لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

غفلت از کودک چیست؟

غفلت از کودک چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

غفلت از کودک چیست؟ علائم، پیامدها و نکات پیشگیرانه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

غفلت از کودک نوعی بدرفتاری است که در آن مراقب، والدین یا فردی که وظیفه سرپرستی کودک را بر عهده دارد از برآوردن نیازهای اساسی کودک مانند تأمین غذا، پوشاک، سرپناه، آموزش و مراقبت های بهداشتی عاجز است. به گفته کارشناسان، غفلت شایع ترین شکل کودک آزاری است که بر سلامت جسمی و روانی کودک در دراز مدت تأثیر می گذارد. گزارش فوری غفلت از کودکان برای ارائه مراقبت و حمایت به موقع از کودک نادیده گرفته شده، بسیار مهم است. برنامه های مراقبت اجتماعی با گسترش آگاهی در مورد بی توجهی به کودکان می تواند از بدرفتاری با کودکان جلوگیری کرده و آثار آن را کاهش دهد.

برای آگاهی از انواع مختلف غفلت از کودکان، علائم شناسایی غفلت کودک، علل و پیامدهای احتمالی، گزینه های درمانی و راه های جلوگیری از آن، ادامه مطلب را بخوانید.

انواع غفلت از کودکان

غفلت از کودک یک اصطلاح کلی است که شامل نادیده گرفتن نیازهای جسمی، اجتماعی، عاطفی و پزشکی کودک می شود. موارد زیر شایع ترین انواع غفلت از کودکان است:

  1. پزشکی: تأخیر یا امتناع از ارائه درمانهای ضروری یا توصیه شده مراقبت های بهداشتی.
  2. جسمی: رها کردن کودک، امتناع از پذیرش حضانت یا عدم برآوردن نیازهای تغذیه ای، بهداشتی و پوشاک.
  3. عاطفی: منزوی كردن كودك یا قرار دادن او در محیط ناسالم كه شامل خشونت خانگی و سوء مصرف مواد می شود.
  4. تحصیلی: عدم ثبت نام کودک در مدرسه، نادیده گرفتن نیازهای تحصیلی ویژه او، غیبت مزمن از مدرسه بدون دلیل یا دلیل موجه.
  5. نظارتی: تنها گذاشتن کودک در منزل یا بدون سرپرستی، یا عدم مراقبت کافی از او، به ویژه هنگامی که کودک نمی تواند از خودش مراقبت کند.

علائم بی توجهی به کودکان

غفلت از کودک چیست؟ | پزشکت

تشخیص غفلت از کودکان به ویژه در مراحل اولیه می تواند پیچیده باشد، و شما نمی توانید سهل انگاری احتمالی را هنگامی که شرایط به اوج خود رسیده است، شناسایی کنید. برخی از علائم هشدار دهنده که ممکن است به شما کمک کند تا متوجه غفلت از کودکان شوید، عبارتند از:

  • بهداشت ضعیف و ظاهر نامرتب
  • کثیف و بد بو
  • غیبت زیاد از مدرسه
  • لباس نامرتب یا نامناسب برای آب و هوا
  • غیبت مکرر معاینات سلامتی، مانند چکاپ دندان یا واکسیناسیون برنامه ریزی شده
  • گرسنگی شدید، آنها را وادار به گدایی یا سرقت غذا می کند.
  • صدمات فیزیکی درمان نشده و زخم های باز بدون مراقبت
  • کودک تنها در خانه بدون نظارت و مراقبت رها شده است.
  • سوء تغذیه شدید با مشکلات بهداشتی مانند کم خونی
  • مشکلات شدید رشد یا توسعه جسمی و روانی
  • رفتار نامنظم، با علائم آسیب به خود، سوء مصرف مواد، ترک، پرخاشگری و انزوا

 شدت علائم بسته به سن کودک و دفعات و مدت غفلت ممکن است متفاوت باشد.

عوامل خطر غفلت کودکان

غفلت از کودک چیست؟ | پزشکت

هیچ دلیل واحدی برای بی توجهی به کودک وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد که غفلت از کودکان به دلیل تأثیر متقابل پیچیده عوامل خطر متعددی در کودکان و محیط آنها رخ می دهد. بیشتر اوقات والدین عمداً از فرزندان خود غافل نمی شوند. اغلب موارد بی توجهی کودک در جایی اتفاق می افتد که والدین خودشان در کودکی نادیده گرفته شده یا مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. یا شرایط زیر را دارند:

  •  نسبتاً جوان و بی تجربه، بنابراین از شیوه های صحیح تربیت فرزند بی اطلاع هستند.
  • فقیر یا متعلق به بخشهای ضعیف اقتصادی، آنها نمی توانند نیازهای اساسی فرزند خود مانند غذای سالم، لباس مناسب و مراقبت های پزشکی به موقع را برآورده کنند.  
  • افراد الکلی یا سوء مصرف مواد افراط می کنند و از نظر جسمی و روانی قادر به مراقبت از فرزندان خود نیستند.

 علاوه بر این، هنگامی که والدین یا هر دو والدین بیمار، معلول یا زندانی هستند، احتمال غفلت از کودک بسیار زیاد است. کودکان دارای معلولیت و بیماریهای مزمن و کودکان متولد شده در خانواده های فقیرنشین یا در محله های خطرناک بیشتر در معرض بی توجهی قرار دارند.

پیامدهای غفلت کودک

موارد زیر برخی از اثرات بی توجهی مزمن است که ممکن است یک کودک نادیده گرفته شده تجربه کند:

  • مسائل مربوط به رشد و نمو جسمانی: کودک اغلب غذای با کیفیتی دریافت نمی کند. این امر او را در معرض سوء تغذیه قرار می دهد. کودک سوء تغذیه دارای رشد بدنی ضعیف، سیستم ایمنی پایین و قدرت عضلانی ضعیف است. علاوه بر این، آنها دسترسی به موقع به ایمن سازی ندارند. خطر ابتلا به مشکلات سلامتی و بیماری مانند دیابت، عملکرد ضعیف ریه و مشکلات بینایی و سلامت دهان را افزایش می دهد.
  • مشکلات شناختی: طبق اعلام دفتر کودکان، غفلت از کودکان می تواند بر شکل گیری، عملکرد و رشد مناطق خاصی از مغز تأثیر بگذارد. علاوه بر این، بی توجهی مزمن می تواند باعث ایجاد استرس شود. حتی می تواند بر رشد مغز در اوایل زندگی تأثیر بگذارد. رشد ضعیف مغز کودک می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات از تاخیر یا اختلال در رشد زبانی گرفته تا نقص توجه و ضریب هوشی پایین شود.
  • نگرانی های روانشناختی: بی توجهی مزمن می تواند باعث احساس انزوا و افسردگی در کودکان شود. آنها همچنین می توانند احساس ترس و بی اعتمادی ایجاد کنند. به دلیل تجمع چنین احساسات منفی، کودکان ممکن است دچار مشکلات دلبستگی، سطح پایین اشتیاق، اعتماد به نفس ضعیف و اعتماد به نفس پایین شوند که همه اینها می تواند مانع توانایی آنها در حفظ روابط سالم شود.
  • مشکلات اجتماعی و رفتاری: بسته به شدت نادیده گرفتن یا سوء استفاده، کودکان مسائل متعدد رفتاری را نشان می دهند. آنها ممکن است غالباً به فعالیتهای خطرناک مانند اعمال جنسی ناامن، سوء مصرف الکل و مواد و فعالیتهای جنایتکارانه در سنین جوانی بپردازند که منجر به جنایت بزرگسالان می شود.

درمان غفلت کودکان

غفلت از کودک چیست؟ | پزشکت

درمان و مدیریت غفلت از کودکان با گزارش آن آغاز می شود. هنگامی که یک مورد غفلت از کودک گزارش می شود، یک مددکار اجتماعی با خانواده تماس می گیرد. در برخی موارد، ایمنی کودک با آموزش خانواده در مورد بی توجهی به کودکان و ارائه منابع لازم مانند کمک مالی به آنها تضمین می شود.

 در موارد دیگر، کودکان ممکن است در مراکز دیگری مورد سرپرستی قرار گیرند تا از ایمنی کودک اطمینان حاصل شود. هنگامی که کودک ایمن است. متخصصان بهداشت و پزشکان بسته به نگرانی های سلامتی که کودک با آن روبرو است، درمان را شروع می کنند.

  • درمان تکاملی: این درمان به تعیین اثرات بی توجهی مزمن بر رشد و نمو فیزیکی کودک کمک می کند. بسته به ارزیابی، درمان برای حل یا غلبه بر مشکلات رشد و توسعه انجام می شود.
  • درمان درون فردی: این درمان به بررسی نحوه بی توجهی کودک به شخصیت و توانایی های بین فردی کودک می پردازد. بر اساس تحقیقات انجام شده، یک دوره درمانی برای اصلاح مشکلات بین فردی کودک توصیه می شود.
  • درمان شناختی و رفتاری (CBT): CBT به تجزیه و تحلیل چگونگی بی توجهی بر عملکرد شناختی و رفتاری کودک کمک می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، درمانگر به کودک کمک می کند تا بر نگرانی های شناختی خود غلبه کرده و رفتار خود را بهبود بخشد.

نکاتی برای جلوگیری از غفلت کودکان

غفلت از کودک چیست؟ | پزشکت

شما می توانید  راهکارهای زیر را برای جلوگیری از غفلت کودکان در اطراف خود انجام دهید:

  • وقت خود را صرف خدمات اجتماعی کنید. با آموزش خانواده های آسیب پذیر و فرزندانشان در مورد غفلت از کودکان و تاثیرات آن بر سلامت فرد، به آنها کمک کنید.
  • شرکت در فعالیتهای بعد از مدرسه، مانند کلاسهای آموزش والدین و برنامه های راهنمایی که والدین را در مورد کودک آزاری و بی توجهی آموزش می دهد. سایر والدین جامعه را تشویق کنید تا در این برنامه ها شرکت کنند. تا از متخصصان مناسب برای تشخیص غفلت کودک و عمل به آن کمک بگیرند.
  • کودک آزاری یا بی توجهی را گزارش دهید. به محض مشاهده یک مورد غفلت از کودک، آن را به مقامات مربوطه گزارش دهید. می توانید با پلیس محلی تماس بگیرید. با کودک صحبت کنید و به او اطمینان دهید که با صحبت با بزرگسالان کار درستی را انجام داده است. با دقت به آنها گوش دهید و به آنها انگیزه دهید تا مسائلی را که با آن روبرو بوده اند به اشتراک بگذارند. تا آنجا که می توانید جزئیات را جمع آوری کرده و آنها را با فرد مربوط به اشتراک بگذارید. اگر کودک شما ترسیده یا ترسناک است، او را مجبور به صحبت نکنید.
  • هرچه می توانید اهدا کنید. به این ترتیب، می توانید از یک یا چند خانواده با ملزومات مورد نیاز خود حمایت کنید. پوشک، لباس، اسباب بازی، ظروف و غیره، مواردی هستند که می توانید اهدا کنید. حرکت اهدایی یکی دیگر از اقدامات خوبی است که می توانید برای تشویق همسایگان ممتاز خود برای کمک به نیازمندان جامعه خود ترتیب دهید.
سخن آخر در مورد غلت از کودک

 غفلت از کودکان یک مشکل جدی است که در صورت مشاهده، نیاز به گزارش سریع دارد. درمان و مدیریت به نوع غفلت بستگی دارد. کودکانی که با غفلت روبرو هستند با چندین نگرانی در مورد رشد و نمو مواجه هستند. وقتی این نگرانی ها نادیده گرفته شوند، می توانند منجر به مسائل جسمی، شناختی، رفتاری و اجتماعی شوند که بر کودک و جامعه تأثیر می گذارد. غفلت مداوم کودک بر سلامت و رشد کلی کودک تأثیر می گذارد. برخی از این آثار ماندگار بوده و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به سلامت روحی و جسمی کودک وارد کند. 

علائم کودک آزاری یا غفلت را بشناسید. بی توجهی کودکان با کودک آزاری متفاوت است. علائم آن اغلب به راحتی قابل تشخیص نیستند. به ویژه هنگامی که سوء استفاده طولانی مدت اتفاق نیفتاده است.  انواع غفلت ها را به خود و دیگران آموزش دهید. این یادگیری برای کودکان و بزرگسالانی ضروری است که احساس می کنند غفلت تنها به معنای عدم ارائه غذا و سرپناه است. آنها اغلب نمی دانند که غفلت می تواند احساسی یا آموزشی باشد.

 منابع:

https://www.momjunction.com/articles/neglected-child-definition-signs-consequences_00762908/

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. ۴ بار با ۱۲۳ مشهد تماس گرفتم و کودک آزاری شدید و هر روزه (روزی چند نوبت کتک زدن وحشیانه با چوب رو گزارش دادم ولی بهونه های بنی اسرائیلی میارن میگن تا اسم کودک مورد آزار رو ندودونی ما نمی تونیم اقدام کنیم!! خب من اسمشو از کجا بفهمم؟ و هنوز بچه روزانه وند نوبت داره کتک میخوره. این حرفایی که اینجا نوشتین که پیگیری میشه و آموزش داده میشه احتمالا دارین یه فیلم خارجی ای چیزی رو تعریف میکنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز