لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تست رایگان و ساده برای سلامت قلب

تست رایگان و ساده برای سلامت قلب | پزشکت

فهرست مطالب

تست رایگان و ساده برای سلامت قلب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

یک تست رایگان و ساده برای سلامت قلب و بررسی وضعیت آن وجود دارد. شما با انجام این تست رایگان می توانید وضعیت سلامت قلب خود را بررسی کنید. این تست رایگان و ساده برای سلامت قلب شما، سهولت و سختی در بالا رفتن از پله ها است.

محققان می گویند: اینکه یک فرد بتواند با سرعت چهار پله را بالا برود یا نه، وضعیت سلامت قلب او را نشان می دهد. کارشناسان خاطرنشان می کنند: متخصصان قلب و عروق در برخی از معاینات فیزیکی از پله نوردی به عنوان تست رایگان و ساده برای سلامت قلب استفاده می کنند. اما پله نوردی نباید جای معاینه های منظم را بگیرد. علاوه بر بالا رفتن از پله ها، توانایی شما در حمل کیسه های مواد غذایی می تواند یک تست رایگان دیگر برای سلامت قلب تان باشد.

محققان اسپانیایی می گویند: اگر شما بتوانید در کمتر از یک دقیقه چهار پله را بالا بروید، یک شاخص دقیق برای بررسی سلامت قلب تان است.

بررسی تست رایگان و ساده برای سلامت قلب

دکتر ژسوس پتیرو، متخصص قلب و عروق در بیمارستان دانشگاهی در این باره می گوید: آزمایش بالا رفتن از پله ها، راهی آسان برای بررسی سلامت قلب شماست. اما اگر بالا رفتن از چهار پله بیش از یک و نیم دقیقه طول بکشد بهتر است با یک دکتر مشورت کنید.

محققان در یک بررسی صورت گرفته برای وضعیت قلب افراد، 165 شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی میزان خستگی و توانایی افراد برای ورزش کردن را به عنوان معادلهای متابولیکی (MET) اندازه گیری کردند.

پس از یک دوره استراحت، در گروه مورد بررسی از چهار پله با سرعتی سریع اما غیرمستقیم بالا رفتند، سپس MET آنها اندازه گیری شد. شرکت کنندگانی که در کمتر از 40 تا 45 ثانیه از پله ها بالا رفتند MET بیش از 9 تا 10 داشتند.

شرکت کنندگانی که برای بالا رفتن از پله ها 1.5 دقیقه یا بیشتر وقت صرف کردند، MET کمتر از 8 بدست آوردند. این وضعیت به معنی مرگ پیش بینی شده 2 تا 4 درصد در سال، یا 30 درصد در 10 سال در بین این افراد بوده است.

تصویربرداری از عملکرد قلب در طی آزمایشات نشان داد که 58 درصد از شرکت کنندگانی که برای بالا رفتن از پله ها بیش از 1/5 دقیقه وقت صرف کردند، در حین ورزش عملکرد قلب غیرطبیعی داشتند.

نتایج بررسی تست پله نوردی در سلامت قلب

تست رایگان و ساده برای سلامت قلب | پزشکت

تقریباً از هر 3 شرکت کننده که از پله ها بالا رفتند، یک نفر عملکرد غیر طبیعی قلب را نشان داده است. عملکرد غیرطبیعی قلب یکی از علائم احتمالی بیماری عروق کرونر قلب است.

سایر علائم و نشانه های سندرم کرونر که معمولاً ناگهان شروع می شوند، عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • سوء هاضمه
  • سرگیجه یا غش کردن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • احساس بی قراری یا بی حسی
  • عرق کردن شدید و ناگهانی (دیافورز)
  • خستگی غیرمعمول یا غیر قابل توضیح
  • درد از سینه تا شانه ها، بازوها، شکم فوقانی، پشت، گردن یا فک انتشار می یابد.
  • درد قفسه سینه (آنژین) یا ناراحتی که اغلب به عنوان درد، فشار، سفتی یا سوزش توصیف می شود.

دکتر Oyere K. Onuma، متخصص قلب در پزشکی ییل و استادیار پزشکی در ییل، ​​می گوید: آزمون بالا رفتن از پله مفید است اما محدودیت هایی دارد. مزیت بزرگ این روش، سهولت انجام دادن آن است. تقریباً در هر مکانی با نیاز بسیار کم از نظر تجهیزات قابل انجام است. همچنین انجام آن بسیار ارزان تر و سریعتر از تست های ورزش است. حتی فرد می تواند چندین بار آن را تکرار کند.

معایب تست رایگان و ساده برای سلامت قلب

دکتر Oyere K. Onuma، در مورد معایب این روش می گوید: با این حال، نکته قابل توجه این است که پله نوردی برای بررسی وضعیت قلبی افراد، آزمون استانداردی نیست. نوع پله ها، سرعت بالا رفتن از پله ها، زمان تلاش برای بالا رفتن از پله ها می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.این روش همچنین ارزیابی سالمندانی را که در بالا رفتن از پله ها مشکل دارند را به طور قابل توجهی محدود می کند.

دکتر جرمی پولاک، متخصص قلب و عروق از مرکز پزشکی می گوید: ارزیابی هر بیمار و بررسی توانایی های فعلی و سلامتی او مهم است. مثلا از یک بیمار 80 ساله هرگز نباید توقع داشته باشیم که با سرعت از پله ها بالا برود.

خوشبختانه بالا رفتن از پله ها، تنها راه برای ارزیابی خود قلبی نیست. موارد دیگری مانند انجام فعالیت های روزمره زندگی یا توانایی در حمل کیسه های مواد غذایی می تواند روش های دیگری برای ارزیابی سلامت قلبی باشند.

توانایی ورزش به عنوان یک تست رایگان و ساده برای سلامت قلب

هارکین می گوید: توانایی انجام تمرینات ورزشی همیشه یک شاخص عالی برای سلامت کلی قلب است. اگر توانایی شما در انجام یک برنامه تمرینی با شدت متوسط ​​تا شدید تغییر پیدا کند، این نشان دهنده این موضوع است که شما باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اما موردی که باید به آن توجه داشت این است که بالا رفتن از پله ها نیروی قابل توجهی را بر روی زانوها وارد می کند. بر همین اساس این تست برای بسیاری از افراد مانند سالمندان و افراد دیابتی مناسب نخواهد بود.

بهبود سلامت قلب با تمرینات کششی در 12 هفته

تست رایگان و ساده برای سلامت قلب | پزشکت

به گفته متخصصان، کشش و تمرینات انعطاف پذیر می تواند جریان خون و همچنین سیستم عروقی را بهبود ببخشد. آنها می گویند: این کشش می تواند مشکلات موجود در سیستم عروقی و خطر وقایع مانند حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. آنها معتقدند که ورزش های هوازی، کاهش وزن و فشار خون پایین نیز از راه های بهبود سلامت قلب است.

بر اساس یک مطالعه جدید، فقط 12 هفته از کشش منفعل می تواند به سیستم عروقی کمک کند. حتی جریان خون را بهبود بخشد.

نقش کشش منفعل در بهبود سلامت قلب

بررسی هاینشان می دهد کسانی که به کشش منفعل مشغول هستند، جریان خون بهتر و تنگی عروق کمتری داشته اند.

کشش منفعل، کششی است که در آن نیروی های خارجی مانند استفاده از برخی لوازم های ورزشی باعث کشش اندام های بدن می شوند.

در این بررسی محققان 39 زن و مرد سالم را به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه آموزش داده شد که هر هفته 5 بار کشش پا را به مدت 12 هفته انجام دهند. گروه دیگر هیچ کششی را انجام ندادند. نتایج این بررسی نشان داد: کسانی که تمرینات کششی را انجام داده بودند، سیستم عروقی سالم تری داشتند. محققان می گویند: این تمرینات می تواند برای بیماری هایی که شامل تغییر در جریان خون است، مانند حمله قلبی و سکته مغزی، موثر باشند.

بر همین اساس کارشناسان معتقدند: پزشکان باید علاوه بر ورزش های هوازی منظم، تمرینات کششی را برای بیماران مبتلا به بیماری عروقی توصیه کنند.

ورزش یکی از موثرین روش ها برای بهبود و تقویت سلامت عروق است. اما بسیاری از انواع ورزش هایی که مورد مطالعه قرار می گیرند، مانند دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا مربوط به قلب و عروق هستند.

خطرات بیماری عروقی

تست رایگان و ساده برای سلامت قلب | پزشکت

«بیماری قلبی عروقی» اصطلاحی است که برای توصیف هرگونه وضعیت غیرطبیعی عروق یا عروق خونی استفاده می شود. سیستم عروقی در یک بزرگسال از 100000 مایل رگ تشکیل شده است. مشکلاتی که در این سیستم رخ می دهد می تواند جدی باشد. حتی باعث درد، از کارافتادگی یا مرگ بیماران شود. سکته مغزی، لخته خون (آمبولی ریوی) و حمله قلبی می توانند در صورت تأثیر جریان خون توسط عروق آسیب دیده یا خوب کار نکردن آنها رخ دهند.

جریان خون باعث می شود خون اکسیژن دار از طریق سیستم عروقی به بافتهای سراسر بدن منتقل شود. اختلال در جریان خون می تواند اعضا مختلف بدن را در معرض خطر قرار دهد. بر همین اساس سلامت عروق خونی و جریان خون صحیح برای عملکرد مناسب اندام ها بسیار مهم است.

چگونه عملکرد عروق خود را بهبود ببخشیم؟

تست رایگان و ساده برای سلامت قلب | پزشکت

دکتر نیکا گلدبرگ، متخصص قلب و عروق می گوید: انعطاف پذیری و سفت نبودن عروق بسیار مهم است. شریان های بدن باید گسترش پیدا کنند تا خون بیشتری به عضله قلب و عضلات درگیر در هنگام ورزش یا عروق شکمی منتقل شود. اما اگر شریان های بدن توانایی خودشان را از دست بدهند، ممکن است علائمی مانند درد قفسه سینه یا درد در پاها را در افراد مبتلا به بیماری شریان محیطی تحریک کند.

علائم و نشانه های بیماری عروق محیطی شامل موارد زیر است:

  • تغییر رنگ پاها
  • نبض ضعیف در پاها
  • احساس سرما در پا
  • بی حسی یا ضعف پا
  • پوست براق روی پاها
  • اختلال نعوظ در مردان
  • کندتر شدن رشد ناخن های پا
  • ریزش مو یا کندشدن رشد مو روی پاها
  • زخم بر روی انگشتان پا، دست یا پا که بهبود نمی یابد.
  • گرفتگی دردناک در یک یا هر دو باسن، ران یا ماهیچه های کشکک پس از انجام فعالیت های خاص، مانند پیاده روی یا بالا رفتن از پله

ورزش های هوازی، کاهش وزن و درمان فشار خون بالا می تواند سفتی رگ ها را کاهش دهد. داروهایی مانند استاتین نیز می توانند به انعطاف پذیری عروق کمک کنند.

ورزش منظم و کنترل عوامل خطر مهمترین کارهایی است که فرد می تواند برای بهبود وضعیت عروق خود انجام دهد. در صورت وجود بیماری عروقی محیطی، داروها می توانند در اتساع عروق و به حداقل رساندن درد ها موثر باشند.

بررسی ها نشان می دهد تمرینات کششی به خصوص در طول بحران کرونا که افراد مجبور هستند در خانه بمانند می تواند در بهبود و جلوگیری از بیماری های قلبی، سکته مغزی بسیار موثر باشد.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/how-fast-can-you-climb-4-flights-of-stairs-it-may-reveal-your-heart-health

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

8

مقالات مرتبط

8 دیدگاه

  1. ببخشید منظرتون طی کردن چهار پله در یک و نیم دقیقه چیه؟ چهار پله رو که زیر ۵ثانیه هم میشه رفت من ماشالله تو دو ثانیه هم میتونم برم. اما بعضی وقتا پاهام سرد میشه.
    و اینکه هر وقت با سردی مواجه میشم در برخی مواقع نوک بینیم و دستام بشدت سرد میشن، دستام و نوک بینیم گزگز میکنن و سرمم گیج میره، ایا این میتونه نشانه ضعف گردش خون باشه؟

  2. سلام ، چهل پله در یک دقیقه ،،نه چهار پله،، اشتباه تایپ شده

  3. سلام من مدتی هست که قفسه سینم دقیقا جایی که قلب قرار داره درد به مدت حدود یک ساعت میگیره که دو سه دقیقه اول خیلی درد می‌کنه و نمیتونم تموم بخورم یا نفس عمیق بکشم ۱۴ سالمه وزنم ۴۰ قد ۱۵۵

  4. سلام من به مدت یکی دوماه هست که قلبم تا قفسه های سینم درد میگیره و پس چپم بی حس میشه هجده سالم هست و قدم صدوشصت سه و وزنم هفتادوسه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز