لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سونوگرافی شکمی در کودکان

سونوگرافی شکمی در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

سونوگرافی شکمی در کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در سونوگرافی شکمی در کودکان (اطفال) از امواج صوتی برای تولید تصاویری از داخل بدن استفاده می شود. از تشعشعات استفاده نمی کند و هیچ اثر مضر شناخته شده ای ندارد. این روش برای ارزیابی علل درد شکم، لگن یا کیسه بیضه در کودکان بسیار مفید است.

آمادگی برای انجام سونوگرافی شکمی در کودکان، بستگی به نوع امتحان دارد. هنگام برنامه ریزی سونوگرافی فرزندتان، بپرسید که آیا دستورالعمل خاصی برای خوردن و آشامیدن قبل از معاینه وجود دارد یا خیر. کودک شما باید لباس گشاد و راحت بپوشد.

تصویربرداری اولتراسوند شکمی چیست؟

تصویربرداری اولتراسوند یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری های زمینه ای کمک می کند. ایمن و بدون درد است. با استفاده از امواج صوتی تصاویری از داخل بدن تولید می کند.  به تصویر برداری اولتراسوند، سونوگرافی هم می گویند. در این روش ، از یک پروب کوچک به نام مبدل و ژل استفاده می کند که مستقیماً روی پوست قرار می گیرد. امواج صوتی با فرکانس بالا از کاوشگر از طریق ژل به بدن منتقل می شود. کاوشگر صداهایی را که باز می گردند جمع آوری می کند.

کامپیوتر از آن امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر استفاده می کند. در معاینات اولتراسوند از اشعه (اشعه ایکس) استفاده نمی شود. از آنجایی که اولتراسوند تصاویر را در زمان واقعی می گیرد، می تواند ساختار و حرکت اندام های داخلی بدن را نشان دهد. این تصاویر همچنین می توانند جریان خون را در رگ های خونی نشان دهند.

تصویربرداری اولتراسوند شکم کودکان (اطفال) تصاویری از اندام های شکمی تولید می کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است برای ارزیابی جریان خون در شریان‌ها و وریدهای شکمی خاص، تصویربرداری سونوگرافی داپلر را همراه با سونوگرافی شکمی درخواست کند.

سونوگرافی داپلر، یک تکنیک سونوگرافی ویژه است که حرکت مواد را در بدن ارزیابی می کند. نتایج این روش به پزشک اجازه می دهد تا جریان خون را از طریق شریان ها و سیاهرگ ها در بدن ببیند و ارزیابی کند.

کاربردهای سونوگرافی شکمی در کودکان

سونوگرافی شکمی در کودکان | پزشکت

سونوگرافی شکم ممکن است برای ارزیابی اندازه و ظاهر موارد زیر انجام شود:

  • کبد
  • رحم
  • طحال
  • پانکراس
  • روده ها
  • کلیه ها
  • مثانه
  • بیضه ها
  • تخمدان ها
  • كيسه صفرا
  • معده یا پیلور

سونوگرافی شکم همچنین می تواند در موارد زیر موثر باشد:

  • کمک به تعیین علل استفراغ در نوزادان
  • تشخیص محل مایع غیر طبیعی در شکم
  • کمک به تشخیص وجود و علت بزرگ شدن اندام شکمی
  • کمک به تشخیص علت و منبع درد شکم، مانند سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، آبسه یا آپاندیس ملتهب ناشی از آپاندیسیت

سونوگرافی داپلر به پزشک کمک می کند تا موارد زیر را ببیند و ارزیابی کند:

  • تنگ شدن عروق
  • انسداد جریان خون (مانند لخته)
  • تومورها و ناهنجاری های مادرزادی عروقی
  • افزایش جریان خون که ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.
  • کاهش یا عدم وجود جریان خون به اندام های مختلف مانند بیضه یا تخمدان

سونوگرافی داپلر همچنین می تواند به پزشک کمک کند تا پیچ خوردگی بیضه یا تخمدان را ارزیابی کند. پیچ خوردگی ممکن است جریان خون مناسب به بیضه یا تخمدان را محدود کند و در نتیجه درد کیسه بیضه یا شکم ایجاد کند.

چگونه برای سونوگرافی شکم آماده شویم؟

کودک شما باید برای معاینه سونوگرافی لباس راحت و گشاد بپوشد. هنگام برنامه ریزی معاینه فرزندتان لطفاً بپرسید که آیا دستورالعمل خاصی در مورد خوردن و آشامیدن قبل از امتحان وجود دارد یا خیر. ممکن است از شما خواسته شود تا چند ساعت قبل از معاینه از خوردن و نوشیدن خودداری کنید تا پزشک بتواند کیسه صفرا و اندام های فوقانی شکم را بهتر ارزیابی کند.

از سوی دیگر، ممکن است از کودک شما خواسته شود که یک تا دو ساعت قبل از معاینه چندین لیوان آب بنوشد و از ادرار کردن خودداری کند. این اطمینان حاصل می کند که مثانه کودک شما در هنگام شروع اسکن به طور معقولی پر است.

تجهیزات سونوگرافی چگونه است؟

سونوگرافی شکمی در کودکان | پزشکت

دستگاه های اولتراسوند از یک کنسول کامپیوتر، مانیتور ویدیویی و یک مبدل متصل تشکیل شده است. مبدل یک دستگاه کوچک دستی شبیه میکروفون است. در برخی شرایط ممکن است از مبدل های مختلف (با قابلیت های مختلف) در طول یک امتحان استفاده کنند. مبدل امواج صوتی غیرقابل شنیدن و با فرکانس بالا را به داخل بدن می فرستد و به صدا های برگشتی گوش می دهد. همین اصول در مورد سونارهای مورد استفاده توسط قایق ها و زیردریایی ها نیز صدق می کند.

تکنسین، مقدار کمی ژل را روی ناحیه مورد بررسی قرار می دهد و مبدل را روی شکم ماساژ می دهد. این ژل به امواج صوتی اجازه می دهد تا بین مبدل و ناحیه تحت بررسی به عقب و جلو حرکت کنند. تصویر اولتراسوند، بلافاصله بر روی مانیتور ویدیویی قابل مشاهده هستند. کامپیوتر تصویر را بر اساس بلندی صدا (دامنه)، گام (فرکانس) و زمانی که طول می کشد تا سیگنال اولتراسوند به مبدل بازگردد، ایجاد می کند. همچنین در نظر می گیرد که صدا از چه نوع ساختار بدن و یا بافتی عبور می کند.

روش کار سونوگرافی شکمی چگونه است؟

تصویربرداری اولتراسوند از همان اصول سونار استفاده می کند که خفاش ها، کشتی ها و ماهیگیران از آن استفاده می کنند. هنگامی که یک موج صوتی به یک جسم برخورد می کند، به عقب باز می گردد یا پژواک می دهد. با اندازه گیری این امواج پژواک، می توان میزان فاصله جسم و همچنین اندازه، شکل و قوام آن را تعیین کرد.

پزشکان از اولتراسوند برای تشخیص تغییرات ظاهری اندام‌ها، بافت‌ها و عروق و تشخیص توده‌های غیرطبیعی مانند تومورها استفاده می‌کنند.

در معاینه اولتراسوند، یک مبدل هم امواج صوتی را ارسال می کند و هم امواج پژواک (بازگشت) را ضبط می کند. هنگامی که مبدل بر روی پوست فشار داده می شود، پالس های کوچکی از امواج صوتی غیرقابل شنیدن و فرکانس بالا را به بدن می فرستد. همانطور که امواج صوتی از اندام ها، مایعات و بافت های داخلی منعکس می شود، گیرنده حساس در مبدل تغییرات کوچکی را در زیر و بم و جهت صدا ثبت می کند. یک کامپیوتر فوراً این امواج را اندازه گیری می کند و آنها را به صورت تصاویر بر روی مانیتور نمایش می دهد. تکنسین معمولاً یک یا چند فریم از تصاویر متحرک را به عنوان تصاویر ثابت می گیرد. آنها همچنین ممکن است حلقه های ویدئویی کوتاهی از تصاویر را ذخیره کنند.

سونوگرافی داپلر، یک تکنیک ویژه سونوگرافی، جهت و سرعت سلول های خونی را هنگام حرکت در عروق اندازه گیری می کند. حرکت سلول های خونی باعث تغییر در زیر و بمی امواج صوتی منعکس شده (به نام اثر داپلر) می شود. یک کامپیوتر صداها را جمع آوری و پردازش می کند و نمودارها یا تصاویر رنگی ایجاد می کند که نشان دهنده جریان خون در رگ های خونی است.

سونوگرافی شکمی کودکان چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی شکمی در کودکان | پزشکت

برای اکثر معاینات اولتراسوند، شما رو به بالا روی میز امتحانی که می تواند کج یا جابجا شود، دراز می کشید. بیماران ممکن است برای بهبود کیفیت تصاویر به هر دو طرف برگردند.

تکنسین یک ژل شفاف مبتنی بر آب را در ناحیه تحت معاینه بدن اعمال می کند. این ژل به مبدل کمک می کند تا با بدن بهتر و مطمئن تر ارتباط برقرار کند. همچنین در از بین بردن حفره های هوا بین مبدل و پوست موثر است. حتی مانع از عبور امواج صوتی به بدن شما شود. تکنسین یا رادیولوژیست مبدل را روی پوست در مکان های مختلف قرار می دهد و ناحیه مورد نظر را بررسی می کند. آنها همچنین ممکن است پرتو صدا را از مکان دیگری زاویه دهند تا منطقه مورد نظر را بهتر ببینند.

پزشکان سونوگرافی داپلر را با همان مبدل انجام می دهند. وقتی معاینه کامل شد، ممکن است تکنسین از شما بخواهد لباس بپوشید و منتظر بمانید تا تصاویر سونوگرافی را بررسی کند.

معاینه سونوگرافی معمولا در عرض 30 دقیقه کامل می شود.

کودک در حین و بعد از عمل چه چیزی را تجربه خواهد کرد؟

اکثر معاینات اولتراسوند بدون درد، سریع و به راحتی قابل تحمل هستند. کودک شما رو به بالا روی میز معاینه دراز خواهد کشید. تکنسین یا رادیولوژیست  ممکن است از بیمار بخواهد که پهلو به پهلو بچرخد یا در قسمتی از معاینه، وضعیت مستعد خود را حفظ کند. رادیولوژیست یا تکنسین ژل گرم را روی پوست پخش می کند، سپس مبدل را محکم روی شکم فشار داده و حرکت می دهد. مبدل به جلو و عقب حرکت می کند تا تصاویر مورد نظر گرفته شود. ممکن است ناراحتی جزئی در اثر فشار وجود داشته باشد زیرا مبدل بر روی ناحیه مورد بررسی فشار داده می شود.

اگر ناحیه مورد اسکن، حساس باشد، کودک شما ممکن است فشار یا درد جزئی احساس کند. اگر یک مطالعه سونوگرافی داپلر انجام شود، کودک شما ممکن است صداهای نبض مانندی را بشنود که با نظارت و اندازه‌گیری جریان خون تغییر می‌کند. پس از اتمام معاینه، ژل از روی پوست کودک شما پاک می شود. پس از امتحان، کودکان باید بتوانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.

یک رادیولوژیست، یک دکتر آموزش دیده برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی، تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای پزشکی که درخواست معاینه کرده است ارسال می کند. سپس پزشک نتایج را با شما در میان می گذارد. در برخی موارد، رادیولوژیست ممکن است نتایج را پس از معاینه با شما در میان بگذارد.

حتی احتمال دارد نیاز به یک معاینه بعدی داشته باشید تا پزشک بتواند نتایج درمان را دوباره بررسی کند.

فواید در مقابل خطرات چیست؟

سونوگرافی شکمی در کودکان | پزشکت

از فواید این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اکثر اسکن‌های اولتراسوند غیرتهاجمی هستند (بدون سوزن یا تزریق).
  • تصویربرداری اولتراسوند بسیار ایمن است و از اشعه استفاده نمی کند.
  • سونوگرافی برای ارزیابی درد شکم، لگن یا کیسه بیضه در کودکان بسیار مفید است.
  • گاهی اوقات، معاینه سونوگرافی ممکن است به طور موقت ناراحت کننده باشد، اما دردناک نمی باشد.
  • سونوگرافی به طور گسترده ای در دسترس است، استفاده از آن آسان و نسبت به سایر روش های تصویربرداری ارزان تر است.
  • اسکن اولتراسوند تصویر واضحی از بافت های نرم ارائه می دهد که در تصاویر اشعه ایکس به خوبی نشان داده نمی شوند.

سونوگرافی تشخیصی استاندارد هیچ اثر مضر شناخته شده ای برای انسان ندارد.

محدودیت های تصویربرداری اولتراسوند شکم چیست؟

امواج اولتراسوند توسط هوا یا گاز مختل می شوند. بنابراین، سونوگرافی یک تکنیک تصویربرداری ایده آل برای روده پر از هوا یا اندام هایی که توسط روده پوشیده شده اند، نیست. سونوگرافی برای تصویربرداری از ریه های پر از هوا مفید نیست، اما ممکن است برای تشخیص مایع اطراف یا درون ریه ها استفاده شود. به طور مشابه، اولتراسوند نمی تواند به استخوان نفوذ کند، اما شاید برای تصویربرداری از شکستگی استخوان یا عفونت اطراف استخوان استفاده شود.

تصویربرداری از بیماران چاق با سونوگرافی دشوارتر است زیرا مقادیر بیشتری از بافت امواج صوتی را با عبور بیشتر از بدن ضعیف می کند و باید برای تجزیه و تحلیل به مبدل بازگردند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز