می‌خورد. فواصل بین تولد بچه گربه‌ها متغیر است. به طور متوسط ​​این فواصل ده دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

به اصطلاح، زایمان تقطیع شده به اندازه کافی در گربه‌ها شایع است که یک اتفاق طبیعی در نظر گرفته شود. در این وضعیت، گربه مادر زور زدن را متوقف و استراحت می‌کند، به بچه گربه‌هایی که قبلاً متولد شده‌اند، شیر می‌دهد و غذا می‌خورد. تمام این رفتار‌ها با وجود این نکته است که گربه مادر هنوز بچه گربه‌های بیشتری برای زایمان دارد.

این مرحله استراحت ممکن است بیست و چهار یا حتی تا سی و شش ساعت طول بکشد، پس از آن زایمان مجدد شروع می‌شود و باقی مانده بچه ‌گربه‌ها به طور طبیعی متولد می‌شوند. اکثر گربه‌های مادر، بچه گربه‌های خود را بدون عارضه به دنیا می‌آورند، اما در صورتی که یک گربه برای اولین بار زایمان می‌کند، باید صاحب حیوان نیز حضور داشته باشد.

صاحبان باید روند زایمان را از نزدیک مشاهده کنند، اما نباید گربه مادر را با دخالت بیش از حد ضروری ناراحت کنند.

در صورت نیاز، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص دامپزشکی صحبت کن.

گربه خانگی|| پزشکت

مشکلات احتمالی زایمان گربه‌های خانگی

در طول زایمان یک گربه ماده، ممکن است که دیستوشی یا زایمان سخت رخ دهد. در صورت بروز هرکدام از موارد زیر، باید سریعا با یک دامپزشک تماس بگیرید:

  • بیست دقیقه زایمان شدید باعث تولد بچه گربه نشده است.
  • گربه ماده بیش از ده دقیقه خون تازه را از فرج خود از دست دهد.
  • بیرون کشیدن جنین گیر کرده، باعث بروز احساس درد در گربه ماده می‌شود.
  • گربه ماده افسرده و بی‌حال است یا تب دارد (دمای مقعدی بیش از 103 درجه فارنهایت یا 39.4 درجه سانتیگراد).

در صورتی که درباره این موارد سوالی دارید، با یک دامپزشک تماس بگیرید.

احیای گربه تازه متولد شده

غشاهای بینی را پاره و بینی را پاک کنید. دهان بچه گربه را باز کنید، سر بچه گربه را به سمت پایین خم کنید و مایعات را بیرون بریزید. اگر بند ناف در هنگام زایمان قطع نشده است، آن را به اندازه ۲.۵ سانتی متر بیرون از بدن بچه گربه جدا کنید و قسمت عمده‌ای از غشاها را بردارید. بریدن بند ناف ضروری است.

در صورتی که بچه گربه نفس نمی‌کشد، لازم است که آلودگی‌ها و مایعات را از مسیر مجرای تنفسی حیوان پاک کنید. پشت دهان را می‌توان با استفاده از سرنگ مخصوص کودکان پاک کرد. “سر و ته” بچه گربه‌ها برای خارج کردن مایعات از بدن توصیه نمی‌شود. زیرا می‌تواند باعث بروز آسیب شدید مغزی شود.

رنگ زبان بچه گربه یک شاخص قابل اعتماد برای بررسی سلامتی حیوان است. اگر بچه گربه اکسیژن کافی دریافت کند، زبان صورتی رنگ خواهد بود. در غیر این صورت رنگی مایل به آبی خواهد داشت. علاوه براین، شما می‌توانید با مالش سریع بچه گربه به کمک یک حوله تمیز و خشک، فرآیند تنفس را تحریک کنید.

اگر بچه گربه شروع به تنفس منظم کرد، با کمک حوله حیوان تازه متولد شده را سریع خشک کنید. اگر گربه نفس نمی‌کشد، ممکن است به انجام شکل دیگری از تنفس مصنوعی نیاز باشد. احیای دهان به دهان اگر با دقت انجام شود، احتمالاً مفیدترین روش خواهد بود.

نکات ضروری

علاوه براین چندین نکته ضروری وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید.

اولاً، هرگز نباید مایعات و مواد زائد را به سمت داخل بدن حیوان هدایت کنید. ابتدا باید این ترشحات را با مکش پاک کنید.

دوم، ظرفیت ریه‌های بچه گربه در مقایسه با انسان بسیار ناچیز است. جریان اندک هوا را به آرامی در دهان حیوان دمیده و برای بازدم مدتی مکث کنید. این چرخه را هر سه تا پنج ثانیه تکرار کنید.

مطالعه بیشتر: علت گاز گرفتن گربه

بچه گربه ها|| پزشکت

نگهداری گربه‌های تازه متولد شده

دریافت گرما برای نوزاد ضروری است. بچه گربه‌ها نمی‌توانند دمای بدن خود را در دو هفته اول زندگی کنترل کنند. در طبیعت، بچه گربه‌ها از طریق تماس مستقیم بدن با مادر و سایر بچه‌ها در بستر یک لانه محصور گرم می‌مانند. بچه گربه ای که متولد شده است، گرمای بدن خود را خیلی سریع از دست می‌دهد، بنابراین باید حیوان را سریع خشک و گرم نگه دارید.

اگر گربه مادر مریض است یا با شما همکاری نمی‌کند، به آرامی بچه گربه را روی یک بطری آب گرم بخوابانید و با پوشاندن آن با پتو، گرمای بدنش را حفظ کنید. باید بسیار مراقب بود که بچه گربه در اثر داغ بودن بیش از حد بطری دچار سوختگی تماسی نشود.

در حالت ایده‌آل، دمای جعبه باید در حد 85-90 درجه فارنهایت (29.4-32.2 درجه سانتیگراد) در چهار روز اول زندگی حفظ شود. دما را می‌توان به تدریج 7 تا 10 روز بعد به 80 درجه فارنهایت (26.7 درجه سانتیگراد) و در پایان ماه اول به 72 درجه فارنهایت (22.2 درجه سانتیگراد) کاهش داد.

اگر نمی‌توانید دمای اتاق را تا این حد بالا نگه دارید، یک روش جایگزین قابل قبول، استفاده از یک لامپ حرارتی بر روی جعبه لانه گربه‌ها است. عیب لامپ حرارتی این نکته است که ممکن است دمای لانه را بیشتر از حد مورد نیاز بالا ببرد. جعبه باید به اندازه‌‌ای بزرگ باشد که بچه گربه‌ها در صورت گرم شدن بیش از حد بدنشان، بتوانند از همدیگر دور شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز