لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوارض قرص پروپرانولول چیست؟

عوارض قرص پروپرانولول چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض قرص پروپرانولول شامل کاهش ضربان قلب، خشکی چشم و اسهال است. پروپرانولول به چهار شکل قرص خوراکی، کپسول خوراکی، محلول مایع خوراکی و تزریقی وجود دارد. قرص خوراکی پروپرانولول فشار اضافی روی قلب را کاهش می دهد و به ضربان منظم آن کمک می کند. برای درمان فشار خون بالا، آنژین و فیبریلاسیون دهلیزی کاربرد دارد. این دارو همچنین برای پیشگیری از میگرن و کنترل تومورهای غده تیروئید و غده فوق کلیه استفاده می شود.

هشدارهای لازم در هنگام مصرف پروپرانولول

بدون مشورت با پزشک تحت هیچ شرایطی مصرف این دارو را قطع نکنید. قطع پروپرانولول به طور ناگهانی می تواند باعث تغییر در ریتم قلب و فشار خون، بدتر شدن درد قفسه سینه یا حمله قلبی شود. پزشک برای کمک به جلوگیری از این اثرات، دوز شما را به تدریج و آرامی طی چندین هفته کاهش می دهد. علاوه بر آن، این دارو می تواند باعث خواب آلودگی شود. تا زمانی که تاثیر این دارو را به طور کامل تشخیص نداده اید بهتر است رانندگی نکنید و فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارند را انجام ندهید.

پروپرانولول می تواند باعث کاهش قند خون شود. همچنین ممکن است علائم کاهش قند خون مانند ضربان قلب بالاتر از حد طبیعی، تعریق و لرزش را سرکوب کند. در صورت ابتلا به دیابت، این دارو باید با احتیاط مصرف شود، خصوصاً اگر انسولین یا داروهای دیابت دیگری مصرف می کنید که می تواند باعث کاهش قند خون شود. این دارو همچنین ممکن است باعث کاهش قند خون در نوزادان، کودکان و بزرگسالانی شود که دیابت ندارند. احتمال بروز این عوارض در حین ورزش های طولانی مدت یا یا مبتلایان به مشکلات کلیوی بیشتر است. اگر به آسم یا مشکلات تنفسی مشابه مبتلا هستید، پروپرانولول مصرف نکنید چون می تواند آسم شما را بدتر کند.

پروپرانولول چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟

عوارض قرص پروپرانولول چیست؟ | پزشکت

پروپرانولول میزان فشار اضافی قلب شما را کاهش می دهد و ضربان قلب را کنترل می کند. علاوه بر آن مصرف این دارو بر روی بدن تاثیر زیادی دارد، از جمله:

  • کاهش لرزش بدن
  • پیشگیری از میگرن
  • کنترل فشار خون بالا
  • تسکین آنژین یا درد قفسه سینه
  • بهبود عملکرد قلب پس از حمله قلبی
  • کنترل ریتم قلب در فیبریلاسیون دهلیزی

پروپرانولول به یک دسته از داروها به نام بتا بلاکرها تعلق دارد. بتا بلاکرها  یک گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند. پروپرانولول یک عامل مسدود کننده گیرنده بتا غیر انتخابی است؛ یعنی روی قلب، ریه ها و سایر نواحی بدن به طور مشابه کار می کند. روش کار این دارو برای کاهش فشار خون به روشنی تشخیص داده نشده است؛ اما باعث کاهش کار قلب می شود و جلوی ترشح ماده ای به نام رنین از کلیه ها را می گیرد. خواص مسدود کننده بتا به کنترل ریتم قلب، به تأخیر انداختن شروع درد قفسه سینه، جلوگیری از میگرن و کاهش لرزش کمک می کند. کاملاً مشخص نیست که این دارو برای درمان این مشکلات چگونه کار می کند.

پروپرانولول منجر به بروز چه عوارضی می شود؟

عوارض قرص پروپرانولول چیست؟ | پزشکت

قرص خوراکی پروپرانولول ممکن است باعث خواب آلودگی شود.  پروپرانولول همچنین می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند، از جمله:

  • اسهال
  • ریزش مو
  • حالت تهوع
  • خشکی چشم
  • ضعف یا خستگی
  • کاهش ضربان قلب

اگر این اثرات خفیف باشد، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آنها بیشتر است یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. قرص خوراکی پروپرانولول می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که می خواهید تداخل کند. تداخل زمانی است که ماده ای نحوه کار دارو را تغییر می دهد. این می تواند مضر باشد و یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

تداخل پروپرانولول با داروها

عوارض قرص پروپرانولول چیست؟ | پزشکت

برای جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت بررسی کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید. برای اطلاع از چگونگی تداخل این دارو با چیز دیگری که مصرف می کنید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل با پروپرانولول شوند، عبارتند از:

داروهای آریتمی

مصرف پروپرانولول با سایر داروهایی که مشکلات ریتم قلب را درمان می کنند ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشد. این موارد شامل ضربان قلب پایین، فشار خون پایین یا انسداد قلب است.

داروهای فشار خون

اگر دارو شما از کلونیدین به پروپرانولول تغییر کرده، پزشک باید دوز کلونیدین را به تدریج کاهش داده و دوز پروپرانولول را به آرامی در طی چند روز افزایش دهد. این کار برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند کاهش فشار خون انجام می شود.

از پروپرانولول همراه با مسدود کننده بتا دیگر استفاده نکنید. چون می تواند ضربان قلب را بیش از حد کاهش دهد. در صورت تجویز مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) با پروپرانولول، پزشک باید احتیاط کند. مصرف این داروها با همدیگر باعث فشار خون پایین تر از حد طبیعی می شود. نمونه هایی از مهار کننده های ACE عبارتند از:

  • آنالاپریل
  • لیزینوپریل

استفاده از مسدودکننده کانال کلسیم مانند دیلتیازم و پروپرانولول با هم می تواند باعث کاهش ضربان قلب، نارسایی قلبی و انسداد قلبی شود ایجاد کند.

استفاده از مسدود کننده آلفا با پروپرانولول  با هم می تواند باعث فشار خون پایین تر از حد طبیعی، غش یا فشار خون پس از ایستادن شود. نمونه هایی از این داروها، عبارتند از:

  • پرازوسین
  • ترازوسین
  • دوکسازوسین
داروهای بیهوشی

پروپرانولول ممکن است بر نحوه دفع داروهای بی حس کننده و بیهوشی از بدن تأثیر بگذارد که می تواند مضر باشد. نمونه هایی از این داروها، عبارتند از:

  • لیدوکائین
  • بوپیواکائین
  • مپیواکائین
داروهای آسم

مصرف داروهای آسم و پروپرانولول ممکن است میزان این داروها را در خون افزایش دهد. این تداخل دارویی می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی را بیشتر کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)

این داروها ممکن است اثرات کاهش دهنده فشار خون پروپرانولول را کاهش دهند. اگر این داروها را با هم مصرف کنید، پزشک باید فشار خون شما را کنترل کند. ممکن است لازم باشد مقدار پروپرانولول شما را تغییر دهد.

داروهای رقیق کننده خون

پروپرانولول در صورت مصرف با وارفارین می تواند میزان وارفارین را در بدن افزایش دهد. حتی ممکن است باعث افزایش خونریزی از هر زخم شود. اگر این داروها را با هم مصرف کنید، ممکن است نیاز به تغییر دوز وارفارین داشته باشید.

دارو های استفاده شده در درمان زخم معده

مصرف سایمتیدین با پروپرانولول می تواند سطح پروپرانولول را در خون شما افزایش دهد. حتی این تداخل دارویی می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند.

ضد اسید با هیدروکسید آلومینیوم

مصرف این داروها با پروپرانولول ممکن است باعث کاهش اثر پروپرانولول شود. پزشک باید شما را تحت نظر داشته باشد. حتی ممکن است لازم باشد دوز پروپرانولول شما را تغییر دهد.

هشدار تعامل با الکل

الکل می تواند سطح پروپرانولول را در بدن افزایش دهد و می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. هنگام مصرف این دارو نباید الکل بنوشید.

چه کسانی نباید پروپرانولول مصرف کنند؟

عوارض قرص پروپرانولول چیست؟ | پزشکت

افرادی که شوک قلبی دارند نباید از پروپرانولول استفاده نکنید. پروپرانولول نیروی ضربان قلب شما را کاهش می دهد که می تواند این وضعیت را بسیار بدتر کند. افرادی که ضربان قلب آنها کمتر از حد طبیعی است نباید از پروپرانولول استفاده کنند. این دارو می تواند ضربان قلب شما را حتی بیشتر کند که می تواند خطرناک باشد. بهتر است افراد مبتلا به آسم، دارو پروپرانولول استفاده نکنند. این دارو می تواند آسم شما را بدتر کند. برای افرادی که درد شدید قفسه سینه دارند، قطع ناگهانی پروپرانولول می تواند درد قفسه سینه شما را بدتر کند.

برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی نباید این دارو استفاده شود. پروپرانولول نیروی ضربان قلب شما را کاهش می دهد که می تواند نارسایی قلبی را بدتر کند. پروپرانولول در صورت داشتن سابقه نارسایی قلبی، استفاده از داروهای نارسایی قلبی و نظارت دقیق توسط پزشک، ممکن است مفید باشد.

افراد مبتلا به سندرم ولف-پارکینسون-وایت باید هنگام استفاده از این دارو احتیاط کنند. این شرایط پزشکی می تواند باعث کاهش ضربان قلب کندتر از حد طبیعی شود. درمان این بیماری با پروپرانولول ممکن است ضربان قلب شما را بیش از حد کاهش دهد. در این شرایط درمان با ضربان ساز ضروری است.

هشدار مصرف پروپرانولول برای افراد با بیماری های خاص

عوارض قرص پروپرانولول چیست؟ | پزشکت

برای افراد دیابتی

پروپرانولول می تواند باعث افت قند خون کاهش قند خون شود. همچنین ممکن است علائم کاهش قند خون مانند ضربان قلب زیاد، تعریق و لرزش را سرکوب کند. در صورت ابتلا به دیابت، این دارو باید با احتیاط مصرف شود، خصوصاً اگر انسولین یا داروهای دیابت دیگری مصرف می کنید که می تواند باعث کاهش قند خون شود.

افراد مبتلا به تیروئید بیش فعال

پروپرانولول می تواند علائم پرکاری تیروئید (تیروئید بیش فعال) مانند ضربان قلب سریعتر از حد طبیعی را پنهان کند. اگر ناگهان مصرف پروپرانولول را متوقف کنید و دچار پرکاری تیروئید شوید، علائم شما بدتر می شود، یا ممکن است به یک بیماری جدی به نام طوفان تیروئید مبتلا شوید.

افراد مبتلا به برونشیت مزمن یا آمفیزم

به طور کلی، اگر در تنفس مشکل دارید، نباید پروپرانولول مصرف کنید چون می تواند وضعیت ریه شما را بدتر کند.

افرادی که قصد انجام جراحی دارند.

اگر قصد انجام عمل جراحی خاصی دارید از قبل از جراحی به پزشک خود بگویید که از پروپرانولول استفاده می کنید. مصرف این دارو می تواند نحوه واکنش قلب شما به بیهوشی عمومی و جراحی را تغییر دهد.

افراد مبتلا به گلوکوم

پروپرانولول ممکن است فشار چشم شما را کاهش دهد. حتی ممکن است تشخیص اینکه آیا داروهای شما برای گلوکوم موثر است یا نه دشوار باشد. با قطع مصرف پروپرانولول، احتمال دارد فشار چشم شما افزایش یابد.

برای افراد مبتلا به آلرژی

اگر واکنش های آلرژیک شدیدی داشته اید که باعث آنافیلاکسی می شود، ممکن است با مصرف پروپرانولول، حساسیت شما بدتر شود. پروپرانولول ممکن است برخی از اثرات اپی نفرین را مسدود کند.

مبتلایان به خونریزی کنترل نشده یا شوک

اگر خونریزی یا شوک دارید، همزمان با دوره درمانی خود اگر شما از پروپرانولول استفاده کنید، ممکن است دارو شما به خوبی عمل نکنند. این امر به ویژه اگر از پروپرانولول برای درمان فئوکروموسیتوما، تومور در غده فوق کلیه استفاده می کنید، بسیار صدق می کند. .

مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی

پروپرانولول از طریق شیر مادر منتقل می شود. این دارو ممکن است در دوران شیردهی استفاده شود، اما باید کودک تحت نظر پزشک باشند. پروپرانولول ممکن است باعث کاهش ضربان قلب و کاهش قند خون کودک شود. همچنین می تواند باعث کاهش اکسیژن در خون و سیانوز شود.  این شرایط منجر به کبودی پوست، لب ها یا ناخن های کودک می شود. علاوه بر آن، مصرف این دارو سالمندان ممکن است عملکرد کبد، کلیه و قلب و سایر موارد پزشکی را کاهش دهند.

دوز مصرف پروپرانولول چگونه تعیین می شود؟

دوز، فرم و تعداد دفعات مصرف این دارو توسط پزشک مشخص شده و به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن
  • شرایط تحت درمان
  • وضعیت و سایر شرایط پزشکی
  • پاسخ بدن به اولین دوز دارویی

قرص خوراکی پروپرانولول برای درمان طولانی مدت استفاده می شود. اگر طبق دستورالعمل استفاده نکنید، خطرات جدی به همراه دارد. اگر به هیچ وجه آن را مصرف نکنید  وضعیت شما بدتر می شود و ممکن است در معرض خطر مشکلات جدی قلبی، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی قرار بگیرید. علاوه بر آن، اگر دوزه دارویی خود را حذف یا فراموش کنید  ممکن است وضعیتی که تحت درمان هستید بدتر شود.

منبع:

https://www.healthline.com/health/propranolol-oral-tablet#alternatives

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

73

مقالات مرتبط

73 دیدگاه

  1. سلام من الومینیوم جی رو یکساعت دیرتر استفاده کردم و بعد از یکساعت پروپرانولول ۱۰ میخواستم بدونم تداخل دارویی ایجاد نمیکنه؟

  2. سلام علیکم. خدا قوت. من آدم استرسی هستم و موقع صحبت در جمع به شدت ضربان قلبم بالا میره بطوریکه اصلا نفس برای ادامه صحبت ندارم. ضمنا در جمع خیلی زود رنگ صورتم سرخ می شه و موقع تداخل کارها هم استرسم میگیره. چند وقت پیش یک پزشک در بحث اینکه یک مقدار کمی ریزش مو دارم گفت احتمالا مقداری عصبی هستی و قرص پرو پرانول 10 نوشت که صبح یک عدد و شب یک عدد تا یک ماه بخورم. که یک مقدار خوردم ولی خیلی اثر نگرفتم. چند روزی است که بخاطر کنترل استرس و همون مسأله صحبت در جمع، و سریع سرخ شدن صورتم موقع خجالت،صبح ها دو تا قرص پروپرانول 10 می خورم و از اثرش راضی هستم. احساس آرامش خوبی دارم. خواستم بپرسم اگه یک مدت این را ادامه بدهم مشکلی پیش نمیاد برام؟ خیلی دوست دارم اون اثر خجالت شدید و استرس موقع صحبت کردن از بین بره. ضمنا اگر صلاح به مصرف هست، چطور مصرف کنم بهتره؟ یک مشکل جسمی ام هم، سر دردهای میگرنی است که معمولاً جمعه ها سراغم میاد و دو تا قرص آکسار (ACA) می خورم و کاملاً برطرف می شود. با تشکر فراوان

    1. سلام بجای مصرف داروی سرخود حتما با روانپزشک مشورت کنید.

      1. سلام،این علائمی ک گفتید همشو منم دارم، دکتر برام پروپرانول نوشته، 2 روزه که استفاده میکنم، ولی اصلا راضی نیستم و تنگی نفس میگیرم، از طرفی مطالب سایتو خوندم و میترسم قطعش کنم

        1. سلام با این عوارض حتما به پزشک مالجتان مراجعه فرمایید.

        2. درود
          من چندین ماهه موقع خواب ضربان نا منظم دارم . چند ماه پیش دکتر رفتم و حتی هولتر هم نصب کردم اما گفتن چیزی نیست . در صورتی که بین ضربان قلبم یه ضربان خارج از نظم و کوبنده ایجاد میشه و یه جوریایی ازار دهنده شده . بنظرتون چه مشکلی هست ؟
          خیلی خیلی ممنون میشم پاسخ من رو بدید

          1. سلام جای نگرانی نیست با پزشک فوق تخصص قلب مشاوره نمایید

    2. سلام دو هفته‌ای پروپرانول ده مصرف میکنم دکتر تجویز نکرده برا استرس از داروخونه گرفتم الان چهار روز تاخیر در پریود دارم تو اینترنت چند جا موندم باعث تاخیر میشه آیا ممکنه واسه قرصا باشه؟ ممنون میشم جواب بدین

      1. سلام بعید است که به قرص ها ارتباط داشته باشد.

  3. سلام وقتتون بخیر
    من قرص سرترالین ب مدت دوشب مصرف کردم و قطع کردم قبل تر از مصرف سرترالین
    داروی پروپانولول میخوردم ب مدت دو هفته و اونم قطع کردم الان بی قرارم بی قراریم ب خاطره چیه

    1. سلام قطع داروهایی که گفتین میتونه علائم فوق را ایجاد کند.

    2. سلام من سمت راست سر و چشم راستم درد میکرد رفتم دکتر سابقه میگرن هم داشتم قبلن به من قرص پرانول ۱۰ دادن ولی روش ننوشته بو روزی چندتا .من شبی یکی میخورم ممکنه مضر باشه؟. تاکی باید بخورم؟ ۲ بسته به من دادن

      1. سلام قاعدتا پس از تمام شدن قر صها باید به پزشکتان مراجعه نمایید.

        1. سلام
          وقت بخیر
          برادر من تالاسمی نوع D دارن و همینطور مبتلا به اضطراب و افسردگی هستن و مدتها حملات اضطراب و شبه تشنج داشتن که حدود یکساله که خوب شده بودن حدود دو هفته پیش پزشکشون پروپرانول تجویز کردن و حالا مجددا دچار حمله عصبی شدن
          ممکنه این حمله بخاطر مصرف پروپرانول باشه؟

        2. سلام وقت شما بخیر
          متخصص قلب برای من به خاطر افتادگی دریچه قلب قرص پرانول ۱۰تجویز نمودند…وگفتند یکی صبح ویکی عصر بخورم …اما با این که من فقط صبح مصرف می کنم …اما دچار سرگیجه وافت فشار شدم …میشه لطفا راهنمایی بفرمایید …باتشکر ازشما

          1. سلام با این میزان دارو بعید است این همه کاهش فشار خون ایجاد شود اگر فشارتان کمتر از 9 باشد دارو را مصرف نکنید.

    3. اگه دكتر نوشته و اضطراب داريد و ميخواهيد بخوريد اوائلش بيقراري مياره ولي بعدا كه بدن عادت كنه ديگه خوب ميشيد اكه ميتونيد يه هفته اي نهايتا دو هفته تحمل كنيد بدنتون عادت ميكنه

      1. سلام دخترم ۱۰ سالشه افتادگی دریچه میترال داره دکتر ۲۰۰ عدد قرص پروپرانولول داده که روزی ی دونه بخوره تا ۶ ماه که نگرانیم از بابت مصرف دارو در بلند مدت چکار کنیم؟

        1. سلام دارو اگر با تجویز پزشک باشه جای نگرانی نیست اگر هریک از عوارض مذکور را در مصرف ایندرال مشاهده نمودید با پزشکتان در میان بگذارید.

  4. سلام وقت بخير
    من با علائم تپش قلب بالا و نامنظم و فشار بالا به دکتر مراجعه کردم برام پروپرانول ۱۰ نوشتن
    گفتم آسم دارم اما ایشون تجویز کردن
    بی اشتهایی و حالت تهوع دارم می‌خواستم بدونم طبیعی هست یا خیر؟
    البته چون بی قراری و ضربان خیلی بالا بود در ابتدا دو تا پروپرانول باهم خوردم

  5. با سلام.
    دکتر به خاطر میگرنم قرص پراپنولول۲۰ همراه قطره هایپیران تجویز کرده. یک ماه اول خوب بودم. ولی این دوماه سردردام بهتر نشده و بی حالی، بی خوابی نیمه شب و ضعف عضلانی و بی حوصلگی و گریه های مداوم روزهامو بد سپری میکنه! علتش استفاده از قرصهاس!؟چیکار کنم. از دکتر رفتن هم متنفرم!!!!!!!!!!!

    1. سلام وقت بخیر.من برای لرزش دستم اگه بخوام هرروز قرص پروپرانول۱۰ بخورم اشکالی داره؟من اینقد ب این لرزش توجه میکنم ک غضلاتم میگیرن.برای راحتی عصابم دوست دارم نلرزه

      1. سلام من آدم خجالتی و استرسی هستم هفته ای ۲ روز که کلاس دارم هر روز صبح نصف پروپرانول ۱۰ می خورم که استرسم رو کنترل کنه .احساس بهتری دارم وقتی از این قرص‌ها استفاده میکنم سوالم این هست که مصرف دو بار در هفته که نامنظم هست مشکلی پیش نمیاره چون دوز دارو هم پایینه؟فقط احساس میکنم تمرکزم و حافظم کمتر میشه با مصرف این قرصها

  6. سلام من قرص اسپیرونولاکتون و سیپرترون کامپاند بخاطر تنبلی تخمدان و ریزش موهام استفاده میکنم و حالا میخوام پروپرانول ۱۰ برای اضطراب بیش از حدم مصرف کنم ایا این ها با هم تداخل دارن؟

    1. سلام تداخل ندارند ولی برای رفع اضطراب با روانپزشک مشاوره کنید.

  7. سلام. ممنون از اطلاعات خوبی قرار دادید، خواستم بدونم خوردن قرص پروپرانول باعث ناتوانی جنسی میشه؟ چون چندین جا خوندم این مطلب رو.
    و اگر میشه آیا با قطع بعد از چند ماه عوارضش از بین میره یا موندگار میشه. ممنون از شما

    1. سلام بله پروپرانالول در مارد نادری باعث کاهش تمایلات جنسی مشود که معمولا با قطع دارو مشکل رفع می شود.

  8. سلام خسته نباشید من بیست سال سن دارم و در بعضی شرایط دچار ضربان شدید قلب می شوم که با مصرف قرص پروپرانولول خیلی بهتر شدم من تقریبا هفته ای دوبار از این قرص در موقع هایی که استرس زیاد دارم استفاده میکنم ولی چند روزی هست که سوزش آزار دهنده ی در قلبم حس میکنم‌ ایا بخاطر قرص ها هستش؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام بخاطر قرص نیست به متخصص قلب مراجعه بفرمایید.

  9. سلام ایا احساس درد در قلب از عوارض این قرص میباشد؟ چون موقع استفاده این احساس رو پیدا میکنم.

    1. سلام این حالت احتمالا مربوط به معده می باشد دارو را بعد از غذا بخورید اگر ادامه داشت، برای اطمینان خاطر و رفع مشکل از مشاوره تلفنی متخصص داخلی کمک بگیرید.

  10. سلام
    ایا مصرف پروپرانولول باعث میشه که موقع عصب کشی دندون ، دندون بی حس نشه؟
    هفته ی قبل این اتفاق واسم افتاد و من قبل رفتن به مطب یه دونه قرص پراپرانولول مصرف کردم و برخلاف دندون قبلی واقعن درد کشیدم.
    ممنون میشم راهنمائیم کنید

    1. سلام بنده چندماهه پروپرانول مصرف میکنم و موهام دچار ریزش شده ایا چیزی وجود دارد که این ریزش رو متوقف کرد

      1. سلام اگر ریزش زیاد هست پزشکتان برای پروپرانالول داروی جایگزین انتخاب می کند.

    2. سلام این از عوارض پروپرانالول نیست شاید مشکل از داروی بی حسی و یا دندانتان باشد.

  11. سلام بنده چندماهه پروپرانول مصرف میکنم و موهام دچار ریزش شده ایا چیزی وجود دارد که این ریزش رو متوقف کرد

  12. سلام من برای میگرن پروپانول ده استفاده میکردم الان سه روز به خاطر فشار پایین دارو قطع کردم اما چون درد داشتم بعد از سه روز دوباره مصرف کردم اما الان فشار شدیدی تو دندان ها و صورتم احساس میکنم چیکار کنم

  13. سلام.من دو هفته دیگه کنکور دارم و بخاطر استرس شدید میخوام از الان هر شب پروپرانولول بخورم مشکلی نداره؟؟

    1. سلام قبل از مصف پروپرانالول لازمه که فشار خونتون را چک بفرمایید در فشارخون کمتر از 9 صرف نکنید.

  14. با سلام و احترام
    استفاده همزمان از پروپانول و کلردیاز پوکساید می تواند باعث سردرد شود؟

  15. من چون توی استرس کنکورم خودسر پروپرانولول 20 گرفتم و روزی یکی تا یکی و نصف میخورم اونم بعد از مصرف قهوه اما بعد از مصرف دچار درد خفیف قسمت قلبم میشم و اینکه یکم ک سرم و رو پاینن میگیرم سرگیجه میگیرم ،کف پاهامم کرخت و بی حس میشه تقریبا واقعا اینا از علایمش هست یا من اشتباه فکر میکنم؟

    1. سلام اگر تعدادضربان قلب از 60 کمتر شد و یا فشارتون از 90 کمتر بود این دارو را نخورید.

      1. سلام دومتر محترم من تقریبا ۱۰سال است که بروپرنول ۱۰ بخاطری میگرن و تبش قلبم و استرس استفاده میکنم
        و در این وخت ها دچار عارضه های شدید شده ام که زمانی استفاده میکنم بیحالی خستگی
        کابوس و درد های عضلانی و درد های کلیه ای هم دارم و خیلی افسرده استم و زمانیکه دارو رو قطع میکنم میگرن و لرزش سراغم میاد آیا این همه عارضه از مصرف پروپرانولول استش یک رهنمایی کنید که استفاده شو کنم یا نه

  16. با سلام من شصت سال دارم و تمام المان پیش دخترم زندگی میکنم و زبان هم بلد نیستم رفتم دکتر اعصاب برای لرزش شدید دستم خانم دکتر پروپانول 40 میلی گرم بهم داد بعد از مدتی افسردگی شدید گرفتم که خانم دکتر بهم ونلافاکسین 37,5 بهم داد یکی از دوستان که پرستار هست گفت تو نمیتونی این دو رو باهم استفاده کنی چون تداخل دارند حتما دکتر گفته تو متوجه نشدی متاسفانه مشکل زبان هم دارم است این دو قرص با هم مصرفش خطرناک هست ? باتشکر از جواب شما

    1. سلام ترجیحا این داروها را با هم مصرف نکنید.

  17. سلام پسرم که ۴ سال دارد سه قرص پروپرانولول ۲۰را به یک جا خورده است چه عوارضی دارد

    1. سلام کاهش فشارخون و کم شدن ضربان قلب از عوارض این دارو هس ایشان را به بخش مسمومین ببرید

  18. سلام و درود.
    بنده با تجویز پزشکم روزی ۲ قرص ده پرو پرانولول استفاده میکنم لابلای این دوتا هم ویتامین B12 و جینکوبیلوبا و کلسیم و منیزیم استفاده میکنم آیا تداخل ایجاد میشه یا خیر ..ممنونم از پاسخگویی شما

    1. سلام خیر این دارو ها با هم تداخل ندارند ولی محض احتیاط دارو ها را با فاصله یک ساعت مصرف نمایید.

  19. باسلام خدمت آقای دکتر خسته نباشید .بنده به دلیل میگرن شدید روزانه مجبور هستم روزی 240 میلیگرم از قرص پرانول استفاده کنم 120 صبح و 120 شب دوز کمتر هم اصلا جواب نمیده اصلاهم نمیتونم قطع کنم اگر من مجبور باشم این قرص و تا پایان عمر مصرف کنم آیا با این دوز مشکلات کبدی یا کلیوی ایجاد نمیکنه خیلی ممنون

    1. سلام این دوز بالای پروپرانالول می تواند عوارض بدی را برجای بگذارد لذا بهتر است که با نظر پزشکتان دارو را تعویض نمایید.

  20. سلام من چند روز هست پروپرانول ۱۰ میخورم بعد دیروز رفتم حجامت گردن کردم بعد از مدت کوتاهی حس کردم یکی گلوم گرفته فشار میده و راه نفسم و  گلوم یه کم گرفته و همچنان یه سنگینی و گرفتگی تو راه گلوم حس میکنم و احساس میکنم راه نفس و گلوم گرفته ست به نظرتون از عوارض پروپرانول هست یا حجامت؟ یا به هیچ کدوم ربطی نداره؟
    ممنونم از پاسخگویی

    1. سلام اگر سابقه آسم دارید با مصرف پروپرانالول ممکن است این عتایم ایجاد شود و گرنه ارتباطی با پروپرانالول ندارد

  21. سلام من‌اشتباهی بجای داروی خودم پنجتا پروپرانولول ۲۰ خوردم، چه اتفاقی برام میوفته؟

    1. سلام به پزشک مراجعه بفرمایید چچون این دارو می تواند باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون گردد.

  22. سلام خسته نباشید ببخشید قرص رسپریدون سدیم والپورات و پراپرانولول امکان اختلال عادت ماهیانه رو هم دارن؟

  23. سلام
    بنده حدود 4 ماه است که با نظر پزشک پرانول 10 مصرف می کنم. یه دو نه صبح و یه دونه شب . ولی دچار مشکل نعوض شدید شدم، ایا این موضوع به این قرص بستگی دارد؟

  24. سلام ۲۰ نا قرص پرا..۲۰. یکی از دوستام خورده و چهار تا زولیپدر به قصد حودگشی اورزانش دیر کرده اتفاق بدی که نمیافته تا اورژانس بیاد

    1. سلام اگر اورژانس سریع امده باشه انشالله مشکلی پیش نمیاد.

  25. سلام خسته نباشید ممنون از پاسخ گویی خوبتون من ۲۰سال سن دارم و چند وقطه که خیلی عصبی و بی قرار شدم و ۳روزه که ضربان قلبمو احساس میکنم و زیاد شده خواب بد میبینم و وقتی بیدار میشم ضربانم زیاده باید به روانپزشک مراجعه کنم و یا دکتر قلب و این که میتونم تا تایم دکتر از پراپرانول استفاده کنم چون فک میکنم انقد به این موضوع دارم فک میکنم بیشتر میشه و استرس میگیرم و این که این دارو تداخل نداره با ماریجوآنا و یا قرص های مسکن مثل ترامادول یا ماده های افیونی؟!

    1. سلام این علایم از تداخل دارو با سایر موراد نیست بلکه نشانه اضطرابه.

  26. سلام
    خسته نباشید
    میخواستم بدونم داروهایی مثل باکلوفن.آلفن ایکس.تیزانتدین.کلوندین .پراپرانول آیا تست اعتیاد مثبت میکنه؟
    سوال دومم این دکتر مغز و اعصاب برای من داروی سرترالین نوشته که تست اعتیاد مثبت میکنه اگر به صورت یکباره در شرکت تست اعتیاد بگیرند و من تست اعتیادم روی سرترالین مثبت بشه چی کار کنم ؟از کار اخراج میشم خدایی نکرده

      1. سلام
        مدت هاست که پزشک داروخونه به دلیل اضطراب شدید ب من پرانول ۱۰ داده و مصرف میکنم مشکلی هم نداشتم امروز متاسفانه اشتباهی دو تا پرانول ۱۰ خوردم ،مشکلی پیش نمیاد ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز