لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کودکان

آیا خونریزی از بند ناف نوزادان طبیعی است؟

آیا خونریزی از بند ناف نوزادان طبیعی است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خونریزی از بند ناف در نوزادان بعد از افتادن بند ناف طبیعی است. گاهی اوقات، این خونریزی نگران کننده نیست بلکه بخشی منظم از روند بهبودی بند ناف محسوب می شود. اما در برخی شرایط، ممکن است نشان دهنده مشکل جدی باشد.

جنین از طریق بند ناف از مواد مغذی مادر تأمین می شود. به محض تولد، کودک برای تهیه مواد مغذی دیگر به بند ناف احتیاج ندارد و بنابراین پزشکان بند ناف را قطع می کنند. در نهایت، بند ناف خشک می شود و می افتد، و جای آن یک دکمه شکم یا همان ناف باقی می ماند.

برای آگاهی از دلیل خونریزی دکمه شکم نوزاد، نحوه مراقبت از ناحیه و خونریزی از بند ناف نوزاد متولد شده، این مقاله را تا انتها بخوانید.

خونریزی بند ناف طبیعی

مقدار کمی خونریزی بند ناف طبیعی است چون در این وضعیت بند ناف شروع به جدا شدن از بدن کودک می کند. در حین افتادن یا بعد از آن ممکن است مشاهده کنید که چند قطره خون از ناحیه بند ناف کودک خارج می شود. در صورت مالیدن لباس یا پوشک بر روی آن، ممکن است خونریزی ایجاد شود.

چند قطره خونریزی که به سرعت فروکش می کند طبیعی است و جای نگرانی نیست. بعضی اوقات، تمیز کردن یا اعمال فشار بر روی ناف، جریان خون را کند یا متوقف می کند. اگر خون حتی پس از پاک شدن یا وارد آوردن فشار ظاهر شود، خونریزی از ناف غیرطبیعی تلقی می شود.

علل خونریزی ناف در نوزادان

آیا خونریزی از بند ناف نوزادان طبیعی است؟ | پزشکت

خونریزی از ناحیه شکم نوزاد تازه متولد شده طبیعی است. در اکثر موارد خونریزی از ناف طبیعی است. بسیاری از والدین و مراقبان ممکن است در نقطه ای که بند ناف نوزاد تازه متولد شده از بدن شروع به خونریزی می کند، متوجه مقدار کمی خونریزی شوند.

گاهی ممکن است پوشک نوزاد یا حتی یک قطعه لباس به بند ناف مالیده شود. این وضعیت می تواند ناف نوزاد را تحریک کند و همچنین باعث خونریزی شود.

خونریزی از شکم تازه متولد شده می تواند به دلایل مختلفی باشد. در بیشتر موارد، باعث نگرانی و بخشی از روند بهبود طبیعی نمی شود. در زیر دلایل رایج خونریزی دکمه شکم در نوزادان ذکر شده است:

  • بند ناف تازه افتاده است.
  • مالیدن لباس یا پوشک بر روی بند ناف
  • بند ناف شروع به جدا شدن از بدن می کند.

اگرچه خونریزی جزئی از شکم شکم نوزاد ممکن است خود برطرف شود، اما خونریزی مداوم نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

نحوه مراقبت از بند ناف نوزادان

برای جلوگیری از خونریزی از بند ناف نوزاد تازه متولد شده، یک تکه گاز تمیز را به آرامی اما محکم در قسمت دکمه شکم قرار دهید. اما خونریزی که با فشار ملایم متوقف نمی شود، بهتر است توسط پزشک بررسی و معاینه شود.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان توصیه می کنند مراقبت از بند ناف، به معنی خشک شدن طبیعی آن است. مراقبت از بند ناف با الکل معمولاً در شرایطی که خطر عفونت زیاد وجود داشته باشد و در صورت توصیه پزشک باید صورت بگیرد. مراقبت صحیح از بند ناف می تواند در جلوگیری یا کاهش خونریزی دکمه شکم موثر باشد. برای مراقبت صحیح بند ناف بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • منطقه را خشک نگه دارید. خشک نگه داشتن بند ناف می تواند به خشک شدن و افتادن آن کمک کند.
  • دادن حمام اسفنجی به کودک در حالی که هنوز بند ناف کنده نشده است. به جای اینکه بدن کودک را در آب غوطه ور کنید، برای شستن نوزاد تازه متولد شده از حمام اسفنجی استفاده کنید تا ناحیه خشک شود.
  • منطقه ناف نوزاد را در معرض هوا قرار دهید. قرار دادن بند ناف و منطقه شکمی نوزاد در معرض هوا به مدت زمان کوتاه می تواند به خشک شدن آن کمک کند.
  • پوشک کودک را مرتبا تعویض کنید. پوشک خشک و تمیز باید از رسیدن ادرار یا مدفوع به ناف جلوگیری کند. حتی ممکن است از بروز عفونت هم پیشگیری کند.
  • اجازه دهید بند ناف به خودی خود بیفتد. کشیدن بند ناف یا تلاش برای بیرون کشیدن آن قبل از آمادگی لازم برای افتادن آن می تواند باعث درد و خونریزی و حتی منجر به عفونت شود. از طرفی هم به این موضوع توجه داشته باشید که پوشک می تواند دکمه شکم را تحریک کند. کشیدن بند توصیه نمی شود زیرا این ممکن است خونریزی یا خطر عفونت را افزایش دهد.
  • لباس های گشاد برای نوزاد خود انتخاب کنید. برای جلوگیری از فشار دادن و مالیدن بند، از لباس های کودک گشاد با جنس مناسب استفاده کنید.

چگونه باید از بند ناف کودک خود مراقبت کنیم؟

آیا خونریزی از بند ناف نوزادان طبیعی است؟ | پزشکت

اهداف مراقبت از بند ناف تمیز و خشک نگه داشتن بند ناف تا زمانی که بتواند خود به خود بیفتد. از آنجا که بند ناف انتهای عصب ندارد، کودک شما هنگام افتادن بند یا پاک کردن آن، درد و ناراحتی نخواهد داشت.

برای تمرین مراقبت از بند ناف، موارد زیر را انجام دهید:
  • پوشک کودک را اغلب عوض کنید تا از رسیدن ادرار یا مدفوع به بند ناف جلوگیری شود.
  • اگر اطراف بند ناف کثیف به نظر می رسد، آن را با دستمال مرطوب کودک یا ترجیحاً آب و صابون ملایم تمیز کنید.
  • قبلا به والدین قبلاً دستور داده شده بود که چند بار در روز اطراف طناب را با مالش الکل تمیز کنند. با این حال بررسی ها نشان داده اند که این کار ضروری نیست و ممکن است در واقع مدت زمان افتادن از بند ناف را طولانی کند.
  • اطمینان حاصل کنید که پوشک کودک شما طناب را لمس نمی کند. برای جلوگیری از برخورد به بند ناف، بسیاری از پوشک های نوزاد دارای منحنی یا فرو رفتگی هستند. همچنین می توانید قسمت بالای پوشک را به سمت پایین و خارج تا کنید.
  • باند یا هر چیز دیگری را محکم روی بند ناف قرار ندهید. قرار گرفتن در معرض هوا باعث خشک ماندن بند ناف می شود.

کودک خود را تا زمانی که بند ناف جدا شود، در لگن یا وان غسل ندهید. غوطه ور شدن بند ناف می تواند توانایی خشک شدن آن را تحت تأثیر قرار دهد.

بند ناف چه مدت در جای خودش باقی می ماند؟

طبق آکادمی اطفال آمریکا، اکثر نوزادان در طی 10 تا 14 روز بند ناف خود را از دست می دهند. با این حال، افتادن بند ناف نوزاد در اوایل 1 هفته پس از تولد یا در اواخر 3 هفته پس از تولد طبیعی است. افتادن بند ناف کودک قبل یا بعد از این بازه زمانی نیز طبیعی است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

آیا خونریزی از بند ناف نوزادان طبیعی است؟ | پزشکت

پزشک می تواند بند ناف نوزاد تازه متولد شده را از نظر علائم عفونت ارزیابی کند. بیشتر اوقات، خونریزی از بند ناف نوزاد تازه متولد شده طبیعی است. با این حال، اگر خونریزی به سختی متوقف می شود یا بیش از چند قطره خون در منطقه بند ناف کودک وجود دارد، کودک را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

همچنین، در صورت وجود علائم عفونت، پزشک باید دکمه شکم نوزاد را بررسی کند، علائم عفونت بند ناف در نوزادان، عبارتند از:

  • تب زیاد
  • بثورات، تاول، و یا جوش در اطراف ناف
  • قرمزی، ترشحات بد یا تورم در اطراف بند ناف
  • کودک با لمس اطراف دکمه شکم گریه می کند.
  • قطره خون کمی بیش از سه روز دیده می شود.
  • تخلیه چرک یا ابری و بوی بد از ناحیه دکمه شکم
  • ناحیه دکمه شکم برای لمس دردناک به نظر می رسد.
  • پوست اطراف ناحیه کنده بند ناف قرمز و گرم به نظر می رسد.
  • نوزاد تازه متولد شده تب دارد. تب می تواند نشان دهنده عفونت ناف باشد.
  • بند ناف در بازه زمانی تعیین شده نیفتاده و بیش از سه هفته ادامه دارد.
  • خونریزی در بند ناف حتی پس از اعمال فشار مستقیم طبق دستور پزشک متخصص اطفال ادامه دارد.

درمان خونریزی دکمه شکم نوزادان

آیا خونریزی از بند ناف نوزادان طبیعی است؟ | پزشکت

پزشکان ممکن است برای خونریزی بدون عارضه ناف در نوزادان، مراقبت از منزل را از طریق مشاوره تلفنی و آنلاین انجام دهند. آنها ممکن است اغلب دستور دهند که فشار ملایمی روی بند ناف با یک صفحه گاز استریل وارد کنید. فشار آوردن با دست ممکن است خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد، بنابراین استفاده از یک گاز استریل  ضروری است.

نوزادان مبتلا به عفونت ممکن است آنتی بیوتیک دریافت کنند. اگر خونریزی به عنوان یک اختلال خونریزی تشخیص داده شود، ممکن است پلاسمای منجمد تازه و ویتامین K تجویز شود.

خونریزی از ناف در بسیاری از نوزادان دیده می شود. شما می توانید دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت صحیح از بند ناف دنبال کنید. جدا شدن بند ناف خشک شده یک روند طبیعی است. بگذارید به طور طبیعی اتفاق بیفتد. در صورت مشاهده خونریزی مکرر و تاخیر در جدا شدن از کنده بند ناف، به دنبال درمان و مراقبت پزشکی باشید.

پیش آگهی خونریزی بند ناف

در دوران بارداری، بند ناف مواد مغذی و اکسیژن کودک در حال رشد را تأمین می کند. پس از تولد، به بند ناف دیگر نیازی نیست. بنابراین بریده و قطع می شود. کمی بند ناف باقی مانده در شکم نوزاد شما باقی می ماند. به این اصطلاح عقده نافی می گویند. بند ناف کودک شما ارتباط بسیار مهمی بین کودک شما و جفت بود، ارگانی که مسئول تغذیه است.

در حالی که نادر است، ممکن است بند ناف آلوده خونریزی کند. مراقبت مناسب از بند ناف می تواند از وقوع آن پیشگیری کند.

در حالی که خونریزی بند ناف در نوزادان می تواند هشدار جدیدی برای والدین باشد، برخی از خونریزی های دکمه شکم نوزاد جای نگرانی ندارند. خونریزی طبیعی بند ناف را با تمیز کردن ناحیه اطراف بند ناف و وارد آوردن فشار کمی به ناف برای کاهش و توقف خونریزی درمان کنید. خونریزی کم از بند ناف در نوزادان جدی نیست و معمولاً طی چند هفته اول پس از تولد برطرف می شود.

در موارد نادر، خونریزی از بند ناف نوزاد تازه متولد شده می تواند نشان دهنده ابتلای کودک به عفونت در محل بند ناف باشد. اگر نوزاد تازه متولد شده علائم عفونت را نشان داد، کودک را سریعاً نزد متخصص اطفال ببرید. بند ناف را با الکل مالش ندهید، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد. ممکن است که رنگ ناف خشک شده از زرد به سبز و سیاه تغییر کند. این وضعیت نیازی به درمان ندارد. زیرا این یک تغییر طبیعی رنگ قبل از از بین رفتن بند ناف است.

منابع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/newborn-belly-button-bleeding#how-to-care-for-the-umbilical-cord

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323513#outlook

https://www.momjunction.com/articles/belly-button-bleeding-in-newborn-causes-when-to-worry_00739685/

[advisers limit=3 online =true skill=”3″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز