لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شایع ترین علل بی خوابی شبانه نوزادان 

شایع ترین علل بی خوابی شبانه نوزادان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ما در این مقاله به 11 مورد از شایع ترین علل بی خوابی شبانه نوزادان اشاره می کنیم و راهکارهایی را برای مقابله با ان ارائه داده ایم. در صورتی که نوزاد شما هم شبها خواب خوبی ندارد حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.به طور کلی پدر و مادر شدن یک تجربه زیبا است، اما همچنین یک کار بسیار سخت است. هر روز که کودک شما بزرگ می شود چیزهای جدیدی را تجربه می کنید. در حالی که برخی از تجربیات مانند گنج هستند، برخی می توانند کابوس هایی را برای شما رقم بزنند. یکی از این کابوس ها بی خواب نوزاد است. در ابتدا، نوزادان در طول روز می خوابند و مرتباً شب ها از خواب بیدار می شوند. این طبیعی و سالم است.

اما با شروع رشد، الگوی خواب آنها تغییر می کند و یاد می گیرند که شب ها بخوابند. گاهی اوقات، نوزادان آشفته می شوند و اصلاً حوصله خوابیدن ندارند. والدین اغلب نگران بیدار شدن های مکرر نوزاد خود هستند، به خصوص اگر نوزاد آنها بعد از چند شب خوابیدن شروع به شب بیداری کرده باشد. مشکلات خواب نوزادان می تواند خسته کننده باشد زیرا والدین در رفع آنها احساس درماندگی می کنند. معمولاً در مورد نوزادانی که شب ها بیدار می شوند یا اصلا به خواب نمی روند، هیچ ایرادی وجود ندارد. شایع ترین علل بی خوابی نوزادان می تواند ناشی از تشنگی، گرسنگی، خستگی، دندان درآوردن یا قولنج باشد. پس هنگامی که مشکل را برطرف کردید، نوزاد شما می تواند خوب می خوابد.

در این مقاله دلایل اصلی و رایج عدم خواب نوزادان در طول شب آورده شده است که شامل موارد زیر می باشد:

گرسنگی و تشنگی از شایع ترین علل بیخوابی شبانه نوزادان است.

برخی از نوزادان شب ها به دلیل گرسنگی بیدار می شوند. این که آیا نوزاد از شیر خشک یا از شیر مادر تغذیه می کند، بر اساس تقاضای نوزاد است. همچنین هر چهار ساعت یکبار باید تغذیه شود، نوزاد احتمال دارد در طول شب یا درست قبل از خواب احساس گرسنگی کند.

نوزادان تازه متولد شده باید هر چند ساعت یکبار تغذیه شوند، به ویژه هنگامی که صحبت از نوزادان شیرده است، زیرا شیر مادر به راحتی هضم می شود. اگر کودک شما بزرگتر از 6 ماه است و از غذاهای جامد استفاده نمی کند، به احتمال زیاد شب ها اغلب بیدار می شود.

اگر کودک شما در حال جهش رشد است، ممکن است احساس گرسنگی کند و به غذای بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز داشته باشد. به طور معمول، جهش های رشد در 7 تا 10 روز، 3 یا 6 هفته، 3، 6 یا 9 ماه رخ می دهد. به کودک خود در صورت نیاز غذا بدهید. در شیردهی، بدون نگرانی در مورد میزان شیر، بگذارید نوزاد تغذیه شود.

درست مانند گرسنگی، تشنگی نیز می تواند یکی از عوامل اصلی بی خوابی نوزاد باشد. در صورتی که سن نوزاد بیش از 6 ماه است، علاوه بر شیر، به او آب بدهید. برای نوزادان زیر 6 ماه، قبل از دادن آب با پزشک خود مشورت کنید.

نیاز به وسایل برای خواب، شایع ترین علل بیخوابی شبانه نوزادان است.

شایع ترین علل بی خوابی شبانه نوزادان | پزشکت

یکی از شایع ترین دلایل بیداری شب نوزادان، وسایل مورد نیاز برای خواب است. اگر کودک شما برای خوابیدن نیاز به وسایلی داشته باشد، ممکن است در طول شب بیدار شود. این وسایل می تواند پستانک، بطری و غیره باشد.

شاید در طول شب، کودک شما خواب سبک تری داشته باشد یا حتی ممکن است هر چند ساعت یکبار از خواب بیدار شود. بعضی نوزادان می توانند به تنهایی دوباره به خواب روند.

اما اگر کودک شما به وسایل خواب مانند شیشه شیر یا پستانک عادت کرده باشد، احتمال اینکه کودک شما به تنهایی بخوابد وجود ندارد. این دلیل اصلی چرت کوتاه و بیدار شدن مکرر در شب است.

تغییر در روال منظم زمان خواب، شایع ترین علل بیخوابی شبانه نوزادان.

هرگونه تغییر در برنامه خواب نوزاد می تواند لذت بردن از خواب راحت را برای او دشوار کند. رعایت برنامه خواب یکسان برای تنظیم ساعت بدن نوزاد، که چرخه های هورمونی روز و شب را تنظیم می کند، بسیار مهم است. رعایت برنامه منظم به نوزاد کمک می کند تا هر روز در یک ساعت معین به خواب رود. سعی نکنید نوزاد را خیلی زود یا خیلی دیر بخوابانید. نوزادان را به چرت زدن در اواخر بعد از ظهر یا عصر تشویق نکنید.

تحریک بیش از حد

بزرگسالان هنگام خستگی با مشکل روبرو می شوند و افکار بی پایان در مغز آنها می چرخد. درست مثل بزرگسالان، وقتی نوزادان بسیار خسته هستند، نمی توانند خوب بخوابند. در صورت خستگی بیش از حد، نوزادان کمتر می خوابند، بیشتر بیدار می مانند و حتی عصبی می شوند.

محیط بیش از حد تحریک کننده نیز می تواند آرامش را برای کودک شما دشوار کند. سر و صدا، اسباب بازی ها، افراد و صفحه نمایش های الکترونیکی می توانند خواب راحت کودک را دشوار کنند. به همین دلیل است که باید قبل از خواب از تمرینات بدنی و انواع هیجان اجتناب کرد. سعی کنید روال مسالمت آمیزی برای خوابیدن کودک ایجاد کنید. حمام گرم آرامش بخش، ماساژ، در آغوش گرفتن یا یک داستان آرام می تواند به کودک شما کمک کند تا قبل از خواب آرام شود. این کار ها به کودک شما کمک می کند تا شب راحت بخوابد، کمتر بیدار شود و صبح با روحیه بهتری از خواب بیدار شود.

بیماری ها و بی خوابی نوزادان در شب

بیدار شدن های مکرر در طول شب نیز ممکن است نشان دهنده برخی مشکلات زمینه ای سلامتی باشد. هر چیزی از درد شکم، گاز، رفلاکس اسید، سرماخوردگی و سرفه تا دندان درآوردن می تواند باعث مشکلات خواب در نوزادان شود. نوزادان مبتلا به سرماخوردگی یا عفونت تنفسی فوقانی می توانند به دلیل احتقان یا سرفه از خواب بیدار شوند. استفاده از دستگاه بخور در اتاق می تواند به آنها کمک کند. در صورت درد یا گاز معده، استفاده از خمیر آب آسافیتیدا در اطراف ناف بسیار موثر است.

همچنین احتمال دارد نوزاد از ناراحتی دندان درآوردن بیدار شود. در شب، این درد بیشتر باعث ناراحتی کودک شما می شود و حواس پرتی های کمتری در اطراف او وجود دارد. تغذیه با شیر مادر در هنگام دندان درآوردن می تواند به کودک شما آرامش دهد و به او کمک کند تا شب راحت بخوابد.

تمایل به نزدیک شدن به والدین

شایع ترین علل بی خوابی شبانه نوزادان | پزشکت

نوزادان در حدود 6 تا 8 ماهگی دچار اضطراب جدایی می شوند و این حالت تا 5 سالگی ادامه می یابد. ممکن است متوجه شوید که کودک شما چندین بار در شب بیدار می شود، گریه می کند و از خوابیدن خودداری می کند. کودک شما وقتی بیدار می شود می ترسد و شما را در اطراف خود پیدا نمی کند. او فقط می خواهد به شما نزدیک باشد. اگر نوزاد شما بی خواب شده است، هنگام بیدار شدن از خواب و شروع به گریه، او را نوازش کنید تا به او آرامش دهید.

محیط ناخوشایند و بی خوابی شبانه نوزادان

اگر کودک شما در محیطی متفاوت از جایی که در آن خوابیده بود بیدار شود، گیج می شود و می ترسد و نمی تواند دوباره بخوابد. گاهی اوقات، تغییرات دما می تواند بر خواب نوزاد تأثیر بگذارد. اگر نوزاد شما عرق کرده است، یک لایه از پتو یا لباس او را کم کنید. همچنین بررسی کنید که آیا کودک شما احساس سرما می کند یا خیر. همچنین روشنایی ملاتونین، هورمونی که باعث خواب می شود را سرکوب می کند.

نخوابیدن در طول روز

چرت زدن روزانه برای رشد و نمو نوزاد مهم است. نخوابیدن در طول روز باعث می شود کودک شما بیش از حد خسته و بدخلق شود. اما مهم است که کودک در زمان مناسب چرت بزند. اگر نوزاد شما بعد از ظهر خیلی چرت بزند، خوابیدن برایش سخت خواهد بود. همچنین این اشتباه را نکنید که نوزاد خود را از خواب بیدار کنید. بیدار کردن نوزاد می تواند باعث عصبانیت و ناراحتی او شود.

مهارت های توسعه ای جدید

احتمال دارد نوزاد شما به تازگی بر لگد زدن، غلت زدن، نشستن یا ایستادن مسلط شده است و شاید از امتحان کردن آن بسیار هیجان زده است. یک مهارت جدید هیجان انگیز می تواند به او انگیزه دهد که شب بیدار شده و آن را تمرین کند. این فعالیت ها می تواند مانع از خواب شبانه فرزند شما شود.

به کودک خود برای تمرینات جدید در طول روز زمان تمرین بدهید. اگر او به تازگی بر نشستن مسلط شده است، نحوه دراز کشیدن را دوباره به آنها بیاموزید.

عدم دریافت نور خورشید

شایع ترین علل بی خوابی شبانه نوزادان | پزشکت

قرار گرفتن در معرض نور در طول روز و تاریکی در شب نیز به نوزادان کمک می کند تا ریتم شبانه روزی خود را تنظیم کرده و شب ها بیشتر بخوابند. دریافت هوای تازه و نور خورشید برای نوزادان مفید است و به آنها کمک می کند تا به درستی بخوابند. نوزادان 6 تا 12 هفته ای که در ساعات اولیه بعد از ظهر در معرض نور بیشتری قرار می گیرند، شب ها راحت تر می خوابند. علاوه بر این، نور خورشید برای تولید ویتامین D ضروری است. ویتامین D برای رشد و نمو مناسب و ضروری است. در اوایل صبح و بعد از ظهر کودک خود را در معرض نور بیشتری قرار دهید. همچنین، قبل از خواب و هنگام خواب، نوزاد خود را از نورهای مصنوعی دور نگه دارید.

کاملا طبیعی است که نوزاد در شب بیدار شود. هنگام بارداری، ممکن است متوجه حرکت زیاد جنین در شب نسبت به روز شده باشید.

آیا چرت های روزانه بر خواب شب نوزاد تأثیر می گذارد؟

زمانی که نوزادان به سن 3-6 ماهگی می رسند، میانگین خواب آنها در کل 15 ساعت است که شامل 2-3 چرت کوتاه در طول روز است. نوزادان به تدریج خواب طولانی تری را در شب شروع می کنند که ممکن است 6-8 ساعت ادامه یابد.

به کودک خود اجازه چرت زدن بدهید زیرا خواباندن نوزاد خسته برای خواب شبانه بسیار مشکل تر است. با این حال، مطمئن شوید که آخرین چرت نزدیک به زمان خواب نباشد، زیرا اگر کودک از چرت قبلی تازه بیدار شده باشد، نمی تواند شب راحت بخوابد.

شما باید به دنبال نشانه هایی مانند خمیازه کشیدن، مالش چشم ها، کشش دست و پاهای نوزادان که از آنها برای خواب آلودگی انجام می دهند، باشید.

چگونه می توان تشخیص داد که نوزاد از سرما اذیت می شود؟

شایع ترین علل بی خوابی شبانه نوزادان | پزشکت

بهتر است دمای اتاق نوزاد بین 68-72 درجه فارنهایت حفظ شود. در واقع، بیشتر والدین تمایل دارند اتاق نوزاد خود را بیش از حد گرم نگه دارند که این امر باعث می شود احساس گرما و عرق کردن بیش از حد نوزاد شود. نوزادان ممکن است به دلایل مختلف شبانه از جمله گرسنگی، پوشک مرطوب یا کثیف، گاز یا ناراحتی معده، سر و صدا، نور و رفلکس ها، تب یا بیماری نیز بیدار شوند.

موثرترین روش ها برای خواباندن نوزاد در طول شب چیست؟

برای کمک به خواب نوزاد در طول شب، همه وسایلی که باعث حواس پرتی می شوند مانند  تلویزیون ها، رایانه یا رادیو را خاموش کنید. پرده ها را ببندید و چراغ های اتاق نوزاد را کم کنید.

سعی کنید برای کودک آرامش ایجاد کنید. مطمئن شوید که نوزاد واقعا خواب آلود است و سپس او را بخوابانید و چند دقیقه به او فرصت دهید تا بخوابد. بیشتر نوزادان قبل از خوابیدن کمی سر و صدا می کنند. نوزادان 3-6 ماهه در مجموع حدود 15 ساعت می خوابند که 2 تا 3 بار چرت زدن در روز است.

نکات مهم خواب نوزاد چیست؟

برنامه شبانه به کودک کمک می کند تا زمان خواب را پیش بینی کند. ایمنی خواب برای پیشگیری از SIDS در نوزادان زیر 1 سال را رعایت کنید:

  • از ملافه کرکی استفاده نکنید.
  • از یک تشک تخت با ملافه مناسب استفاده کنید.
  • کودک را به پشت بخوابانید و هرگز به پهلو یا شکم نخوابد.
  • از مصرف دخانیات در خانه مخصوصا اطراف نوزاد خودداری کنید.
  • اتاق کودک را خنک نگه دارید. با حفظ درجه حرارت در 68-72 درجه فارنهایت، از گرم شدن بیش از حد پیشگیری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز