لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ویروس کرونا در کودکان

ویروس کرونا در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

ویروس کرونا در کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ویروس کرونا در کودکان، موضوع نگران کننده ای است که والدین باید به آن توجه زیادی داشته باشند. زیرا زندگی روزمره کودکان، مانند بزرگسالان، با شروع همه گیری ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است.

کودکانی که در مورد ویروس کرونا سوالاتی دارند و لازم است پاسخ هایی مناسب و قابل فهم دریافت کنند. همچنین نیاز است اعمالی مانند، شستن دست، رعایت فاصله فیزیکی و سایر رفتارهای تقویت کننده سلامتی جسمی را فراگیرند.

COVID-19 چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

کودکان، از جمله کودکان بسیار کوچک، می توانند به COVID-19 مبتلا شوند. بسیاری از آنها هیچ علامتی ندارند. کسانی که بیمار می شوند علائم خفیف تری مانند تب کم درجه، خستگی و سرفه را تجربه می کنند. برخی از کودکان عوارض شدیدی داشته اند، اما این مورد کمتر دیده شده است.

کودکان مبتلا به بیماری های زمینه ای ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید تری باشند. یک عارضه بالقوه شدید و خطرناک می تواند در کودکان رخ دهد که سندرم التهابی چند سیستمه در کودکان نامیده می شود، می تواند منجر به مشکلات جدی در قلب و سایر اندام های بدن شود.

در این شرایط، قسمت های مختلف بدن مانند قلب، ریه ها، کلیه ها، مغز، پوست، چشم ها یا اندام های دستگاه گوارش می توانند ملتهب شوند.

علائم زیر می تواند نشان دهنده این سندرم التهابی باشد:
  • معده درد
  • گردن درد
  • تب بیش از دو روز
  • تورم دست ها و پا ها
  • استفراغ و یا ابتلا اسهال
  • کبودی لب ها و ایجاد ترک خوردگی
  • سرخی چشم (قرمزی قسمت سفید چشم)
  • ایجاد یک گره لنفاوی بزرگ و متورم در گردن
  • زبانی قرمزتر از حد معمول و شبیه رنگ توت فرنگی
  • تحریک پذیری و یا خواب آلودگی یا ضعف غیرمعمولی

بسیاری از شرایط می توانند علائمی شبیه علائم MIS-Cیا سندرم التهابی چند سیستمه را ایجاد کنند. پزشک ابتدا می خواهد بداند که آیا فرزند شما در اطراف شخصی که نتیجه آزمایش ابتلا به ویروس مثبت داشته است یا خیر. نتایج معاینه بدنی، آزمایش COVID-19 یا آزمایش آنتی بادی خون و سایر آزمایشات پزشکی که التهاب و عملکرد اندام ها را بررسی می کند، می تواند تشخیص MIS-C را امکان پذیر کند.

در صورت بروز علائم در کودک، به خصوص اگر تب آنها بیش از دو روز طول بکشد، به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم تشدید شد یا بهبود نیافت، دوباره به پزشک مراجعه کنید. پزشکان در استفاده از روش های مختلف درمانی برای التهاب و همچنین درمان هایی برای حمایت از سیستم های ارگانی که با مشکل روبرو هستند، موفقیت های را کسب کرده اند. در حالی که برخی از موارد مرگ و میر وجود داشته است، اکثر کودکانی که به MIS-C مبتلا شده اند بهبود یافته اند.

مدارس در چه شرایطی می توانند بازگشایی شوند؟

ویروس کرونا در کودکان | پزشکت

تعطیلی مدارس باعث شده تا تعاملات اجتماعی و بهداشت روانی کودکان تحت تأثیر بگیرد.

CDC رهنمودهایی را برای گشایش مدارس منتشر کرده و خاطرنشان کرده است که برای تصمیم گیری در مورد زمان و نحوه گشودن ایمن مدارس باید شرایط جامعه را در نظر گرفت.

بیماری ژنتیک

این دستورالعمل ها پنج استراتژی اصلی پیشگیری را در اولویت قرار می دهد، که وقتی با هم مورد استفاده قرار می گیرند، باید گسترش COVID-19 در مدارس را به حداقل برسانند:

  • شستن مکرر دست
  • تمیز کردن سطوح با مواد ضد عفونی کننده
  • استفاده همگانی و صحیح از ماسک هایی که دهان و بینی را می پوشاند.
  • فاصله فیزیکی 6 فوت یا بیشتر و رعایت فاصله اجتماعی برای کاهش حداکثری انتقال بیماری

در این رهنمودها، باز كردن پنجره ها و درها، تهویه مناسب هوا توصیه می شود. در حالت ایده آل، مدارس باید به لیست دانش آموزان و معلمان دارای علائم و همچنین تست غربالگری معمول برای شناسایی موارد بدون علامت دسترسی داشته باشند. اگرچه آنها اذعان می کنند که واکسیناسیون معلمان مهم است، اما قبل از بازگشت به مدرسه نیازی به این واکسیناسیون نیست.

آیا کودکان بیشتر از بالغین کرونا را انتشار می دهند؟

ویروس کرونا در کودکان | پزشکت

بیشتر کودکانی که به ویروس COVID-19 آلوده می شوند هیچ علائمی ندارند. یا علائم خفیف تری مانند تب درجه پایین، خستگی و سرفه دارند. مطالعات اولیه نشان می دهد که کودکان در شیوع ویروس کرونا نقش زیادی ندارند. اما مطالعات اخیر این نگرانی را ایجاد می کند که کودکان می توانند توانایی انتشار عفونت را داشته باشند.

مطالعات اخیر از نظر روش های مختلف متفاوت بود، یافته های آنها مشابه بود: کودکان آلوده به اندازه بزرگسالان آلوده در دستگاه تنفسی فوقانی یا بیشتر ، ویروس کرونا داشتند. میزان ویروس موجود در کودکان – بار ویروسی آنها – با شدت علائم آنها ارتباط ندارد. به عبارت دیگر، ویروس بیشتر، به معنای علائم شدیدتر نیست.

با این حال، وجود بارهای ویروسی زیاد در کودکان آلوده این نگرانی را افزایش می دهد که کودکان حتی بدون علائم می توانند به راحتی عفونت را به دیگران منتقل کنند.

واکسیناسیون نوزادان و کودکان چه زمانی انجام می شود؟

انجام واکسیناسیون زود هنگام برای نوزادان و کودکان نوپا – خصوصاً نوزادان 6 ماهه و کمتر – فواید مهمی دارد. از آنها در برابر عفونت هایی مانند پنوموکوک و سیاه سرفه که می توانند کشنده باشند، محافظت می کند.

اکنون که مطب ها و کلینیک های پزشکان اقدامات خاصی را برای جلوگیری از شیوع COVID-19 انجام داده اند، واکسیناسیون برای کودکان نیازی به تأخیر ندارد. این امر خصوصاً در مورد کودکانی که بیماری های خاصی دارند، صادق است. با این حال، اگر نگران مراجعه به مطب یا کلینیک هستید، بهتر است با آنها تماس بگیرید و شرح حال خود را به آنها اطلاع دهید.

بدانید که آنها چه اقدامات احتیاطی برای ایمن نگه داشتن کودکان انجام می دهند و در مورد وضعیت خاص خود آن ها را آگاه کنید.

در کرونای کودکان چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

ویروس کرونا در کودکان | پزشکت

اگر در مورد فرزند خود نگرانی دارید، برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید. بسیاری از اقدامات لازم را میتوان از راه دور به صورت تلفنی از پزشک خود بپرسید. اگرچه برخی از موارد ممکن است به ملاقات حضوری نیاز داشته باشند، از جمله:

  • بیماری یا صدمه ای که می تواند جدی باشد، مانند علائم همراه با مشکل تنفس، درد قابل توجه، خواب آلودگی غیرمعمول، تب شدید که پایین نمی آید، یا بریدگی که ممکن است به بخیه یا بستن شکستگی استخوان نیاز داشته باشد. برای راهنمایی در مورد اینکه آیا باید فرزند خود را به مطب یا اورژانس محلی بیاورید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • کودکانی که تحت درمان مداوم برای یک بیماری جدی مانند سرطان، بیماری کلیوی یا بیماری روماتولوژیک هستند. این موارد ممکن است شامل شیمی درمانی، تزریق سایر داروها، دیالیز یا تزریق باشد. پزشک در مورد هرگونه تغییر در روش های درمانی یا نحوه انجام آنها در طی همه گیری به شما مشاوره می دهد. از مراجعه حضوری به پزشک پرهیز کنید. مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.
ویزیت منظم برای کودکان با بیماری زمینه ای

ویزیت منظم ممکن است شامل کودکانی باشد که مشکلات تنفسی دارند و باید به صدای ریه های آنها گوش داده شود. کودکانی که برای محافظت از سیستم ایمنی بدن خود به واکسیناسیون احتیاج دارند، کودکانی که فشار خون آنها بیش از حد زیاد است، کودکانی که وزنشان افزایش نمی یابد، کودکانی که بخیه دارند، یا کودکانی که آزمایش خون غیر طبیعی دارند و نیاز به بررسی مجدد دارند. اگر کودک شما به خاطر یک مشکل پزشکی تحت درمان است، برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید.

خطر واکسن mRNA COVID-19 در بارداری

ویروس کرونا در کودکان | پزشکت

سازمان بهداشت جهانی یا WHO توصیه می کند که از واکسن mRNA در زنان باردار استفاده نشود. مگر اینکه مزایای واکسن در تزریق بیشتر از خطرات احتمالی آن باشد. موارد زیادی وجود دارد که ما هنوز در مورد ایمنی واکسن در این جمعیت نمی دانیم. پیش از هر اقدامی حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

در اینجا چند فاکتور برای بررسی وجود دارد. اول، اگرچه خطر واقعی بیماری COVID-19 و مرگ در بین افراد باردار بسیار کم است. اما در مقایسه با افراد غیر باردار از همان گروه سنی، این خطر بیشتر است. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که داشتن COVID-19 ممکن است خطر تولد زودرس، به ویژه برای کسانی که بیماری زمینه ای دارند، افزایش دهد. انتقال ویروس از مادر به کودک در دوران بارداری امکان پذیر است، اما به نظر می رسد این یک اتفاق نادر است.

توجه: آزمایشات واکسن mRNA افراد باردار را شامل نمی شود.

آزمایشات واکسن mRNA افراد باردار را شامل نمی شود. بنابراین دانش ما در مورد ایمنی واکسن mRNA COVID-19 در دوران بارداری محدود است. در مطالعات حیوانی، واکسن های mRNA تاثیری در باروری نداشته و یا مشکلی در بارداری ایجاد نکرده اند. واکسن های mRNA هیچ ویروسی ندارند. بنابراین نمی توانند باعث ایجاد COVID-19 در یک زن یا کودک او شوند.

بدن ما به سرعت ذرات mRNA مورد استفاده در واکسن را تجزیه و از بین می برد. بنابراین بعید است که آنها به جفت برسند یا از آن عبور کنند. از طرف دیگر، مصونیتی که یک زن از واکسیناسیون ایجاد می کند می تواند از جفت عبور کند و ممکن است به ایمن نگه داشتن کودک پس از تولد کمک کند. متخصصان، از جمله WHO، معتقدند که در صورت شیردهی دریافت واکسن mRNA COVID-19 بی خطر است، اگرچه افراد شیرده در آزمایشات واکسن لحاظ نشده اند.

وقتی فردی هنگام شیردهی واکسینه می شود، سیستم ایمنی بدن، آنتی بادی هایی ایجاد می کند که از ابتلا به COVID-19 محافظت خواهد کرد. این آنتی بادی ها می توانند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شوند و احتمالاً در محافظت در برابر عفونت کمک می کنند.

آیا حضور پرستار کودک برای نگهداری از او خطرناک است؟

واقعیت این است که هرچه افراد و فرزندان شما در معرض معاشرت با تعداد کمتری از افراد باشند، بهتر است. با این حال، واقعیت این است که هر خانواده ای قادر به حضور دائمی پدر و مادر در خانه در همه اوقات نخواهد بود. تمام کاری که می توانید انجام دهید این است که سعی کنند با انجام کارهایی مانند موارد زیر خطر را به حداقل برسانید:

  • تا حد امکان تعامل فیزیکی فرزندتان با پرستار حداقل میزان ممکن باشد.
  • انتخاب یک پرستار کودک که تمام اصول پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کند.
  • محدود کردن تعداد پرستار بچه ها. اگر می توانید فقط از یک نفر برای پرستاری از کودکانتان استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که همه افراد در طول روز، به خصوص قبل از غذا خوردن، مرتباً دست های خود را می شویند.
  • اطمینان حاصل کنید که پرستار کودک می داند که باید فاصله اجتماعی را رعایت کند. اگر احساس بیماری می کند یا در معرض COVID-19 قرار دارد باید به شما اطلاع دهد.
  • در صورت بازی کودکتان با دوستانش، حتما باید اصول بهداشتی رعایت شود. می توانید برای پیاده روی خانوادگی یا دوچرخه سواری در مکانی که در آن هستید بروید و قوانین فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

منبع:

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/coronavirus-outbreak-and-kids

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز