لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا کرونا مردان را بیشتر می کشد؟

چرا کرونا مردان را بیشتر می کشد؟  | پزشکت

فهرست مطالب

چرا کرونا مردان را بیشتر می کشد؟  

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


محققان در پاسخ به این سوال که چرا کرونا بیشتر مردان را می کشد؟ به این نتیجه رسیده اند که اختلافات زیست شناسی و همچنین رفتاری می توانند تاثیر زیادی در میزان مرگ و میر مردان داشته باشد. همین اختلافات می توانند باعث شوند که مردان نسبت به زنان بیشتر به بیماری کرونا مبتلا می شوند و اکثرا می میرند. از طرفی هم محققان معتقدند که یکی دیگر از دلایل اصلی این موضوع می تواند سیستم ایمنی قوی زنان به مردان باشد.

بررسی ها نشان داده که در سراسر دنیا، کرونا در بین مردان نسبت به زنان قربانی بیشتری می گیرد که یکی از دلایل احتمالی آن می تواند این باشد که مردان همچنین تمایل به انجام رفتارهای پرخطرتر مانند نادیده گرفتن فاصله اجتماعی دارند و علائم را آنقدر جدی نمی گیرند. محققان همچنین گزارش دادند که مردان به طور قابل توجهی بیشتر از عوارض شدید بیماری رنج می برند. محققان چینی گفتند که در یک جامعه بزرگ از بیماران مبتلا به COVID-19، بیش از 70 درصد از کسانی که فوت کرده اند مرد هستند. این در حالی است که محققان معتقدند که در سال 2003 هم چنین نتایجی را در مورد تحقیقات شیوع سندرم حاد تنفسی کسب کرده اند.

میزان مرگ و میر ناشی از کرونا چگونه است؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داده است که 63 درصد مرگ های مربوط به COVID-19 در اروپا مربوط به مردان بوده است. علاوه بر آن، یک مطالعه توسط موسسه عالی بهداشت رم در ماه مارس نشان داد که در میان ایتالیایی های بستری شده برای ویروس کرونا، 8 درصد مردان در مقایسه با 5 درصد زنان فوت کردند.

در شهر نیویورک، مردان تقریباً دو برابر زنان از ویروس کرونا درگذشته اند. اداره بهداشت شهر در اوایل آوریل گزارش داد که 43 مرگ COVID-19 برای هر 100000 مرد، در مقایسه با 23 مرگ برای هر 100،000 زن بوده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در حال حاضر گزارشی از مرگ ناشی از COVID-19 بر اساس جنسیت اعلام نکرده است، اما کارشناسان هیچ دلیلی نمی بینند که این روند در جاهای دیگر کشور متفاوت باشد.

چرا کرونا بیشتر از مردان، قربانی می گیرد؟ 

چرا کرونا مردان را بیشتر می کشد؟  | پزشکت

بیماری های قلبی. دکتر استفان برگر، متخصص بیماری و از بنیانگذاران عفونی از شبکه جهانی بیماری های عفونی و اپیدمیولوژی (GIDEON)، معتقد است: برخی از علت های اصلی اینکه چرا COVID-19 مردان را بیشتر می کشد، شامل این واقعیت است که بیماری های قلبی در مردان مسن نسبت به زنان سالمند است. مطالعات همچنین نشان می دهد که فشار خون بالا و بیماری های کبدی در مردان شیوع بیشتری دارد و همه اینها به نتایج منفی تری با COVID-19 کمک می کنند.

آنزیم ها و سیستم های ایمنی بدن. مطالعه در 10 ماه مه منتشر شده گزارش داد که مردان نسبت به زنان غلظت های بالاتر از آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) در خون خود دارند. به نظر می رسد که این آنزیم، توانایی و قدرت ویروس کرونا را در بدن افزایش می دهد. برهمین اساس، افزایش غلظت این آنزیم در بدن مردان ممکن است آنها را نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیر تر کند.

سیستم ایمنی بدن. محققان معتقدند که ژنتیک می تواند نقش موثری در علت اینکه چرا کرونا مردان را بیشتر می کشد داشته باشد. به نظر می رسد زنان به دلیل وجود کروموزوم X اضافی که دارند، از سیستم ایمنی و واکنش بیشتری نسبت به مردان در برابر عفونت برخوردار هستند.

سالواتوره جی جورگانی، فارم دی، داروساز و مشاور ارشد علوم شبکه بهداشت مردان که طرفدار سلامتی مردان و پسران است، در این باره می گوید: نمی توان تفاوت های زیست شناسی و ژنتیکی مردان را در علت میزان و مرگ و میر ناشی از کرونا بی تاثیر دانست.

بیماری ژنتیک

چرا مردان، از نظر سلامتی ضعیف تر هستند؟

چرا کرونا مردان را بیشتر می کشد؟  | پزشکت

محققان در مورد اینکه چرا مردان، از نظر سلامتی ضعیف تر هستند، معتقدند: اگر چه مردان از نظر فرهنگی شرطی هستند كه خود را قوی قلمداد كنند، اما هنگام مصونیت و سلامتی نسبت به زنان ضعیف تر هستند. علاوه بر این، مردان در 9 از 10 علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده، نرخ بالاتری دارند. این نشان می دهد که اکثر مردان در ابتلا به بیماری کرونا ویروس، بیماری زمینه ای دارند.

سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که آلودگی هوا سالانه بیش از 4 میلیون نفر را در اثر بیماری هایی تنفسی از بین می برد، از جمله:

یک مطالعه اخیر از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در ماساچوست گزارش داده است:

  • افرادی که در مناطقی با سطح آلودگی هوا زندگی می کنند بیشتر، در اثر کرونا می میرند.
  • آلودگی می تواند در افزایش میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در مردان نقش داشته باشد.

در بیشتر فرهنگ ها، مردان به احتمال زیاد به كار در فضای باز می پردازند و آنها را در معرض شرایط آب و هوایی شدید و آلودگی قرار می دهند. این می تواند به طور مستقیم بر پاسخ آنها به عفونی مانند COVID-19 تأثیر بگذارد.

بررسی ها نشان داده است: که نرخ بالاتر مرگ و میر در مردان در موارد همه گیری چیز جدیدی نیست. به عنوان مثال، در مورد آنفلوانزای جهانی در سال 1918، مشخص شده كه مردان با سرعت بسیار بالاتری نسبت به زنان جان خود را از دست می دهند، احتمالاً به این دلیل كه مردان بیشتری سابقه ناراحتی های ریه را داشته اند.

در مورد شایع ترین بیماری های سیستم تنفسی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خطر پذیری مردان چه تاثیری بر میزان شیوع کرونا دارد؟

چرا کرونا مردان را بیشتر می کشد؟  | پزشکت

رفتار مردان در طی همه گیری نیز می تواند آنها را به مراتب در معرض کرونا ویروس قرار دهد. بررسی های صورت گرفته نشان داد، زنان بیشتر در مورد COVID-19 از مردان (با اختلاف 62-58 درصد) نگران بودند.

بر همین اساس این احتمال وجود دارد که:

  • مردان کمتر فاصله اجتماعی را رعایت می کنند.
  • مردان بیشتر در معرض خطر باشند، چون بیشتر در مراکز های شلوغ و پرتردد حاضر می شوند.

با این حال، محققان هشدار می دهند که موارد زیادی درباره اینکه چرا بیماری کرونا از مردان نسبت زنان بیشتر قربانی می گیرد، ناشناخته باقی مانده است؛ اما به هر حال باید این دلایل را هم در نظر بگیریم.

رفتارهایی که بر سلامت ریه ها تأثیر می گذارند، مانند سیگار کشیدن، نیز ممکن است در تأثیر مرگبار این بیماری بر روی مردان نقش داشته باشد. به عنوان مثال، در چین، سیگار كشیدن تا حد زیادی یك عادت مردانه است و در نتیجه بسیاری از مردان از بیماری مزمن ریه رنج می برند. سیگار کشیدن مردان را در صورت ابتلا به COVID-19 در معرض آسیب بیشتری قرار می دهد.

در مورد خطر شیوع کرونا در سیگاری ها اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

آیا تفاوت های جنسی در سیستم ایمنی بدن می تواند نقشی داشته باشد؟

چرا کرونا مردان را بیشتر می کشد؟ | پزشکت

به طور کلی، زنان دارای پاسخ ایمنی قوی تری نسبت به مردان هستند که ممکن است به زنان در پیشگیری از عفونت کمک کند. این می تواند در نتیجه عوامل ژنتیکی یا هورمون های جنسی مانند استروژن و تستوسترون باشد.

هورمون های جنسی مانند استروژن و تستوسترون نیز می توانند بر پاسخ ایمنی تأثیر بگذارند. در یک مطالعه، محققان نشان دادند که فعال شدن گیرنده استروژن در موش های ماده، آنها را در برابر SARS-CoV محافظت می کند.

با این حال جالب است که داده های فعلی نشان می دهد که میزان بقا در زنان نسبت به مردان بهتر است. حتی در مردان و زنان در گروه سنی 80 سال به بالا، وقتی سطح هورمون ها در هر دو جنس برابر می شود، خطر مردان نسبت در برابر ابتلا به کرونا بیشتر است. این نشان می دهد که عواملی غیر از سطح هورمون های جنسی بزرگسالان در اختلاف جنسیت در مرگ و میر ناشی از COVID-19 نقش دارند.

آندروژن ها، گروهی از هورمون ها – از جمله تستوسترون – که به عنوان تحریک کننده رشد ویژگی های مردانه شناخته می شوند و می توانند باعث ریزش مو شوند، اخیراً به عنوان یک عامل خطر برای COVID-19 در مردان مورد توجه قرار گرفته اند. در مطالعه ای که در ایتالیا انجام شد، تشخیص سرطان پروستات خطر ابتلا به COVID-19 را افزایش داد. با این حال، بیماران سرطان پروستات که تحت درمان کاهش آندروژن (ADT) قرار می گرفتند، به طور قابل توجهی خطر کمتری برای عفونت SARS-CoV-2 دارند. این نشان می دهد که کاهش آندروژن در مردان، از آنها در برابر عفونت SARS-CoV-2 محافظت می کند.

هشدار! خطر جدی نگرفتن علائم در مردان  

چرا کرونا مردان را بیشتر می کشد؟  | پزشکت

با این حال، یک چیز که به خوبی اثبات شده این است که مردان تمایل به جستجوی مراقبت های پزشکی را به تأخیر می اندازند و علائم بیماری را نادیده می گیرند یا آنها را رد می کنند.

دیوید ایزل، مدیر اجرایی Darien Wellness، یک گروه بهداشت روان در کانتیکت، در مورد خطر نادیده گرفتن علائم بیماری کرونا در مردان می گوید:

  • بسیاری از مردان، مراقبت از خود را پذیرش ضعف می دانند.
  • مردان معتقدند که همه افراد و اطرافیان برای ما مهم هستند، جز خودمان.
  • این طرز فکر، منجر به نادیده گرفتن علائم نه تنها برای کرونا بلکه همه بیماری ها می شود.

دکتر دبورا بیرکز، هماهنگ کننده پاسخ COVID-19 برای دولت ترامپ، در جلسه توجیهی 9 آوریل خاطر نشان کرد که 56 درصد افرادی که از نظر بیماری آزمایش شده اند مرد هستند در حالی که این آمار در زنان 44 درصد است.

از میان مردانی که آزمایش شده اند، 23 درصد برای COVID-19 مثبت بودند، در حالی که 16 درصد از زنان بودند. تمام این دلایل نشان می دهد که مردان در صورت بروز علائم، آنها را نادیده می گیرند و به مراکز های درمانی مراجعه نمی کنند. تا زمانی که علائم بیماری شدیدتر شوند.

اما مردان باید مراقب علائم بیماری کرونا باشند، از جمله:

  • سرفه
  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • گلو درد
  • بدن درد
  • تب یا لرز
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • از بین رفتن چشایی یا بویایی جدید
شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/men-more-susceptible-to-serious-covid-19-illnesses

https://www.weforum.org/agenda/2020/06/covid19-mortality-rates-men-women/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز