لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

شکستگی لگن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شکستگی لگن عارضه ای است که به دنبال حوادثی مثل تصادف، افتادن از ارتفاع، حوادث ورزشی یا حادثه در حین انجام کار ایجاد می شود. حتی گاهی اوقات ممکن است در اثر کهولت سن یا پوکی استخوان شکستگی لگن در پی وارد شدن ضرباتی نه چندان محکم نیز برای فرد اتفاق بیفتد.

علت اصلی بروز این عارضه در سنین بالا به علت افتادن از ارتفاع یا زمین خوردن های متوالی است. استخوان لگن افراد مسن نیز با پا به سن گذاشتن، ضعیف و پوک شده و به آسانی با وارد شدن ضربه کوچکی ممکن است شکسته شود. جمله ای در بین ارتوپدها رایج است که می گویند انسان از لگن مادرش به دنیا می آید و از لگن خودش از دنیا می رود. این جمله نشان می دهد که این عارضه تا چه حد مهم بوده و نباید آن را جزئی و پیش پا افتاده دانست. زیرا در برخی موارد فرد در نتیجه شکستگی لگن از دنیا می رود. البته همانطور که در ابتدای این قسمت هم به آن اشاره کردیم، این عارضه تنها مختص افراد سالمند و میانسال نبوده و جوانان نیز ممکن است در نتیجه حادثه و سقوط دچار این عارضه شوند.

ساختار لگن

شکستگی لگن | پزشکت

لگن پایین ترین قسمت تنه فرد است که تنه را به قسمت تحتانی وصل می کند. اتصال قسمت بالایی استخوان ران و استخوان لگن با اتصال به یکدیگر لگن فرد را تشکیل می دهند. زمانی که صحبت از شکستگی لگن می شود منظور شکستگی در قسمت بالایی لگن یا استخوان ران فرد است.

مفصل نقطه ای است که دو استخوان به یکدیگر متصل می شوند و لگن یک مفصل توپی و سوکتی است. مفصل توپی قسمت بالایی استخوان ران و مفصل سوکتی بخش حفره ای استخوان لگن که به آن حفره حقه ای یا استابولوم می گویند. فرم خاص و ساختار لگن باعث می شود تا نسبت به مفاصل دیگر فرد زاویه حرکتی بیشتری داشته و در کارهای روزمره اش دچار مشکل نشود. به عنوان مثال، می توانید لگن تان را در چند جهت حرکت داده و بچرخانید.مفاصل دیگر چنین عملکردی نداشته و به عنوان مثال مفصل زانو و بازو تنها اجازه حرکت محدود در یک جهت را به شما خواهند داد.

شکستگی استخوان لگن یکی از آسیب هایی است که ممکن است در هر سن و سالی اتفاق بیفتد. در صورت بروز شکستگی استخوان معمولاً رایج ترین درمان عمل جراحی است. زیرا در صورت عدم درمان سریع و به موقع، عوارض شکستگی استخوان لگن می تواند سلامت و حتی زندگی فرد را مختل کند.

انواع شکستگی لگن

بیشتر شکستگی های ناحیه لگنی در قسمت توپی (استخوان ران) مفصل ران اتفاق افتاده و می تواند نواحی متفاوتی را درگیر کند. البته گاهی اوقات ممکن است شکستگی در قسمت استابولوم یا مفصل سوکتی نیز اتفاق بیفتد.

شکستگی گردن استخوان ران

این نوع معمولاً با فاصله شکستگی 0.5 یا 1 سانتی از محل اتصال سر استخوان ران با مفصل سوکتی اتفاق می افتد. این شکستگی ممکن است با پارگی رگ های خونی باعث قطع جریان خون در این ناحیه شود.

شکستگی مفصل ران یا اینترتروکانتریک

شکستگی لگن | پزشکت

شکستگی مفصل ران معمولاً با فاصله بیشتری نسبت به شکستگی سر گردن استخوان ران اتفاق می افتد.

این نوع شکستگی در 2 یا 3 سانتی این مفصل به وقوع می پیوندد.

خوشبختانه این نوع شکستگی جلوی جریان خون در استخوان ران را نگرفته و به اندازه مورد قبلی خطرناک نیست.

 شکستگی گردن ران

شکستگی لگن | پزشکت

این نوع شکستگی قسمت مفصل توپی و سوکتی لگن را درگیر می کند. چنین شکستگی ای حتی می تواند باعث پارگی رگهای خونی ای که به مفصل توپی می روند گردد.

 علت شکستگی استخوان

شکستگی لگن | پزشکت

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث بروز شکستگی استخوان لگن شود. اما علت های اصلی بروز شکستگی استخوان لگن شامل موارد زیر می شود:

  • افتادن از ارتفاع زیاد
  • افتادن بر روی یک سطح سخت
  • چاقی بیش از حد که باعث وارد آمدن فشار بسیار زیادی به استخوان های لگن می شود.
  • بیماری هایی مثل پوکی استخوان که باعث از بین رفتن و نابود شدن بافت استخوانی می شود.
  • ترومای غیر نافذ لگن (بلانت تروما) به وارد شدن آسیب فیزیکی به قسمتی از بدن اشاره می کند که در نتیجه حادثه یا ضربه فیزیکی ایجاد شده باشد.

 عوامل خطر شکستگی استخوان لگن

شکستگی لگن | پزشکت

موارد مشخصی باعث می شود تا احتمال بروز شکستگی استخوان در بعضی از افراد بیشتر شود.

این موارد شامل موارد ذیل می شود:

  • سابقه شکستگی استخوان لگنی

اگر در گذشته قبلاً یک بار استخوان لگن تان شکسته باشد، بدون شک احتمال تکرار مجدد شکستگی لگنی برای تان بیشتر خواهد بود.

  • قومیت و نژاد

اگر شما هم از نژاد آسیایی یا قفقازی هستید، احتمال ابتلا به پوکی استخوان و در نتیجه شکستگی لگن تان بیشتر از نژاد های دیگر خواهد بود.

  • جنسیت

جنسیت فرد نیز می تواند بر روی احتمال شکستگی لگن تأثیر گذار باشد.

به عنوان مثال اگر شما خانم باشید، احتمال شکستگی لگنی تان نسبت به مردان بسیار بیشتر است.

علت اصلی این مسئله، احتمال بیشتر بروز پوکی استخوان در خانم ها نسبت به مردان است.

  • سن

یکی دیگر از مسائلی که می تواند احتمال شکستگی لگنی را در شما افزایش دهد مسئله سن و سال است. اگر سن شما 60 یا بالاتر باشد، بدون شک خطر بروز شکستگی لگنی در شما تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. با بالا رفتن سن، قدرت و تراکم بافت استخوانی کمتر می شود. احتمال بروز شکستگی در نتیجه افتادن ها و زمین خوردن ها تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.نا گفته نماند که با بالا رفتن سن، فرد دچار تاری دید و مشکلات تعادلی می شود. همین موارد می تواند احتمال سقوط یا افتادن فرد مسن را بیشتر کرده و او را در خطر شکستگی لگنی قرار دهد.

  • سوء تغذیه

داشتن تغذیه سالم و سرشار از مواد مغذی ای مثل پروتئین، ویتامین دی و کلسیم نقش زیادی در سلامت استخوان های فرد خواهد داشت. اگر در طول روز از طریق رژیم غذایی تان میزان کالری و مواد مغذی لازم بدن خود را دریافت نکنید دچار سوء تغذیه شده و همین سوء تغذیه شما را در معرض شکستگی استخوان به خصوص لگنی قرار خواهد داد.طبق تحقیقات صورت گرفته افراد مسنی که دچار سوء تغذیه هستند احتمال شکستگی لگن شان بسیار بیشتر از افراد مسنی است که تغذیه مناسب و مغذی ای دارند. بهتر است از همان کودکی به فکر آینده استخوان های تان باشید و با مصرف کلسیم و ویتامین دی کافی استخوان هایتان را بیمه کنید.

علائم شکستگی استخوان لگن

شکستگی لگن | پزشکت

علائم اصلی و اولیه شکستگی  لگن شامل موارد زیر است:

  • تورم و التهاب لگن
  • کبودی در ناحیه لگن
  • درد در ناحیه لگن و خاصره
  • پای آسیب دیده نسبت به پای سالم کوتاه تر شده باشد.
  • عدم توانایی قدم زدن و راه رفتن صحیح یا فشار آوردن بیش از حد روی پا و لگن آسیب دیده

فراموش نکنید که شکستگی لگن می تواند به قیمت زندگی فرد تمام شود، در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص شکستگی لگن

شکستگی لگن | پزشکت

پزشک با معاینه لگن و مشاهده علائمی مثل تورم، کبودی یا تغییر شکل می تواند به راحتی شکستگی لگنی را تشخیص دهد. با این حال برای تشخیص دقیق تر ممکن است از آزمایشات به خصوص دیگری نیز استفاده کند. به عنوان مثال عکس برداری هم به تشخیص دقیق تر کمک کرده و هم محل دقیق شکستگی را نشان خواهد داد. ممکن است پزشک معالج برایتان عکس برداری لگنی اشعه ایکس تجویز کند. این نوع عکس برداری همه شکستگی ها را با دقت بالا نشان خواهد داد.

البته ناگفته نماند که عکس برداری ام آر آی و سی تی اسکن نیز گزینه های خوبی برای تشخیص شکستگی لگنی است. گاهی اوقات تصویر برداری ام آر آی بهتر از اشعه ایکس شکستگی را نشان می دهد. زیرا این نوع از تصویر برداری جزئیات بسیاری از ناحیه لگن در اختیار پزشک معالج قرار می دهد. پزشک با دیدن این تصاویر روی نور یا صفحه کامپیوتر جزئیات کامل شکستگی را تشخیص خواهد داد. تصویر برداری سی تی اسکن نیز نوع دیگری از عکس برداری است که اطلاعاتی در مورد عضلات، بافت ها و چربی اطراف استخوان لگن را در اختیار پزشک معالج قرار خواهد داد.

درمان شکستگی لگن

پزشک پیش از شروع هرگونه درمانی در مورد سن و شرایط بدنی تان سؤالاتی خواهد پرسید.

اگر سن شما بالا بوده و میانسال باشید، قطعاً شیوه درمان شکستگی لگن برای تان متفاوت خواهد بود.

گزینه های درمانی پیش رو شامل موارد زیر می شود:

  • درمان دارویی
  • عمل جراحی
  • فیزیو تراپی

پزشکتان ممکن است برای کاهش درد بیمار مسکن تجویز کند.

جراحی نیز یکی از درمان های رایج برای ترمیم یا جا زدن استخوان لگن است.

جراحی تعویض لگن نیز که با خارج کردن قسمت آسیب دیده و جایگزینی آن با لگن مصنوعی صورت می پذیرد جزء جراحی هایی است که به تازگی رواج پیدا کرده است. احتمالاً بعد از عمل جراحی نیز پزشکتان برای شما جلسات فیزیوتراپی تجویز کند تا روند درمانی و ریکاوری با سرعت بیشتری به پیش رود.

نتیجه عمل جراحی شکستگی لگن

شکستگی لگن | پزشکت

با گذشت چند روز از عمل جراحی شکستگی استخوان لگن می توانید از بیمارستان مرخص شوید، البته گاهی اوقات با توجه به وضعیت بهبودی بیمار ممکن است زمان بیشتری برای توانبخشی نیاز باشد. اینکه چه زمانی مرخص شوید، کاملاً بستگی به شرایط بدنی و میزان آسیب دیدگی لگن شما خواهد داشت.

با وجود اینکه معمولاً این عمل جراحی عوارض خاصی به دنبال ندارد، اما با این حال گاهی اوقات ممکن است عوارضی نیز گزارش شود.

درمان شکستگی لگنی ممکن است امکان راه رفتن برای مدت مشخصی را از شما سلب کند.

این بی تحرکی ها ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • ذات الریه
  • زخم بستر
  • عفونت مجرای ادراری
  • لخته شدن خون در پاها و شش ها

شکستگی لگن در افراد مسن

شکستگی لگن | پزشکت

شکستگی لگن یکی از مشکلات جدی است که ممکن است برای هر سالمندی اتفاق بی افتد.

به این خاطر می گوییم جدی زیرا خطر انجام عمل جراحی در افراد پا به سن گذاشته سخت تر بوده و ریکاوری شان بعد از عمل طولانی تر از جوانان خواهد بود. در صورتی که بعد از عمل جراحی، فرد سالخورده شاهد علائم بهبودی نباشد. برای جلوگیری از افسردگی و انجام کارهای شخصی ممکن است به مراقبت دائم توسط پرستار یا شخص دیگری نیاز باشد تا روند بهبودی کامل شود. همچنین مصرف مکمل های کلسیمی می تواند به بهبود سریع تر و افزایش تراکم استخوانی بعد از عمل جراحی کمک زیادی کند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/hip-fracture-surgeries

[advisers limit=5 skill=”26 61″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز