لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

استفراغ در حیوانات خانگی

استفراغ در حیوانات خانگی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


استفراغ در حیوانات خانگی به عنوان یک علامت احتمالی می تواند نشان دهنده طیف عظیمی از مشکلات باشد. استفراغ در حیوانات خانگی مانند سگ ها و گربه ها بسیار رایج است و دلایل زیادی دارد. علت اصلی استفراغ در حیوانات خانگی بیماری های معده و دستگاه گوارش فوقانی است. دلایل ثانویه استفراغ حیوانات ممکن است ناشی از بیماری های سایر اندام ها و تجمع مواد سمی در خون باشد. این مواد سمی باعث تحریک مرکز استفراغ در مغز حیوانات می شود.

تشخیص افتراقی استفراغ حیوانات خانگی

در برخی موارد ممکن استفراغ حیوانات با ریفلاکس معده اشتباه گرفته شود. یک راه تشخیص استفراغ از ریفلاکس این است که به محتویات استفراغ حیوان و سایر علائم آن نگاه کنید. استفراغ بیرون ریختن محتویات معده و روده فوقانی است؛ اما ریفلاکس به بازگشت مواد غذایی از معده به مری مربوط می شود. حیوان در هنگام استفراغ سعی می کند محتویات معده و روده فوقانی خود را به زور به بیرون  براند و مواد غذایی، مایعات و مواد زائد را روی فرش می ریزد. در این شرایط ممکن است حیوان قبل از استفراغ علائمی مانند حالت تهوع و انقباضات شکمی را بروز دهد. استفراغ در حیوانات خانگی نیاز به مراجعه به دامپزشک دارد. دامپزشک برای تشخیص استفراغ از بیماری های مشابه با آن سوالاتی را در مورد علائم حیوان می پرسد.

استفراغ در حیوانات با غذاهای هضم شده و کمی مایعات زرد رنگ صفراوی همراه است؛ اما محتویات معده در هنگام ریفلاکس ممکن است شکل لوله‌ای داشته باشند و غالباً با یک مخاط نازک پوشانده شده است. در ریفلاکس حیوان اغلب سعی می کند که مواد آن را مرتباً بخورد؛ و به جای بیرون کشیدن محتویات معده با زور، مواد غذایی و مایعات بدون هیچ تلاشی به بیرون ریخته می شود. برخلاف استفراغ، علائم ریفلاکس با اختلال در تنفس و سرفه همراه است.

استفراغ خونی در حیوانات خانگی

در شرایطی که استفراغ حیوانات حاوی خون باشد، ممکن است خون روشن، قرمز یا در صورت هضم خون قهوه به نظر برسد. استفراغ  خونی اغلب با زخم معده، سرطان معده یا اورمی (مجموعه علائم از جمله استفراغ که در حیوانات خانگی با نارسایی کلیه مشاهده می شود) همراه است.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی سگ و گربه

استفراغ در حیوانات خانگی | پزشکت

علل استفراغ در حیوانات خانگی

بسیاری از سگ ها و گربه های سالم گاهی اوقات بدون علت، استفراغ می کنند. بعضی اوقات علت استفراغ به تند غذا خوردن حیوان مربوط می شود. علاوه بر آن، استفراغ حاد و یا دوره های ناگهانی یا شدید ممکن است یک علامت جدی بیماری های زمینه ای، ناهنجاری و عوارض سایر شرایط باشد. علل اصلی استفراغ در حیوانات خانگی گاستریت حاد است که غالباً به دلیل خوردن زباله یا رژیم های غذایی نادرست رخ می دهد.

برخی دیگر از علت های استفراغ در حیوانات عبارتند از:

  • مصرف مقدار زیادی مو در حین نظافت
  • زخم معده
  • سرطان معده یا روده فوقانی
  • انگل ها
  • حساسیت غذایی
  • وجود یک جسم خارجی در معده یا روده فوقانی
  • انسداد روده

زمان ضرورت مراجعه به دامپزشک

به گفته دامپزشکان، استفراغ در حیوانات خانگی مانند سگ بدون هیچ علائم دیگری می تواند تا حدودی طبیعی باشد. اما در موارد زیر بهتر است برای تشخیص علت و درمان وضعیت حیوان به دامپزشک مراجعه شود:

دامپزشکی
  • استفراغ مداوم
  • استفراغ مزمن
  • استفراغ شدید و ناگهانی
  • استفراغ با علائم دیگر مانند تب، کاهش وزن، بی حالی، کم خونی و غیره
  • استفراغ خونی
  • اسهال خونی
  • مشکوک به بلعیدن جسم خارجی
  • تشنج

بهترین راه برای تشخیص اینکه استفراغ سگ شما طبیعی است یا خیر، تماس با دامپزشک آنلاین است. اکثر این شرایط قابل درمان است، به خصوص اگر در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود. بیشتر موارد ناشی از استفراغ مزمن یا مکرر به خودی خود برطرف نمی شود و نیاز به مداخله دامپزشک دارد.

استفراغ در توله سگ

استفراغ سگ به طور بالقوه جدی است، اما استفراغ توله سگ همیشه باید به عنوان یک اورژانس بالقوه درمان شود. توله سگ ها، در معرض خطر ابتلا به بیماری های جدی انگل قرار دارند. اگر توله سگ شما استفراغ می کند، منتظر نمانید که این وضعیت به خودی خود برطرف شود هر چه سریع تر با دامپزشک آنلاین در پزشکت تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: مسمومیت در سگ ها

استفراغ در حیوانات خانگی | پزشکت

علت های ثانویه استفراغ در حیوانات خانگی

در برخی شرایط ممکن است علت اصلی استفراغ در حیوانات خانگی یک بیماری زمینه ای و غیر گوارشی باشد.

برخی از شرایطی که می توانند منجر به استفراغ در حیوانات شوند، عبارتند از:

پانکراتیت

پانکراتیت در سگ باعث استفراغ ناگهانی و اغلب شدید می شود. در این شرایط ممکن است سگ شکم درد شدیدی داشته باشد. حیوانات خانگی مبتلا به پانکراس اغلب سابقه خوردن زباله یا ضایعات چربی را دارند. از طرفی هم تومورهای لوزالمعده می توانند منجر به بروز علائمی مشابه با پانکراس در حیوانات شوند. پانکراتیت در گربه رخ می دهد اما علائم آن ظریف و غیر اختصاصی است و اغلب شامل استفراغ نمی شود.

مطالعه بیشتر: بیماری التهابی روده در گربه ها

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه یک دلیل شایع استفراغ در سگ ها و گربه ها است. کلیه ها می توانند به طور حاد (ناگهانی) در اثر سموم مانند ضد یخ یا کم آبی شدید آسیب ببینند. در این شرایط ممکن است میزان سموم دفعی در بدن حیوان در طی چند روز افزایش پیدا کند. علاوه بر آن، در حیوانات خانگی احتمال دارد کلیه ها با افزایش سن حیوان به تدریج توانایی حذف مواد زاید از بدن و عملکرد خودشان را از دست دهند. علائم اولیه نارسایی کلیه شامل پرنوشی و پرادراری  به نام های پلی اوریا و پولییدپسی یا PU-PD است. استفراغ در نارسایی مزمن کلیه به صورت گاه به گاه شروع می شود و به مرور زمان شدیدتر و مداوم تر می شود. حیوان خانگی که نارسایی مزمن کلیه دارد، اغلب تعادل خودش را از دست می دهد و به دلیل کم خونی ممکن است لثه های کمرنگی داشته باشد.

عفونت رحمی

برخی از حیوانات خانگی ممکن است به نوعی عفونت رحمی به نام پیومترا مبتلا شوند.  پیومترا اغلب منجر به ترشح چرک از واژن می شود. در این شرایط غالبا حیوان خانگی مهبل خود را لیس می زند و برای همین ممکن است ترشحات دیده نشود. سگ ها بیشتر از گربه ها به عفونت رحمی مبتلا می شوند و علائم دیگر آن می تواند شامل پرنوشی، پر ادراری و کسالت باشد.

نارسایی کبد

نارسایی کبد بسته به نوع بیماری کبدی باعث استفراغ و بروز علائم دیگر می شود. علائم دیگر بیماری کبد ممکن است شامل تشنج، زردی (تغییر رنگ زرد در مناطقی از پوست که از خز پوشیده نشده اند)، پرنوشی، پرادراری و تجمع مایع در شکم یا پاها باشد.

مطالعه بیشتر: شایع‌ ترین بیماری‌ های سگ

استفراغ در حیوانات خانگی | پزشکت

بیماری های گوش داخلی

بیماری های گوش داخلی در حیوانات می تواند باعث استفراغ همراه با عدم هماهنگی، سرگیجه و کج شدن سر به یک طرف شود.

عفونت ویروسی     

بروز ناگهانی استفراغ در حیوانات خانگی واکسینه شده ممکن است توسط عوامل عفونی از جمله پاروو ویروس سگ و ویروس پانلوکوپنی گربه ایجاد شود.

مطالعه بیشتر: بیماری های قابل انتقال حیوان به انسان

سموم

سموم زیادی از جمله سرب، حشره کش ها، ضد یخ و سایر مواد شیمیایی وجود دارد که می توانند باعث استفراغ در حیوانات خانگی شوند.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید در گربه ها رایج است و می تواند منجر به بروز علائم زیادی شود از جمله:

  • افزایش اشتها
  • کاهش وزن
  • بیش فعالی
  • استفراغ

بیماری کرم قلب در گربه ها علاوه بر سرفه، اختلال تنفسی، کاهش وزن و افسردگی ممکن است باعث استفراغ شود.

انسداد مثانه

انسداد مثانه یا پارگی آن باعث بروز استفراغ ناگهانی در حیوانات خواهد شد. در این شرایط احتمال دارد مجرای ادراری که از مثانه به سمت خارج منتهی می شود با سنگ یا تومور مسدود شود و حیوان فقط چند قطره ادرار داشته باشد و یا به هیچ وجه ادرار نکند و شکم درد داشته باشند. عدم درمان به موقع پارگی مثانه در عرض چند روز کشنده است. مثانه می تواند در اثر صدمات ناخوشایند از جمله ضربه به ماشین یا لگد پاره شود.

کتواسیدوز

نوعی دیابت به نام کتواسیدوز باعث استفراغ همراه با احساس بیماری، پرنوشی و پرادراری در حیوانات می شود.

بیماری آدیسون

بیماری آدیسون کمبود هورمون ها از غده فوق کلیوی است و باعث استفراغ، اسهال و ضعف می شود. بیماری آدیسون بیشتر در سگ های جوان تا میانسال رخ می دهد. آدیسون در گربه ها به ندرت رخ می دهد. علائم بیماری آدیسون ممکن است متناوب و یا بسیار شدید و ثابت باشد.

استفراغ در حیوانات خانگی | پزشکت

تشخیص استفراغ در حیوانات خانگی

معاینه جسمی حیوان خانگی می تواند در رد و یا تایید کردن علت های احتمالی استفراغ در حیوانات تاثیر داشته باشد. بررسی و ارزیابی برخی از علائم زیر همراه با استفراغ در تشخیص دقیق تر بیماری مربوط به حیوان خانگی موثر هستند:

  • تب
  • درد شکم
  • زردی
  • کم خونی
  • توده های غیر طبیعی در شکم

برای تشخیص بهتر باید دهان حیوان با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایشات بالینی برای تشخیص علت اصلی استفراغ شامل اشعه ایکس یا سونوگرافی شکم و آندوسکوپی است. آندوسکوپی عبور دامنه انعطاف پذیر به معده و روده فوقانی برای بررسی ساختارهای داخلی گوارشی است که در حیوانات به بیهوشی عمومی نیاز دارد. در استفراغ گاه به گاه ممکن است نتایج آزمایشات حیوان کاملا طبیعی باشند.

مطالعه بیشتر: چرا گربه استفراغ می کنه؟

استفراغ در حیوانات خانگی | پزشکت

درمان استفراغ در حیوانات خانگی

درمان استفراغ در حیوانات خانگی به علت آن بستگی دارد. درمان غیر اختصاصی برای استفراغ شامل غذا ندادن به حیوانات و مصرف مایعات برای تصحیح یا جلوگیری از کم آبی بدن است. در مواردی که حیوان به استفراغ های ناگهانی دچار شده باید به مدت 24 الی 48 ساعت به حیوان غذا داده نشود.

مراجعه به دامپزشک در استفراغ حیوانات خانگی

اگر چه راهکارهای درمانی برای استفراغ حیوانات وجود دارند اما در مواردی که حیوان مشکل خاص و یا سابقه بیماری قبلی ندارد می توانید وضعیت حیوان را در خانه کنترل کنید و از یک دامپزشک با تجربه مشورت بگیرید. مشورت با یک دامپزشک می تواند از شیوع بیماری های عفونی که باعث استفراغ یا مسمومیت می شوند پیشگیری کند. در مورد سگ و گربه های خانگی که بیش از چند روز استفراغ می کنند و یا احساس ناخوشایندی و ضعف دارند باید به دامپزشک مراجعه شود.

در صورت ابتلا حیوانات به استفراغ برای تشخیص علت آن می توانید نمونه ای از استفراغ را برای دامپزشک نشان دهید. علاوه بر آن، توانایی شما در پاسخ به سؤالات مربوط به فعالیت، رفتار و محیط حیوان خانگی در تشخیص علت استفراغ حیوانات موثر است. تهیه لیستی از داروهایی که حیوان خانگی شما مصرف می کند می تواند برای دامپزشک مفید باشد. استفاده داروهای بدون نسخه مسکن مانند آسپرین و ایبوپروفن بسته به دوز و مدت زمان مصرف آنها می توانند باعث زخم شدید معده در سگ شوند. دامپزشک ممکن است از شما بخواهد که ظاهر استفراغ را توصیف کنید. در برخی شرایط ممکن است حیوانات همراه با سرفه، استفراغ کنند. توصیف دقیق در این مورد به جای استفراغ منجر به بررسی علل سرفه می شود.

اگر حیوان خانگی شما گاهی اوقات استفراغ می کند و یا علائم خاصی را همراه با استفراغ بروز می دهد بهتر است در زمینه علت و درمان آن با یک دامپزشک مشورت کنید. علاوه بر آن می توانید یک ویدیو ضبط شده از استفراغ حیوان را برای دامپزشک خود ارسال کنید چون ممکن است وی با بررسی روند و جزییات استفراغ بتواند علت و روند درمان را برای شما توضیح دهد. برای مشاوره فوری و آنلاین از دامپزشکان باتجربه می توانید با نصب نرم افزار پزشکت از خدمات مربوط به بیماری های حیوانات خانگی بهره بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز