لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

دام و پت

آب مروارید در سگ ها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر آب مروارید در سگ ها درمان نشود می تواند منجر به کوری کامل سگ شما شده و کیفیت زندگی حیوان خانگی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. عدسی چشم ها در سگ، به طور طبیعی شفاف هستند که مانند یک ذره بین عمل می کنند تا اشیاء را از نزدیک بر روی شبکیه چشم به طور دقیق و واضح نشان دهند. وقتی عدسی های واضح و شفاف داخل چشم به طور مبهمی کدر می شوند، این امر بینایی را مختل می کند. این وضعیت آب مروارید نامیده می شود.

آب مروارید به عنوان هر نوع تیرگی یا کدر بودن عدسی چشم تعریف می شود. عملکرد عدسی چشم دقیقاً مانند لنز دوربین است. حتی به تمرکز تصاویر بر روی شبکیه کمک می کند تا تصاویر به وضوح دیده شوند. آب مروارید با رسیدن نور به شبکیه تداخل می کند و در نتیجه باعث تاری دید می شود. آب مروارید اگر به اندازه کافی شدید باشد، می تواند منجر به کوری کامل شود.

آب مروارید در سگ ها، اغلب به ارث می رسد. از دیگر دلایل عمده آب مروارید در سگ ها می توان به دیابت، ضربه و التهاب چشم اشاره کرد. هیچ دارویی برای درمان آب مروارید در انسان یا حیوانات خانگی اثبات نشده است. بنابراین، درمان انتخابی برای آب مروارید پیشرفته، اختلال در بینایی، جراحی است. در جراحی برای آب مروارید در سگ ها، عدسی با استفاده از فن آوری و عدسی جایگزین با جراحی کاشته می شود.

مطالعه بیشتر: مسمومیت در سگ ها

آب مروارید در سگ ها 1 | پزشکت

علائم آب مروارید در سگ ها

آب مروارید در سگ ها مانند انسان به صورت جسم خاکستری روی مرکز عدسی چشم ایجاد می شود. این واضح ترین علامت آب مروارید در سگ است. اما ممکن است منجر به بروز علائم دیگری هم شود، از جمله:

  • چشمک زدن
  • قرمزی مزمن چشم
  • التهاب مرکز چشم
  • برجسته بودن یک چشم در مقایسه با چشم دیگر
  • مشکلات بینایی قابل توجه، به ویژه در شرایط کم نور

علت آب مروارید در سگ ها

این بیماری معمولاً ارثی است. برخی از نژادها از جمله رتریورهای طلایی، هاسکی های سیبری، کوکر اسپانیل های آمریکایی، پودل های مینیاتوری، شناوزرهای کوچک و تریرهای بوستون مستعدتر هستند. اما چندین علت و عامل خطر دیگر می تواند منجر به آب مروارید در سگ ها شود، از جمله:

  • سن و پیری
  • دیابت شیرین
  • شوک الکتریکی
  • التهاب uvea چشم (uveitis)
  • کاهش سطح غیر طبیعی کلسیم در خون (هیپوکلسمی)

مطالعه بیشتر: شوره سر در سگ ها

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

دامپزشکی

آب مروارید در سگ ها 5 | پزشکت

تشخیص آب مروارید در سگ ها

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، به خصوص اگر نژاد سگ شما مستعد یا مسن باشد، بهتر است که هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک علائم حیوان خانگی شما را بررسی کرده و یک معاینه کامل بدنی را انجام می دهد و به چشم سگ توجه می کند. دامپزشک همچنین ممکن است آزمایش خون و ادرار را تجویز کند. اگر دامپزشک تشخیص دهد که آب مروارید ممکن است مربوط به دیابت باشد، وی ابتدا درمان این بیماری را شروع می کند تا علائم بیماری در حیوان خانگی کنترل شود.

در صورت تشخیص اختلالات چشمی در حیوان خانگی، به مراجعه به دامپزشک متخصص در زمینه چشم پزشکی نیاز دارید. چندین آزمایش تشخیصی پیشرفته وجود دارد که چشم پزشک از آنها برای تعیین شدت وضعیت توله سگ شما و نیاز به جراحی استفاده می کند. آزمایشات تشخیصی برای آب مروارید در سگ ها، عبارتند از:

  • سونوگرافی یا الکتروتینوگرافی (ERG) برای بررسی شبکیه سگ
  • اسکن CAT برای تجسم همه مناطق داخل و اطراف چشم حیوان
  • معاینه چشم با استفاده از میکروسکوپ لامپ شکاف و چشم پزشکی غیرمستقیم

در شرایطی که دامپزشک جراحی را به عنوان درمان آب مروارید برای سگ شما توصیه می کند، هر چه سریع تر برای آن اقدام کنید. داروهای محدودی برای این وضعیت وجود دارد، از جمله پمادهای موضعی چشم یا قطره های چشمی که می تواند نیاز به جراحی را به تعویق بیندازد. اما آب مروارید بدون جراحی درمان نمی شود. آب مروارید در سگ ها می تواند به سرعت پیشرفت کند.

اقدامات قبل از عمل جراحی آب مروارید در سگ ها

شما به عنوان صاحب حیوان خانگی خود باید وقت، تمایل و مهارت لازم را برای استفاده از داروهای چشم قبل و بعد از جراحی آب مروارید داشته باشید. در ابتدا چهار بار در روز و تقریباً برای شش هفته بعد از جراحی آب مروارید مصرف دارو را کاهش دهید. بعد از جراحی ممکن است حیوان خانگی شما کمی درد را تجربه کند. این کاملا طبیعی است. به ندرت به داروهای مسکن نیاز دارد.

یقه الیزابتان: این وسیله محافظ برای جلوگیری از مالش در چشم و بخیه های ظریف ضروری است. یقه الیزابتان باید در طول هفته های اول بعد از عمل آب مروارید همیشه استفاده شود. مدت زمان دقیق استفاده از آن توسط پزشک و رفتار حیوان خانگی مشخص می شود. بسیاری از افراد می گویند که این سخت ترین قسمت در کل عمل جراحی آب مروارید است. غذا خوردن، نوشیدن و خوابیدن با یقه کاملاً امکان پذیر است.

جهت ویزیت تصویری و فوری با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

آب مروارید در سگ ها 6 | پزشکت

پیش آگهی آب مروارید در سگ ها

جراحی آب مروارید در سگ ها یک روش بسیار موفق با میزان بالای نتیجه مثبت در نظر گرفته می شود. هنگامی که آب مروارید با موفقیت برداشته شد، 95٪ حیوانات بلافاصله پس از بهبودی بینایی، بینایی خود را بازیابی می کنند. پیش آگهی طولانی مدت برای حفظ بینایی پس از جراحی 90٪ در 1 سال بعد از عمل و 80٪ در 2 سال بعد از عمل است. اکثر سگ ها تقریباً بینایی طبیعی خود را به دست می آورند، اگرچه بسیاری از آنها کم بینا هستند.

بینایی بیشتر حیوانات خانگی طی یک هفته بعد از جراحی بهبود می یابد. جراحی آب مروارید علاوه بر بازیابی بینایی به سگ هایی که توسط آب مروارید نابینا شده اند، نیز کمک می کند. آب مروارید مزمن باعث التهاب در داخل چشم می شود. حتی می تواند منجر به مشکلات ثانویه مانند جدا شدن شبکیه و گلوکوم شود. با برداشتن این منبع التهاب از داخل چشم، جراحی آب مروارید خطر ابتلا به این عوارض ثانویه را کاهش می دهد.

درمان آب مروارید در سگ ها

هنگامی که آب مروارید در چشم سگ ایجاد شد، هیچ درمان پزشکی وجود ندارد که بتواند آب مروارید را معکوس کند. به منظور بازگرداندن بینایی، آب مروارید باید تحت بیهوشی عمومی با جراحی برداشته شود. اگرچه برای شما و توله سگ شما استرس آور است، اما جراحی آب مروارید سگ معمولاً بدون عارضه و به صورت سرپایی انجام می شود؛ یعنی حیوان خانگی شما می تواند همان روز به خانه برگردد.

در طی این جراحی، سگ تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و جراح یک برش کوچک در چشم ایجاد می کند. سپس، جراح از تکنیکی به نام فاکوامولسیفیکاسیون استفاده می کند با استفاده از این روش، آب مروارید از طریق یک برش کوچک تکه تکه شده و از چشم خارج می شود. سپس یک کاشت لنز مصنوعی (لنز داخل چشمی یا IOL) در داخل چشم قرار داده می شود تا تصاویر بر روی شبکیه متمرکز شود و حیوان به وضوح ببیند.

عوارض بعد از عمل جراحی آب مروارید در سگ

شایع ترین عوارض جراحی، التهاب مزمن چشم، جدا شدن شبکیه و گلوکوم (فشار زیاد داخل چشم) است. اگرچه این عوارض به ندرت رخ می دهد. اما ممکن است منجر به از دست دادن بینایی بعد از جراحی در برخی از حیوانات شود. اگر حیوان خانگی شما در معرض خطر بیشتری برای هر یک از این عوارض است، قبل از جراحی با یک دامپزشک مشورت کنید.

آب مروارید در سگ ها 2 | پزشکت

زمان بهبودی بعد از عمل جراحی آب مروارید در سگ ها

دوره بهبودی اولیه پس از جراحی آب مروارید 2 هفته است. در این مدت، سگ شما باید همیشه از یقه E (مخروطی) استفاده کند و فعالیت او فقط به پیاده روی با بند محدود شود. در این دوره همچنین باید چندین دارو از جمله داروهای خوراکی و قطره چشم به سگ خود بدهید. رعایت مناسب پروتکل بهداشتی بعد از جراحی یک قسمت مهم در دستیابی به نتیجه خوب جراحی آب مروارید برای سگ شما است.

سگ شما 2 هفته پس از جراحی باید برای اولین معاینه دوباره تحت بررسی قرار بگیرد. در این زمان، تعداد داروهایی که باید برای حیوان خانگی خود تجویز کنید کاهش می یابد. توجه به این نکته ضروری است که شما باید چندین ماه پس از عمل جراحی قطره چشمی را برای سگ خود ادامه دهید و به تدریج دو بار در روز کاهش یابد.

بعضی از سگ ها ممکن است لازم باشد که مادام العمر قطره های چشمی استفاده کنند. این امر طی یک سری معاینه مجدد در اولین سال پس از جراحی مشخص خواهد شد. حیوان خانگی شما نیز برای اطمینان از ادامه نتیجه خوب پس از عمل، باید حداقل سالی یک بار توسط دامپزشک معاینه شود.

شرایطی که ممکن است آب مروارید در سگ جراحی نشود، عبارتند از:

متداول ترین دلایلی که ممکن است یک سگ کاندید جراحی نباشد شامل جدا شدن شبکیه از قبل، تخریب شبکیه، گلوکوم یا التهاب شدید داخل چشم است. اما خوشبختانه سگهایی که نابینا هستند کیفیت زندگی بسیار خوبی دارند. سگ ها توانایی قابل توجهی برای سازگاری و پیمایش در محیط خود با استفاده از حواس دیگر خودشان دارند.

اگر سگ شما تحت عمل جراحی قرار نگیرد، قطره چشم ضد التهاب تجویز می شود که به صورت مادام العمر حیوان خانگی شما یک تا دو بار در روز تجویز می شود. این قطره ها از بروز مشکلات بالقوه دردناک ثانویه به التهاب ناشی از آب مروارید (به عنوان مثال، گلوکوم) جلوگیری می کند. علاوه بر آن حیوان خانگی باید به طور سالانه توسط دامپزشک معاینه شود.

مطالعه بیشتر: علت ورم بیضه سگ چیست؟

 

 

 

منبع
sagecentersethosvetcaninejournal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز