لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تف مایع شفاف نوزادان

ترشحات دهانی شفاف نوزادان | پزشکت

فهرست مطالب

ترشحات دهانی شفاف نوزادان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


گاهی اوقات، ممکن است که نوزادان، به جای شیر مادر یا شیر خشک، مایعات شفافی را از دهان خود ترشح کنند. اما نگران نباشید، معمولاً علل بروز این رفتار در نوزاد تان، موقتی هستند. به طور کلی، در چنین شرایطی، هیچ دلیلی برای نگران شدن نیستند. ترشح شدن مایع شفاف، بخشی از رفتارهای نوزادان به حساب می آید. اما علت بروز‌ این رفتار چیست و چرا اتفاق می افتد؟ چند عامل می تواند در بروز این رفتار، نقش داشته باشد. اجزای مایعات ترشح شده  از دهان نوزاد شامل بزاق دهان، مخلوطی از آب دهان با شیر، خلط، می باشد. در ادامه، به این موضوع، نگاه دقیق تری می اندازیم.

تف کردن در نوزادان

معمولا، نوزادان زیر یک سال، به طور مکرر، تف می کنند. حتی برخی از نوزادان، این رفتار را بیشتر از سایرین، انجام می دهند. معمولا، تف کردن، به سادگی، بخشی از عملکرد سیستم گوارشی در حال بلوغ آن ها به حساب می آید. ممکن است کودک شما قبل از اینکه آب دهانش را بیرون بیاورد، آروغ بزند. پس به صدای نوزاد تان گوش کرده و با پارچه در دست، آماده باشید.

بعد از آروغ زدن، ممکن است تف زیاد یا آب دهان سفید و شیری رنگ را مشاهده کنید. گاهی اوقات آب دهان خارج شده از دهان نوزاد، می تواند واضح بوده و به راحتی مشاهده شود. گاهی اوقات، علاوه بر بزاق، شیر نوشیده شده نیز در میان مایع تف شده، مشاهده می شود. مایع تف شده، چه سفید باشد چه شفاف، طبیعی است.

استفراغ در نوزادان

ترشحات دهانی شفاف نوزادان | پزشکت

تا زمان رسیدن به رشد کامل و کافی، نوزاد شما باید کارهای زیادی را انجام دهد. از جمله یادگیری سریع نخوردن شیر، نخوردن بیش از حد مورد نیاز شیر و غذاها، و نیز تکامل‌ سیستم گوارشی. در ماه های اول پس از تولد، در حالی که نوزادان، هنوز در حال یادگیری هستند، ممکن است شروع به استفراغ کنند.

هنگامی که ماهیچه های اطراف معده به شدت منقبض می شوند تا محتویات آن خارج شوند، استفراغ انجام می شود. استفراغ، احتمالاً همراه با مقداری آب معده شفاف خواهد بود. همچنین ممکن است شبیه شیر دلمه یا تکه های پنیر دلمه شده، باشد.

مگر اینکه استفراغ به  صورت مکرر اتفاق افتاده و یا با علائم دیگری مانند تب همراه باشد، ممکن است فقط بخشی از فرآیند یادگیری نوزاد تان باشد. بنابراین، در صورتی که تمامی شرایط به صورت طبیعی در جریان باشند، شما باید انتظار داشته باشید که نوزادتان، استفراغ کند.

دندان درآوردن در نوزادان

کودک شما احتمالا اولین دندان های خود را بین 4 تا 7 ماهگی در خواهد آورد. اگرچه این اتفاق نیکو و خوب، دلیل خوبی برای جشن گرفتن است، اما ممکن است که برای نوزاد، بدون درد نباشد. دندان درآوردن، گاهی اوقات می تواند باعث بروز ناراحتی و حتی درد در نوزادتان شود.

ترشح کردن مقدار زیادی بزاق شفاف، راه حل نوزاد شما برای مقابله با درد ناشی از رشد دندان است. گاهی اوقات، حتی ممکن است مقداری آب دهان اضافی، از دهان نوزادتان، به بیرون ریخته شود. شما می توانید با مالیدن لثه های دردناک، به کمک انگشت خود، یا دادن یک دندان گیر، به نوزادتان کمک کنید تا ناراحتی خود را کاهش دهد.

شما همچنین می توانید از پیش بند، برای کمک به جذب مقدار بزاق اضافی که از چانه نوزادتان می چکد، استفاده کنید. اما به طور کلی، نمی‌ توانید کار زیادی را برای جلوگیری از تولید آب دهان اضافی انجام دهید. حتی اگر باعث تف کردن بزاق شود، نمی توان علت اصلی را کاملا برطرف کنید. فقط این نکته را بدانید که این شرایط، یک مرحله موقتی است.

از سوی دیگر، اگر تف تبدیل به استفراغ شود، علت بروز این رفتار، احتمالا فقط دندان درآوردن نیست. باید در چنین شرایطی، این را بررسی کنید که آیا کودک شما، علائم دیگری دارد یا خیر. بهتر است که در اسرع وقت، با پزشک نوزاد خود، مشورت کنید.

بیماری در نوزادان

ترشحات دهانی شفاف نوزادان | پزشکت

نوزادان و کودکان، بیشتر از بزرگسالان بیمار می شوند. زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها در حال رشد و تکامل است. از حدود 6 ماهگی، زمانی که ایمنی ای که از طریق مادر به کودک داده شده است، شروع به محو شدن می کند، کودک شما باید شروع به ساختن و تکمیل سیستم ایمنی بدن خود کند.

تکامل و رشد سیستم ایمنی بدن نوزاد شما، به این معنی است که کودک شما ممکن است شروع به سرماخوردگی کند. از آنجایی که کودک شما هنوز یاد نگرفته است که بینی خود را تمیز کرده و یا مخاط را از طریق سرفه دفع کند، ممکن است مقدار زیادی مخاط را ببلعد. این اتفاق ممکن است باعث بروز استفراغ شود. این مخاط، در هنگام استفراغ، می تواند به صورت مایع شفاف یا کدر، ظاهر شود.

اگر کودک شما استفراغ کرده و به طور همزمان، تب و اسهال نیز دارد، ممکن است متوجه شوید که استفراغ آن ها، شفاف است. این شرایط، زمانی اتفاق می ‌افتد که به جز ترشحات شفاف معده، چیزی در معده نوزادتان، باقی نمی ‌ماند. اگر کودک شما این علائم را بروز داد، با پزشک نوزاد خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که کودک شما دچار مشکل جدی، نشده است.

تب 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر در نوزادان زیر 2 یا 3 ماه نیز، نیاز به تماس با پزشک دارد. همچنین اگر نوزاد شما بزرگ تر بوده و بین 3 تا 6 ماه سن دارد، در صورت بروز تب 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، باید با پزشک نوزاد خود تماس بگیرید.

صرف نظر از سن نوزادان، تبی که بیش از 5 روز ادامه داشته باشد، نیاز به تماس و مشورت با پزشک و احتمالا، مراجعه حضوری دارد.

رفلاکس در نوزادان

ترشحات دهانی شفاف نوزادان | پزشکت

به طور معمول، پزشکان، این اختلال را رفلاکس معده به مری (GER) می نامد. رفلاکس زمانی اتفاق می افتد که کودک شما غذا را از معده خود بیرون آورده و به خارج از بدن، تف می کند. بیش از دو سوم نوزادان دچار رفلاکس می ‌شوند. این شرایط، باعث می ‌شود که آن ها، چند بار در روز، آب دهان خود را تف کنند.

تا زمانی که کودک شما خوشحال بوده و وزن اضافه می کند، GER نمی تواند علتی‌ برای نگرانی شما باشد. شدت این بیماری در 4 ماهگی و اتمام آن در یک سالگی می باشد. این اختلال ندرتا نشانه مشکلات جدی، مانند آلرژی، انسداد در سیستم گوارشی یا بیماری رفلاکس معده باشد.

 در این شرایط، نوزادتان، با گریه کردن، به شما اطلاع می دهد که مشکلی دارد. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که وعده‌ های غذایی کوچک ‌تری را، به دفعات بیشتر، به کودک بدهید. نوع شیر خشک را تغییر دهید. گاهی اوقات نیاز به دارو یا جراحی خواهد بود.

تنگی پیلور در نوزادان

نوزادان مبتلا به این بیماری، دارای یک عضله اسفنکتر پیلور ضخیم و مجرای باریک هستند (تنگی). کانال پیلور باریک، مانع از ورود غذای موجود در معده به روده کوچک می شود. معده با انقباض شدید، واکنش نشان می دهد تا غذا را با فشار وارد روده کند، اما از آنجایی که کانال افراد مبتلا به تنگی، بسیار باریک است، غذا با نیروی زیادی، از طریق استفراغ، خارج می شود.

 با باریک شدن کانال، استفراغ نوزاد، بیشتر پرتاب می شود. با وجود استفراغ، کودک شما همچنان احساس گرسنگی کرده و مایل خواهد بود که دوباره و دوباره، غذا بخورد. در سن 2 تا 3 هفتگی، شما متوجه این نوع استفراغ خواهید شد.

اما استفراغ ها، ممکن است تا اواخر 6 هفتگی، شروع شود. بدون مصرف غذا و عملکرد مناسب سیستم گوارشی، کودک شما ممکن است دچار کم آبی، ضعف و کاهش وزن شود. اگرچه تنگی پیلور یک بیماری جدی است، اما می توان آن را به راحتی با جراحی برطرف کرد. اگر مشکوک به ابتلا نوزادتان به این موضوع هستید، باید فوراً با پزشک تماس بگیرید تا در مورد علائم کودک خود، با او صحبت کنید.

آیا باید برای رفع مشکل به نوزادتان آب بدهید؟

ترشحات دهانی شفاف نوزادان | پزشکت

هنگامی که آن ها مقدار زیادی مایع شفاف را از دهان خود بیرون می ریزند، ممکن است فکر کنید که کودک شما برای پیشگیری از بروز کم آبی، به مصرف آب نیاز دارد. با این حال، شما نباید به نوزادان زیر 6 ماه، آب بدهید. به نوزاد آب ندهید. چون، که نوزادان، معده بسیار کوچکی داشته و کلیه های آن ها هنوز در حال رشد است.

 آب به نوزاد ندهید. اگر میزان مصرف آب کودک شما خیلی زیاد باشد، خطر مسمومیت با آب وجود خواهد داشت. آیا این موضوع، دور از ذهن به نظر می رسد؟ در صورتی که اندازه کوچک معده و شکم نوزاد را در نظر بگیرید، نه. مصرف بیش از حد آب، باعث کاهش غلظت الکترولیت هایی مانند سدیم در خون می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تیم پزشکی شما، در کنار رشد فرزند تان، برای رفع نگرانی های تان، به شما کمک خواهد کرد. از تماس با آن ها برای بحث در مورد هر مشکلی، دریغ نکنید.

در صورت داشتن تب و بی حالی و کم آبی و نداشتن وزن کافی نوزاد به پزشک مراجعه نمایید.

به طور کلی، ترشحات دهانی، مانند بسیاری دیگر از رفتارهای نوزاد، بخشی از رشد آن ها است. شما می توانید انتظار داشته باشید که با گذر زمان، مشکل نوزاد تان رفع شود.

منبع:

https://www.healthline.com/health/baby/baby-spitting-up-clear-liquid

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز