لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

طعم زندگی پس از تولد کودک

طعم زندگی پس از تولد کودک | پزشکت

فهرست مطالب

طعم زندگی پس از تولد کودک

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

طعم زندگی پس از تولد کودک می تواند برای والدین جذاب و حتی دلچسب باشد. پس از ماه ها انتظار، دیدار با کودک برای اولین بار مطمئناً یکی از به یاد ماندنی ترین تجربه های زندگی شما خواهد شد. علاوه بر والدین شدن، با مجموعه جدیدی از علائم جسمی و عاطفی روبرو خواهید شد که پس از تولد کودک شروع می شوند. این علائم به احتمال زیاد با علائمی که قبلاً تجربه کرده اید، یکسان و شبیه به هم نخواهد بود. رایج ترین علامتی که ممکن است بعد از تولد نوزاد تجربه کنید ترشحاتی به نام لوخیا است. این ترشحات خونی شبیه دوره قاعدگی است و می تواند تا 8 هفته پس از تولد ادامه داشته باشد. برخی افراد همچنین معمولاً احساسات شدیدی در گرفتگی رحم تجربه می کنند زیرا اندازه رحم به همان اندازه قبل از بارداری کاهش می یابد.

سایر علائم بسته به روش زایمان و تصمیم شما برای شیردهی از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. این علائم عبارتند از:

با این وجود، برخی از عوارض و علائم کمتری وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشته باشید.

بازگشت به خانه پس از زایمان

مدت زمانی که زنان بعد از بارداری در بیمارستان بستری می شوند  به نوع زایمان آنها بستگی دارد. بعضی از مراکز زایمان به خانم هایی که زایمان طبیعی داشته اند اجازه می دهند در همان روزی از بیمارستان مرخص شوند. آنها می توانند در حالی که در بیمارستان هستند، به متخصصان اطفال، پرستاران مراقبت های بارداری و مشاوران شیردهی دسترسی دارند که می توانند از آنها برای موارد مختلف مشاوره کمک بگیرند. بهتر است از این فرصت برای پرسیدن سوالاتی درباره تغییرات بدن پس از زایمان و شیردهی استفاده شود. ماما یا متخصص زایمان ممکن است قبل از بازگشت مادر، فقط برای اطمینان از اینکه روند بهبود را شروع کرده ، یک معاینه کوتاهی را انجام دهند.

سلامتی کودک شما

طعم زندگی پس از تولد کودک | پزشکت

اولین آزمایش پزشکی که کودک شما در بیمارستان انجام می دهد، آزمایش APGAR نام دارد. به محض تولد کودک این آزمایش انجام می شود. آزمایش های APGAR که 5 تا 10 دقیقه پس از تولد گرفته شده، دقیق ترین آزمایش ها به حساب می آیند. با این حال، بیشتر پزشکان نیز به طور منظم نمره 1 دقیقه APGAR را ثبت می کنند.

امتیاز APGAR بر اساس پنج عامل ثبت خواهد شد که عبارتند از:

  • نبض
  • تنفس
  • ظاهر
  • فعالیت
  • حرکات

حداکثر نمره مربوط به این آزمون 10 است و هر نمره ای بین 7 تا 10 طبیعی حساب می شود.

نمره پایین APGAR می تواند نشان دهد که کودک ممکن است در پایان روند تولد دچار استرس شده باشد. هنگام حضور در بیمارستان، شنوایی و بینایی کودک شما نیز آزمایش می شود. همچنین کودک شما از نظر گروه خونی مورد آزمایش قرار می گیرد.

برخی از مراکز قوانینی یا پیشنهادی دارند که برای نوزادان اجباری است که واکسن یا دارو خاصی را قبل از ترک بیمارستان دریافت کنند. بقیه تجربه کودک در بیمارستان به وزن هنگام تولد و وضعیت او پس از تولد بستگی دارد. برخی از نوزادانی که قبل از 37 هفته به دنیا می آیند در بخش مراقبت های ویژه نوزادان(NICU) نگهداری می شوند.

سلامت بانوان

زردی نوزاد تازه متولد شده، کاملا رایج است. حدود 60 درصد از نوزادان تازه متولد شده زردی را تجربه می کنند. نوزادان مبتلا به زردی در دستگاه درمان می شوند. قبل از ترک بیمارستان، باید برای تعیین وزن و معاینه نوزاد با یک متخصص اطفال در خارج از بیمارستان ملاقات کنید.

غذا دادن به کودک

طعم زندگی پس از تولد کودک | پزشکت

توصیه می شود که کودکان در طول 6 ماه اول زندگی خود به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) به دلیل مزایای بسیار زیاد، شیردهی را تا 2 سالگی یا حتی بیشتر توصیه می کند. شیردهی برای هم برای مادر و هم نوزاد یک تجربه شدید جسمی است.

خانم ها ممکن است در دوران بارداری متوجه تیرگی آرئولا و بزرگ شدن نوک سینه ها شوند. نوزادان نمی توانند خوب ببینند، بنابراین باید به آنها کمک کرد تا سینه مادر را پیدا کنند و برای اولین بار غذا بخورند.

اولین شیری که وارد پستان مادر می شود آغوز نام دارد. آغوز مایع حاوی آنتی بادی های ارزشمندی است که به ایجاد سیستم ایمنی بدن کودک کمک می کند. بعضی اوقات مجاری شیر مسدود و منجر به بروز یک بیماری دردناک به نام ورم پستان می شود. ادامه تغذیه کودک و ماساژ پستان با کمپرس گرم می تواند انسداد را از بین ببرد و خطر عفونت را کاهش دهد.

همه زنان قادر به شیر دادن نیستند. برخی از آنها دارای ناهنجاری های پستان یا نوک پستان هستند که از شیردهی کافی یا ضربات مناسب پیشگیری می کنند. گاهی اوقات برخی از شرایط، شیردهی را مختل می کند.

تغذیه کودک از طریق شیشه شیر نیاز به دقت در مورد میزان خوردن و تعداد دفعات کودک دارد. اگر قادر به شیردهی نیستید، یا اگر به دلایلی دیگر تصمیم دارید کودک خود را با شیر خشک تغذیه کنید، این تصمیم را با پزشک متخصص اطفال خود در میان بگذارید. آنها می توانند به شما کمک کنند یاد بگیرید که چه مقدار و چه نوع شیر خشک برای نوزاد بهتر است.

رژیم غذایی بعد از زایمان

برنامه غذایی زنان در دوران شیردهی مانند هر برنامه دیگر متعادل است. این شامل:

زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند، ممکن است اغلب احساس گرسنگی کنند. این نشان می دهد که برای جبران کالری از دست رفته در تولید شیر برای کودک خود، باید کالری اضافی مصرف شود.

طبق بررسی های انجام شده  شما نیاز دارید روزانه تقریباً 2300 تا 2500 کالری بخورید. این به بدن، سطح فعالیت و سایر عوامل بستگی خواهد داشت.

نیازهای کالری خود را با پزشک در میان بگذارید. در دوران شیردهی به مصرف ویتامین های قبل از تولد ادامه دهید. نوشیدن آب فراوان نیز حیاتی است.

همچنین به محدود کردن موادی که در دوران بارداری از آنها اجتناب کرده اید، ادامه دهید. از جمله:

  • الکل
  • کافئین
  • ماهی های جیوه ای

در حالی که لازم نیست از مصرف کافئین به طور کامل خودداری کنید، توصیه شده است مراقب میزان مصرفی و زمان مصرف باشید. این کمک می کند کودک در معرض این مواد بالقوه مضر قرار نگیرد. ممکن است بخواهید دقیقاً وارد یک برنامه غذایی شوید که بدن قبل از بارداری شما را بازیابی کند. اما مهمترین کاری که می توانید طی چند هفته اول پس از زایمان انجام دهید، بهبود و بازیابی ویتامین ها و مواد معدنی ای است که ممکن است هنگام زایمان از دست داده اید.

فعالیت های بدنی پس از زایمان

طعم زندگی پس از تولد کودک | پزشکت

در طول روند بهبودی، قبل از شروع فعالیت های بدنی خاص، از آماده بودن بدن خود اطمینان حاصل کنید. اگر در حین زایمان شما اپیزیوتومی، پارگی واژن یا سزارین داشته باشید، باید شروع فعالیتتان متفاوت باشد.

ورزش

بیشتر متخصصان زنان و زایمان معتقدند، اکثر خانم ها می توانند چند روز از پس از زایمان ورزش خود را شروع کنند. فعالیت هوازی متوسط، مانند آهسته دویدن و شنا، حتی می تواند احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. اما اگر در حین زایمان عارضه ای داشتید، با پزشک خود مشورت کرده و قبل از شروع هرگونه تمرین ورزشی، این مشکل را حل کنید. و قبل از آمادگی کامل بدن به خودتان فشار نیاورید.

رابطه زناشویی پس از زایمان

متخصصان زنان و زایمان به طور کلی توصیه می کنند قبل از انجام رابطه جنسی، حدود 6 هفته پس از زایمان واژینال و 8 هفته پس از زایمان سزارین صبر کنید. تغییر هورمون ها در دوران بارداری و خود عمل زایمان ممکن است در ابتدا رابطه جنسی را ناخوشایند کند. همچنین توجه داشته باشید که بلافاصله پس از زایمان و قبل از شروع چرخه قاعدگی، احتمال بارداری مجدد وجود دارد. اما اشکالی ندارد رابطه را به تدریج شروع کنید.

سلامت روان بعد از زایمان

یکی از علائم پس از زایمان که ممکن است پیش بینی نکنید، تغییرات خلقی است. تغییرات هورمونی ناشی از زایمان و شیردهی می توانند با فرسودگی و مسئولیت مادر برای ایجاد یک تجربه روانشناختی دشوار همراه شوند. اگر فکرهای خودکشی یا آسیب رساندن به کودک را شروع کنید، ممکن است افسردگی پس از زایمان (PPD) داشته باشید. اضطرابی که شما را بیدار نگه می دارد یا باعث تپش قلب شما می شود، یا احساس گناه یا بی ارزشی کردن ههه اینها نشان می دهد که نیاز به کمک دارید.

برای پیشگیری و درمان افسردگی، با دیگران ارتباط برقرار کنید. بندرت، افسردگی پس از زایمان می تواند با شرایطی همراه باشد که روان پریشی پس از زایمان نامیده می شود. این یک وضعیت اضطراری است و با توهم و پارانویا مشخص می شود.

نوزاد جدید، حال جدید

طعم زندگی پس از تولد کودک | پزشکت

نوزاد جدید می تواند روابط شما را تغییر دهد. به هرحال شما استرس دارید، و خواب شما کم است. حتی نمی توانید مثل قبل رابطه تان را در اولویت قرار دهید. علی رغم همه سختی ها یک رابطه پس از بچه دار شدن می تواند تغییر کند. بسیاری از خانم ها گزارش می کنند که پیوندشان قوی تر و عمیق تر می شود. از این گذشته، شما فقط یک زوج دونفره نیستید، بلکه اکنون یک خانواده هستید و اگر بتوانید کارهای سخت و دشواری را پشت سر بگذارید، یک بنیاد محکم ایجاد خواهید کرد تا به شما کمک کند تا فراز و نشیب های والدین را تحمل کنید.

تقسیم کارهای کودک بین والدین

در هر رابطه ای، ممکن است یک شخص فشار بیشتری نسبت به دیگری برای مسئولیت های تربیت فرزند احساس کند. این می تواند باعث احساس کینه نسبت به دیگری شود. طبق بررسی های انجام شده، اسکن مغز نشان داد که، در زنان، با شنیدن صدای گریه نوزادشان، ناگهان الگوی فعالیت مغز به حالت قابل توجهی تغییر می کند. در حالی که مغز مردان در حالت استراحت است. بیدار کردن شریک زندگی خود در نیمه شب، اگرچه وسوسه انگیز است اما موثر نیست.

منبع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/life-after-delivery#activity

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز