لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

قارچ سیاه در کودکان

قارچ سیاه در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

قارچ سیاه در کودکان کرونایی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خطر قارچ سیاه در کودکان کرونایی، و احتمال بروز آن با شیوع موج دیگری از بیماری کرونا موجب ترس و وحشت والدین شده است. قارچ سیاه در کودکان را جدی بگیرید. موج دوم بیماری COVID19 بر میلیون ها شهروند هندی، آثار مخربی بر جای گذاشته است. نبرد با بیماری کووید ۱۹، در سراسر جهان، هنوز ادامه دارد و کارشناسان در مورد موج سوم و اختلالات احتمالی که ایجاد خواهد کرد، نگران و مضطرب هستند.

اکثر کارشناسان معتقدند که موج سوم بیماری کرونا، بر کودکان بسیار تأثیر می گذارد. الگوی اپیدمیولوژیک همه گیری، همه چیز را درباره بیماری کووید ۱۹، نشان می دهد. موج اول افراد بالای 60 سال را به شدت تحت تاثیر قرار داد. موج دوم نسل جوان را تحت تأثیر قرار داد. و اکنون که اکثر بزرگسالان یا آلوده یا واکسینه شده اند، انتظار می رود که کودکان در ماه های آینده بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید۱۹ باشند.

آنچه نگران کننده تر است، این است که ویروس کرونا به گونه ای جهش پیدا می کند که سیستم ایمنی را کاملاً تضعیف کرده و باعث ایجاد عفونت های ثانویه ای، مانند قارچ سیاه، سفید و زرد، در افراد مختلف می شود. “قارچ سیاه” یکی از بیماری های ثانویه ای است که حداکثر آسیب جانبی را ایجاد کرده است.

علاوه بر بیماری کووید۱۹، با وجود این خطرات و بیماری های اضافی، طبیعی است که والدین نگران فرزندان خود باشند. در این مقاله، درباره بیماری قارچ سیاه، و نحوه مراقبت از کودکان در برابر ابتلا به این عفونت قارچی، صحبت شده است. ابتدا باید دانست که آیا این بیماری بر کودکان تاثیر می گذارد؟

آیا بیماری قارچ سیاه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

بیماری موکورمیکوزیس، که به عنوان بیماری “قارچ سیاه” نیز شناخته می شود، نوعی نادر از عفونت های قارچی است که اخیراً در بیماران مبتلا به COVID19 شدید، مشاهده شده است. این بیماری اغلب با هیف هایی که در داخل و اطراف رگ های خونی رشد می کنند، تشخیص داده می شود.

بیماری قارچ سیاه، می تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی، به طور بالقوه جدی، خطرناک و کشنده باشد. موکورمیکوزیس اغلب سینوس ها، مغز یا ریه ها را آلوده می کند. با وجود این که عفونت حفره دهان یا مغز شایع ترین شکل موکورمیکوزیس است، بیماری قارچ سیاه می تواند نواحی دیگر بدن مانند دستگاه گوارش، پوست و سایر سیستم ها و اندام ها را نیز آلوده کند.

کارشناسان معتقدند، احتمال ابتلا به عفونت قارچ سیاه در بیمارانی که یا ایمنی خود را از دست داده اند یا دیابتی هستند، بیشتر است. در مقایسه با بزرگسالان، احتمال ابتلا به دیابت یا نقص ایمنی در کودکان کمتر است، به همین دلیل است که کمتر مستعد ابتلا به هر نوع عفونت قارچی ناشی از بیماری COVID19 هستند.

با این حال، گزارشات اخیر، موارد نادر بروز موکورمیکوزیس یا عفونت قارچ سیاه را در کودکان نیز نشان داده است.

علائم هشداردهنده ابتلا به عفونت قارچ سیاه

قارچ سیاه در کودکان | پزشکت

در صورتی که کودکان تان به قارچ سیاه مبتلا نشده است، با شناخت علائم آن، در صورت بروز بیماری، می توانید به سرعت نسبت به درمان آن ها اقدام کنید. از جمله علائم ابتلا با عفونت قارچ سیاه، عبارت اند از:

  • سردرد و تورم در پیشانی
  • تورم در یک طرف صورت
  • پوسته های سیاه در اطراف بینی
  • تاری دید یا از دست دادن حس بینایی
  • عوارض تنفسی مانند درد قفسه سینه، سرفه، تنگی نفس

چگونه از فرزندان خود در برابر بیماری قارچ سیاه محافظت کنیم؟

شستن مکرر دست ها و ضدعفونی کردن آن ها قبل از لمس چشم، بینی و دهان، برای پیشگیری از بروز بیماری عفونی قارچ سیاه، بسیار مهم است. اولین قدم این است که کودکان خود را در مورد بیماری های همه گیر، عوامل خطر و شیوه های بهداشتی آموزش دهیم و از آن ها بخواهیم که تمام اقدامات بهداشتی را به دقت دنبال کنند.

آن ها را تشویق کنید که در خانه بمانند. همچنین از ورود افراد مختلف به خانه تان (مانند برگزاری میهمانی) خودداری کنند. در واقع، این ویروس به هیچ کس رحم نمی کند، به همین جهت مهم است که بچه ها را به بیرون از خانه، برای بازی کردن، نفرستید.

بلکه بهتر است آن ها را با بازی های مناسب داخل خانه، آشنا کنید. از این زمان قرنطینه، برای علاقه مند کردن آن ها به مطالعه کتاب، کمک به کارهای خانه، باغبانی و گذراندن وقت با اعضای خانواده، استفاده کنید. مطمئن شوید که کودک شما هر زمان که شما را همراهی می کند و یا برای بازی به بیرون می رود، ماسک می زند.

اگر کودکان بدون مراقبت و نظارت رها شوند، ممکن است سطوح و اشیاء آلوده را لمس کنند. این اتفاق، ممکن است منجر به بروز عفونت در آن ها شود. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که فرزندان شما مرتباً دست های خود را با آب و صابون و مواد ضد عفونی کننده، می شویند.

تشخیص صحیح و درمان به موقع، در مبارزه با این بیماری ها، اقدامی کلیدی است. اگر فرزند شما مبتلا به موکورمیکوز تشخیص داده شده است، درمان بر اساس شرایط بالینی، شامل استفاده از داروهای ضد قارچ، همراه با جراحی (در صورت نیاز) خواهد بود.

به هیچ عنوان، علائم کودک خود را نادیده نگیرید و در صورت تردید، با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری قارچ سیاه در افراد زیر 18 سال

قارچ سیاه در کودکان | پزشکت

دستورالعمل های مدیریت بیماری COVID-19 در کودکان زیر 18 سال توسط اداره کل خدمات بهداشتی، همراه با دستورالعمل های مدیریت اختلال موکورمیکوزیس یا بیماری قارچ سیاه در کودکان منتشر شده است.

به گفته دولت، موکورمیکوزیس یک بیماری قارچی جدی است که در بیمارانی با عوامل زمینه ای و مستعد کننده، مانند سرکوب سیستم ایمنی، دیابت شیرین کنترل نشده (به ویژه کتواسیدوز دیابتی)، سوء استفاده و مصرف بیش از حد از استروئیدها، سرطان، پیوند اندام یا سلول های بنیادی و افراد تحت درمان، دیده شده است.

ابتلا به بیماری قارچ سیاه، معمولاً از طریق استنشاق اسپورهای قارچی موجود در گرد و غبار/ و وا اتفاق می افتد. بیماری قارچ سیاه، معمولا مسری نیست. تظاهرات بالینی ناشی از این بیمار متغیر است. اما معمولاً در هفته سوم پس از شروع علائم ابتلا به بیماری COVID-19، رخ می دهد.

علائم ابتلا به بیماری قارچ سیاه

برخی از علائم ابتلا با انواع مختلف بیماری قارچ سیاه (موکورمیکوزیس مغزی)، عبارت اند از:

  • درد صورت
  • درد در ناحیه سینوس ها
  • تورم قسمت های اطراف چشم
  • تغییر رنگ (رنگ پریدگی) کام
  • تورم ملتحمه یا کموسیس، تاری دید، دوبینی
  • پاراستزی، کاهش حس در نیمی از صورت
  • شل شدن دندان ها، درد در دندان ها و لثه ها
  • تغییر رنگ مایل به سیاه پوست روی شیار بینی
  • تغییرات غیرعادی پوسته بینی و ترشحات آن که ممکن است مایل به سیاه یا به رنگ خون باشد.
  • تشدید علائم تنفسی، هموپتیزی و درد قفسه سینه، سردرد، تغییر هوشیاری، تشنج و غیره

علائم و نشانه ها بسیار غیر اختصاصی بوده و عوارض سایر بیماری های گوارشی (GI) را تقلید می کنند. اما به تدریج بدتر می شوند. علائم موکورمیکوزیس روده ای عبارتند از:

  • اتساع شکم
  • عدم تحمل بدون دلیل غذا خوردن
  • افزایش مداوم لاکتات سرم در غیاب بی ثباتی همودینامیک، اختلال عملکرد کبد یا سایر علل شناخته شده
  • خونریزی دستگاه گوارش در کودک مبتلا به عوامل خطر متعدد (شوک، وازوپرسرس، مصرف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف)

درمان بیماری قارچ سیاه یا موکورمیکوزیس

قارچ سیاه در کودکان | پزشکت

از جمله روش های درمان بیماری قارچ‌ سیاه، مصرف آمفوتریسین B معمولی (دئوکسی کولات) به عنوان تزریق IV طولانی مدت از طریق کاتتر وریدی مرکزی یا PICC است. در طول درمان، عملکرد کلیه ها و سطح الکترولیت ها را باید به دقت کنترل کرد.

روش استفاده از این دارو، بدین ترتیب است:

این دارو را مجدداً در آب برای تزریق آماده کرده و در 5٪ دکستروز رقیق کنید (از نرمال سالین/لاکتات رینگر استفاده نکنید). ابتدا با دوز آزمایشی شروع کنید: 1 میلی گرم تزریق IV به مدت 20-30 دقیقه.

دوز بارگیری: 0.25-0.5 میلی گرم/کیلوگرم IV در عرض 2-6 ساعت تزریق می شود. به تدریج 0.25 میلی گرم در روز افزایش می یابد تا به دوز نگهدارنده برسید: 1-1.5 میلی گرم/کیلوگرم در روز.

روش دیگر درمان این بیماری، استفاده از آمپوتریسین لیپوزومی B یا کمپلکس چربی آمفوتریسین است.

این دارو به صورت تزریق طولانی مدت، به مدت 2 تا 3 ساعت از طریق کاتتر وریدی مرکزی یا PICC و نظارت دقیق بر KFT و الکترولیت ها انجام می شود. سپس، دارو را مجدداً در آب برای تزریق آماده کرده و در 5٪ دکستروز رقیق کنید. (از نرمال سالین/لاکتات رینگر استفاده نکنید). شروع دوز به صورت کامل از روز اول خواهد بود. یعنی 5 میلی گرم/کیلوگرم در روز (10 میلی گرم/کیلوگرم در روز در صورت درگیری CNS).

درمان را باید ادامه دهید تا یک پاسخ مطلوب حاصل شود. این فرآیند، ممکن است 3-6 هفته طول بکشد و پس از آن از داروی پوزاکونازول استفاده کنید.

همچنین می توان از ایزاووکونازول (برای مصرف زیر 18 سال تأیید نشده است، اما در صورت نیاز به تجویز، دوز وزن> 30 کیلوگرم: 200 میلی گرم 1 قرص 3 بار در روز به مدت 2 روز طبق دستورالعمل DGHS، 200 میلی گرم در روز، <30 کیلوگرم: نصف دوز برای کودکان> 30 کیلوگرم) استفاده کرد.

این دارو ممکن است برای مدت طولانی، طبق توصیه پزشک اطفال مصرف شود.

در مواردی که نمی توان آمفوتریسین B تجویز کرد، باید پوساکونازول به عنوان روش درمانی منتخب تجویز شود.

تزریق IV برای درمان قارچ سیاه

قارچ سیاه در کودکان | پزشکت

همچنین، می توان از تزریقات داخل وریدی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، برای کودکان زیر 11 سال، دوز بارگیری 7-12 میلی گرم/کیلوگرم/دوز IV دو بار در روز اول  و دوز نگهدارنده، 7-12 میلی گرم/کیلوگرم IV یک بار در روز، شروع از روز دوم (حداکثر: 300 میلی گرم/دوز) خواهد بود‌.

در نوجوانان، 300 میلی گرم IV دو بار در روز اول و دوز نگهدارنده 300 میلی گرم IV یک بار در روز، شروع از روز دوم خواهد بود‌.

سخن آخر

در شرایط کنونی، باید درباره سلامتی کودکان تان بسیار محتاط باشید. طبق یافته های جدید، موج های جدید بیماری کووید ۱۹ می تواند کودکان را نیز آلوده کند. علاوه بر این، ضعف سیستم ایمنی که در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، ایجاد می شود، می تواند افراد را مستعد ابتلا بیماری ها و اختلالات ثانویه دیگری نیز، کند.

در هفته ها و ماه های اخیر، مواردی از ابتلا به بیماری قارچ سیاه، عمدتا در میان بهبود یافتگان از بیماری کووید ۱۹، در کشور هند گزارش شده است. هر چند این بیماری معمولا مسری نیست. ولی به دلیل احتمال انتقال از محیط های آلوده، رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا با آن، ضروری است.

منابع:

https://www.dnaindia.com/india/report-black-fungus-among-children-below-18-years-here-s-the-details-on-symptoms-and-treatment-as-per-dghs-guidelines-2894567/a

https://www.india.com/health/black-fungus-among-kids-what-should-you-do-to-protect-them-4728786/amp/

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز