لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

 خفاش های مبتلا به ویروس کرونا

خفاش های مبتلا به ویروس کرونا 4 | پزشکت

فهرست مطالب

خفاش های مبتلا به ویروس کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خفاش ها، فایده زیادی برای جهان دارند. به عنوان مثال، آنها گیاهان را گرده افشانی می کنند، حشرات انتقال دهنده بیماری را می خورند و در انتشار بذرها، موثر هستند. اما متاسفانه به نظر می رسد خفاش ها و طیف وسیعی از گروه های دیگر پستانداران نیز انتقال دهنده طبیعی ویروس های کرونا هستند. دانشمندان، خفاش های مبتلا به ویروس کرونا را بررسی کردند. آن ها، با استفاده از این بررسی، به درک بهتری از این خانواده بسیار متنوع که عامل احتمالی ویروس کرونا است؛ رسیده اند. آنها دریافتند که خفاش با ژن و گروه های خانوادگی مختلف، گونه های منحصر به فرد ویروس کرونا دارند. خفاش ها و این ویروس ها میلیون ها سال است که با هم تکامل می یابند.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که یک تاریخچه عمیق تکاملی بین خفاش ها و ویروس های کرونا وجود دارد.

استیو گودمن، زیست شناس در موزه شیکاگو و، نویسنده مقاله ایی است که به توضیح این کشف پرداخته است. مقاله او به تازگی در مجله ساینتیفیک ریپورت منتشر شده است. او خاطر نشان کرد: “درک بهتری از چگونگی تکامل ویروس های کرونا می تواند به ما در تنظیم برنامه های بهداشت عمومی در آینده کمک کند.”

دانشمندان دانشگاه لارئونین، لاجوفرین و کامبل لباربنچن، این تحقیق را انجام داده اند. این افراد تجزیه و تحلیل ژنتیکی را در آزمایشگاه پردازش ابتلا در محیط اطراف جزیره گرمسیری (PIMI) در جزیره رئونیون، با تمرکز بر بیماری های عفونی در حال ظهور در غرب انجام دادند.

 ویژگی خفاش های میوه خوار

خفاش های میوه خوار (روزتوس مدگسکارینسی) در آنکارانا و در شمال ماداگاسکار یافت می شوند. آن ها، انتقال دهنده نوعی ویروس کرونا هستند. محققان به مدت هفت سال تحقیقاتی بر روی پویایی جمعیت این گونه های تاثیر گذار بر بیماری های مختلف انسان و دام انجام داده اند.

بسیاری از افراد “ویروس کرونا” را هم معنی “کووید -19” می دانند.

خفاش های مبتلا به ویروس کرونا 4 | پزشکت

این ویروس، گونه ای از ویروس کرونا است که باعث شیوع همه گبر فعلی می شود. با این حال، به طور بالقوه به تعداد گونه های خفاش، انواع مختلف ویروس کرونا وجود دارند. بیشتر آنها که به انسان منتقل می شوند شناخته شده نیستند.

ویروس های کرونا که توسط خفاش های مورد مطالعه در این مقاله توضیح داده می شوند با آنچه در مورد بیماری کرونا وجود دارد متفاوت است. اما، به طور کلی می توانیم با بررسی ویروس های کرونا در خفاش ها، ویروسی که امروزه بر ما تأثیر می گذارد را بهتر درک کنیم.

همه حیوانات، دارای ویروس هایی هستند که در داخل بدن آنها زندگی می کنند. خفاش ها و همچنین طیف وسیعی از گروه های دیگر پستانداران، انتقال دهنده طبیعی ویروس های کرونا هستند.

به نظر نمی رسد این ویروس های کرونا برای خفاش ها مضر باشند. اما، اگر ویروس ها فرصت جهش داشته باشند، احتمال خطرناک شدن آنها برای سایر حیوانات وجود دارد. این مطالعه، روابط ژنتیکی بین انواع مختلف ویروس کرونا و حیوانات را بررسی می کند که زمینه را برای درک بهتر انتقال ویروس ها از حیوانات به انسان فراهم می کند.

بیماری ژنتیک

گودمن، با کمک همکارانش، سواپ و چند نمونه خون بیش از هزار خفاش را به نمایندگی از 36 گونه یافت شده در جزایر غرب اقیانوس هند و مناطق ساحلی کشور آفریقای موزامبیک آزمایش کردند. هشت درصد از خفاش هایی که نمونه برداری کردند، مبتلا به کرونا بودند.

این تخمینی تقریبی از خفاش های مبتلا است. شواهد روبه رشد در مورد تاثیر تغییرات فصلی در انتشار این ویروس ها در خفاش ها وجود دارد. این شوهد حاکی از آن است که این تعداد ممکن است در طول سال متفاوت باشد.

بررسی ویروس کرونا در خفاش ها

خفاش های مبتلا به ویروس کرونا 1 پزشکت

محققان، به طور ژنتیکی به آنالیز ویروس های کرونا موجود در این خفاش ها پرداختند. آنها با مقایسه ویروس های کرونا جدا شده و توالی یابی شده در این مطالعه با ویروس کرونا در حیوانات دیگر از جمله دلفین ها، آلپاکاها و انسان ها، توانستند یک شجره خانوادگی از ویروس کرونا فراهم کنند. این شجره نامه نشان می دهد که انواع مختلف ویروس کرونا با یکدیگر ارتباط دارند.

بررسی ها نشان می دهد گروه های مختلف خفاش ها به گونه های منحصر به فرد ویروس کرونا مبتلا هستند. علاوه بر این، بر اساس تاریخچه تکاملی گروه های مختلف خفاش ها و ویروس کرونا میلیون ها سال است که با هم تکامل می یابند. به عنوان مثال، ویروس موجود در خفاش های میوه خوار از خانواده پتروپتیدا که در قاره ها و جزایر مختلف زندگی می کنند، شاخه ای از شجره نامه را تشکیل داده اند. این ویروس ها، از نظر ژنتیکی با سویه های ویروس کرونا در گروه های دیگر خفاش ها در همان مناطق جغرافیایی متفاوت هستند.

بررسی ها نشان می دهد که گاهی اوقات خفاش هایی از خانواده و گونه های مختلف که در همان غارها زندگی می کنند و مکان های شبانه روزی آنها با یکدیگر فاصله کمی دارد، همان سویه کرونا ویروس را دارند. اما در این مطالعه، انتقال بین گونه ها استثنا است.

لی جوفرین، یک بوم شناس بیماری است. او در طول دوره دکترای خود در دانشگاه لا رئونیون بر روی ویروس کرونا کار می کرد. وی معتقد است: با در نظر گرفتن تنوع بالا کرونا ویروس در خفاش ها، انتقال و جهش ویروس کرونا در فاصله گذاری بین دو گونه خفاش خیلی نادر است. علاوه بر آن، ما باید عوامل محیطی، بیولوژیکی و مولکولی که منجر به این تغییرات نادر می شود را درک کنیم.

اهمیت بررسی ویروس کرونا در خفاش ها

خفاش های مبتلا به ویروس کرونا 3 | پزشکت

یادگیری چگونگی تکامل سویه های مختلف ویروس کرونا می تواند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در آینده مهم باشد.

گودمن متذکر می شود: قبل از اینکه بتوانید واقعاً برنامه هایی برای بهداشت عمومی ترتیب دهید و سعی کنید با انتقال احتمالی بیماری های خاص به انسان یا از انسان به حیوان مقابله کنید، باید در مورد آن ها اطلاع پیدا کنید.. این یک قانون است.

پاتریک ماوینگویی، نویسنده، بوم شناس میکروبی و رئیس آزمایشگاه پردازش ابتلا در محیط اطرف جزیره گرمسیری(PIMIT) است. او می گوید: توسعه روش های سرولوژیکی برای مورد هدف قرار دادن سویه های ویروس کرونا در اقیانوس هند کمک می کند تا نشان دهید که آیا قبلاً سفر هایی بین افراد وجود داشته است و یا تعامل آنها با میزبان ها تاثیری در درک کردن بهتر دارد.

گودمن می گوید: این مطالعه همچنین اهمیت مجموعه های موزه را بیشتر می کند. محققان برای شناسایی حیوانات مورد استفاده در این مطالعه از نمونه های خفاش نگهداری شده در فیلد موزه استفاده کردند.

این نمونه حقیقی به آنها کمک کرد تا با اطمینان بگویند کدام خفاش ها و از کدام مناطق جغرافیایی میزبان گونه های مختلف ویروس کرونا هستند. این تحقیق همچنین از پایگاه داده های ژنتیکی مانند جن بانک گرفته شده است. او معتقد است بیان اطلاعات برای بهداشت عمومی مهم است. زیرا مبدا شروع این بیماری با نمونه های موجود در موزه ارتباط دارد. او می گوید: ما می توانیم از موارد موزه ای برای بررسی روند تکاملی ویروس ها و کاربردهای بالقوه آنها در سراسر حیات وحش استفاده کنیم.

ما نباید به خفاش ها آسیب برسانیم.

گودمن همچنین متذکر می شود که علی رغم اینکه که خفاش ها انتقال دهنده ویروس کرونا هستند، ما نباید به نام بهداشت عمومی به آن ها آسیب برسانیم. او می گوید: شواهد زیادی وجود دارد که خفاش ها برای عملکرد اکوسیستم مهم هستند. این موارد می توانند شامل گرده افشانی گل ها، پراکندگی میوه ها یا خوردن حشرات انتقال دهنده بیماری به انسان باشند. آنچه آنها برای ما انجام می دهند بیش از مشکلات ایجاد شده توسط خفاش ها است.

این مطالعه توسط محققان آزمایشگاه (PIMIT)، انجمن وهاترا، فیلد،موزه دانشگاه ادواردو موندلین، دانشگاه کوآ-زولو ناتال، پارک ها ملی و خدمات حفاظت موریس وزارت بهداشت سیشل انجام شده است.

آیا ویروس کرونا از سوپ خفاش منشأ گرفته است؟

خفاش های مبتلا به ویروس کرونا 1 پزشکت

از زمان های بسیار قدیم، مردم در سراسر جهان خفاش خورده اند. در طب سنتی نیز از خفاش استفاده شده است. مصرف گوشت خفاش بیشتر در مناطقی از آسیا و جزایر اقیانوس آرام دیده می شود. به عنوان مثال، در جنوب چین، گوشت خفاش در رستوران ها سرو می شود. در جمهوری جزایر پالائو و ماریانا، سوپ خفاش یک غذای خوشمزه محسوب می شود.

بسته به غذا، سوپ خفاش ممکن است شامل موادی مانند شیر نارگیل، سبزیجات و ادویه جات باشد. کل خفاش اغلب استفاده می شود.

اما در دهه های اخیر، مشخص شده که خفاش ها منبع بیماری هایی هستند که می توانند به انسان سرایت کنند. این به چندین عامل مربوط می شود، از جمله:

  • افزایش مصرف خفاش ها و سایر حیوانات عجیب و غریب
  • افزایش شهرنشینی، باعث تعامل خفاش ها با دام ها یا مردم می شود.
  • افزایش تجارت خفاش ها در بازارها، جایی که ممکن است در نزدیکی دیگر حیوانات وحشی در قفس واقع شوند.

به نوبه خود، بسیاری از مردم معتقدند که ویروس کرونا از گوشت خفاش یا سوپ خفاش ناشی شده است. اما این یک شایعه است. هیچ مدرکی وجود ندارد که ویروس کرونا ناشی از مصرف سوپ خفاش باشد.

خفاش ها چه بیماری هایی را انتشار می دهند؟

علاوه بر COVID-19، خفاش ها می توانند بیماری های دیگری را که انسان را آلوده می کند انتشار دهند، از جمله:

  • هاری
  • سندرم حاد تنفسی حاد (SARS)
  • سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)
  • ابولا
  • هیستوپلاسموز
  • بیماری نیپا
  • بیماری هندرا

منابع:

https://scitechdaily.com/different-groups-of-bats-have-their-own-unique-strains-of-coronavirus-they-have-been- evolving-together-for-millions-of-years/

https://www.healthline.com/health/bat-soup-coronavirus#how-novel-coronavirus-spreads

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز