لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اختلالات دندانپزشکی در سگ ها

اختلالات دندانپزشکی در سگ ها | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اختلالات دندانپزشکی در سگ ها مشابه مواردی است که در انسان ها مشاهده می شود. مراقبت مناسب از دندان، از جمله روش های پیشگیری مانند مسواک زدن، می تواند به سالم نگه داشتن دندانها و لثه سگ و گربه های خانگی شما کمک کند.

شایع ترین اختلالات دندانپزشکی در سگ ها و حتی گربه های خانگی، عبارتند از:

  • بیماری لثه
  • نقایص مینا
  • نیش نامناسب
  • بیماری اندودنتیک
  • ناهنجاری های رشدی
  • دندان های بدون استفاده
  • آسیب دیدگی فک و صورت
  • پوسیدگی دندان (حفره ها)

مطالعه بیشتر: تمیز کردن دندان سگ و گربه

بیماری لثه

عفونت باکتریایی بافت اطراف دندان باعث التهاب لثه ها، رباط هایی که دندان را احاطه کرده و استخوان اطراف آن می شود. در صورت عدم درمان به موقع بیماری لثه (پریودنتال) در سگ و حیوان خانگی به دلیل از بین رفتن بافت های پشتیبانی کننده، دندان ها از بین می روند. التهاب لثه اصلی ترین دلیل افتادن دندان در سگ ها است.

بیماری لثه در اثر تجمع باکتری ها (پلاک) در خط لثه ایجاد می شود که بخشی از آن به دلیل عدم بهداشت صحیح دهان است. سایر عوامل مؤثر ممکن است شامل نژاد، ژنتیک، سن و رژیم غذایی نامناسب در حیوان خانگی باشد. با افزایش تعداد باکتری های زیر لثه، مواد زاید باکتریایی مانند سولفید هیدروژن، آمونیاک، اسیدها و ترکیبات دیگر باعث جمع شدن و آسیب دیدن بافت ها می شوند. واکنش خود سگ به این عفونت (التهاب) همچنین باعث شکستگی بافت و از بین رفتن بافت های پشتی دندان می شود. دو نوع بیماری لثه وجود دارد: التهاب و پریودنتیت.

التهاب لثه

در التهاب لثه، لثه به دلیل پلاک باکتریایی ملتهب می شود، اما رباط ها و استخوان هنوز تحت تأثیر قرار نمی گیرند. لثه ها از مرجانی صورتی به قرمز یا بنفش تغییر می کنند و لبه لثه متورم می شود. بوی بد دهان شایع ترین علائم التهاب لثه است. التهاب لثه را می توان با تمیز کردن مناسب دندان درمان کرد اما در صورت عدم درمان ممکن است منجر به پریودنتیت شود.

درمان التهاب لثه

التهاب لثه معمولاً با تمیز کردن کامل دندان ها تحت بیهوشی کامل سگ یا حیوان خانگی انجام می شود و شامل تمیز کردن زیر خط لثه است. اگر در مراحل اولیه درمان، التهاب لثه برطرف نشود سگ باید دوباره تحت درمان قرار بگیرند. پس از اتمام تمیز کردن، دامپزشک می تواند برای جلوگیری از رشد باکتری ها یک سیلانت را روی دندان ها بمالد. سگ هایی که به درمان پاسخ نمی دهند باید برای بیماری های دیگر مانند مشکلات سیستم ایمنی و دیابت ارزیابی شوند. اگر دندان های حیوان تمیز به طور مرتب تمیز نشوند احتمال بازگشت دوباره التهاب لثه وجود دارد؛ بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه، مانند مسواک زدن و همچنین تمیز کردن مرتب دندان های سگ خانگی شما توسط دامپزشک از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مطالعه بیشتر: شایع ترین بیماری های سگ

جهت ویزیت تصویری و فوری با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

اختلالات دندانپزشکی در سگ ها | پزشکت

دامپزشکی

پریودنتیت

یکی از اختلالات دندانپزشکی در سگ ها پریودنتیت است. این بیماری لثه ها، رباط ها و استخوان نیز شامل می شود. این بیماری معمولاً بعد از رشد تدریجی پلاک، تارتار و لثه ها رخ می دهد و برگشت ناپذیر است و منجر به از بین رفتن دائمی دندان در سگ و گربه های خانگی می شود. سگ های کوچکتر معمولاً نسبت به سگ های بزرگ، بیشتر در معرض ابتلا به پریودنتیت قرار دارند. سگ هایی با رژیم غذایی منظم گوشتی به دلیل اثر تمیز کننده مکانیکی روی دندان ها هنگام جویدن غذا، کمتر دچار مشکل پریودنتیت می شوند. در این شرایط دندان های پشت بیشتر از دندان های جلویی آسیب می بینند.

دندان های فوقانی به شدت از دندانهای پایینی آسیب دیده و سطوح گونه دندان نسبت به سطوح نزدیک زبان دارای علائم بیشتری از بیماری خواهد بود. التهاب لثه اغلب در ابتدا در حدود 2 سالگی مشاهده می شود اما در صورت درمان بهبود می یابد. پریودنتیت معمولاً از 4 تا 6 سالگی شروع می شود و در صورت عدم درمان باعث از دست دادن دندان خواهد شد.

درمان پریودنتیت

پریودنتیت با تمیز کردن کاملاً حرفه ای در بالا و زیر خط لثه درمان می شود. در بعضی موارد برای دستیابی به سطح ریشه برای تمیز کردن، سگ به عمل جراحی نیاز دارد. کشیدن دندان اغلب برای سگ های مبتلا به پریودنتیت لازم و ضروری است و باعث بهبودی سگ می شود. سرانجام، دامپزشکان هر عامل مؤثر در پریودنتیت، مانند جمع شدن دندان یا بیماری های زمینه ای را درمان می کنند. اگر سگ شما به دلیل پریودنتیت تحت درمان قرار گرفته است، باید مراقبت های بهداشت دهان و دندان را در خانه ادامه دهید. دستورالعمل های دامپزشک خود را دنبال کنید که ممکن است شامل مسواک زدن روزانه، تغییر رژیم ها، ژل پیشگیری از پلاک و شستشوی دهان باشد.

مطالعه بیشتر: آموزش های لازم برای سگ خانگی

هرگونه سوال در مورد نگهداری و تغذیه سگ خود را همین الان از دامپزشک آنلاین بپرسید.

اختلالات دندانپزشکی در سگ ها | پزشکت

پیشگیری از التهاب لثه در سگ

مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که التهاب لثه در اطراف دندان های تمیز ایجاد نمی شود. رعایت روش های بهداشتی منظم برای تمیز نگه داشتن دندان های حیوان خانگی مانند مسواک زدن و رژیم غذایی همراه با معاینات منظم دندانپزشکی بهترین روش ها برای جلوگیری از بیماری لثه هستند. مسواک زدن روزانه بهترین راه است اما پاک کردن دندان ها حداقل هر 2-3 روز یکبار می تواند پلاک را در سگهایی که اجازه مسواک زدن ندارند، از بین ببرد. فقط سطح بیرونی دندانها نیاز به مسواک زدن یا پاک شدن دارند. از خمیردندان های ساخته شده برای انسان ها نباید برای سگ و گربه های خانگی استفاده شود. دامپزشک ممکن است رژیم غذایی خاص، استفاده از اسباب بازی ها و درمان هایی را برای کمک به تمیز کردن دندان های حیوان خانگی توصیه کند.

بیماری اندودنتیک

بیماری اندودنتیک در داخل دندان ها رخ می دهد. دندان های سگ ممکن است در اثر آسیب دیدگی بیرونی (به عنوان مثال، بازی تهاجمی یا تصادف اتومبیل) یا گاز گرفتن اشیاء نامناسب (به عنوان مثال، استخوان های واقعی، اسباب بازی های نایلونی سخت، سنگ ها، نرده ها یا قفس ها) شکسته شود.

علت های احتمالی این شرایط عبارتند از:

  • آسیب دیدگی
  • ناهنجاری مینا
  • پوسیدگی دندان
  • شکستگی دندان

علائم بیماری اندودنتیک در سگ و حیوان خانگی عبارتند از:

  • تورم روی صورت
  • کاهش اشتها
  • آبسه های دندانی
  • سوراخ قرمز یا سیاه روی تاج
  • درد دندان. در این شرایط ممکن است حیوان خانگی در برابر لمس صورت مقاومت کند.
  • تغییر رنگ دندان. دندان با رنگ قرمز مایل به قهوه ای، بنفش یا خاکستری؛ می تواند نشان دهنده شکستگی دندان باشد.

مطالعه بیشتر: علائم درد در سگ 

جهت مشاوره فوری و آسان با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

اختلالات دندانپزشکی در سگ ها | پزشکت

ناهنجاری های ساختاری دندان

یکی دیگر از اختلالات دندانپزشکی در سگ ها ناهنجاری های رشدی متعددی وجود دارد که بر دندان سگ ها اثر می گذارد. بسیاری از این موارد جنبه ژنتیکی دارند. به طور کلی، ناهنجاری هایی که بر راحتی، سلامتی یا توانایی عملکرد سگ تأثیر می گذارند، نیاز به درمان دارد. مواردی که فقط روی ظاهر (زیبایی شناسی) دندان تأثیر می گذارد به درمان نیازی ندارند.

نیش نامناسب

رشد درست و صحیح دندان ها در سگ های خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است منجر به بروز عوارض های طولانی مدت شود. تشخیص زودهنگام و درمان به موقع بهترین روش برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر است. روند های رشد دندان مادرزادی در حیوانات خانگی را می توان به 3 مرحله تقسیم کرد که هرکدام می توانند مجموعه مشکلات خاص خود را داشته باشند و نیاز به بازرسی توسط یک دامپزشک دارد. مرحله 1 از سن 0 تا 16 هفته سنی، مرحله 2 از سن 16 هفته تا 7 ماهگی و مرحله 3 از 7 ماهگی تا 1½ سالگی است.

مرحله 1:

توله سگ ها با فک های نسبتاً طولانی بالایی (“overbite”) متولد می شوند. با بزرگ شدن سگ و شروع به خوردن غذای جامد، فک پایین در زیر شکاف رشد قرار می گیرد. اگر بعضی از دندان های پایین زودتر از زمان موعد رشد کنند، در این شرایط ممکن است در پشت دندان های فوقانی گرفتار شوند و از رشد مناسب فک پایین جلوگیری کنند. دامپزشک برای درمان سگ در این مرحله ممکن است مجبور شود چندین دندان سگ را بکشد تا فک پایین بتواند رشد بهتری داشته باشد. به طور طبیعی برخی از سگ ها ممکن است دندان اضافی را داشته باشند.

وضعیت برعکس این شرایط هم می تواند رخ دهد. در این موارد، فک پایین سریعتر از حد معمول رشد می کند و نسبت به فک فوقانی خیلی طولانی می شود. این بیماری می تواند در اوایل 8 هفتگی تشخیص داده شود. در این شرایط ممکن است دندان های خاصی از فک فوقانی در پشت دندانهای فک پایین گرفتار شوند و از رشد مناسب فک بالا جلوگیری کنند. درمان در این مرحله شامل کشیدن چند دندان فوقانی در توله سگ ها است. تشخیص زودهنگام و درمان به موقع می تواند از بروز عوارض جانبی جلوگیری کند.

سایر مشکلات مادرزادی و رشدی مربوط به دندان های سگ در مرحله 1 که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد شامل دندان های اضافی نیز می باشد که فقط در صورت ایجاد مشکل و تداخل با سایر دندان ها باید کشیده شوند. اگر رشد فک بین طرف چپ و راست ناهمگن و نامتناسب باشد، ممکن است دامپزشک دندان ها را از سمتی که رشد کمتری دارند خارج کند. این روش بهترین فرصت برای رشد ناهموار فک ها در سگ و یا حیوان خانگی است.

مرحله 2:

مهمترین مشکلی که می تواند در این مرحله ایجاد شود، حفظ دندان های توله سگ ها است. به طور معمول، ریختن دندان سگ ها حدود در 14 هفتگی شروع می شود و در عرض 3 ماه دندان ها با دندان های دائمی تعویض می شوند. احتمال تشکیل دندان های دائمی اضافی در این مرحله زیاد است. یکی دیگر از مشکلات دندان سگ ها که ممکن است در مرحله 2 بروز کند، قرارگیری غیر عادی (کج شدن) دندان های تحتانی یا فوقانی است. در این شرایط بسته به وضعیت و سن خاص سگ، از روش درمانی ارتودنسی براکت های حیوان خانگی برای تراز کردن دندان ها در موقعیت های صحیح آنها استفاده می شود.

مرحله 3:

انواع اختلالات دندانپزشکی می تواند در این مرحله از رشد حیوان خانگی ایجاد شود. درمان در صورت لزوم ممکن است شامل درمان ارتودنسی یا کشیدن دندان باشد. جمع شدن دندانها با کشیدن یک یا چند دندان برطرف می شود.

اختلالات دندانپزشکی در سگ ها | پزشکت

نقایص مینا

در طول رشد مینای دندان بر روی دندان های کودک و دائمی، تجمع رسوب مواد شیمیایی داخل دندان ممکن است باعث آسیب دائمی شود. در این شرایط ممکن است عفونت های ویروسی به سلول هاي توليدي مينا دندان ها حمله كنند و باعث بروز اختلالات مینا دندان شوند در این شرایط ممکن است مینای دندان نازک تر از حد طبیعی شود.

برخی از علت های دیگر که ممکن است منجر به نقایص مینا دندان شوند، عبارتند از:

  • تروما
  • عفونت
  • سوء تغذیه های شدید
  • عفونت در دندان های خرد شده

نقص مینای دندان نیز ممکن است به ویژه در Huskies جنبه ارثی داشته باشد. درمان این شرایط می تواند شامل اتصال مواد مصنوعی به دندان ها، درمان فلوراید و مراقبت مکرر باشد.

دندان های بدون استفاده

بعضی از نژادها، به ویژه نژادهای کوچک (مانند مالتیایی)، ممکن است دندان های اضافی و بدون استفاده در زیر لثه های خود باشند. علاوه بر آن نژادهایی که دارای سر کوتاه و صاف شده هستند (نژادهای براکی فلفلی) می توانند دندان هایی داشته باشند که از بین نمی روند زیرا در وضعیت نادرست قرار دارند. در این شرایط دامپزشک ممکن است با تجویز تصویربرداری با پرتوهای ایکس به طور دوره ای وضعیت دندان سگ را کنترل کنند. یک دندان غیرقابل استفاده می تواند منجر به کیست دندان شود که ممکن است بخش بزرگی از فک را از بین ببرد. دندان های بدون استفاده می توانند برای سگ و یا حیوان خانگی شما مشکل ساز شوند.

اختلالات دندانپزشکی در سگ ها | پزشکت

آسیب دیدگی صورت و فک

شکسته شدن دندان و فک در حیوان خانگی غالباً به دلیل تروما رخ می دهند، از جمله:

  • افتادن
  • جویدن
  • تصادفات اتومبیل
  • دعوا با حیوانات دیگر

فک حیوانات خانگی ممکن است در اثر پریودنتیت شدید یا سرطان ضعیف شود. دندانهای شکسته شده باید توسط دامپزشک مورد بازرسی قرار گیرند. اگر شکستگی ها در پالپ دندان انتشار پیدا کند، به درمان ریشه (اندودنتیک) یا کشیدن دندان نیاز دارد. زخم های لثه ها یا سایر بافت های نرم باید توسط دامپزشک نیز درمان شود. شکستگی استخوان باید توسط دامپزشک تثبیت شود. تثبیت ممکن است نیاز به استفاده از سیم، پین یا مواد دیگر داشته باشد. در این شرایط بهبودی سریع انجام می شود و بیشتر مواد حمایت کننده می توانند در حدود 6 تا 8 هفته توسط دامپزشک برداشته شوند.

پوسیدگی دندان (حفره ها)

پوسیدگی دندان در سگ ها به ندرت دیده می شوند و در صورت بروز معمولاً به صورت چاله هایی روی سطوح نیش دندان های مولر دیده می شود. پوسیدگی دندان در سگ و گربه های خانگی به روش در انسان ها، پر می شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز