لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان

شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی غیر فعال، شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان است. گاهی اوقات، علل افزایش وزن در نوجوانی ممکن است تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و در برخی موارد، یک بیماری زمینه ای باشد. در حالی که کنترل افزایش وزن بیش از حد در نوجوانان ضروری است، آنها نباید خود را گرسنه نگه دارند. در این شرایط ممکن است افزایش وزن طبیعی آنها که برای رشد سالم آنها لازم است محدود شود.

نوجوانان در حال رشد تمایل دارند به تدریج وزن خود را افزایش دهند. افزایش وزن ضروری است، اما تجمع بیش از حد کالری در نوجوانان و چاقی آنها می تواند نگران کننده باشد. از ظرفی هم افزایش ناگهانی وزن آنها نیز ممکن است طبیعی نباشد. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله وزن ایده آل در نوجوانان، پنج دلیل اصلی افزایش وزن اضافی و آنچه باید برای حفظ وزن مناسب انجام دهید را بررسی کنیم. تا شما به عنوان والدین بتوانید فرزندان خود را به حفظ وزن مناسب تشویق کنید.

وزن ایده آل نوجوانان چقدر باید باشد؟

برای تعیین وزن ایده آل نوجوان، باید چندین عامل را علاوه بر سن آنها در نظر بگیرید.

  • مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC) و آکادمی اطفال آمریکا استفاده از ماشین حساب BMI را برای تعیین اینکه آیا یک نوجوان دارای وزن طبیعی، اضافه وزن یا چاقی است، توصیه می کند.
  • ماشین حساب BMI قد و سن نوجوان را در تعیین آستانه وزن آنها در نظر می گیرد.
  • BMI برای نوجوانان متفاوت تفسیر می شود، به همین دلیل است که شما باید به نمودار BMI، مانند آنچه توسط CDC تهیه شده و برای کودکان استاندارد شده است، مراجعه کنید.
  • CDC می گوید: “با توجه به تغییر در وزن و قد با افزایش سن و همچنین ارتباط آنها با چربی بدن، میزان BMI در کودکان و نوجوانان باید نسبت به سایر کودکان هم جنس و هم سن و سال بیان شود.” بنابراین، وزن یک نوجوان در مقایسه با سایر نوجوانان ارزیابی می شود و به عنوان صدک تعیین می شود.
  • حداقل صدک پنجم و بالاترین صدک 95 است. وقتی BMI نوجوان مساوی یا بیشتر از صدک 95 باشد، آنها چاق محسوب می شوند زیرا این بدان معناست که وزن نوجوان بیشتر از 95 درصد نوجوانان است.

در نهایت، نمره BMI نوجوانان در نمودار صدک ها تعیین می کند که وزن مناسبی دارند یا خیر.

درصد BMI و وضعیت وزن 

محدوده درصد وضعیت وزن
کمتر از صدک 5 کم وزن
صدک پنجم تا کمتر از صدک 85 وزن طبیعی یا سالم
صدک 85 تا کمتر از صدک 95 اضافه وزن
مساوی یا بیشتر از صدک 95 چاق

شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان چیست؟

شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان | پزشکت

چند دلیل وجود دارد که باعث افزایش اضافه وزن در نوجوانان می شود، شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان، عبارتند از:

خوردن غذای غیرمفید، از شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان

  • میان وعده های ناسالم بین وعده های غذایی می تواند کالری اضافی را که باعث افزایش وزن می شود، جمع کند. این امر به ویژه هنگامی اتفاق می افتد که نوجوانان احساس “بی حوصلگی” می کنند و هر از چند گاهی به آشپزخانه یا یخچال می روند و به دنبال غذایی هستند که حال آنها را بهتر کند.
  • اگر نوجوانان از غذاهای سریع و پرکالری و کم مواد مغذی استفاده کنند، حتی اگر رژیم غذایی مقوی در خانه داشته باشند، افزایش وزن پیدا می کنند.
  • دسترسی به غذاهای ناخواسته همراه با آزادی که پول جیبی به آنها می دهد نیز می تواند منجر به ایجاد عادات غذایی نادرست شود. پرخوری منظم فست فودها و غذاهای فرآوری شده می تواند منجر به افزایش وزن شود.

فعالیت بدنی ناکافی، شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان

  • نوجوان باید برای حفظ سلامتی خود ورزش کافی انجام دهد. هنگامی که یک نوجوان هیچ فعالیت بدنی ندارد، به طور ثابت وزن خود را افزایش می دهد.
  • کودکانی که غذای ناخواسته نمی خورند، ممکن است در صورت عدم ورزش، در معرض خطر اضافه وزن قرار گیرند.
  • بر اساس یک مطالعه، نوجوانان در زمان استراحت کالری کمتری می سوزانند. این مطالعه نشان داد که کودکان 15 ساله در حالت استراحت روزانه 400 تا 500 کالری کمتر می سوزانند، در مقایسه با آنچه در ده سالگی انجام می دادند.

بلوغ

شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان | پزشکت

  • بلوغ به تنهایی ممکن است باعث افزایش وزن قابل توجهی نشود. با این حال، جهش رشد باعث افزایش گرسنگی می شود، که ممکن است افزایش وزن را در نوجوانانی که بیش از حد غذا می خورند و فعالیت بدنی کافی ندارند، تسریع کند.
  • کودکان در سنین نوجوانی (نوجوانان 13 تا 14 ساله) به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بلوغ به طور طبیعی وزن خود را افزایش می دهند. افزایش وزن ممکن است در بین دختران بارزتر باشد.
  • ممکن است کودک در یک سال پس از بلوغ حدود 6/5 پوند (3 کیلوگرم) اضافه وزن داشته باشد.

دلایل روانی

  • تغییرات در بدن باعث می شود نوجوانان بسیار خودآگاه و نسبت به اندام خود حساس باشند. آنها ممکن است بی جهت خود را با همسالان خود مقایسه کنند و تحت فشار داشتن “اندام ایده آل” باشند. نارضایتی از نداشتن اندام ایده آل ممکن است منجر به افسردگی شود که به نوبه خود می تواند منجر به عادات غذایی نادرست و در نتیجه افزایش وزن شود.
  • بسیاری از نوجوانان این عقیده را دارند که حتی اگر چاق نباشند، چاق هستند. در دراز مدت، این می تواند منجر به تقویت باور شود. برخی از متخصصان اظهار می کنند که اعتقاد ثابت یک نوجوان به چاقی می تواند او را به سمت اضافه وزن سوق دهد.
  • استرس همچنین با افزایش وزن ارتباط دارد. تحقیقات نشان می دهد که استرس و افسردگی می تواند منجر به مصرف بیشتر غذاهای شیرین و غنی از چربی شود. به احتمال زیاد غذا به عنوان یک مکانیسم مقابله ای برای کاهش احساس افسردگی و استرس مزمن عمل می کند.

بیماری ها

  • کم کاری تیروئید وضعیتی است که درآن غده تیروئید کم کار می شود و هورمون تیروئید کمتری تولید می کند، یکی از علائم این وضعیت افزایش وزن است. در این شرایط حتی نوجوان بیشتر اوقات احساس خستگی می کند. این بیماری بیشتر در دختران شایع است، به ویژه اگر برخی دیگر از زنان خانواده دارای بیماری تیروئید باشند.
  • سندرم کوشینگ یک بیماری نادر پزشکی است که باعث می شود بدن بیش از حد کورتیزول تولید کند. کورتیزول هورمون استرس است که توسط غدد فوق کلیوی (غده ای که روی هر کلیه قرار دارد) تولید می شود. یکی از علائم مهم این بیماری افزایش وزن است. تجمع چربی در اطراف گردن یکی دیگر از علائم است. کودکان مبتلا به سندرم کوشینگ چاق می شوند و همچنین به آرامی رشد می کنند.
  • برخی از داروها نیز به دلیل ترکیبات موجود در آنها می توانند منجر به افزایش وزن شوند. گاهی اوقات، داروها می توانند عوارضی ایجاد کنند که به نوبه خود منجر به افزایش وزن می شود. یک مثال گلوکوکورتیکوئیدها است که نوعی هورمون استروئیدی است که معمولاً در درمان اختلالات سیستم ایمنی مانند آسم و لوپوس استفاده می شود. استفاده طولانی مدت از گلوکوکورتیکوئید می تواند باعث سندرم کوشینگ شود که به نوبه خود منجر به افزایش وزن می شود.

افزایش وزن بیش از حد را می توان با تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی کنترل کرد. اما اگر این راهکارها کمک نکرد، ممکن است مجبور شوید با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

چه زمانی باید درباره افزایش وزن نوجوانان نگران بود؟

شایع ترین علل افزایش وزن در نوجوانان | پزشکت

در صورت افزایش وزن نوجوان خود با پزشک مشورت کنید:

  • کودک بیش از 16 سال سن دارد و حتی در اواخر نوجوانی افزایش وزن دارد.
  • شما احساس می کنید که نوجوان به دلیل پرخوری در حال افزایش وزن است که خود این شرایط ممکن است ناشی از فشار مداوم همسالان، مسائل مربوط به تصویر بدن یا موارد دیگری باشد که آنها را تحت فشار قرار می دهد.
  • اگر به نظر می رسد افزایش وزن پس از تجویز دارو برای کودک شما آغاز شده است. در چنین شرایطی با پزشک در این مورد صحبت کنید.
  • بدن رسوبات غیر طبیعی زیادی از چربی در اطراف گردن، صورت و شکم ایجاد می کند. پوست شکم دارای علائم کشش صورتی مایل به قرمز است (اینها علائم سندرم کوشینگ هستند).
  • کودک همچنین خسته، کسل کننده به نظر می رسد و از درد ماهیچه ای شکایت دارد.

به عنوان والدین، بهتر است وزن، رفتار و عادات غذایی کودک را تحت نظر داشته باشید. رعایت تغییرات و پیگیری وزن کودک و سلامت کلی او می تواند به شما در مقابله بهتر با آن کمک کند.

اگر نسبت به تغییرات ناگهانی یا غیرطبیعی هشیار باشید و بلافاصله اقدام کنید، افزایش وزن زودتر کنترل می شود. اگر نتوانستید به نوجوان خود در مدیریت بهتر وزن کمک کنید، از پزشک متخصص و متخصص تغذیه کمک بگیرید تا دلیل واقعی افزایش وزن را برطرف کند. در همه حال، از BMI صحیح نوجوان آگاه باشید و به دنبال هرگونه تغییر در الگوی غذایی او باشید و به موقع برای جلوگیری از افزایش وزن مداخله کنید.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/causes-of-weight-gain-in-teenagers_00329498/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز