لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت درد کف پا چیست؟

علت درد کف پا چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت درد کف پا چیست؟

درد کف پا به هر نوع دردی گفته می شود که در قسمتی از پا، از جمله قوس، پشت پا، انگشتان ، پاشنه یا کف پا تجربه شود. پا در طول روز فشارهای مختلف و وزن کل بدن را تحمل می کند. این فشار های زیاد گاهی می توانند به راحتی مشکلاتی در پا، مانند پیچ خوردگی، التهاب یا آسیب ایجاد کند. این مشکلات می تواند باعث درد شده و حرکت و تحرک را محدود کند.
درد کف پا مشکلی مکرر است که تقریباً در 17 تا 30 درصد از جمعیت عمومی گزارش می شود. 20 تا 37 درصد از بزرگسالان 45 ساله یا بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد. یک بررسی نشان داد که تقریباً 29 درصد از زنان و 19 درصد از مردان در اغلب روزهای ماه درد شایع پا را تجربه کردند.

علل درد کف پا

شایع ترین عواملی که می توانند باعث ایجاد درد در پا شوند عبارتند از:
  • کفش نامناسب. پوشیدن کفش های نامناسب یا پاشنه بلند می تواند باعث درد و اختلالات پا شود.
  • آرتریت روماتوئید. آرتریت روماتوئید می تواند منجر به درد، سفتی، التهاب و گرما در مفاصل و مچ پا شود.
  • دیابت قندی. دیابت می تواند منجر به آسیب عصبی، کاهش جریان خون و زخم در پا که باعث درد می شود.
  • آرتروز. آرتروز در اثر استفاده زیاد از غضروف اطراف مفاصل ایجاد می شود. با این حال، آرتروز احتمال دارد باعث درد در مچ و قسمت پایینی پا شود.
  • جراحت. صدمات در حین تمرینات با شدت زیاد یا فعالیت های ورزشی مانند دویدن یا ایروبیک می تواند باعث درد کف پا شود. این ها شامل پیچ خوردگی، کشیدگی، شکستگی و پارگی رباط، تاندون یا عضله است.
علاوه بر این، شرایط مختلف دیگری می تواند باعث درد کف پا شود، مانند:
نقرس
زگیل
پینه ها
خار پاشنه
بیماری سور
التهاب کف پا
تاندونیت آشیل
پای ورزشکار
کف پای صاف
ناخن های داخل پا
نورومای مورتون
سندرم تونل تارسال
بیماری شریانی محیطی
درد کف پا به طور کلی به صورت یک درد شدید یا کسل کننده ظاهر می شود.

درمان پزشکی استاندارد برای درد های کف پا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علت درد کف پا چیست؟ | پزشکت

بسته به علت درد، گزینه های درمانی متنوعی می توانند به کاهش درد کف پا کمک کنند.
داروها. داروهای رایج مورد استفاده در این شرایط، عبارتند از:
  • تزریق استروئیدی برای تسکین درد و التهاب مفاصل و تاندون ها استفاده می شود.
  • داروهای ضد روماتیسم تعدیل کننده بیماری (DMARDs) می تواند به بهبود آرتریت روماتوئید کمک کند.
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین تجویز می شود.
  • مسکن های موضعی شامل فرمولاسیون های حاوی ضد التهاب موضعی، روغن سقز، روغن اکالیپتوس و منتول هستند.
توجه: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باید فقط با توصیه پزشک مصرف شوند زیرا می توانند خطر مشکلات گوارشی، کلیوی و قلبی عروقی را افزایش دهند.

جراحی

اگر درد کف پا مداوم و داروها موثر نباشند، احتمال دارد جراحی برای کمک به بازگرداندن عملکرد، اصلاح ناهنجاری ها و کاهش ناراحتی در موارد مناسب انجام شود. چنین جراحی هایی می تواند شامل موارد زیر باشد:
فیوژن ها
جراحی چکش
یا جراحی بونیون
جراحی خار پاشنه
علاوه بر داروها، می توانید از وسایل ارتوپدی برای حمایت از پا استفاده کنید:
آتل شب برای نگه داشتن مچ پا و پاها در موقعیت ثابت استفاده می شود تا فاسیای کف پا و تاندون آشیل کمی کشیده باقی بمانند. آتل های شبانه در صورت استفاده از 1 تا 3 ماه می توانند به بهبود التهاب کف پا کمک کنند.
ارتزها وسایلی هستند که در داخل کفش قرار می گیرند تا به کاهش فشار از پا کمک کنند. یک بررسی نشان داد که استفاده از ارتز به مدت 12 هفته با کفش های جدید می تواند به کاهش درد و ضخامت کف پا در مقایسه با کفش های جدید کمک کند.

درمان های جایگزین برای تسکین درد کف پا

این تکنیک های تخصصی پا می توانند به عنوان یک ابزار مکمل برای افزایش اثربخشی درمان اولیه یا به عنوان یک درمان مستقل برای تسکین درد استفاده شوند. قبل از تصمیم گیری در مورد استراتژی درمانی خاص، باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • فیزیوتراپی. فیزیوتراپی می تواند به عنوان یک درمان اولیه یا همراه با یک یا چند گزینه ذکر شده قبلی بسته به علت و مورد بیمار مورد استفاده قرار گیرد.
  • طب سوزنی. طب سنتی چینی می تواند به ترشح اندورفین، مسکن طبیعی بدن، برای کاهش درد کف پا کمک کند. با این حال، طب سوزنی یک تکنیک نسبتاً تهاجمی است که شامل قرار دادن سوزن در نقاط فشار بدن است، و بنابراین فقط باید توسط یک متخصص طب سوزنی آموزش دیده انجام شود.

تشخیص علت درد کف پا

پزشک احتمال دارد از روشها و ابزارهای زیر برای تعیین علت درد کف پا استفاده کند:
پزشک در مورد شروع درد، علائم مرتبط، محرک هایی مانند آسیب، سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی و استفاده از دارو سوال می کند.
معاینه فیزیکی. پزشک علائم التهاب، آسیب، دامنه حرکتی و ناهنجاری های ساختار پا را بررسی می کند. همچنین احتمال دارد پزشک از شما بخواهد پیاده روی کنید یا تعادل را برای بررسی اثرات فعالیت های معمول انجام دهید.
آزمایشات تصویربرداری. این آزمایشات برای بررسی ساختارهای مختلف پا از نظر ناهنجاری ها یا بیماری ها انجام می شود. این شامل:
  • اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • اسکن استخوان
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

عوامل خطر برای درد کف پا

عوامل زیادی شانس ابتلا به درد کف پا را افزایش می دهند، از جمله:
  • ضربه
  • سن بالا
  • سیگار کشیدن
  • استعمال مفرط
  • اضافه وزن یا چاقی
  • ایستادن طولانی مدت
  • تغییر شکل ساختار پا
داروها (برخی می تواند با مشکلات تاندون مرتبط باشند).

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

علت درد کف پا چیست؟ | پزشکت

درد کف پا می تواند با استراحت مناسب و مراقبت از خود برطرف شود. با این حال، اگر درد مداوم، تشدید کننده، محدود کننده راه رفتن یا فعالیت بسیار شدید است، باید از یک متخصص پزشکی کمک بگیرید.
علاوه بر این، اگر درد کف پا با موارد زیر همراه است، با پزشک خود مشورت کنید.
التهاب مداوم
زخم یا علائم عفونت
تغییرات در ساختار پا
اختلال در جریان خون
بی حسی یا سوزن سوزن شدن
تغییر رنگ پوست (مایل به آبی، سیاه، قرمز، کم رنگ)
در صورت مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا سابقه نقص در بهبود پوست، توصیه می شود با پزشک خود تماس بگیرید.

خط اول درمان درد کف پا

درد کف پا که در اثر آسیب، تروما یا التهاب مفاصل اخیر ایجاد شده، ابتدا باید با تکنیک RICE درمان شود که به معنی استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع یا قرار دادن آن بالاتر از سطح قلب است. هر مرحله از این رژیم جنبه های مختلف مدیریت درد را برای تسکین فوری و پیشگیری از آسیب بیشتر مورد بررسی قرار می دهد.
تکنیک RICE
استراحت. وقتی پا درد می کند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به آن استراحت دهید تا آسیب تشدید نشود. از انجام هرگونه فعالیتی که به پا فشار وارد می کند یا باعث تشدید درد می شود تا 2 روز خودداری کنید.
هنگام نشستن یا دراز کشیدن پاها را بالا ببرید تا التهاب کاهش یابد. اگر پا درد ادامه یابد، آسیب زیرین می تواند تشدید و منجر به ناراحتی شدیدتری شود که درمان آن سخت تر است.
یخ. استفاده از کیسه یخ می تواند به طور موقت انتهای عصبی پا را بی حس کرده و باعث شود درد کمتری احساس کنید. یک حوله را روی قسمت آسیب دیده پا بگذارید و یخ را به مدت 20 دقیقه روی آن بمالید تا التهاب و درد کاهش یابد. علاوه بر این، می توانید ماساژ یخ را با چرخاندن قوطی یخ زده زیر پا به مدت 10 دقیقه، با فشار متوسط، روزانه تمرین دهید. هرگز به مدت طولانی یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید زیرا می تواند باعث سرمازدگی شود.
فشرده سازی. اعمال فشار روی زخم پا با بستن بانداژ در اطراف آن می تواند تجمع خون و سایر مایعات در محل آسیب دیده را کاهش دهد. مطمئن شوید که بانداژ زیاد محکم نیست.
ارتفاع. بالا بردن پا بالاتر از سطح قلب، جریان خون و مایعات دیگر را به اندام تحتانی کاهش می دهد و آنها را از محل آسیب دور که به کاهش التهاب کمک می کند.

درمان های خانگی و اقدامات مراقبت از پا

علت درد کف پا چیست؟ | پزشکت

  • لازم است از پاهای خود به درستی مراقبت کنید تا به تسکین یا پیشگیری از درد کف پا و مشکلات مرتبط با آن کمک کنید.
  • پای خود را ماساژ دهید. ماساژ به کاهش تنش، بهبود گردش خون، تحریک عضلات و کاهش درد کمک می کند. در یک بررسی، ماساژ پا به کاهش درد و اضطراب بعد از عمل در بیماران تحت جراحی لاپاراسکوپی کمک کرد.
  • وزن خود را مدیریت کنید. وزن بالا فشار اضافی را روی پا وارد می کند. بنابراین، کاهش وزن می تواند به کم کردن فشار و درد کمک کند.
  • ورزش کنید. ورزش به تقویت پا و اندام تحتانی کمک می کند. اگر در حین ورزش احساس درد می کنید، می توانید فعالیت های بدون وزن مانند شنا را انجام دهید.
یک بررسی نشان داد که تمرینات تقویتی و کششی به بهبود راه رفتن و کاهش درد در بیماران مبتلا به التهاب کف پا کمک می کند .
برای تسکین گرفتگی عضلات پا:
بنشینید و پای خود را صاف کنید. پا را بگیرید و آن را به سمت خود بکشید.
روش دیگر، حوله ای را دور پای خود بچسبانید تا بتوانید آن را با دست بکشید.
تمرینات کششی ملایم تاندون آشیل یا فاسیای کف پا می تواند به کاهش درد کمک کند.
کفش خود را عوض کنید. از کفش های راحت، نوک پهن و مناسب با پشتیبانی از قوس و بالشتک مناسب استفاده کنید. برای پیاده روی از کفش های ورزشی استفاده و مکررا کفش های دویدن خود را عوض کنید.
پا را تمیز نگه دارید. پاهای خود را به طور مرتب بشویید و از نظر رشد ناخن های پا، عفونت ها و سایر مسائل چک کنید.
پای خود را مرطوب کنید. بعد از شستن پاها از لوسیون یا کرم برای پیشگیری از ایجاد میخچه استفاده کنید. شاید لازم باشد پاهای خود را چندین بار در روز در ماههای خشک زمستان مرطوب کنید. پوست سخت و خشک میخچه و پینه می تواند فشار بیش از حد به کف پا وارد کند و اغلب باعث خونریزی، ترک و عفونت می شود.
برای کوتاه کردن پینه و میخچه:
مدتی پاهای خود را در آب گرم غوطه ور کنید.
بعد از خشک شدن پاها، سنگ پا یا تخته سنگ بمالید تا سلول های مرده پوست از بین بروند.
برای آبرسانی به پوست از لوسیون استفاده کنید و جوراب بپوشید تا رطوبت در آن حفظ شود.
از پد استفاده کنید. برای پیشگیری از تماس با کفش، از پدهای چسبنده به شکل دونات استفاده کنید. این محصولات به راحتی در داروخانه ها موجود است.
درست راه بروید. اگرچه مشکلات پا می تواند در راه رفتن و سایر فعالیت ها مشکل ایجاد کند، اما حفظ وضعیت و راه رفتن برای پیشگیری از مشکلات بیشتر مفصل، پا یا کمر بسیار مهم است.
پاهای خود را در حمام نمکی اپسوم خیس کنید. نمک اپسوم به عنوان یک شل کننده طبیعی و ضد درد شناخته شده که برای استفاده خارجی بی خطر است. این نمک به طور گسترده ای به عنوان نمک حمام و محلول پا استفاده و در آنجا به اجزای اصلی آن یعنی منیزیم و سولفات تجزیه می شود.
کارشناسان پیشنهاد می کنند که این مواد معدنی پس از غوطه وری طولانی مدت از طریق پوست به بدن نفوذ کرده و بر منبع اصلی درد و التهاب تأثیر بگذارند.
برای موثرتر شدن حمام پا، مطمئن شوید که از آب گرم استفاده می کنید که می تواند منافذ پوست را باز کرده، ماهیچه های سفت را شل و گردش خون را بهبود بخشد.
نحوه استفاده: کافی است 1 یا 2 فنجان نمک اپسوم را در وان یا سطل آب گرم اضافه و پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در آن فرو کنید.
روغنهای ضروری را امتحان کنید.
با افزودن اسانس های درمانی زیر به آب حمام می توانید یک حمام آرامش بخش را برای خود درست کنید:
روغن اسطوخودوس اثرات ضد التهابی دارد، در واقع این روغن نتایج مثبتی در کاهش درد کف پا و التهاب نشان داده است.
روغن رزماری می تواند به کاهش شدت و دفعات درد کف پا کمک کند. این روغنهای اساسی را می توان در آب برای آروماتراپی و همچنین ماساژ استفاده کرد.

مراحل پیشگیری از درد کف پا

علت درد کف پا چیست؟ | پزشکت

در حالی که اقدامات خاص برای پیشگیری از تکرار درد کف پا به علت آن بستگی دارد، می توانید برای پیشگیری از ایجاد درد کف پا، شیوه زندگی زیر را تغییر دهید:
وزن مناسب را حفظ کنید.
استراحت کافی داشته باشید.
کفش و لباس راحت بپوشید.
از کشیدن سیگار خودداری کنید.
از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.
روزانه تمرینات متوسط انجام دهید.
برای کنترل فشار خون تدابیری اتخاذ کنید.
از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
حتما از مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر خودداری کنید.
از حرکتهای مکرر و ضربه ای زیاد خودداری کنید.
در صورت نیاز به ایستادن طولانی مدت از یک تشک لاستیکی استفاده کنید.

چرا درد کف پا در شب افزایش می یابد؟

درد کف پا که در شب تشدید می شود می تواند نشان دهنده گردش خون ضعیف، مشکل عصبی یا اختلال خواب باشد. در صورت مداوم بودن، برای ارزیابی مناسب با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که علائم سندرم تونل تارسال با فعالیت در طول روز بدتر می شود و با استراحت فروکش می کند، برخی از بیماران با پیشرفت بیماری، درد هنگام استراحت را گزارش کرده اند.
حرف آخر
درد کف پا می تواند دلایل مختلفی، از پیچ خوردگی گرفته تا عفونت داشته باشد. درد کف پا را می توان با مراقبت منظم از پا، کفش مناسب، اقدامات مراقبت از خود، ارتز پا و داروها به راحتی درمان کرد.
اکثر موارد درد کف پا را می توان به راحتی پس از اجرای برخی اقدامات کاهش داد. در حالی که جراحات جزئی می توانند به تنهایی یا با کمک داروهای خانگی بهبود یابند، آسیب های شدید احتمال دارد نیاز به آزمایش و درمان مناسب توسط یک متخصص پزشکی داشته باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز