لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تمیز کردن دندان سگ و گربه

تمیزکردن دندان سگ و گربه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

یکی از معیارهای سلامتی حیوانات خانگی مختلف، از جمله گربه‌ها و سگ‌های خانگی، سلامتی دهان و دندان آنها است.

بسیاری از اوقات، صاحبان حیوانات خانگی مراقبت از دندان سگ و گربه را نادیده می‌گیرند. وضعیت نامطلوب سلامتی دندان‌های حیوانات خانگی درست مانند انسان‌ها، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی و افزایش خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری‌های لوزالمعده شود که این مسئله منجر به کاهش طول عمر حیوانات خانگی می‌شود.

سلامتی نامطلوب دهان حیوان خانگی می‌تواند دردناک و ناراحت کننده باشد. بیان احساس درد برای حیوانات خانگی ما دشوار است، به خصوص اگر درد جزئی یا کسل کننده باشد. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم در خانه انجام دهیم تا نه تنها بهداشت دهان حیوانات خانگی‌مان را بهبود ببخشیم، بلکه کیفیت زندگی و رفاه کلی آنها را نیز افزایش دهیم.

مراقبت صحیح از دندان سگ و گربه

شروع یک برنامه روتین و منظم برای تمیز کردن دندان‌های گربه و سگ در اوایل تولد، باعث عادت آن ها برای مسواک زدن دندان‌هایشان می شود. مسواک زدن دندان سگ‌ها و گربه‌های بالغ کمی دشوارتر است، فرآیند “تشویق و تقویت مثبت” روشی عالی برای مسواک زدن روزانه است.

در حالی که مسواک زدن روزانه برای پیشگیری از بروز بیماری و سلامت دهان روشی ایده‌آل است، انجام این کار دو بار در هفته می‌تواند به بهبود چشمگیری در سلامت و رفاه حیوان خانگی شما منجر شود. شستشو و استفاده از دستمال‌های دندانی مکملی عالی برای تمیز کردن دهان و دندان هستند و باید روزانه روی دندان‌های سگ یا گربه استفاده شوند.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی سگ و گربه 

پیشگیری از بروز بیماری

رژیم‌های غذایی برای حفظ سلامتی دندان‌ها، دارای مواد مغذی مخصوص و ساینده‌ای هستند که هنگام خوردن آنها، دندان‌های حیوان خانگی شما را تمیز می‌کنند. این روش می‌تواند پلاک و تارتار و احتمال و شدت بروز بیماری‌های جدی دندان و لثه را کاهش دهد.

با دامپزشک مشورت کنید تا مطمئون شوید غذایی که به حیوان خانگی خود می دهید، انتخاب مناسبی است یا خیر. غذاهای با میزان قند بالا، مشکلات سلامت دندان را بدتر می‌کنند و بهتر است از رژیم غذایی حیوانات خانگی کنار گذاشته شوند.

مراجعه منظم به مطب دامپزشک برای معاینه دهان و دندان برای حفظ سلامتی حیوان خانگی شما حیاتی است.

مسواک زدن گربه || پزشکت

دامپزشکی

مسواک زدن دندان‌های سگ و گربه

در صورت امکان، از زمانی که حیوان خانگی‌تان را در خانه نگهداری می‌کنید، با انجام منظم مسواک زدن، این فرآیند را برای آنها تبدیل به یک مسئله عادی کنید. شما باید خمیر دندانی بخرید که مخصوص سگ یا گربه خانگی تهیه شده است. خمیر دندان ساخته شده برای انسان می‌تواند باعث بروز ناراحتی معده (در صورت بلع خمیر دندان) شود.

برای شروع، مسواک یا یک نوار گاز پیچیده شده در اطراف انگشت اشاره خود را در خمیر دندان فرو کنید. سپس انگشت خود یا مسواک را به آرامی با حرکات دایره‌ای روی دندان حیوان خانگی‌تان بمالید. برای اولین جلسه با یک یا دو دندان شروع کنید و با عادت کردن حیوان خانگی به این فرآیند، تعداد دندان‌های تمیز شده در هر جلسه را افزایش دهید.

تمیز کردن روزانه دندان، یا حداقل دو بار در هفته، در خانه می‌تواند به سگ یا گربه خانگی شما کمک کند تا از ابتلا به بیماری‌های دردناک دندان دور باشد. به این ترتیب، با مراقبت صحیح از دندان‌ها، می‌توان سلامتی حیوان خانگی خود را بهبود بخشید.

با وجود اینکه گربه‌ها دوست ندارند کسی دندان‌های آنها را را بررسی کند، اما بهتر است مسواک زدن دندان گربه خانگی‌تان را امتحان کنید. علاوه براین، به تدریج ممکن است که حیوان خانگی‌تان به مسواک زدن عادت کند. در صورتی که گربه خانگی شما اجازه نمی‌دهد دندان‌هایش را تمیز کنید، اشکالی ندارد که این کار را به متخصصان بسپارید.

با دامپزشک حیوان خانگی خود در مورد برنامه نظافت دهان و دندان گربه خانگی‌تان صحبت کنید. می‌توانید انتظار داشته باشید که حداقل سالی یکبار حیوان خانگی‌تان را برای نظافت دهان و دندان به یک کلینیک دامپزشکی ببرید.

مطالعه بیشتر: بیماری های پوستی سگ و گربه 

پیشگیری از بروز مشکلات دهان و دندان

چه صاحب یک گربه خانگی باشید یا یک سگ خانگی، استفاده از غذاهای خشک و ترد می‌تواند برای تمیز نگه داشتن دندان‌های آنها مفید باشند. همانطور که سگ یا گربه خانگی شما خوراکی خود را می‌جود، ذرات غذای خشک روی دندان‌ها ساییده می‌شوند و مانند یک مسواک عمل می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند به حذف پلاک کمک کنند.

اگر به حیوان خانگی خود غذای مرطوب می‌دهید، سعی کنید حداقل چند بار در هفته مقداری غذای خشک به رژیم غذایی آن اضافه کنید. با کمی تلاش و توجه ویژه، می‌توانید برنامه منظم و مناسبی برای حفظ سلامتی حیوان خانگی خود مهیا کنید. به این ترتیب سلامتی حیوان خانگی‌تان را حفظ خواهید کرد.

بیماری‌های دندانی 78 درصد از سگ‌ها و 68 درصد از گربه‌های بالای 3 سال را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. مشکلات پریودنتال در حیوانات خانگی همان طیفی از مشکلات را که در انسان ایجاد می‌کنند، به وجود می‌آورند. از جرم خفیف و التهاب لثه گرفته تا تحلیل لثه، مشکلات متعددی می‌توانند بروز پیدا کنند.

بروز التهاب قابل توجه و در نهایت، از دست دادن دندان، می‌تواند سلامتی دهان و دندان سگ و گربه خانگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. اما این اختلالات فقط مربوط به دندان‌ها نیست. هرچه این بیماری بیشتر پیشرفت کند، خطر این که باکتری‌ها از طریق رگ‌های خونی موجود در لثه‌ها وارد جریان خون شده و سپس به اندام‌های حیوان خانگی شما بروند و منجر به بروز بیماری‌های قلبی، کلیوی یا کبدی شوند، بیشتر می‌شود.

اگرچه این مسئله وخیم است، اما پیشگیری از بروز آن ممکن و عملی است. در صورتی که دندان‌های حیوانات خانگی خود را تمیز نگه دارید، عمر آنها را سه تا پنج سال افزایش خواهید داد.

مطالعه بیشتر: تومورهای پستانی سگ و گربه 

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

ویزیت دامپزشک|| پزشکت

روش های مراقبت از دندان‌های سگ و گربه خانگی

۶ مورد از بهترین روش‌های مراقبت از دهان و دندان حیوانات خانگی، عبارت‌اند از:

مراجعه به دامپزشک

در صورتی که حیوان خانگی شما قبلاً به بیماری دندانی مبتلا شده‌ است و شما قصد دارید که یک برنامه مسواک زدن را شروع کنید، این کار می‌تواند برای حیوان خانگی‌تان بسیار دردناک باشد. از آنجایی که 70 درصد دندان حیوانات در زیر خط لثه است، این برنامه درمانی باید توسط یک دامپزشک شروع شود.

در طول معاینه دندانپزشکی (که باید سالانه انجام شود)، حیوان خانگی شما تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد، اما نگران نباشید. خطرات این کار در حیوانات سالم اندک است و این عمل تنها حدود 20 دقیقه طول می‌کشد. دامپزشک دندان‌ها و لثه‌ها را معاینه می‌کند، جرم و پلاک را از بین می‌برد و عکس اشعه ایکس می‌گیرد.

در صورتی که هر کدام از دندان‌ها لق شده باشند (پوسیدگی از ریشه شروع می‌شود) یا حیوان خانگی به بیماری مبتلا شده باشد، آن دندان کشیده خواهد شد. پس از بررسی همه جانبه سلامتی دهان و دندان حیوان خانگی، دامپزشک تصمیم مناسب را خواهد گرفت.

زمانبندی

زمانی را انتخاب کنید که حیوان خانگی شما خواب آلود است یا به تازگی از خواب بیدار شده است. قبل از تغذیه فرصت خوبی است، بنابراین یک وعده غذایی پاداشی برای تمیز کردن دندان‌های حیوان خانگی‌تان خواهد بود. به این ترتیب، مسواک زدن دندان‌های حیوان خانگی‌تان با پاداش همراه خواهد بود.

تهیه خمیر دندان مناسب

استفاده از خمیر دندان مخصوص دامپزشکی و مخصوص سگ‌ها و گربه‌ها، امری ضروری است. خمیر دندان انسانی دارای فلوراید بیش از حد و برای حیوانات سمی است. خمیر دندان‌هایی با طعم‌های حیوان‌پسند مانند طعم مرغ، نعناع و کره بادام‌زمینی را در اکثر فروشگاه‌های حیوانات خانگی پیدا خواهید کرد.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

استفاده از ابزار || پزشکت

استفاده از ابزار مناسب

در حالی که حیوان خانگی خود را در آغوش گرفته‌اید، طعم خمیر دندان را به حیوان خانگی‌تان ارائه دهید. سپس انگشت خود را به آرامی وارد دهان حیوان کرده و بافت لثه را بمالید. هنگامی که شما و سگ یا گربه‌تان با این مشکل روبه‌رو هستید (که ممکن است چند هفته طول بکشد)، از یک مسواک نرم مناسب برای کودکان یا مسواک حیوانات استفاده کنید.

مسواک‌های انگشتی لاستیکی یا لاتکس که روی انگشت اشاره قرار می‌گیرند نیز می‌توانند به همان اندازه موثر باشند. مهم نیست از چه چیزی استفاده می‌کنید، پلاک‌ها را در امتداد لثه‌ها به سمت بالا و پایین برای حدود یک دقیقه بمالید.

راحت‌ترین حالت برای تمیز کردن دندان‌های یک سگ کوچک یا گربه، قرار دادن حیوان بر روی پاها، در حالی که سر حیوان خانگی به سمت خارج از بدن باشد، است. از آنجایی که فقط قسمت خارجی دندان‌ها را مسواک می‌زنید، نیازی به باز کردن دهان حیوان نیست.

در مورد یک سگ بزرگتر، در حالی که حیوان نشسته یا ایستاده است، دندان حیوان خانگی‌تان را تمیز کنید. مسواک را در دهان بسته سگ فرو کنید و مالش دهید. پس از آن، یک جایزه به سگ خانگی‌تان بدهید. بازی کردن با توپ، نوازش کردن و دادن غذا، همگی روش‌های خوبی هستند.

در صورت استفاده از روش‌های تشویقی مناسب، می‌توانید مسواک زدن را به صورت یک اتفاق خوب در خاطر سگ خانگی‌تان ثبت کنید. به این ترتیب در دفعات بعدی، حیوان خانگی‌تان در برابر مسواک زدن دندان‌های خود مقاومت نخواهد کرد.

به سگ خانگی خود استخوان بدهید

می‌توانید پس از مشورت با یک دامپزشک، استخوان مناسبی را برای حیوان خانگی‌تان تهیه کنید. استفاده از استخوان، به علت خاصیت سایندگی که دارد، می‌تواند دندان‌های حیوان خانگی‌تان را سالم نگه دارد.

سخن آخر

سلامت دهان و دندان سگ‌ها و گربه‌های خانگی، بخش مهمی از سلامتی کلی این حیوانات است. با استفاده از روش‌های مناسب می‌توانید حیوان خانگی‌تان را سالم‌تر نگهداری کنید. از بین روش‌های مختلف، مسواک زدن دندان‌های سگ و گربه خانگی در خانه، محبوب ترین روش محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است که روش مسواک‌ زدن دندان حیوان خانگی‌تان را یاد بگیرید.

به این ترتیب قادر خواهید بود که گربه یا سگ خانگی‌تان را شادتر و سالم‌تر نگهدارید. در صورتی که درباره روش‌های نگهداری از دندان سگ و گربه خانگی سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با یک دامپزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز