لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

دوز تقویت کننده واکسن کرونا

دوز تقویت کننده واکسن کرونا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دوز تقویت کننده واکسن کروناویروس (COVID-19) به بهبود محافظت ایجاد شده توسط تزریق 2 دوز اول واکسن ضد کووید۱۹، کمک می کند. دریافت دوز تقویت کننده کووید۱۹، به شما کمک می کند تا در درازمدت در برابر بروز نوع شدید بیماری COVID-19 محافظت شوید. بنابراین، بهتر است نسبت به تزریق دوز تقویت کننده کووید۱۹، اقدام کنید.

چه کسانی می توانند دوز تقویت کننده را دریافت کنند؟

همه افراد 16 ساله و بالاتر که حداقل 3 ماه پیش دوز دوم واکسن کووید-19 را تزریق کرده اند، می توانند دوز تقویت کننده واکسن های ضد کووید ۱۹ را دریافت کنند. برخی از کودکان 12 تا 15 ساله نیز واجد شرایط دریافت دوز تقویت کننده واکسن ضد کووید۱۹ هستند. از جمله این افراد، که می توانند واکسن ضد کووید تزریق کنند، عبارت اند از:

کودکانی که با فردی زندگی می کنند که سیستم ایمنی ضعیفی دارد. (مانند فردی که به HIV مبتلا است، پیوند عضو انجام داده است. یا روش های درمانی خاصی را برای رفع سرطان، لوپوس یا آرتریت روماتوئید دریافت می کند). این افراد، شرایطی دارند که به خاطر آن، در معرض خطر بالای ابتلا به نوع شدید بیماری ناشی از COVID-19 هستند.

اختلالات و بیماری های مختلفی وجود دارند که می‌ توانند باعث شوند افراد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع شدید کووید۱۹ باشند. این افراد، به مراقبت های بیشتری نیاز دارند. از جمله شرایطی که نشان می دهند یک فرد در معرض ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ است، عبارت اند از:

  • سندرم داون
  • اختلالات یادگیری شدید یا چندگانه
  • یک مشکل شدید در مغز یا اعصاب، مانند فلج مغزی

وجود خطر، به این معنی است که احتمال ابتلا به عفونت ها (مانند برخی از شرایط ژنتیکی یا انواع سرطان) بیشتر است. اگر دوز تقویت کننده واکسن کروناویروس 19 را به علت ضعف شدید سیستم ایمنی، تزریق کرده ‌اید، می ‌توانید پس گذشت 3 ماه از نوبت سوم، یک دوز تقویت ‌کننده (دوز چهارم) دریافت کنید.

چگونه و چه زمانی باید دوز تقویت کننده را بزنیم؟

دوز تقویت کننده واکسن کرونا || پزشکت

پس از تزریق دو دوز اول واکسن های ضد کووید، بهترین کار این است که در موعد مقرر، نسبت به تزریق دوز سوم یا تقویت کننده، اقدام کنید. اگر واجد شرایط دریافت دوز سوم یا تقویت کننده واکسن های ضد کووید ۱۹ هستید، می توانید حداقل 3 ماه پس از تزریق دوز دوم، دوز تقویت کننده را نیز دریافت کنید.

اگر 16 سال یا بیشتر دارید، می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • بدون نیاز به وقت قبلی، برای واکسن کرونا به یک مرکز تزریق واکسن بروید.
  • در صورتی که نیاز به وقت قبلی است، به صورت آنلاین، زمان و مکان تزریق واکسن را انتخاب کنید.

کودکان 12 تا 15 ساله واجد شرایط تزریق دوز تقویت کننده واکسن ضد کووید۱۹، می توانند برای دریافت واکسن، به یک مرکز رسمی تزریق واکسن، مراجعه کنند. علاوه براین، می توانید نوبت واکسیناسیون خود را به صورت آنلاین و اینترنتی رزرو کنید.

اگر 16 ساله یا بیشتر هستید و 2 ماه (61 روز) از تزریق دوز دوم می گذرد، می توانید زمان تزریق دوز تقویت کننده خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. به طور کلی، متخصصان توصیه می کنند که دریافت دوز تقویت کننده واکسن های ضد کووید ۱۹، ۳ ماه پس از تزریق دوز دوم انجام شود.

بیماری ژنتیک

به عبارت دیگر، اگر دوز دوم واکسن ضد کووید خود را حداقل 3 ماه پیش تزریق کرده اید، می توانید دوز تقویت کننده خود را در مراکز تزریق واکسن، دریافت کنید. در صورتی که سوالات بیشتری درباره زمان مناسب تزریق دوز سوم یا تقویت کننده واکسن های ضد کووید ۱۹ دارید، می توانید با یک پزشک تماس گرفته و با او مشورت کنید‌.

دوز تقویت کننده واکسن کروناویروس و آنفولانزا

برخی از افرادی که می توانند دوز تقویت کننده واکسن COVID-19 دریافت کنند، نیز واجد شرایط تزریق واکسن سالانه آنفولانزا هستند. اگر توسط یک پزشک، تزریق هر دو نوع واکسن به شما پیشنهاد می شود، باید بدانید که تزریق همزمان آن ها، بی خطر است.

اگر درباره نوع واکسن دریافتی به عنوان دوز تقویت کننده، سوالی دارید، با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

تزریق واکسن کرونا در کودکان 12 تا 15 ساله

به طور کلی، می توان گفت که واکسن های ضد کرونا (COVID-19)، محصولاتی ایمن و موثر هستند. بنابراین، تزریق واکسن های مجاز، نباید باعث نگرانی شما شود. به طور معمول، تزریق 2 دوز واکسن به کودکان 12 تا 15 ساله توصیه می شود تا بهترین محافظت در برابر COVID-19 در این افراد، ایجاد شود.

شما می توانید برای اطلاع از برند های مجاز واکسن ها جهت تزریق در این گروه سنی، با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

چرا واکسن COVID-19 باید به کودکان تزریق شود؟

دوز تقویت کننده واکسن کرونا || پزشکت

به طور کلی، علائم ابتلا به کووید-۱۹ معمولاً در اکثر کودکان خفیف است. اما می ‌تواند باعث ایجاد شرایط نامناسب در برخی از کودکان شود. تزریق ۱ دوز واکسن ضد کووید-19، محافظت خوبی از کودک شما در برابر ابتلا به نوع شدید کووید۱۹، ایجاد خواهد کرد. اما تزریق 2 دوز، محافظت قوی تر و طولانی تری را ایجاد خواهد کرد.

علاوه براین، واکسیناسیون کودکان، می تواند به پیشگیری از انتقال COVID-19 به سایر افراد، از جمله سایر دانش آموزان در مدارس، کمک کند. به این ترتیب، می توان به طور موثرتری همه گیری کووید ۱۹ را کنترل کرد. کشورهای مختلفی، برنامه تزریق واکسن های ضد کووید۱۹ در کودکان را آغاز کرده اند.

کودکان از چه زمانی می توانند واکسن بزنند؟

کودکان، از روزی که به 12 سالگی می رسند، می توانند اولین دوز واکسن ضد کووید ۱۹ را دریافت کنند. اکثر کودکان می توانند دوز دوم را پس از 12 هفته از تزریق اولین دوز، دریافت کنند. اگر تست ابتلا به کووید-19 کودک شما مثبت بوده و در معرض خطر ابتلا به نوع شدید کووید-19 نیست، باید 12 هفته صبر کنید تا کودک تان بتواند واکسن کووید-19 را تزریق کند.

این زمان، از تاریخ مثبت شدن آزمایش PCR آنها شروع می شود. تزریق دوز های تقویت کننده واکسن های ضد کووید-19، اکنون برای همه افراد 12 سال و بالاتر در برخی کشور های جهان، مجاز است. علاوه براین، بزرگسالانی که معیارهای واجد شرایط بودن تزریق واکسن را دارند، می ‌توانند یکی از واکسن های تقویت ‌کننده مجاز را انتخاب کنند.

به عنوان مثال، نوجوانان 12 تا 17 ساله واجد شرایط استفاده از دوز تقویت کننده واکسن فایزر هستند. تزریق دوز سوم واکسن‌ های mRNA COVID-19 نیز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای برخی از افراد پنج سال و بالاتر که به نقص ایمنی مبتلا هستند، مجاز شمرده شده است.

سازمان غذا و دارو (FDA) اکنون تزریق دوز تقویت کننده واکسن ضد کووید ۱۹ را برای همه افراد 12 سال و بالاتر که تزریق سری اولیه واکسن کووید – 19 خود را تکمیل کرده اند، مجاز کرده است. برای اطلاع از لیست واکسن های مجاز برای تزریق به عنوان دو تقویت کننده، با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید‌.

چرا باید دوز سوم واکسن را بزنیم؟

دوز تقویت کننده واکسن کرونا || پزشکت

تزریق سومین دوز از واکسن ‌های mRNA COVID-19 (Moderna و Pfizer) نیز برای افراد دارای نقص ایمنی  که معیارهای خاصی را دارند، مجاز است. از آنجایی که برخی از افراد دچار نقص ایمنی، واکنش خوبی به واکسن نشان ندادند، برای اطمینان از اینکه از آنها نیز ایمنی کسب می کنند، نیاز به تزریق دوز سوم واکسن ضد کووید۱۹ دارند.

برای سایر افراد کاملاً واکسینه شده، ایمنی با گذشت زمان کاهش می یابد. به همین علت است که تزریق دوز تقویت کننده، ممکن است برای آن ها مفید باشد. برخی از واکسن ها، برای تزریق به عنوان دوز سوم، تایید شده اند. به عنوان مثال، پس از بررسی داده‌ های موجود، FDA استفاده از دوز سوم واکسن ‌های Pfizer-BioNTech و Moderna را برای افراد مبتلا به نقص ایمنی ۱۲ سال و بالاتر، در اواسط آگوست، مجاز کرد.

تزریق دوز تقویتی برای چه افرادی مهمتر است؟

برای تزریق دوز سوم به افرادی که در وضعیت ‌های ضعیف تا شدید خطرناک ایمنی قرار دارند، به علت اختلالات و شرایط پزشکی یا به علت مصرف دارو ‌های سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی، از جمله موارد زیر، حتما باید با یک پزشک مشورت کنند:

  • درمان فعال تومور و بدخیمی های خونی
  • پیوند عضو و مصرف داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • عفونت HIV پیشرفته یا درمان نشده (افراد مبتلا به تعداد سلول های HIV و CD4 <200/mm 3)
  • نقص ایمنی اولیه متوسط یا شدید (به عنوان مثال، سندرم دی جورج، سندرم Wiskott-Aldrich)
  • درمان فعال با کورتیکواستروئید ها با دوز بالا (یعنی ≥ 20 میلی گرم پردنیزون یا معادل آن در روز در صورت تجویز بیش از 2 هفته)
  • دریافت گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) – سلول T یا پیوند سلول های بنیادی خونساز (در عرض 2 سال پس از پیوند یا مصرف داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی)
  • عوامل آلکیله کننده، آنتی متابولیت ها، داروهای سرکوب کننده ایمنی مرتبط با پیوند، عوامل شیمی درمانی سرطان طبقه بندی شده به عنوان سرکوبگر شدید سیستم ایمنی یا مسدود کننده ها و سایر عوامل بیولوژیکی که سرکوب کننده سیستم ایمنی یا تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند.

CDC می گوید که تیم بالینی هر بیمار برای تعیین اینکه آیا تزریق دوز سوم برای آن فرد مناسب است یا خیر. همچنین زمانی که باید تزریق شود (با این توصیه که واکسن سوم حداقل 28 روز پس از تکمیل تزریق دو دوز قبلی دریافت شود، بهترین حالت را دارد)، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

دوز سوم واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری های خاص

دوز تقویت کننده واکسن کرونا || پزشکت

علاوه براین، افراد مبتلا به شرایط و بیماری های خاص، حتما باید تحت نظارت یک پزشک باشند. به عنوان مثال، تخمین زده می شود که حدود 2.7٪ از بزرگسالان ایالات متحده دارای نقص ایمنی هستند. این افراد با وجود اینکه واکسینه شده اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت جدید COVID-19 هستند.

حدود 44 درصد از عفونت ‌های پیشرفت ‌کننده کووید-19 که کار به بستری در بیمارستان کشیده شده است، مربوط به افراد مبتلا با نقص ایمنی است. بنابراین، مراقبت از این افراد، باید جزو اولویت های اولیه هر سیستم درمانی باشد. این بیماران، باید تحت نظارت مستقیم پزشکان، بستری شوند. این افراد، نسبت به سایرین، به مراقبت های پزشکی بیشتری نیاز دارند.

در صورتی که دچار نقص ایمنی هستید، اکنون با پزشک خود در مورد تزریق نوبت سوم واکسن های ضد کووید ۱۹، صحبت کنید. کارشناسان توصیه می کنند با اداره بهداشت شهر خود تماس بگیرید تا آخرین اطلاعات را در مورد مکان و زمان تزریق دوز های تقویت کننده، به دست آورید.

به طور کلی، می توان گفت که تزریق دوز سوم واکسن های ضد کووید، باعث تقویت سیستم ایمنی افراد خواهد شد. با این حال، افرادی که دچار بیماری های خاصی هستند، باید پیش از هر اقدام درمانی، با یک پزشک مشورت کنند‌. به عنوان مثال، افراد دچار نقص ایمنی، باید بیشتر از سایر افراد مراقب سلامتی خود باشند.

در صورتی که سوالات بیشتری درباره تزریق دوز سوم یا تقویت کننده واکسن های ضد کووید۱۹ دارید، با پزشکت تماس بگیرید. با متخصصان مربوطه، درباره سوالات خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز