لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ماندگاری ویروس کرونا در بدن چقدر است؟

کرونا تا چند روز در بدن می ماند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

کرونا تا چند روز در بدن می ماند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ماندگاری ویروس کرونا در بدن چه مقدار است؟ بیماران باید تا چه زمانی آزمایش بدهند؟ آزمایش اولیه بیماران مبتلا ویروس کرونا چه زمانی باید صورت بگیرد؟ کرونا ویروس، SARS-CoV-2، به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. درک مدت دوام ویروس در بدن و مدت زمان زنده ماندن در سطح یا هوا و پاسخ به همه این سوالات می تواند به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند.

به گفته دانشمندان، ویروس کرونا بیش از یک ماه در بدن می ماند و افراد باید پس از چهار هفته دوباره آزمایش خود را تکرار کنند. این در حالی است که نتایج آزمایش سواب ممکن است بیش از چهار هفته پس از عفونت هنوز هم مثبت باشد. آزمایش های سواب مطمئن ترین راه برای تشخیص ابتلا به کوید 19 است. زیرا این ازمایش مسیر ویروس کرونا از مجاری تنفسی تا ریه ها را بررسی می کند.

محققات معتقدند که بیماران برای تشخیص وضعیت خود باید بعد از یک ماه دوباره آزمایش تشخیصی را تکرار کنند. اما هنوز مشخص نیست که آیا همه بیمارانی که نتیجه آزمایش آنها مثبت است، عفونی هستند یا نیستند.

چرا بیماران باید دوباره آزمایش بدهند؟

بر اساس یک بررسی صورت گرفته، بیماران ممکن است حتی بعد از یک ماه پس از ابتلا به ویروس کرونا، علائمی از بیماری کرونا را در بدن خود داشته باشند. به همین دلیل، دانشمندان می گویند بیماران باید حداقل چهار هفته پس از اولین تشخیص بیماری، دوباره آزمایش شوند.

یک بررسی بر روی بيش از 1100 نفر در منطقه ايتاليا كه تحت تاثير بیماری قرار گرفته بودند، صورت گرفت. نتایج این بررسی ها نشان داد كه متوسط زمان ماندگاری ویروس کرونا ممکن است 31 روز باشد.

دانشمندان می گویند: حتی اگر به نظر برسد حال عمومی بیمار مساعد است و دیگر علائمی ندارد، باز هم احتمال زیادی وجود دارد که ویروس یا قطعاتی از آن در جریان خون بیمار وجود داشته باشد و برخی از آنها ممکن است عفونی باشند.

ویروس کرونا چه مدت در بدن زنده می ماند؟ 

کرونا تا چند روز در بدن می ماند؟ | پزشکت

مشخص نیست که از بین رفتن کامل Covid-19 در بدن چه مدتی طول می کشد. بسیاری از افراد گزارش می کنند که ماهها پس از تشخیص هنوز از علائم این بیماری رنج می برند. در حالی که برخی از بیماران می گویند فقط برای چند روز احساس بیماری و علائم را داشتند.

بیشترین نگرانی ها مربوط به افرادی است که نتایج آزمایش آنها مثبت بوده است. اما در واقع آنها ناقل یا مسری نیستند. اما حتی بعد از بهبودی هنوز قسمت های زیادی از ویروس در گردش خون آنها دیده شده است.

در یک بررسی 1،162 بیمار پس از آزمایش مثبت در فواصل منظم مورد آزمایش قرار گرفته اند. نتایج این بررسی ها نشان داده است پس از اولین تشخیص، ویروس ممکن است تا هفته ها در بدن بیمار وجود داشته باشد.

بیماری ژنتیک

در میان این افراد، 704 نفر (5/60 درصد) بعد از گزشت 38 روز ویروس از بین رفته بود؛ اما تنها 79 درصد از آزمایش کنندگان برای بار دوم منفی بودند که نشان می دهد یک پنجم نتایج منفی به طور کلی اشتباه بوده است.

محققان می گویند: اگر آزمایش مجدد برای بررسی اینکه آیا ویروس از بدن آنها دفع شده است یا نه، خیلی زود صورت بگیرد ممکن است، نتایج نادرستی را نشان دهد. بر همین اساس محققان توصیه می کنند برای تشخیص اینکه ویروس از بدن شما از بین رفته است یا نه حداقل چهار هفته صبر کنید.

مدت دوام ویروس در بدن به خود فرد و شدت بیماری بستگی دارد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کنند افرادی که تست COVID-19 مثبت دارند باید برای مدت زمان زیر خود را قرنطینه کنند:

شدت دوره انتقال
بدون علامت 10 روز پس از آزمایش مثبت
بیماری خفیف یا متوسط 10 روز پس از بروز علائم و بعد از 24 ساعت بدون تب (بدون استفاده از دارو)
بیماری شدید تا 20 روز پس از بروز علائم

این ارقام نشان دهنده زمانی است که فرد بیشتر در معرض خطر انتقال SARS-CoV-2 به دیگران است.

با این حال، ویروس ممکن است تا 3 ماه پس از تشخیص در سطح خیلی کم در بدن باقی بماند. این ممکن است به معنای آن باشد که برخی از افراد حتی پس از بهبودی نتیجه آزمایش دوم آنها هنوز هم مثبت است. اگرچه این لزوماً نشان دهنده انتقال ویروس نیست.

از اکتبر 2020، هیچ مدرکی وجود ندارد که فردی با علائم خفیف یا متوسط بتواند SARS-CoV-2 را بیش از 10 روز پس از اولین نتیجه آزمایش مثبت منتقل کند.

خطر ثبت نتایج کاذب تست کرونا چیست؟

دانشمندان گفتند افرادی که خیلی زود آزمایش می شوند و نتایج کاذب منفی را دریافت می کنند، ممکن است خطر انتقال بیماری به دیگران را داشته باشند.

متخصصان و محققان می گویند برای پیشگیری از شیوع کرونا و بروز عوارض احتمالی یا باید دوره قرنطینه بیماران طولانی تر شود (به طور مثال 30 روز بعد از شروع علائم). یا حداقل یک آزمایش پیگیری قبل از پایان دوره قرنطینه انجام شود. اما بررسی ها نشان می دهد خطر شیوع بیماری در مراحلی که جواب آزمایش سواب مثبت باشد، ضعیف است.

در انگلیس، حتی اگر بیمار علائمی از بروز بیماری را داشته باشند باز هم مجبور نیست خودش را قرنطینه کند. حتی بیماران ممکن است 10 روز پس از آزمایش مثبت، بدون نیاز به انجام آزمایش دوم از قرنطینه خارج شود.

چرا تشخیص بیماری کرونا سخت است؟

کرونا تا چند روز در بدن می ماند؟ | پزشکت

ویروس کرونا ویروس، SARS-CoV-2، ویروسی است که عامل ایجاد بیماری COVID-19 است. بیشتر افرادی که دچار علائم COVID-19 می شوند بدون درمان در طی 2-6 هفته بهبود می یابند. با این حال، این لزوماً نشان دهنده مدت زمان فعال بودن ویروس در بدن نیست. در مورد SARS-CoV-2، فرد می تواند ویروس را 48 ساعت قبل از بروز علائم منتقل کند.

بسیاری از افراد علائم خفیف را تجربه می کنند، در حالی که برخی از آنها هیچ علائمی ندارند. این می تواند تشخیص اینکه چه کسی ویروس دارد دشوار باشد.

علائم بیماری چه مدت ادامه دارد؟

در اوایل بیماری همه گیر COVID-19، مراکز بهداشتی توصیه کردند که برای اکثر افراد، علائم مدت کوتاهی طول می کشد. با این حال، از آن زمان به بعد، بیماران گفتند که علائم آنها بیش از این طول می کشد.

گزارش CDC در ژوئیه 2020 نشان داد که 35٪ از افرادی که موارد خفیف COVID-19 داشتند، 14-21 روز پس از آزمایش مثبت، دیگری علائمی از کرونا را نداشتند.

بررسی نشان می دهد که برای برخی از افراد، علائم COVID-19 بیش از برآورد اولیه حتی در موارد خفیف نیز ادامه دارد. افرادی که نیاز به درمان در بیمارستان دارند یا COVID شدید را تجربه می کنند نیز ممکن است علائم طولانی تری داشته باشند. COVID طولانی یا سندرم پس از COVID، نام مجموعه ای از علائم است که برخی از افراد ماهها پس از بیماری اولیه خود همچنان آنها را تجربه می کنند.

آیا کرونا باعث عوارض طولانی مدت می شود؟

کرونا تا چند روز در بدن می ماند؟ | پزشکت

بیشتر بیماران ویروس کرونا در طی دو هفته بهبود می یابند، تب و سرفه می کنند و بویایی یا چشایی خود را برای چند روز از دست می دهند. با این حال، شواهد نشان می دهد که علائم واضح بیماری کرونا می تواند هفته ها در طولانی مدت بروز پیدا کنند. اصطلاحا به آنها عوارض طولانی مدت کرونا گفته می شود.

داده های برنامه COVID Symptom Study، توسط کالج کینگ لندن و شرکت بهداشتی، نشان می دهد از هر ده نفر یک نفر ممکن است پس از سه هفته هنوز علائم داشته باشد و برخی ممکن است ماه ها از بروز علائم طولانی مدت بیماری رنج ببرند.

علائم طولانی مدت بیماری کرونا، عبارتند از:

  • تب
  • هذیان
  • سردرد
  • بیخوابی
  • بیماری کلیوی
  • دردهای عضلانی
  • خستگی مزمن
  • نفس نفس زدن
  • افزایش ضربان قلب
  • سکته های مغزی
  • مسائل مربوط به تحرک
  • از دست دادن طعم و بو

محققان ایتالیایی که 143 نفر را که در اثر ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری شده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. بررسی ها نشان می دهد که تقریباً 90 درصد علائم از جمله خستگی تا دو ماه پس از بیماری ممکن است بروز پیدا کنند.

شایع ترین عوارض طولانی مدت احتمالی بیماری کرونا خستگی، تنگی نفس و درد مفصل بود که همه آنها در طول دوران بیماری گزارش شده است.

بررسی دیگر در ایتالیا نشان داد: از هر ده نفری که حس چشایی و بویایی خود را با ویروس کرونا از دست می دهند یک نفر ممکن است ظرف یک ماه دوباره علائم او عود کند. از دست دادن حس چشایی و بویایی اکنون به عنوان یکی از علائم اصلی عفونت شناخته می شود.

پروفسور ارشد پزشکی انگلستان پروفسور کریس ویتی گفته است که تأثیرات طولانی مدت Covid-19 بر سلامتی «ممکن است شدید» باشد.

ماندگاری ویروس روی سطوح چقدر است؟

کرونا تا چند روز در بدن می ماند؟ | پزشکت

مطالعه ای از مجله پزشکی نیوانگلند بررسی کرد که SARS-CoV-2 چه مدت در سطوح مختلف از جمله پلاستیک، فولاد ضد زنگ، مس و مقوا زنده می ماند. یافته ها نشان می دهد که ویروس می تواند برای مدت زمان های مختلف بر روی سطوح زنده بماند. مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا بر روی سطوح، عبارت است از:

  • 4 ساعت روی مس
  • 24 ساعت روی مقوا
  • 72 ساعت روی پلاستیک و فولاد

با این وجود، در حالی که محققان می توانند SARS-CoV-2 را در سطوح مختلف تحت شرایط آزمایشگاهی تشخیص دهند، اما مشخص نیست که این با خطر عفونت در شرایط عادی مطابقت دارد یا ندارد.

مطالعه ای در سپتامبر 2020 در لانست نشان داد که وقتی محققان سطوح مختلف را در یک بیمارستان بزرگ در ایتالیا بررسی کردند، فقط یک مورد از تجهیزات حفاظتی برای SARS-CoV-2 مثبت بود. آنها نتیجه می گیرند تا زمانی که افراد روش های استاندارد تمیز کردن را رعایت می کنند، خطر انتقال از سطح کاهش پیدا می کند.

ویروس در غذا چه مدت دوام می آورد؟

در حال حاضر، هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که شخص بتواند SARS-CoV-2 از طریق مواد غذایی به بیماری کرونا مبتلا شود؛ اما با این حال سازمان بهداشت جهانی (WHO) به مردم توصیه می کند میوه ها و سبزیجات را شسته و دست ها را قبل از خوردن کاملاً بشویید. مردم همچنین باید مراقب باشند که کارد و چنگال یا بشقاب خود را با کسانی که ممکن است COVID-19 داشته باشند به اشتراک نگذارند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-long-does-coronavirus-last#in-food

 https://www.dailymail.co.uk/news/article-8690887/Coronavirus-stays-body-MONTH.html

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز