لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

رنگ مدفوع کودکان نشان دهنده چیست؟

رنگ مدفوع نوزادان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رنگ مدفوع کودکان ، می تواند یکی از شاخص های سلامتی کودک شما باشد. کودک شما به ویژه در اولین سال زندگی با تغییر رژیم غذایی، رنگ های مختلف مدفوع را تجربه می کند. همچنین مهم است که درک کنیم آنچه برای مدفوع بزرگسالان طبیعی است لزوماً برای مدفوع نوزاد طبیعی تلقی نمی شود. تغییرات غیرطبیعی مدفوع در نوزاد شامل رنگ و بافت نیز است.

شایع ترین تغییرات مدفوع کودکان و علت های احتمالی آن، عبارتند از:

مدفوع سیاه رنگ در کودکان

مدفوع سیاه در در کودکانی که از شیر مادر و شیرخشک تغذیه می کنند دیده می شود. این وضعیت در چند روز اول زندگی طبیعی است؛ اما بعد از دوره نوزادی، ممکن است طبیعی نباشد.

اولین مدفوع نوزاد تازه متولد شده احتمالا سیاه و دارای قوام قیر مانند است که مکونیوم نامیده می شود و حاوی مخاط، سلولهای پوستی و مایع آمنیوتیک است. مدفوع سیاه نباید بیش از دو روز طول بکشد.

مدفوع زرد خردلی رنگ در کودکان

رنگ مدفوع خردل در کودکان شیرخوار دیده می شود و این وضعیت کاملا طبیعی است. با تمام شدن مکونیوم، مدفوع نوزاد ممکن است به رنگ زرد خردلی تغییر رنگ دهد. این رنگ مدفوع در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نیز بیشتر دیده می شود.

مطالعه بیشتر: نمودار مدفوع بریستول چیست؟

رنگ مدفوع نوزادان | پزشکت

مدفوع زرد روشن در کودکان

مدفوع با زرد روشن بیشتر در در کودکان شیرخوار دیده می شود و می تواند نشان دهنده اسهال در کودکان شما باشد. دیدن مدفوع زرد روشن در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند (و گاهی اوقات با شیر خشک) طبیعی است. مدفوع زرد روشن که بسیار شایع تر از حد معمول و بسیار آبکی است، ممکن است اسهال باشد. اسهال می تواند خطر کم آبی بدن را در کودک شما افزایش دهد.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع گوارشی در نوزادان

مدفوع نارنجی رنگ در کودکان

مدفوع نارنجی رنگ در کودکان شیرخوار دیده می شود و طبیعی است.

رنگ نارنجی مدفوع از رنگ دانه هایی است که در دستگاه گوارش کودک شما گرفته شده است. این وضعیت هم در کودکان شیری و هم در کودکانی که از شیر خشک استفاده می کنند ممکن است بروز کند.

رنگ مدفوع قرمز در کودکان

رنگ قرمز در مدفوع کودکان با هر رژیم غذایی مشاهده شده و ممکن است به دلیل مواد جامد قرمز ایجاد شود یا حتی نشان دهنده وضعیت های دیگری باشد. اگر اخیرا کودک شما غذا های قرمز رنگی نخورده است باید این وضعیت را جدی بگیرید با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. اگر آنها مواد غذایی جامد قرمز رنگی خورده اند، منتظر بمانید ببینید آیا رنگ مدفوع بعد از چند روز به حالت طبیعی برمی گردد. در غیر این صورت، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

گاهی اوقات مدفوع کودک شما همچنین می تواند از غذاهای قرمز تیره و نوشیدنی هایی که مصرف کرده اند، مانند آب گوجه فرنگی یا چغندر قرمز شود. پوکه قرمز همچنین می تواند به معنای وجود خون در مدفوع و ناشی از عفونت روده باشد که باید توسط متخصص اطفال بررسی شود. خون قرمز در مدفوع نوزاد همچنین می تواند در اثر آلرژی به شیر یا از شکاف مقعدی ایجاد شود.

اگر کودک شما مدفوع قرمز دارد، بهتر است با پزشک متخصص اطفال آنلاین در پزشکت تماس بگیرید. اگر آنها اخیراً غذای قرمز خورده اند، ممکن است قبل از تماس با پزشک متخصص اطفال منتظر بمانید که آیا مدفوع بعدی به رنگ طبیعی خود باز می گردد.

مطالعه بیشتر: خون در مدفوع کودک

رنگ مدفوع نوزادان | پزشکت

رنگ سفید مدفوع در کودکان

در کودکان با هر رژیم مشاهده شده است و ممکن است نشان دهنده مشکلی در کبد باشد. مدفوع سفید می تواند نشان دهد که کودک شما به میزان کافی صفرا در کبد خود تولید نمی کند تا به آنها کمک کند. این یک مشکل جدی است. علت مدفوع سفید در هر مرحله باید توسط متخصص اطفال بررسی شود.

رنگ خاکستری مدفوع در کودکان

رنگ خاکستری مدفوع در کودکان با هر رژیم مشاهده شده و نشانه مسئله هضم غذا است؛ مانند مدفوع سفید، مدفوع کودک که به رنگ خاکستری است می تواند به این معنی باشد که معده کودک غذا را به درستی هضم نمی کند. اگر کودک شما مدفوع خاکستری یا گچی دارد، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

رنگ مدفوع برنزه مایل به سبز در کودکان

این وضعیت در کودکانی که از شیرخشک تغذیه می کنند دیده می شود و طبیعی است. کودکانی که از شیر خشک تغذیه می شوند ممکن است مدفوعی داشته باشند که ترکیبی از برنزه مایل به سبز و زرد باشد.

رنگ مدفوع سبز تیره در کودکان

این رنگ مدفوع در کودکانی که مواد جامد به رنگ سبز می خورند یا از مکمل های آهن استفاده می کنند مشاهده شده است. رنگ مدفوع سبز تیره در کودکان طبیعی است. مدفوع سبز تیره بیشتر در کودکانی دیده می شود که خوردن غذاهای جامد با رنگ سبز مانند اسفناج و نخود را شروع می کنند. مکمل های آهن همچنین می توانند باعث سبز شدن مدفوع کودک شما شوند.

مطالعه بیشتر: علت مدفوع سبز در نوزادان چیست؟

رنگ مدفوع نوزادان | پزشکت

تغییرات بافت مدفوع در کودکان

همان طور که رنگ مدفوع در کودکان می تواند نکاتی را در مورد مدفوع کودک شما نشان دهد، اما توجه کردن به بافت مدفوع نیز مهم است. تغییرات بافت مدفوع می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتی کودک شما به شما بگوید که رنگ آن نمی توانند آنها را نشان دهد.

مطالعه بیشتر: دردهای مکرر شکمی در کودکان

قوام مدفوع نوزاد تازه متولد شده

مدفوع تازه متولد شده دارای قوام ضخیم و مانند قیر است. این وضعیت طبیعی محسوب می شود. هر دو رنگ و بافت مدفوع نوزاد تازه متولد شده در چند روز اول زندگی تغییر خواهد کرد. اگر چند روز پس از تولد، مدفوع کودک شما به حالت شل و زرد تغییر نکرده است، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. این می تواند نشانه آن باشد که کودک شما شیر کافی نمی خورد.

قوام مدفوع کودکان

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مدفوع شل تری دارند که ممکن است حاوی مواد دانه مانندی باشد.

کودکانی که از شیر خشک تغذیه می کنند ممکن است مدفوع سفت تر و به رنگ قهوه ای مایل به مقداری سبز و زرد داشته باشد. درد در حین اجابت مزاج همراه با مدفوع سفت، ممکن است نشان دهنده یبوست باشد. در مواقعی که کودک شما خوردن رژیم غذایی جامد را شروع می کنند ممکن است مدفوع آنها مانند مدفوع طبیعی بزرگسالان شروع به جمع شدن کند و سفت تر شود؛ اما در برخی موارد قوام مدفوع کودکان می تواند نشان دهنده شرایط زیر باشد:

یبوست در کودکان

مدفوع بسیار سخت که به دشواری دفع می شود می تواند نشان دهنده یبوست باشد. تکه های کوچک و شبیه سنگریزه که رنگ آن قهوه ای تیره است نیز علائم یبوست است.

اسهال در کودکان

اسهال در نوزاد شامل مدفوع شل و آبکی است که بیش از یک بار در هر زمان تغذیه رخ می دهد. تشخیص دقیق اسهال در نوزاد خردسال دشوار است زیرا اجابت مزاج آنها به طور طبیعی نسبت به کودکانی که از غذاهای جامد استفاده می کنند شل تر است.

مطالعه بیشتر: علت کف آلودی مدفوع چیست؟

رنگ مدفوع نوزادان | پزشکت

وجود خلط در مدفوع کودکان

وجود مخاط در مدفوع در کودکان تازه متولد شده با عبور از مکونیوم طبیعی است. این همچنین در کودکانی دیده می شود که غذای خود را می بلعند. با این حال، مخاط می تواند به دلیل عفونت باکتریایی در روده کودک شما نیز ایجاد شود. به عنوان یک قاعده کلی، اگر مدفوع کودک شما بیش از چند روز این مشکل را داشته باشد، باید با پزشک متخصص اطفال آنلاین در پزشکت تماس بگیرید.

خون در مدفوع کودکان

خون در مدفوع ممکن است در اثر فشار در هنگام یبوست وجود داشته باشد. در صورت ترک خوردن نوک سینه ها مادر در هنگام شیردهی مقدار کمی خون بلعیده می شود. این خون به عنوان لکه هایی از سیاه یا قرمز تیره در مدفوع کودک شما ظاهر می شود؛ اما وضعیت خون در مدفوع می تواند نشانه ای از عفونت باشد که نیاز به مراجعه به متخصص اطفال دارد.

تکه های غذا در مدفوع کودکان

هنگامی که کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد می کند ممکن است قطعات غذا در مدفوع آنها ظاهر شود. وجود تکه های غذا در مدفوع کودکان می تواند نشان دهنده ایت باشد که که برخی از غذاها برای کودک شما قابل هضم نیستند و به سرعت از سیستم گوارشی آنها عبور می کنند.

رنگ مدفوع نوزادان | پزشکت

کودکان روزانه چند بار مدفوع می کنند؟

اگر کودک شما هر روز مدفوع نمی کند، این لزوما به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد. یک نوزاد تازه متولد شده ممکن است در اوایل مدفوع کمی داشته باشد.

کودکانی که شیر مادر می خورند، احتمالا فقط یک بار در هفته وقتی به مرز سه تا شش بار در هفته مدفوع کند. اگر کودک شما از شیر خشک تغذیه می کند، باید اجابت مزاج را در آنها حداقل یک بار در روز مشاهده کنید، کمتر از آن می تواند نشان دهنده یبوست باشد. اگرچه برخی از کودکان تغذیه شده با شیر خشک هر روز هم مدفوع نمی کنند. زمانی که کودک شما غذا های جامد را می خورد، ممکن است کودک احتمالاً هر روز اجابت مزاج داشته باشد.

تغییر رنگ مدفوع و حتی سازگاری آن در طول سال اول زندگی کودک طبیعی است. تغذیه و سن نیز می تواند بر رنگ و قوام کلی مدفوع کودکان تأثیر بگذارد. اگر نگران اجابت مزاج کودک خود هستید، برای مشاوره با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. در صورت ابتلا به اسهال همراه با تب، باید کودک خود را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. مدفوع بسیار سفت و خشک معمولاً نشانه یبوست است؛ اما اگر کودک شما استفراغ می کند یا در غیر این صورت بیمار است، ممکن است نشانه کمبود آب کودک باشد. اگر مشکوک به کم آبی کودک هستید، به متخصص اطفال مراجعه کنید.

سایر علائم کم آبی در کودکان، عبارتند از:

  • گریه بدون اشک
  • خستگی مفرط
  • چشم های گود رفته
  • نقطه نرم فرو رفته در سر
  • کمتر از شش پوشک مرطوب در طول روز
  • پوستی که تغییر رنگ داده یا ظاهری چروکیده دارد.

نظارت بر مدفوع می تواند یک روش مفید برای شناسایی مشکلات سلامتی باشد که کودک شما در غیر این صورت نمی تواند به گونه ای دیگر مشکل را بروز دهد. اگر نگران وضعیت کودک خود هستید، از تماس با پزشک متخصص اطفال خود دریغ نکنید.

برای بررسی وضعیت مدفوع جهت سلامتی و بیماری کودک خود روی لینک کلیک کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز