لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درد در استخوان دنبالچه

درد در استخوان دنبالچه | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد در استخوان دنبالچه یا کوکیسینیا می تواند باعث ناامیدی، تحریک و شرمساری بسیاری از بیماران در حین انجام درمان شود. این بیماری قابل درمان است و در صورت مراقبت صحیح می توان از آن پیشگیری کرد. هرگونه تحریک (التهاب) در ناحیه استخوانی (استخوان دنبالچه) واقع در بین چین های باسن، به عنوان کوکیسینیا شناخته می شود.

درد استخوان دنبالچه در پایین ستون فقرات شما، درست بالای باسن شما، جایی که این استخوان چندتکه ای قرار دارد، متمرکز است. استخوان دنبالچه، کوچک است، اما چند کارکرد مهمی را در بدن دارد. به شما کمک می کند تا هنگام نشستن، ثبات داشته باشید. همچنین، بسیاری از تاندون ها، عضلات و رباط ها از این ناحیه عبور می کنند. درد ناشی از استخوان دنبالچه آسیب دیده ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. درد می تواند هنگام نشستن، ایستادن از روی صندلی یا خم شدن به حالت نشسته، بدتر شود.

شکایت معمول ناشی از کوکیسینیا، درد در ناحیه پایین کمر هنگام نشستن است. این معمولاً به دلیل آسیب دیدگی، بارداری یا فشار مزمن به استخوان دنبالچه به دلیل نشستن طولانی مدت ایجاد می شود . گاهی اوقات، این نوع درد در بیماران مبتلا به یبوست مزمن نیز رخ می دهد. در یک سوم موارد، علت آن مشخص نیست.

بیماری کوکسیدینیا معمولاً براساس شکایات معمول و گاهی با اشعه ایکس تشخیص داده می شود. یک پزشک  می تواند با معاینه و ایجاد حساسیت در ناحیه محلی، وضعیت را تشخیص دهد. عکس برداری با اشعه ایکس برای تایید و یا رد سایر علل و هرگونه عفونت لازم و ضروری است. گاهی اوقات، عفونت فولیکول های مو در ناحیه استخوان دنبالچه می تواند علائمی شبیه به التهاب مثانه را ایجاد کند.

این وضعیت معمولاً بیماران را ناامید کرده و کیفیت زندگی را مختل می کند. گاهی بیماران از انجام درمان احساس خجالت می کنند. درمان معمولاً با اصلاح فعالیت، داروهای ضد التهاب و تزریق موضعی انجام می شود. جراحی در موارد غیر پاسخگو به ندرت تجویز می شود.

علت های درد استخوان دنبالچه

درد در استخوان دنبالچه | پزشکت

ممکن است پس از مدت طولانی نشستن روی نیمکت سخت یا سطح ناراحت کننده، استخوان دنبالچه شما آسیب ببیند. سقوط و آسیب های دیگر می تواند باعث کبودی، دررفتگی و شکستگی استخوان دنبالچه شود. آسیب مفصل ناشی از حرکات تکراری یا ساییدگی و پارگی عمومی ناشی از افزایش سن نیز می تواند به درد استخوان دنبالچه منجر شود.

زنان  پنج برابر بیشتر از مردان  درد استخوان دنبالچه را تجربه می کنند. اگر اضافه وزن دارید بیشتر مستعد مشکلات استخوان دنبالچه هستید. با این حال، اگر به سرعت وزن کم کنید، بالشتکی  که از استخوان دنبالچه شما محافظت می کند، ضعیف خواهد شد و احتمال آسیب رساندن به آن وجود دارد. در موارد نادر، علت این درد ممکن است عفونت یا تومور باشد.

به غیر از آسیب، سایر دلایل درد استخوان دنبالچه، عبارتند از:

  • چاقی
  • شکستگی
  • کمبود وزن
  • سرطان استخوان
  • عفونت ناشی از زایمان
  • نشستن طولانی مدت

علائم شکستگی استخوان دنبالچه

علائم زیر شکستگی احتمالی استخوان دنبالچه را نشان می دهد:

  • حرکات نامنظم روده
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در پا
  • درد کسل کننده مداوم در ناحیه کمر بالای باسن.
  • دردی که هنگام اجابت مزاج و یا حین رابطه جنسی افزایش می یابد.
  • دردی که هنگام نشستن و برخاستن از حالت نشسته بدتر می شود.
  • درد، حساسیت و تورم موضعی شدید در ناحیه استخوان دنبالچه احساس می شود.

اگر درد استخوان دنبالچه به دلیل آسیب دیدگی باشد، ممکن است در این ناحیه کبودی را مشاهده کنید. یک استخوان مثلثی کوچک که در پایین ستون نخاع وجود دارد، استخوان دنبالچه نام دارد. وقتی این استخوان دنبالچه دچار کبودی یا شکستگی شود، هنگام نشستن باعث ایجاد درد خواهد شد.

درد استخوان دنبالچه در بارداری

درد در استخوان دنبالچه | پزشکت

هنگام استفاده از دستشویی یا رابطه جنسی نیز ممکن است این درد را احساس درد کنید. زنان ممکن است در دوره قاعدگی خود احساس ناراحتی کنند. گاهی اوقات، درد می تواند تا پایین پاها کشیده شود. ایستادن یا راه رفتن باید فشار وارد شده به استخوان دنبالچه شما را کاهش داده و ناراحتی را از بین ببرد.

درد استخوان دنبالچه معمولاً در زنان در دوران بارداری و پس از زایمان دیده می شود. این وضعیت می تواند به دلیل تولید رلاکسین و سایر هورمون ها توسط تخمدان ها و جفت باشد که باعث کشش و شل شدن عضلات کف لگن و در نتیجه حرکت استخوان دنبالچه می شود.

در هنگام زایمان، فشار از سر کودک می تواند باعث شکستگی استخوان دنبالچه شود. درد ناشی از شکستگی استخوان دنبالچه می تواند کاملاً شدید بوده و می تواند برای چند ماه ادامه داشته باشد. بسیاری از زنان در طی دو ماه با استفاده از فیزیوتراپی، استفاده از کیسه های یخ یا مصرف مسکن تسکین می یابند.

در صورت درد استخوان دنبالچه باید چه کاری انجام دهم؟

اگر درد شدید است یا بیش از چند روز طول می کشد به پزشک مراجعه کنید. بیشتر اوقات، این نوع درد جدی نیست. گاهی اوقات می تواند نشانه آسیب دیدگی باشد. در موارد بسیار نادر، می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

برای یافتن علائم آسیب دیدگی، مانند شکستگی استخوان یا فشار دادن تومور بر روی استخوان، پزشک ممکن است از طریق اشعه ایکس یا ام آر آی اسکن را تجویز کند. اشعه ایکس ممکن است به صورت نشسته و ایستاده گرفته شود تا مشکلات احتمالی استخوان دنبالچه شما را در موقعیت های مختلف نشان دهد.

درد استخوان دنبالچه ممکن است از خفیف تا شدید باشد. در هنگام نشستن، برخاستن از حالت نشسته و تکیه دادن به پشت به استخوان دنبالچه در هنگام نشستن درد شدیدی ایجاد خواهد شد. این درد همچنین ممکن است در حین اجابت مزاج، در حین رابطه جنسی یا در دوران قاعدگی برای زنان تشدید شود.

درمان درد استخوان دنبالچه

درد در استخوان دنبالچه | پزشکت

درد باید طی چند هفته برطرف شود، اما ممکن است گاهی اوقات ماه ها طول بکشد. می توانید داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) بدون نسخه را برای تسکین ناراحتی تا زمان بهبود استخوان دنبالچه امتحان کنید. این داروها شامل ایبوپروفن یا ناپروکسن، استامینوفن (تایلنول) است که می تواند درد را تسکین دهد.

برای درد شدیدتر، پزشک می تواند داروی بی حسی موضعی، بلوک عصبی یا داروی استروئیدی را در منطقه تزریق کند. برخی از افراد ترکیبی از تزریق بیهوشی و استروئید را انجام می دهند. برای تسکین درد می توانید داروی ضد افسردگی یا ضد تشنج خوراکی را نیز استفاده کنید.

حتما گزینه های درمانی خود را با پزشک در میان بگذارید. برای تسکین ناراحتی، روی یک بالش گرم یا یخ بنشینید یا ماساژ دهید. نحوه نشستن شما نیز مهم است. وضعیت بد بدن می تواند فشار زیادی به استخوان دنبالچه شما وارد کند.  روی صندلی بنشینید و پاها را صاف روی زمین قرار دهید تا وزن خود را از استخوان دنبالچه بردارید.

وقتی می خواهید بنشینید به جلو خم شوید. همچنین می توانید روی بالش مخصوص دونات شکل یا بالشتک گوه ای شکل بنشینید تا فشار را روی ناحیه حساس کاهش دهید.

فیزیوتراپی برای درمان درد استخوان دنبالچه

یک فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را برای تقویت عضلات حمایت کننده از استخوان دنبالچه به شما آموزش دهد. اینها شامل عضلات معده و کف لگن شما هستند.

همچنین می توانید تکنیکی به نام دستکاری استخوان دنبالچه را امتحان کنید. این زمانی است که پزشک انگشت پوشیده شده با دستکش را در راست روده شما فرو کرده و استخوان دنبالچه را به عقب و جلو منتقل می کند تا دوباره به موقعیت خود برگرداند.

جراحی برای درمان درد استخوان دنبالچه

درد در استخوان دنبالچه | پزشکت

بیشتر اوقات، این روش های درمانی درد شما را تسکین می دهند تا زمانی که استخوان دنبالچه شما بهبود یابد. اگر هیچ درمانی نتیجه نداده، پزشک  به عنوان آخرین راه حل برای برداشتن بخشی یا تمام استخوان دنبالچه، عمل جراحی را توصیه کند. به این عمل جراحی کوکسی جکتومی گفته می شود.

جراحی همیشه بلافاصله جواب نمی دهد. ممکن است طول بکشد تا درد برطرف شود. در بعضی موارد، اصلاً موثر نیست. جراحی همچنین می تواند خطراتی مانند عفونت را به همراه داشته باشد.

انجام یا عدم جراحی تصمیمی است که باید بسیار دقیق با پزشک خود بگیرید. با اقدامات تسکین درد در خانه مانند NSAID ها، گرما و ماساژ شروع کنید. اگر هنوز استخوان دنبالچه شما درد دارد، با پزشک خود مشورت کنید، که می تواند به شما در یافتن درمانی مناسب به شما کمک کند.

ورزش و کشش برای درد استخوان دنبالچه

در حالی که هیچ درمانی فوری وجود ندارد، برخی از ورزش ها و کشش ها می توانند به کاهش فشار ناشی از درد استخوان دنبالچه کمک کنند. حالت های مختلف یوگا می تواند برای کشش عضلات و رباط های متصل به استخوان دنبالچه فوق العاده باشد. زنان باردار مبتلا به درد استخوان دنبالچه نیز می توانند از تمرینات کششی بهره مند شوند. اگر درد استخوان دنبالچه با ورزش یا کشیدگی بدتر شد با پزشک خود مشورت کنید.

درد استخوان دنبالچه معمولاً جدی نیست، اما اگر دردی شدید و برای مدت طولانی تری وجود داشته باشد، باید توسط پزشک معالجه شود زیرا می تواند نشانه ای از آسیب دیدگی باشد، یا در موارد نادر نشانه سرطان باشد.

راه های پیشگیری از درد استخوان دنبالچه

درد در استخوان دنبالچه | پزشکت

اگر درد استخوان دنبالچه دارید می توانید روی تشک سفت بخوابید. نگه داشتن یک بالش بین زانوها هنگام خوابیدن به پهلو و نگه داشتن بالش زیر زانوها هنگام خوابیدن به پشت نیز کمک خواهد کرد.

  • تمرینات کف لگن می تواند به شما کمک کند تا از درد خلاص شوید.
  • استفاده از  ملین های مدفوع در مبتلایان به یبوست می تواند به تسکین درد کمک کند.
  • حمام سیتز با نشستن در وان آب داغ می تواند تسکین دهنده درد در ناحیه استخوان دنبالچه باشد.
  • از آنجا که نشستن طولانی مدت ممکن است شرایط را بدتر کند، یک کوسن بالشتی با بریدگی در قسمت پشتی (بالشت دوناتی شکل) می تواند فشار وارده به دنبالچه را کاهش دهد.

داروهای خوراکی ضد التهاب و استفاده موضعی از ژل های درد می تواند علائم را تسکین دهد. تزریق دارو های موضعی با داروهای کم استروئید در اکثر موارد به تسکین کامل کمک می کند. این تزریقات موضعی را می توان توسط پزشک به صورت سرپایی انجام داد. در موارد نادر، ممکن است در مواردی که به روش های محافظه کارانه پاسخ نمی دهند، درمان جراحی با برداشتن استخوان دنبالچه لازم باشد.

آیا سرطان استخوان دنبالچه قابل درمان است؟

کوردوما یک سرطان استخوان است که اغلب در استخوان های ستون فقرات و جمجمه ایجاد می شود و می تواند از طریق متاستاز به استخوان دنبالچه منتقل شود. این غالباً در نزدیکی استخوان دنبالچه رخ می دهد و یک تومور خاجی نامیده می شود. پرتودرمانی و شیمی درمانی منظم موثر نخواهد بود. بنابراین با جراحی قابل درمان است. جراحی استخوان دنبالچه بسیار دشوار است زیرا نزدیک به نخاع قرار دارد. جراحی سرطان استخوان دنبالچه شامل برداشتن تومور است. همچنین به برداشتن ریشه های عصب خاجی آسیب دیده نیاز دارد که می تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی، ضعف حرکتی و بی اختیاری دائمی شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز