لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آرتروز در سگ ها را چگونه مدیریت کنیم؟

آرتروز در سگ ها را چگونه مدیریت کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آرتروز در سگ ها، بویژه در سگ های بزرگسال و نژادهای بزرگ سگ ها یک مشکل شایع است. از این رو خیلی از صاحبان سگ های خانگی به دنبال این هستند که آرتروز در سگ ها را چگونه مدیریت کنیم؟ متاسفانه درمان کاملی برای این بیماری پیشرونده وجود ندارد. ولی شناسایی سریع مشکل و شروع مدیریت مناسب می تواند به فعال نگه داشتن سگ و بهبود کیفیت زندگی حیوان کمک کند. نگه داشتن سگ در وزن سالم و شناسایی علائم درد مفصلی در مراحل اولیه، اولین اقدامات برای حفظ تحرک سگ شماست. مصرف مکمل ها همچنین ممکن است به مدیریت التهاب و درد و همچنین کند شدن روند پیشرفت بیماری کمک کنند.

درد مفاصل، به ویژه به دلیل آرتروز، در حیوانات همراه مثل سگ شایع است. در حقیقت، آرتروز حدود یک از چهار دندان سگ را تحت تأثیر قرار می دهد . سگ ها همچنین می توانند از آرتروز سپتیک، آرتریت باکتریایی و آرتریت روماتوئید رنج ببرند.

درد مفصلی کیفیت زندگی حیوان خانگی شما را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا منجر به اختلال در تحرک و دشواری در انجام فعالیت های مختلف می شود.

مطالعه بیشتر: نگهداری سگ خانگی

آرتروز چیست؟

آرتروز که به آن بیماری دژنراتیو مفصل (DJD) نیز گفته می شود، التهاب مفصلی است که به تدریج در حال بدتر شدن است و در اثر خراب شدن غضروف ایجاد می شود. در یک مفصل سالم، غضروف به عنوان یک بالشتک عمل می کند تا مفصل بتواند در دامنه کامل حرکت خود، به آرامی حرکت کند. در موارد آرتروز، این بالشتک غضروف به دلیل عواملی مانند سن، آسیب، استرس یا بیماری شروع به خراب شدن می کند. از بین رفتن این بالشتک محافظتی منجر به درد، التهاب، کاهش دامنه حرکت و ایجاد خار استخوان می شود. در حالی که هر مفصلی در بدن می تواند به آرتروز مبتلا شود، این وضعیت معمولاً اندام و ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد.

چه عواملی خطر آرتروز در سگ ها را افزایش می دهد؟

آرتروز یک مشکل شایع در سگ های مسن است که در نتیجه فرسایش مداوم و بی ثباتی مفاصل ایجاد می شود. اگر مشکلی در رشد استخوان و مفصل وجود داشته باشد نیز می تواند از سنین پایین شروع شود.

هر سگی به خصوص با افزایش سن می تواند به آرتروز مبتلا شود؛ اما فاکتورهایی وجود دارد که می تواند سگ شما را مستعد این بیماری کند، مانند:

  • چاقی
  • ژنتیک
  • سازگاری ضعیف
  • آسیب هایی مانند شکستگی یا پارگی رباط
  • سن، به ویژه سگ های میانسال تا بزرگسال
  • استرس های مکرر ناشی از فعالیت های ورزشی
  • عفونت هایی که مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند بیماری لایم
  • نژادهای بزرگ یا غول پیکر، مانند سگ های ژرمن شپرد، لابرادور رتریورس و گلدن رتریورتغذیه نامناسب

اگر سگ شما مستعد ابتلا به آرتروز است، باید به طور منظم، جلسات درمانی به دامپزشک را پیگیری کند. دامپزشکان می توانند مشخص کنند که سگ شما از وزن سالم و سبک زندگی فعال برخوردار است یا نه. آنها اغلب می تواند علائم آرتروز را در اوایل قبل از جدی شدن مشکل تشخیص دهند.

جهت ویزیت تصویری و فوری با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.آرتروز در سگ ها را چگونه مدیریت کنیم؟ | پزشکت

علائم آرتروز در سگ ها 

تشخیص آرتروز در مراحل اولیه ممکن است دشوار باشد و اغلب تا زمانی که مفصل آسیب دیده، صدمه زیادی نبیند علائم مشخص نمی شوند. برخی از سگ ها نیز تا زمانی که درد آن شدید نشود، درد خود را پنهان می کنند؛ بنابراین، نظارت بر سگ های میانسال تا بزرگسال و افراد مستعد آرتروز از نظر علائم اولیه بیماری مفصلی مهم است. این علائم عبارتند از:

دامپزشکی
  • بی حالی
  • افزایش وزن
  • تحریک پذیری یا تغییر رفتار
  • درد هنگام نوازش یا لمس آن
  • بی میلی برای دویدن، پریدن یا بازی کردن
  • سفتی، لنگش یا دشواری هنگام برخاست
  • از بین رفتن توده عضلانی اندام و ستون فقرات
  • مشکل در حالت ایستادن در ادرار یا مدفوع یا تصادف در خانه

اگر شک دارید که سگ شما علائمی از آرتروز را از خود نشان می دهد، بهتر است که سگ خود را توسط دامپزشک ارزیابی کنید، وی یک معاینه فیزیکی کامل را انجام می دهد. دامپزشک شما همچنین ممکن است تصویربرداری از مفاصل آسیب دیده را توصیه کند.

مطالعه بیشتر:علائم درد در سگ

آرتروز در سگ ها را چگونه مدیریت کنیم؟ | پزشکت

آرتروز در سگ چگونه درمان می شود؟

متأسفانه، آرتروز یک بیماری پیش رونده است و هیچ درمانی شناخته شده برای آن وجود ندارد. جلوگیری از پیشرفت آرتروز از طریق رژیم غذایی، ورزش و استفاده از مکمل های مفصلی محافظ بهترین راه برای سلامت مفاصل سگ شما است. هنگامی که آرتروز ایجاد می شود، درمان معمولاً بر کنترل درد، کاهش التهاب، بهبود کیفیت زندگی و کاهش سرعت پیشرفت بیماری انجام می شود. درمان آرتروز معمولاً چند حالته است، به این معنی که چندین روش درمانی مختلف به طور همزمان باید صورت بگیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

مکمل های مشترک

این موارد اغلب برای بهبود عملکرد، کاهش التهاب و کند کردن پیشرفت آسیب مفصلی تجویز می شوند. گلوکوزامین و کندرویتین دو ماده رایج مکمل مفصلی هستند که هم در انسان و هم در سگ استفاده می شوند. این مکمل ها با کاهش التهاب، بهبودی و افزایش احتباس آب در غضروف ها کار می کنند که خاصیت بالشتگی را افزایش می دهند… صدف لب سبز (GLM) یکی دیگر از ترکیبات ثابت شده مفصلی مشترک برای انسان و سگ است و حاوی مواد مغذی مفیدی مانند اسیدهای چرب امگا 3، گلیکوزآمینو گلیکان ها و آنتی اکسیدان ها است. GLM یک ضد التهاب قدرتمند است که می تواند به کاهش درد و حفظ عملکرد مفصل کمک کند. مکمل های مفصلی مانند Glyde Mobility Chews اغلب به عنوان یک درمان موقت و در تمام مدت پیشرفت آرتروز استفاده می شود زیرا در بیشتر بیماران برای استفاده طولانی مدت ایمن نیست.

NSAID ها

علاوه بر استفاده از مکمل های مفصلی، کنترل درد اصلی ترین درمان آرتروز در سگ است. متداول ترین داروهای کنترل درد برای آرتروز شدیدتر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) هستند. NSAID ها نه تنها می توانند درد را کمتر کنند، بلکه التهاب مفاصل را نیز کاهش می دهند. با این حال، NSAID ها، خصوصاً در بیمارانی که عملکرد کبدی یا کلیوی ضعیفی دارند، عوارض جانبی قابل توجهی دارند.

دامپزشک ممکن است سایر روش های درمانی مانند فیزیوتراپی، طب سوزنی، لیزر و تغییر در رژیم غذایی را برای آرتروز در سگ نیز توصیه کند. در موارد شدید، آنها ممکن است جراحی را برای برداشتن بافت آسیب دیده از مفصل یا حتی جایگزینی کامل مفصل تجویز کنند.

مدیریت وزن

جدا از سلامت و وضعیت مفاصل در حیوان خانگی شما، حفظ وزن سالم و سبک زندگی فعال بسیار مهم است. در سگ های مبتلا به آرتروز، حمل بیش از حد وزن بر روی مفاصل آسیب دیده نه تنها دردناک است، بلکه می تواند روند تجزیه غضروف را نیز تسریع کند. در سگ های سالم، چاقی می تواند آنها را مستعد ابتلا به آرتروز زودرس و همچنین بسیاری از بیماری ها کند. اگر سگ شما اضافه وزن یا چاقی دارد، دامپزشک بهترین منبع شما برای کمک به شما در شروع رژیم و برنامه ورزشی برای بهبود سلامت سگ است.

مطالعه بیشتر:  سگ ها چه میوه هایی بخورند؟ 

جهت مشاوره فوری و آسان با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

آرتروز در سگ ها را چگونه مدیریت کنیم؟ | پزشکت

آیا آرتروز در سگ را می توان در خانه مدیریت کرد؟

بسته به علت، آرتروز ممکن است یک یا تعداد زیادی از مفاصل سگ شما را درگیر کند. مهم نیست که چه چیزی باعث آرتروز در دوست سگ شما شده باشد، درد و ناراحتی می تواند به طور موثری مدیریت و کنترل شود.

برخی از راهکارها برای مدیریت درد آرتروز در سگ ها، عبارتند از:

پیاده روی

شاید ورزش کردن برای یک سگ مبتلا به آرتروز دشوار باشد، اما نمی توانید از آن چشم پوشی کنید. در حالی که ورزش زیاد باعث درد در مفاصل می شود، اما کمبود فعالیت بدنی هم می تواند وضعیت را بدتر کند. از این رو، برای حفظ قدرت عضلات سگ و همچنین بهبود گردش خون در مفاصل دردناک، داشتن فعالیت متوسط ​​ضروری است . یکی از بهترین تمرینات سگها در هر سنی، پیاده روی است. پیاده روی، چند بار در روز، به حرکت مفاصل کمک می کند. پیاده روی همچنین می تواند در کاهش وزن موثر باشد. همچنین برای سگ های دارای اضافه وزن که از آرتروز رنج می برند بسیار مهم است. با این حال، وقتی هوا خیلی سرد است، به پیاده روی های طولانی و پارک نروید. قرار گرفتن در معرض دمای سرد می تواند درد مفاصل را بدتر کند.

شنا کردن

شنا اغلب به عنوان تمرینی جایگزین برای سگ های مبتلا به آرتروز توصیه می شود. این ورزش بدون تحمل وزن باعث می شود مفاصل متحرک و عضلات به خوبی کار کنند. همیشه وقتی سگ شما در حال شنا است نظارت کنید. با پرتاب یک اسباب بازی انعطاف پذیر، یک توپ یا شی که روی آب شناور است، می توانید یک جلسه شنا را جالبتر کنید.

تغییر رژیم غذایی

یک رژیم غذایی مناسب صرف نظر از اینکه از آرتروز رنج می برد یا نه برای سگ بسیار مهم است. بسیاری از غذاهای طبیعی غنی از خواص ضد التهابی وجود دارد که می توانید برای تسکین درد و التهاب آرتروز به رژیم غذایی سگ خود اضافه کنید.

برخی از غذاهای طبیعی که می توانید در رژیم غذایی سگ خود بگنجانید، سیب زمینی شیرین، ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن، زردچوبه، زنجبیل (در مقدار کم)، پاپایا، زغال اخته، کرفس و روغن نارگیل است.

حفظ وزن سالم

داشتن وزن سالم برای سگ های مبتلا به آرتروز بسیار مهم است. هرگونه اضافه وزن فشار و درد بیشتری به مفاصل دردناک سگ می بخشد. در حالی که کاهش وزن می تواند برای سگ های مسن چالش ساز باشد، کمک به سگ خود برای حفظ وزن مناسب ارزش تلاش کردن را دارد. با ورزش کنترل شده و رژیم غذایی سالم، کاهش وزن امکان پذیر است.

نه تنها آرتروز، چاقی با سایر مشکلات سلامتی سگها مانند دیابت، پانکراتیت، بیماری قلبی، دیسک، دیسپلازی مفصل ران و چندین نوع سرطان در ارتباط است.

ماساژ درمانی

یک ماساژ خوب گاه به گاه برای یک سگ مبتلا به آرتروز بسیار مفید است. ماساژ به افزایش گردش مفاصل دردناک و همچنین بهبود انعطاف پذیری سگ شما کمک می کند. همیشه می توانید از دامپزشک خود در این زمینه مشورت بگیرید. بسیاری از درمانگران حتی حاضرند تکنیک های ماساژ را به صاحبان خود نشان دهند. همیشه از حرکات آرام و دایره ای شکل برای ماساژ مفاصل و عضلات سگ خود استفاده کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از درمان های موثر برای سگی است که از آرتروز رنج می برد. سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، به تسکین درد و التهاب کمک می کند.

  • کمی سرکه سیب خام را به آب آشامیدنی سگ خود اضافه کنید.
  • به تدریج مقدار مصرف را به میزان مناسب سگ خود افزایش دهید. می توانید روزانه حداکثر 1 قاشق چای خوری سرکه سیب به یک سگ کوچک، حداکثر 2 قاشق چایخوری سگ متوسط ​​و حداکثر 2 قاشق غذاخوری به یک سگ بزرگ بدهید.
  • گزینه دیگر افزودن سرکه سیب به غذای سگ شما است.

استفاده از کیسه های آب گرم

گرما می تواند به تسکین مفاصل دردناک کمک کند، بنابراین قرار دادن یک پد گرم کننده روی مفاصل دردناک به مدت 10 دقیقه می تواند در تسکین درد موثر باشد. همچنین، هنگامی که سگ شما می خوابد، یک پتو گرم بر روی بدن او قرار دهید.

  • طب سوزنی برای حیواناتی که از آرتروز رنج می برند نیز مفید است.
  • سگ های مبتلا به آرتروز را نباید به پریدن و یا دویدن بیش از حد تشویق کرد.
  • سگ خود را برای معاینات منظم به پیش دامپزشک ببرید تا او بتواند آرتروز را کنترل کرده و برنامه های درمانی را تنظیم کند.
  • اگر آرتروز سگ شما پیشرفته باشد، جراحی می تواند یک گزینه باشد. از دامپزشک خود در مورد اینکه آیا جراحی می تواند کمک کند سوال کنید.
  • داروهای آرتروز اصلاح کننده بیماری می توانند کمک زیادی به مدیریت علائم آرتروز در سگ ها کنند. همیشه قبل از دادن هر دارویی به سگ خود با دامپزشک صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز