لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سيستيكروكوزيس، از علل تا پیش آگهی بیماران

سيستيكروكوزيس، از علل تا پیش آگهی بیماران | پزشکت

فهرست مطالب

سيستيكروكوزيس، از علل تا پیش آگهی مبتلایان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سيستيكروكوزيس بيماري است كه در آن لاروهاي كرم نواري از روده خارج شده و اندام هاي ديگري مانند مغز، چشم يا قلب را آلوده مي كنند. هیچ درمانی خانگی برای افراد بدون علامت (80٪) و یا علائم مبتلا به عارضه کیستیک وجود ندارد. درمان های بیماری ممکن است شامل داروهای ضد تشنج، ضد هلمینتیک، کورتیکواستروئیدها و جراحی در برخی از افراد باشد. درمان های خانگی برای کرم های روده ای گزارش شده است. اما برای سیستیکوزیس مناسب نیستند.

Taenia solium (کرم گوشت خوک) علت اصلی عارضه مثانه در انسان است. غذا و آب آلوده به گوشت خوک و مواد زائد انسانی و بهداشت نامناسب از عوامل مهم خطر هستند.

سيستيكروكوزيس مسري تلقي نمي شود. دوره کمون حدود سه سال و نیم است اما از 10 روز تا 10 سال می تواند متغیر باشد.

علائم و نشانه های کرم روده ای ممکن است شامل درد شکم، حالت تهوع، اسهال یا یبوست و برای نوروسیستیکروزیس ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، سردرد، بی حالی، گیجی، تاری دید، شبکیه جدا شده، تورم دیسک بینایی، مشکل در تعادل، ضعف و یا بی حسی و تشنج باشد.

چه عواملی باعث بیماری سیستیکوزیس می شود؟

سيستيكروكوزيس، از علل تا پیش آگهی بیماران | پزشکت

Taenia solium (کرم نوار خوک) علت اصلی بیماری سیستی سیروز در انسان است، اگرچه سایر گونه های Taenia نیز ممکن است باعث این بیماری شوند. تنیازیا اصطلاح عمومی برای همه بیماری های کرم نوار Taenia گرچه برخی اصطلاح را فقط عفونت کرم روده ای می دانند. چرخه زندگی این کرم ها به صورت زیر است:

  • تخمک های جنینی بلعیده شده و خارج می شوند.
  • به دیواره روده نفوذ می کنند.
  • سپس به سایر بافتها مانند عضلات (عضلانی)، پوست (توده های زیر پوست یا در بافت پستان )، مغز (مغزی) و چشم منتقل و به کیستوسیرسی (کیست لارو) تبدیل می شود.

علاوه بر این، فرد آلوده به T. solium بالغ می تواند تخم های ساخته شده توسط کرم روده بزرگسالان را با چرخش معکوس یا با آلودگی خود مدفوع مصرف و در اصطلاح خودعفونی می کند.

Neurocysticercosis اصطلاحی است که عفونت مغز را توصیف می کند. ممکن است بیشتر به عنوان racemose (تشکیل یک خوشه) در سیستم بطنی یا سلولز (مرحله لارو بدون خوشه) توصیف شود.

عوامل خطر Cysticercosis چیست؟

مهمترین عوامل خطر این بیماری ارتباط نزدیک با خوک ها و آب آشامیدنی یا خوردن غذای آلوده به تخم های کرم نوار خوک و حتی مدفوع انسان است. افرادی که به عفونت کرم نواری مبتلا هستند، می توانند خود را با تخمک آلوده کرده و دچار سیستیکروکوز شوند (به این روش خودعفونی گفته می شود). در صورت عدم رعایت بهداشت و آلودگی به غذا یا آبی که افراد دیگر می بلعند، می توانند افراد دیگر را نیز آلوده کنند. افرادی که با شخصی که در روده هایشان عفونت کرم روده ای دارند، زندگی می کنند بسیار بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به سیستیکوزیس هستند.

آیا سیستیسکروزیس مسری است؟

بیماری سیستیکروزیس مسری تلقی نمی شود. اما اگر افراد آلوده بهداشت ضعیفی داشته باشند (به عنوان مثال نشستن دست ها پس از دفع مدفوع)، در صورت خوردن تخمک انگلی به طور تصادفی، ممکن است دیگران را آلوده کنند. شستن و پوست گرفتن همه سبزیجات و میوه های خام قبل از خوردن می تواند در پیشگیری از انتقال آن موثر است.

علائم و نشانه های سیستیکوزیسیس چیست؟

سيستيكروكوزيس، از علل تا پیش آگهی بیماران | پزشکت

بسیاری از افراد هیچ علائم و نشانه ای ندارند. با این حال، علائم روده ای کرم می تواند شامل درد شکم، حالت تهوع، اسهال یا یبوست باشد. اگرچه تا 80٪ از افراد مبتلا به نوروسیستیکوسروزیس (درگیری مغزی و یا ستون فقرات) هیچ علامتی ندارند، در برخی افراد ممکن است حالت تهوع، استفراغ، سردرد، بی حالی، گیجی، تاری دید، جدا شدن شبکیه، تورم دیسک بینایی، مشکل تعادل، ضعف و یا بی حسی و تشنج (ها). متأسفانه، در نوروسایستركوزیس، اولین علامتی كه باعث ارزیابی بیمار می شود، تشنج است.

سیستیکوزیسیس چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجا که تشنج با شروع جدید اغلب علامت بروز می کند. اولین پزشکانی که بیماری را تشخیص می دهند، پزشکانی هستند که سی تی اسکن از سر را بررسی می کنند. پزشکان دیگری که بیمار را معالجه و مدیریت می کنند می توانند شامل یک متخصص بیماری های عفونی، جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب باشند.

پزشکان اورژانس، متخصصان بیماری های عفونی، مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب معمولاً در تشخیص و یا درمان بیماری نقش دارند. شروع جدیدی از تشنج، فعالیت صرعی، سکته مغزی و یا مشکلات روانپزشکی باید از نظر پزشکی فوری ارزیابی شود.

از سابقه بالینی، معاینه فیزیکی، سی تی اسکن و یا MRI، بیوپسی و بررسی مستقیم انگلها و سرولوژی برای تشخیص عارضه مثانه استفاده می شود. هیچ درمانی خانگی برای بیماری سیستیکوزیس وجود ندارد. گزینه های درمانی شامل داروهای ضد انگلی، کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد تشنج و مداخلات جراحی است. گزینه ها با توجه به شرایط فرد متفاوت است.

تشخيص سيستيكروكوزيس معمولاً بر اساس تظاهرات باليني، يافته هاي غيرطبيعي در زمينه تصويربرداري عصبي و سرولوژي (آزمايش خون مانند آزمايش لامپ ايمني) و گاها با بيوپسي است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرد دچار تشنج، فعالیت صرعی، سکته مغزی و یا مشکلات روانپزشکی باشد، خصوصاً اگر فرد فاکتورهای خطر بیماری را داشته باشد، باید فوراً یا اضطراری به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

آیا درمان خانگی برای سیستیکوزیس وجود دارد؟

هیچ درمانی خانگی برای بیماری سیستیکوزیس وجود ندارد. با این حال، ادعاهایی وجود دارد که پاپایا، آناناس، سیر، میخک، و آماده سازی دانه کدو تنبل می تواند فرد را از شر کرم های روده ای خلاص کند. بهتر است قبل از استفاده از این روش های درمانی، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، خصوصاً اگر باردار هستید، در این مورد مشورت کنید.

سیستیکوزیس چگونه درمان می شود؟

سيستيكروكوزيس، از علل تا پیش آگهی بیماران | پزشکت

در حدود 80٪ یا بیشتر بیماران مبتلا به سیستیکوزیس هیچ علامت و نشانه ای ندارند. هیچ مدرکی نشان نمی دهد که درمان ضد انگلی برای این افراد مفید باشد. با این حال، در بیماران علامت دار، درمان های پزشکی و یا جراحی در دسترس است. به عنوان مثال، پزشکان ممکن است سیستیسکروزیس چشم را با آلبندازول، کورتیکواستروئیدها و جراحی برای برداشتن کیستیکوس درمان کنند.

پزشک ممکن است یک گرانولومای ملتهب را در عضله ناشی از کیستیکوس خارج کند در حالی که در صورت ایجاد هیدروسفالی مایع مغزی نخاعی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به نوروسایستركوز ممكن است نیاز به درمانهایی با داروهای آلبندازول یا پرازیكوانتل، كورتیكواستروئیدها و داروهای ضد تشنج داشته باشند. پزشکان شما در تعیین روش های درمانی مناسب بهترین گزینه درمان را پیشنهاد می کند.

عوارض سیستیکوزیس چیست؟

از عوارض این بیماری می توان به ادم مغز، هیدروسفالی، مننژیت مزمن، واسکولیت، فلج، کوری نسبی، تشنج، کما و مرگ اشاره کرد. به عنوان مثال، یک پسر 18 ساله در هند به دلیل تشنج به پزشک مراجعه کرد. MRI سر وی تعداد زیادی کیست در مغز را نشان داد. او دو هفته بعد درگذشت. پیش آگهی اکثریت افراد (80٪ یا بیشتر) خوب است. در صورت بروز عوارض، پیش آگهی کاهش می یابد. با جلوگیری از آلودگی غذا و آب از خوک و مدفوع انسان، می توان از بسیاری از عفونت ها جلوگیری کرد.

پیش آگهی سیستیكروكوزیس چیست؟

پیش آگهی سیستیکوزیس در 80٪ یا بیشتر که علائمی ندارند خوب است. با افزایش عوارض پیش آگهی بدتر می شود.

آیا می توان از سیستیکوزیس پیشگیری کرد؟

سيستيكروكوزيس، از علل تا پیش آگهی بیماران | پزشکت

با جلوگیری از بلع تخم مرغ در انگلها می توان از بیماری پیشگیری کرد. این امر با جلوگیری از آلوده شدن غذا و آب از خوک و مدفوع انسان حاصل می شود. حذف گوشت نپخته از رژیم غذایی میزان عفونت روده را توسط کرم های نواری کاهش می دهد. شستن و پوست گرفتن همه سبزیجات و میوه های خام قبل از خوردن می تواند از انتقال آن جلوگیری کند.

برای جلوگیری از سیستیکوزیس باید اقدامات احتیاطی زیر انجام شود:

  • اهمیت شستن دست ها را برای جلوگیری از عفونت به کودکان بیاموزید.
  • تمام سبزیجات و میوه های خام را قبل از خوردن بشویید و آنها را پوست بگیرید.
  • پس از استفاده از توالت، تعویض پوشک و قبل از دست زدن به غذا، دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • هنگام سفر در کشورهای در حال توسعه، از روشهای ایمن غذا و آب استفاده کنید. فقط در قوطی ها یا بطری ها آب بطری یا آب پز (1 دقیقه) یا نوشابه های گازدار (حباب دار) بنوشید.
نتیجه گیری

Cysticercosis یک عفونت انگلی است که توسط کیست های لاروی کرم نوار Taenia solium ایجاد می شود. این کیست های لارو مغز، عضله یا سایر بافت ها را آلوده کرده و علت اصلی تشنج بزرگسالان در اکثر کشورهای کم درآمد است. فرد با بلعیدن تخمک های موجود در مدفوع شخصی که کرم روده دارد، دچار سیستیکروزیس می شود. افرادی که در همان خانه با فردی که کرم چسب دارد زندگی می کنند، در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کیستیک هستند.

سیستیسکروزیس انسانی می تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشد. لاروها (کیستوسیرسی) ممکن است در عضلات، پوست، چشم ها و سیستم عصبی مرکزی ایجاد شوند. هنگامی که کیست در مغز ایجاد می شود، از این بیماری به عنوان نوروسیستیکوسروز یاد می شود. علائم شامل سردرد شدید، کوری، تشنج و حملات صرعی است و می تواند کشنده باشد.

منابع:

https://www.emedicinehealth.com/cysticercosis/article_em.htm#is_it_possible_to_prevent_cysticercosis

https://www.cdc.gov/parasites/cysticercosis/epi.html

[advisers limit=3 online =true skill=”3″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز