لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رشد پسران در چه سنی متوقف می شود؟

رشد پسران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

رشد پسران در چه سنی متوقف می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رشد پسران در دوران بلوغ با سرعت بیشتری افزایش پیدا می کند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد رشد پسران هستید، این مقاله را بخوانید. اما به نظر می رسد پسران با سرعت باورنکردنی رشد می کنند، که می تواند هر والدینی را متعجب کند. بر اساس گزارش انجمن بهداشت ملی (NHS) ، بیشتر پسرها تا سن 16 سالگی رشد خود را کامل می کنند. برخی از آنها احتمال دارد تا سالهای پایانی نوجوانی به رشد خود ادامه دهند.

بلوغ چه تاثیری بر رشد پسران دارد؟

پسران در دوران بلوغ دچار جهش رشد می شوند. با این حال، نرخ رشد می تواند بسیار متفاوت باشد زیرا آنها در سنین مختلف بلوغ را پشت سر می گذارند. به طور متوسط، پسران در این دوره حدود 7.6 سانتی متر در سال رشد می کنند. سن بلوغ روی قد آنها تأثیر ندارد، اما روی شروع و توقف رشد او تأثیر می‌گذارد. رشد پسران معمولاً به دو دوره تقسیم می شوند:

  • بلوغ زودرس، شروع بلوغ در حدود سن 11 یا 12 سالگی
  • بلوغ دیررس، شروع بلوغ در حدود سن 13 یا 14 سالگی

پسران در هر دو دسته معمولاً رشد قدی متوسطی دارند، اما پسرانی که دیرتر به بلوغ می رسند، تمایل دارند با سرعت بیشتری رشد کنند تا زمان از دست رفته را جبران کنند. در دوران بلوغ، اوج قد پسرها 92 درصد قد بزرگسالان آنهاست. پسرانی که قبل از شروع بلوغ محدودیت‌های رشد دارند، همچنان در طول بلوغ به همان میزان متوسط قد می‌رسند. اما آنها هرگز به طور کامل هیچ کسری از قبل بلوغ را جبران نمی کنند.

چگونه فرزندم را زودتر به بلوغ برسانم؟

قد متوسط پسران

برای مردان آمریکایی 20 سال به بالا، میانگین قد متناسب با سن 69 اینچ (175.4 سانتی متر) دارد.

قد بر حسب سن. 10 سالگی، اولین شروع بلوغ، نیمی از پسران زیر 54.5 اینچ (138.5 سانتی متر) خواهد بود. ارتفاعات متوسط  نمودار CDC از سال 2000 عبارت است از:

سن (سال) قد صدک 50 برای پسران (اینچ و سانتی متر)
8 50.4 اینچ (128 سانتی متر)
9 52.6 اینچ (133.5 سانتی متر)
10 54.5 اینچ (138.5 سانتی متر)
11 56. 4 اینچ (143.5 سانتی متر)
12 58.7 اینچ (149 سانتی متر)
13 61.4 اینچ (156 سانتی متر)
14 64.6 اینچ (164 سانتی متر)
15 66.9 اینچ (170 سانتی متر)
16 68.3 اینچ (173.5 سانتی متر)
17 69.1 اینچ (175.5 سانتی متر)
18 69.3 اینچ (176 سانتی متر)

ژنتیک چه نقشی در قد و رشد پسران دارد؟

رشد پسران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

ژن های هر دو والدین در تعیین قد و رشد پسران و دختران نقش دارند. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، سطح فعالیت و تغذیه مادر در دوران بارداری نیز بر قد تأثیر می گذارد.

روش قد متوسط والدین، یکی از راه‌های پیش‌بینی قد کودک است. در این روش قد والدین را با هم جمع می کنید و سپس عدد را بر 2 تقسیم می کنید.

6.35 سانتیمتر به این عدد اضافه کنید تا قد پیش بینی شده برای پسر به دست آید. 6.35 سانتیمتر از این عدد کم کنید تا قد پیش بینی شده برای یک دختر به دست آید. با این حال، این عدد زیاد هم دقیق نیست. کودکان ممکن است تا 10.16 سانتیمتر بلندتر یا کوتاهتر از قد پیش بینی شده با این روش باشند.

آیا پسرها با سرعتی متفاوت از دختران رشد می کنند؟

پسران و دختران به طور متفاوت رشد می کنند. پسران در دوران کودکی با سرعت بیشتری رشد می کنند. به طور متوسط، پسران نیز تمایل دارند قد بلندتری نسبت به دختران داشته باشند. به همین دلیل است که پزشکان از نمودارهای رشد جداگانه در پسرها و دخترها برای اندازه گیری رشد در طول زمان استفاده می کنند.

صدکی که فرزند در آن قرار می گیرد به اندازه ثبات مهم نیست. به عنوان مثال، اگر فرزند از صدک 40 به 20 سقوط کند، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین علت زمینه ای این وضعیت توصیه کند.

چه چیزی باعث تاخیر در رشد پسران می شود؟

رشد پسران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

دلایل احتمالی زیادی برای تاخیر رشد وجود دارد، از جمله:

  • سطوح انسولین
  • هورمون های رشد
  • هورمون های جنسی
  • سندرم داون و سایر اختلالات ژنتیکی
  • شرایط پزشکی که بر تیروئید تأثیر می گذارد.

پسرانی که دارای اضافه وزن و مشکل چاقی هستند، نرخ رشد کمتری دارند. سوء تغذیه در دوران کودکی نیز می تواند رشد را به تاخیر بیندازد.

تأخیر در رشد در دوران شیرخوارگی می تواند بیشتر قابل توجه باشد، به همین دلیل مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. در هر ویزیت، پزشک اطفال رشد کودک را پیگیری می کند. این روند معاینه منظم به پزشک اجازه می دهد تا  مشکل را فورا تشخیص دهد.

به طور کلی، رشد پسران در حدود سن 16 سالگی متوقف می شود. عوامل زیادی می توانند بر رشد و در نهایت قد آنها تأثیر بگذارند. این عوامل شامل عوامل محیطی و همچنین سطح تغذیه و فعالیت بدنی می شود. اگر نگران تاخیرهای احتمالی رشد در فرزندان خود هستید، با پزشکت تماس بگیرید.

پژوهش ها نشان می دهد که مغز تا سن 25 سالگی به طور کامل رشد نمی کند و مردان معمولاً بین 20 تا 30 سالگی به حداکثر حجم عضلانی دست می یابند.

رشد پسران در چه سنی ثابت می ماند؟

پسرها در دوران بلوغ سریع‌ترین رشد را دارند. بلوغ می تواند دو تا پنج سال طول بکشد. گذراندن زمان بیشتر در دوران بلوغ به این معنی نیست که شما از فردی که زمان کمتری را در آن سپری می کند بلندتر خواهید بود.

نمودارهای رشد نشان می دهد که اکثر مردان فقط کمی بعد از سن 18 سالگی رشد می کنند. در موارد نادر، برخی از افراد شاید در اواخر نوجوانی خود به بلوغ برسند و تا اوایل بیست سالگی ادامه دهند.

دلیل توقف رشد بیشتر پسران این است که صفحات رشد آنها مدت کوتاهی پس از بلوغ به هم می پیوندند. صفحات رشد لایه‌هایی از غضروف هستند که در نزدیکی دو انتهای استخوان‌های بلند کودکان و نوجوانان یافت می‌شوند. آنها بخشی از استخوان هستند که طولانی تر می شوند.

مسدود کننده های بلوغ را بشناسید.

چه عواملی بر رشد قد پسران تاثیر می گذارد؟

رشد پسران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

قد تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود. عوامل خارجی مانند میزان خواب و تغذیه نیز در تعیین میزان رشد نقش دارند.

ژنتیک

ژنتیک بیشترین نقش را در تعیین قد دارد. تخمین زده می شود که حدود 80 درصد از قد توسط ژنتیک تعیین می شود. 20 درصد دیگر تحت تأثیر عوامل خارجی است. می توانید قد کودک را با استفاده از روش والدین تخمین بزنید. قد مادر و پدر کودک را با هم جمع کرده و تقسیم بر دو کنید. اگر کودک پسر است، 6.35 سانتیمتر اضافه و اگر کودک دختر است، 6.35 سانتیمتر کم کنید.

تغذیه

علاوه بر ژنتیک، تغذیه  بزرگترین تاثیر را روی قد کودکانی که به اندازه کافی از یک یا چند ماده مغذی ضروری استفاده نمی کنند دارد و آنها اغلب دچار توقف رشد می شوند. کمبود پروتئین، رشد قد را محدود می کند. کمبود مواد معدنی، ویتامین D و ویتامین A نیز بر رشد تأثیر می گذارد.

خواب

بدن هنگام خواب، هورمون رشد و محرک تیروئید تولید می کند. هر دوی این هورمون ها برای رشد مناسب استخوان ها ضروری هستند. تصور می‌شود که نداشتن خواب کافی باعث کاهش رشد می‌شود، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل نقش خواب بر رشد قد مورد نیاز است.

داروها

برخی از داروهای محرک مورد استفاده برای درمان اختلال کمبود توجه، ممکن است باعث تاخیر در رشد شوند. با این حال، بررسی های بیشتری برای درک اثرات آنها مورد نیاز است.

مطالعه مشاهده ای به ارتباط بین محرک های مرکزی برای درمان ADHD و کاهش رشد توجه کرد. در این مطالعه 410 کودک بین 0.9 تا 16.1 مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان دریافتند که این دارو منجر به توقف موقت افزایش قد و وزن می شود. حتی پس از مصرف دارو به مدت شش سال، کودکان هنوز به رشد پیش بینی شده خود نرسیده بودند.

مطالعه منتشر شده در سال 2014، گروهی متشکل از 340 کودک مبتلا به ADHD را تا بزرگسالی دنبال کرد. آنها به این نتیجه رسیدند که داروهای محرک بر قد کودکان در بزرگسالی تأثیری ندارد.

بیماری های دیگر

شرایط مختلف ژنتیکی یا مزمن می تواند منجر به توقف رشد شود. برخی از شرایط عبارتند از:

  • سندرم ترنر
  • سندرم داون
  • آکندروپلازی
  • بیماری تیرویید
  • بیماری استخوان
  • سندرم راسل-سیلور

راهکارهایی برای بلندتر قد شدن

رشد پسران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

پس از جوش خوردن صفحات رشد، کارهای کمی می توانید انجام دهید تا روی قد تأثیر بگذارد. حتی ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب نیز بعد از این دوره بعید است بر قد تأثیر بگذارد. شاید بتوانید با بهبود وضعیت بدن، افزایش کمی در قد ایجاد کنید. بهبود وضعیت بدن به صاف شدن ستون فقرات کمک می کند، اما استخوان ها را بلندتر نمی کند.

برخی از راه هایی که احتمال دارد بتوانید با استفاده از آنها وضعیت بدن خود را بهبود بخشید، عبارتند از:

  • کشش منظم
  • تقویت هسته
  • ورزش منظم
  • اجتناب از خم شدن
  • نشستن با وضعیت خوب به طور منظم

قد تقریباً  از زمانی که از خواب بیدار می شوید تا زمانی که به رختخواب می روید به دلیل فشرده شدن ستون فقرات در طول روز در حال نوسان است. اگر صبح قد خود را اندازه بگیرید، احتمالاً متوجه خواهید شد که قد شما کمی بیشتر از عصر است. اگر هنوز در حال رشد هستید، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و خواب کافی می تواند کمک کند پتانسیل ژنتیکی خود را برای رشد به حداکثر برسانید.

رشد دختران در چه سنی متوقف می شود؟

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

11

مقالات مرتبط

11 دیدگاه

  1. سلام من 14سال دارم قدم 153هست وقت پدرم 165ومادرم160هست .
    خواستم ببینم رشد میکنم یا خیر؟

  2. سلام خسته نباشید من پسری ۱۵ ساله هستم. اخیرا از صفحات رشتم عکس گرفتم ۱۵ سال را نشان داد میخواستم ببینم میتوانم رشد کنم یا نه

    1. سام بله احتمال رشد در این سنین وجود دارد.

    2. سلام وقت بخیر پسر من ۱۳ سالشه دکتر غدد گفته که دیگه رشد نمیکنه
      گفتم ببینم تهران ببرم پسرم رو راست گفته دکتر ؟

      1. سلام فرزندتان اگر بیماری خاصی نداشته باشد امکان رشد دارد.

  3. سلام
    من پسرم ۱۶ ساله هست بنظرم دوره بلوغش به نسبت هم سن و سالهای خودش زودتر شروع شد قدش ۱۶۵ هست امکان رشد آیا دارند؟ دکتر خاصی باید مراجعه کنند

    1. سلام هنوز امکان رشد وجود دارد به متخصص غدد مراجعه نمایید.

      1. سلام خودارضايي نقشي در كاهش رشد قد دارد ويا رابطه ي جنسي؟

  4. سلام من ۱۶ سال دارم قد پدرم ۱۷۹ قد مادر ۱۶۰ قد خودم ۱۷۳ هست ایا امکان رشد وجود دارد چون در بعضی از سایت میزنه ۱۶ سالگی متوقف میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز