لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

واکسن کرونا در بیماران پیوندی

واکسن کرونا در بیماران پیوندی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به نظر می رسد واکسن کرونا در بیماران پیوندی نیاز به دوز سوم دارد. اگر شما هم جزء یکی از این بیماران هستید برای جزییات واکسن کرونا این مقاله از پزشکت را بخوانید. به عنوان یک بیمار پیوندی، داروهایی که برای جلوگیری از رد اعضای پیوند شده، مصرف می کنید، توانایی شما در مبارزه با عفونت ها را تضعیف می کند. به عنوان یک‌ بیمار پیوندی، شما در زندگی روزمره خود باید بسیار محتاط باشید. شما باید به طور مکرر، دستان خود را شسته و از حضور در مکان های پر ازدحام، دور بمانید. این امر، هم در زمان همه گیری بیماری ها، و یا عدم همه گیری، صادق است.

به احتمال زیاد، هنوز سوالاتی در مورد واکسن های ضد کووید ۱۹ دارید. آیا واکسن کرونا، در پیشگیری از ابتلا به این بیماری، موثر است؟ هنوز باید آن را تزریق کرد؟ و آخرین اطلاعات در مورد دریافت دوز سوم واکسن های ضد کرونا، چیست؟ در این مقاله، به سوالات بیماران پیوندی در مورد واکسن کرونا، پاسخ داده شده است.

آیا بیماران پیوندی باید دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند؟

به طور خلاصه، جواب این سوال مثبت است. دریافت کنندگان عضو پیوندی، باید دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند. این ایده جدید، به دنبال دریافت مجوز FDA است که صدور مجوزهای استفاده اضطراری (EUA) را برای گیرندگان پیوند و سایر افراد دارای نقص ایمنی مشابه افزایش می دهد.

این امر در مورد واکسن های Pfizer و Moderna صدق می کند. دستورالعمل اصلاح شده، به دنبال انجام تحقیقات بالینی، نشان داده اند که اثربخشی کمتر دو دوز اول واکسن کرونا، در بیماران پیوندی، مشاهده شده است. نشان داده شده است که تزریق دوز سوم، محافظت بیشتری در برابر COVID-19، برای برخی از بیماران ارائه می دهد.

بیماران چه زمانی و چگونه باید دوز سوم را دریافت کنند؟

واکسن کرونا در بیماران پیوندی | پزشکت

از بیماران خواسته می شود واکسن مشابه دوز اول (محصول مورد استفاده برای واکسیناسیون اولیه خود) (Pfizer یا Moderna) را دریافت کنند. آن ها همچنین باید دو دوز را حداقل 28 روز زودتر کامل کرده باشند. با در نظر گرفتن این موضوع، بیماران ممکن است بتوانند در زمان مقرر، واکسن دریافت کنند.

در صورت دریافت دوز سوم واکسن در مراکز واکسیناسیون عمومی، لطفاً با هماهنگ کننده عمل جراحی پیوند خود تماس بگیرید تا پرونده های پزشکی شما به طور مناسب به روز شوند. مراکز مختلفی تزریق دوز سوم واکسن کرونا را برای بیماران پیوندی ارائه می دهند. برای پاسخ به سوالات و تهیه زمان بندی تزریق، بیماران باید با هماهنگ کننده پیوند خود تماس بگیرند.

اگر واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کنم چه می شود؟

در حال حاضر هیچ راهنمای به روز شده ای در این زمینه وجود ندارد. با این حال، CDC و FDA در حال بررسی دقیق این موضوع هستند و در صورت امکان در مورد دوزهای احتمالی اضافی واکسن های کرونا، اطلاعات را به روز خواهند کرد.

اگر در معرض تماس با فردی با عفونت COVID-19 قرار گرفته باشم چه می شود؟

FDA اخیراً استفاده از آنتی بادی های مونوکلونال را برای پیشگیری از بروز عفونت در بیماران در معرض خطر، قبل از ابتلا به بیماری، تایید کرده است. به عنوان مثال، اگر بیمار پیوندی، مبتلا به COVID-19 تشخیص داده شده باشد، می تواند قبل از بروز پیدا کردن علائم، تزریق آنتی بادی مونوکلونال را انجام دهد.

این کار، به تیم های پیوند اجازه می دهد تا زودتر به بیماران کمک کنند. به منظور جلوگیری از بروز پیامدهای منفی جدی ناشی از COVID-19، باید واکسیناسیون، به موقع انجام شود. به طور واضح، استفاده از این روش، درمان جایگزین برای واکسیناسیون ضد بیماری COVID-19 نیست.

بیماری ژنتیک

آیا تزریق واکسن برای بیماران پیوندی بی خطر است؟

واکسن کرونا در بیماران پیوندی | پزشکت

تزریق واکسن ضد بیماری کووید ۱۹، برای بیماران پیوندی، بی خطر است. بیماران پیوندی باید واکسن COVID-19 را دریافت کنند. هیچ کدام از واکسن های مجاز یا تأیید شده توسط FDA حاوی ویروس کرونا زنده نیستند و همچنین حاوی نسخه ضعیف یا مرده ویروس کرونا نیز نمی باشند. واکسن ها هیچ ویروس کرونایی ندارند که به شما منتقل کنند. شما با تزریق واکسن ضد بیماری کووید ۱۹، به هیچ وجه در معرض ابتلا به این ویروس قرار نخواهید گرفت.

شاید با خودتان بگویید، من هنوز نگرانم. آیا واکسن ضد کرونا، ارزش تزریق را دارد؟ من نمی خواهم برای پیشگیری از ابتلا به کووید-19، هیچ ریسکی کنم. باز هم تاکید می کنیم، واکسن حاوی ویروسی نیست که باعث بروز بیماری COVID-19 می شود. بنابراین نمی توانید این بیماری را از واکسن دریافت کنید. حفظ سلامتی، قطعاً ارزش واکسیناسیون را دارد.

حتی اگر تحقیقات نشان دهند که تزریق واکسن، ممکن است دارای اثرات متفاوتی برای بیماران پیوندی باشد، از تزریق واکسن به سایر افراد، می دانیم که اگر بیمار به COVID-19 مبتلا شود، واکسیناسیون انجام شده، می تواند از شدت بیماری بروز یافته نیز بکاهد.

به طور واضح، هر درجه حفاظت از این بیماری بالقوه کشنده، بهتر از عدم محافظت است. بیماران پیوندی ممکن است بیشتر به بیماری شدید مبتلا شوند. این بیماران، ممکن است نیاز به بستری شدن یا مراقبت در بخش مراقبت های ویژه داشته باشند، بنابراین لطفاً به خاطر داشته باشید که مزایای واکسیناسیون بیشتر از خطرات آن است.

البته باید به این نکته توجه کرد که تزریق واکسن کرونا، اغلب عوارض جانبی خفیفی دارد.

عوارض جانبی تزریق واکسن های ضد کووید ۱۹ کدام اند؟

با توجه به داده های ایمنی در دسترس، که در مورد بیماران پیوندی که تا به حال واکسن دریافت کرده اند، است، واکنش ها به طور کلی خفیف و شبیه به بیماران غیر پیوندی بوده است. عوارض واکسن کرونا، شامل درد خفیف، درد موقت، قرمزی یا تورم در محل تزریق، سردرد و تب بوده است.

بیماران پیوندی از چه سنی می توانند واکسن دریافت کنند؟

واکسن کرونا در بیماران پیوندی | پزشکت

واکسن COVID-19 برای همه بیماران پیوندی 12 سال به بالا برای Pfizer و 18 سال به بالا برای Moderna در دسترس است. می توانید برای به دست آوردن اطلاعات دقیق تر، یا با پزشک خود تماس بگیرید و یا با مراجعه به سایت های اطلاع رسانی وزارت بهداشت، اطلاعات مورد نظر تان را پیدا کنید.

هر فرد واجد شرایط در خانواده این افراد نیز باید واکسینه شوند. به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که واکسیناسیون اطرافیان، شما را نیز ایمن تر می کند.

اگر قبلاً به COVID-19 مبتلا شده باشم، چه؟

حتی اگر به COVID-19 مبتلا شده اید، باید واکسن بزنید. ممکن است برای مدتی درجه ای از آنتی بادی های محافظ داشته باشید، اما واکسن ممکن است به بدن شما، توانایی محافظت بیشتری در برابر عفونت مجدد بدهد. باید منتظر بمانید تا کاملاً از بیماری COVID-19 بهبود پیدا کنید. ما شما را تشویق می کنیم که زمان واکسیناسیون خود را با تیم پیوند خود در میان بگذارید تا بهترین تصمیم را برای شما بگیرند.

اگر تحت درمان با آنتی بادی مونوکلونال یا پلاسمای دوره نقاهت، قرار گرفته اید، ممکن است واکسیناسیون را 90 روز پس از درمان به تعویق بیندازید. با این حال، واکسنی که قبلاً در آن 90 روز تزریق شده است، نیازی به تکرار ندارد.

آیا بیمارانی که منتظر پیوند هستند باید واکسینه شوند؟

در صورت امکان، بیمارانی که قرار است پیوند عضو داشته باشند، باید قبل از پیوند، واکسیناسیون خود را انجام دهند. واکسیناسیون  زمانی که قبل از پیوند اعضاء انجام شود، موثر تر خواهد بود. همچنین، بسیاری از افراد موجود در لیست پیوند، بیماری های دیگری مانند دیابت، فشار خون بالا یا بیماری پیشرفته کلیه دارند که ممکن است آن ها را در معرض خطر ابتلا به نوع شدید COVID-19 قرار دهد.

در حالت ایده آل، شما حداقل دو هفته قبل از پیوند، باید واکسینه شوید تا به سیستم ایمنی بدن خود زمان دهید که به طور موثر، به واکسن تزریق شده، پاسخ دهد. با این حال، پزشکان پیوند شما را به دلیل تزریق دوز جدید واکسن، به تعویق نمی اندازند.

بعد از پیوند چه زمانی باید واکسن را دریافت کنم؟

دریافت کنندگان عضو پیوند، باید دریافت واکسن COVID-19 را به تأخیر بیندازند. بیماران پیوند کلیه باید سه ماه پس از پیوند منتظر بمانند و سپس واکسن تزریق کنند. سایر دریافت کنندگان عضو پیوندی، باید یک ماه پس از عمل پیوند منتظر بمانند و سپس واکسن ضد کووید ۱۹ تزریق کنند. بیماران دیگر نیز ممکن است نیاز به رعایت پنجره زمانی سه ماهه داشته باشند. این بیماران مستقیماً توسط تیم مراقبت پزشکی، از زمان تزریق واکسن، مطلع خواهند شد.

این تأخیر در واکسیناسیون ضروری است تا به سیستم ایمنی بدن شما زمان کافی، برای سازگاری با شرایط بعد از پیوند، داده شود. این زمان تاخیر، باید تا به حدی برسد که احتمال تأثیر واکسن بیشتر شود. بعد از دریافت واکسن، آیا بلافاصله در امان خواهید بود؟ آیا باید ماسک زده و یا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد؟

روز تزریق واکسن، نباید نکات ایمنی را که در طول همه گیری رعایت کرده اید، کنار بگذارید. شما باید به رعایت شیوه نامه های ایمن ادامه دهید. این اقدامات، شامل استفاده از ماسک، رعایت بهداشت و شست و شوی دست ها، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران و اجتناب از گردش های غیر ضروری است. تا زمانی که به شما دستور داده نشده، از انجام این‌ اقدامات بهداشتی، دست برندارید.

آیا مطالعاتی بر روی دریافت کنندگان عضو پیوندی و واکسن ضد کووید ۱۹ انجام شده است؟

واکسن کرونا در بیماران پیوندی | پزشکت

تیمی در بخش پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، یک مطالعه را با تمرکز بر دریافت کنندگان عضو پیوند، انجام داده است. از همه گیرندگان پیوند اعضاء که قصد دریافت واکسن COVID-19 را دارند، دعوت می شود تا در این مطالعه سراسری و ملی، ثبت نام کرده و تولد و پایداری آنتی بادی بدن آن ها، پس از واکسیناسیون، بررسی گردد.

نتایج حاصل از این مطالعه راهنمایی های مهمی را برای دریافت کنندگان پیوند ارائه می دهد. با توجه به کمبود شواهد علمی درباره واکسیناسیون بیماران پیوندی، بسیاری از آن ها در حال حاضر به دریافت واکسن ضد کووید ۱۹، با توجه به جدید بودن آن، تمایلی ندارند.

مشارکت در این مطالعه شامل نمونه گیری خون مویرگی بدون درد در خانه قبل و بعد از واکسیناسیون و تکمیل چندین نظرسنجی کوتاه (عوارض جانبی واکسن، تاثیر آلرژی) است. اطلاعات اولیه تولید شده از این مطالعه باید در فوریه-مارس 2021 در دسترس باشد و سپس اطلاعات گسترده تری برای انتشار در سراسر 2021 در مجامع علمی منتشر خواهد شد.

به طور کلی، واکسیناسیون ضد کرونا، برای تمام افراد توصیه می شود. مگر اینکه پزشکان، واکسیناسیون گروه های خاصی را منع کرده باشند. اگر سوالات بیشتری دارید، می تواند با یک‌ پزشک تماس گرفته و پاسخ های سوالات مورد نظر تان را، دریافت کنید.

بیماران پیوندی در صورت بروز هرگونه مشکل و ابهامی می توانند از خدمات مشاوره آنلاین در بیماران پیوندی در پزشکت استفاده کنند و با بهترین متخصصین پزشکی در زمینه های مختلف و حتی انواع پیوند اعضاء مانند پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند ریه و … در ارتباط باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز