لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلی

شایع ترین سرطان ها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بیش از 200 مورد سرطان تشخیص داده شده است که در این میان سرطان پستان بعد از پوست، شایع ترین سرطان ها محسوب می شود و سرطان های ریه و پروستات در رتبه های بعدی قرار دارند. متاسفانه سالانه افراد زیادی بر اثر ابتلا به انواع سرطان جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که هنوز علت بسیاری از سرطان های شایع شناخته نشده اند؛ اما متخصصان در این زمینه معتقدند رعایت رژیم غذایی مناسب و حفظ سبک زندگی سالم می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از بروز بسیاری از این بیماری ها داشته باشد.

مطالعه بیشتر: بوی سرطان چیست؟

شایع ترین سرطان ها در جوامع مختلف، عبارتند از:

سرطان سینه

بعد از سرطان پوست، سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان آمریکایی است. بررسی ها نشان می دهد که سالانه 268،600 مورد جدید در بین زنان و 2،670 در مردان موارد جدید شناسایی می شوند و میزان مرگ و میر سالانه در بین زنان 41،760 و مردان 500 بیمار است. سرطان پستان، شایع ترین سرطان تهاجمی و دومین عامل اصلی مرگ و میر سرطان در زنان است. علت دقیق آن مشخص نیست. علائم این بیماری شامل توده یا ضخیم شدن پستان و تغییر در پوست یا نوک پستان است. درمان سرطان پستان به عوامل مختلفی بستگی دارد، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می تواند میزان پیش آگهی بیماری را بهبود ببخشد.

برای آشنایی با علل و عوال خطر سرطان سینه و درمان آن روی لینک کلیک کنید.

شایع ترین سرطان ها | پزشکت

سرطان ریه (از جمله برونش)

سرطان ریه دومین سرطان شایع و علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است. محققان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه و برونش به عموم مردم، توصیه می کنند که سیگار را کنار بگذارند. سرطان ریه، نوعی سرطان است که از ریه ها شروع می شود. سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان است. سرطان ریه شیوع بیشتری نسبت به سرطان های روده بزرگ، پروستات، تخمدان و پستان دارد. افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند؛ اما سرطان ریه در افراد غیر سیگاری هم می تواند رخ دهد.

خطر ابتلا به سرطان ریه با مدت زمان و تعداد سیگارهایی که فرد می کشد، افزایش می یابد. ترک سیگار حتی بعد از سال ها سیگار کشیدن، می تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. سرطان ریه به طور معمول در مراحل اولیه خود علائمی ایجاد نمی کند. علائم و نشانه های سرطان ریه معمولاً فقط در صورت پیشرفت بیماری بروز می کند.

  • موارد جدید سالانه سرطان ریه 228،150 ثبت شده است.
  • مرگ و میر سالانه 142،670 تخمین زده می شود.
  • میزان بقای 5 ساله 23 درصد از سال 2013-2014 برآورده شده است.

مطالعه بیشتر: 15مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

سرطان پروستات

سرطان پروستات، غده پروستات را تحت تأثیر قرار می دهد، غده ای كه مقداری مایعات در مایع منی ایجاد می كند و در كنترل ادرار در مردان نقش دارد. غده پروستات در زیر مثانه و در مقابل رکتوم قرار دارد. سرطان پروستات در آمریكا شایعترین سرطان در مردان است، اما در مراحل ابتدایی نیز قابل درمان است. غربالگری منظم بهترین روش برای تشخیص سرطان پروستات در زمان مناسب است.

  • موارد جدید سالانه ابتلا به سرطان پروستات 164،690 ثبت شده است.
  • مرگ و میر سالانه ناشی از سرطان پروستات 29430 نفر تخمین زده می شود.
  • میزان بقای 5 ساله در بین بیماران بعد از تشخیص 98 درصد از سال 2013-2014 بوده است.

علت دقیق سرطان پروستات مشخص نیست، اما عوامل خطر احتمالی بسیاری وجود دارد:

سن: سرطان پروستات در بین مردان زیر 45 سال نادر است، اما بعد از سن 50 سالگی بیشتر دیده می شود.

عوامل ژنتیکی: برخی از گروه های ژنتیکی و قومی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند. اگر مردی که دوقلو یکسان اوبه سرطان مبتلاست، در دیگری خطر ابتلا به سرطان بیشتر است و مردی که برادر یا پدرش مبتلا به سرطان پروستات است، در مقایسه با سایر مردان دو برابر خطر ابتلا به آن را دارد. داشتن یک برادر مبتلا، بیشتر از پدر مبتلا، خطر ژنتیکی دارد.

دارو: برخی تحقیقات نشان داده اند که استفاده از داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. برخی دیگر استفاده از NSAID را با خطر بیشتری از مرگ ناشی از این بیماری مرتبط کرده اند. این یک موضوع بحث برانگیز است و نتایج آن تأیید نشده است.

چاقی: اغلب اعتقاد بر این است که چاقی با پیشرفت سرطان پروستات در ارتباط است، اما انجمن سرطان آمریکا معتقد است که هیچ ارتباط مشخصی وجود ندارد.
برخی مطالعات نشان داده اند که چاقی خطر مرگ در سرطان های پیشرفته را افزایش می دهد.

شایع ترین سرطان ها | پزشکت

سرطان روده بزرگ

سرطان کولورکتال اشاره به سرطان موجود در روده بزرگ یا راست روده دارد که با همدیگر روده بزرگ را تشکیل می دهند. سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال) یک تومور بدخیم است که از دیواره داخلی روده بزرگ یا راست روده ناشی می شود. سرطان روده بزرگ سومین علت اصلی سرطان در مردان و زنان در ایالات متحده است. بیشتر سرطان های کولورکتال از پولیپ ایجاد می شوند. از بین بردن پولیپ روده بزرگ می تواند در پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. پولیپ روده بزرگ و سرطان اولیه ممکن است علائم اولیه خاصی نداشته باشد؛ بنابراین، غربالگری منظم سرطان روده بزرگ مهم است. درمان سرطان روده بزرگ به محل، اندازه و میزان شیوع سرطان و همچنین سلامت بیمار بستگی دارد.

موارد جدید سالانه ابتلا به سرطان روده بزرگ به طور تقریبی 145،600 نفر ثبت شده و به نظر می رسد میزان مرگ و میر سالانه ناشی از این سرطان 51،020 و میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص در بین سال های 2012 الی 2014، به طور میانگین 64 درصد بوده است.

مطالعه بیشتر: سرطان اثنی عشر

ملانوما (سرطان پوست)

ملانوما سرطان ملانوسیت یا همان سلول هایی است که رنگدانه های ملانین را تولید می کنند. اگرچه که بیشتر ملانوما ها پوست فرد را درگیر می کنند اما فقط محدود به پوست نبوده و ممکن است دیگر اعضا و ارگان های بدن مثل چشم ها، مغز و غدد لنفاوی فرد را هم درگیر کنند. ملانوما نوعی از سرطان است که ملانوسیت ها را درگیر می کند. این نوع از سرطان به علت تمایل به پخش و گسترش در بدن نسبت به انواع دیگر سرطان پوستی خطرناک تر بوده و می تواند حتی باعث مرگ فرد مبتلا شود. از آن جایی که اولین علائم و نشانه های بروز ملانوما بر روی سطح پوست اتفاق می افتد، بیماران یا همسران آن ها اولین تشخیص دهندگان این تغییرات و لکه های پوستی مشکوک خواهند بود.

  • موارد جدید سالانه سرطان ملانوما 96،480 در هر سال است.
  • میزان مرگ و میر سالانه سرطان ملانوما 7،230 تخمین زده می شود.
  • میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص به طور میانگین 92 درصد بوده است.

متأسفانه هنوز علت اصلی آسیب دیدگی دی ان ای سلول های پوستی که منجر به بروز ملانوما می شود، مشخص نیست. ترکیبی از عوامل مثل عوامل محیطی و ژنتیکی باعث بروز ملانوما می شوند.

بعضی از پزشکان نیز بر این باورند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از نور خورشید یا لامپ های سولاریم باعث بروز ملانوما می شود. البته این علت در مورد همه ملانوما ها صدق نمی کند، خصوصاً اگر این عارضه پوستی در قسمتی از بدن اتفاق بیفتد که در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشد. بدون شک علائم دیگری در بروز این نوع از سرطان پوستی نقش داشته و فقط اشعه ماوراء بنفش مسبب بروز ملانوما نیست.

مطالعه بیشتر: آیا سرطان باعث خارش می شود؟

شایع ترین سرطان ها | پزشکت

سرطان مثانه

سرطان مثانه یکی از شایعترین سرطان ها است و در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد و معمولاً در افراد سالمند بیشتر دیده می شود اما ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. سرطان مثانه در اغلب موارد از سلول های ادراری که داخل مثانه شما قرار می گیرد شروع می شود. اگرچه این بیماری در مثانه بسیار متداول است، اما همین نوع سرطان می تواند در سایر قسمت های مجاری ادراری نیز رخ دهد. حدود هفت مورد از هر 10 سرطان مثانه که در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند قابل درمان می باشد. با این حال، سرطان مثانه حتی در مراحل اولیه ممکن است عود کند و دوباره برگردد. به همین دلیل، افراد مبتلا به سرطان مثانه به پس از درمان به آزمایشات پیگیری نیاز دارند تا از بازگشت بیماری جلوگیری کنند.

  • موارد جدید سالانه سرطان مثانه 80،470 در هر سال است.
  • میزان مرگ و میر سالانه سرطان مثانه 17،670 تخمین زده می شود.
  • میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص به طور میانگین 77 درصد بوده است.

دلایل سرطان مثانه عبارتند از:

  • عفونت های انگلی
  • قرار گرفتن در معرض تابش
  • تحریک مزمن پوشش مثانه
  • سیگار و سایر موارد مصرف دخانیات
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

در برخی موارد علت این بیماری مشخص نیست و برخی از مبتلایان هیچ فاکتور خطری ندارند.

سرطان لنفوم غیر هوچکین

لنفوم غیر هوچکین سرطانی است که در سیستم لنفاوی شروع و با تومورهای ایجاد شده از نوعی گلبول سفید که به لنفوسیت ها معروف است، مشخص می شود. موارد جدید سالانه سرطان لنفوم غیر هوچکین 74200 در هر سال و میزان مرگ و میر سالانه 19.970 تخمین زده می شود. میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص در بین سال های 2013 الی 2014، به طور میانگین 71 درصد بوده است.

مطالعه بیشتر: سرطان قلب

شایع ترین سرطان ها | پزشکت

سرطان کلیه (سلول کلیوی و لگن کلیه)

سرطان کلیه سرطانی است که در کلیه ها شروع می شود. در بزرگسالان، سرطان سلول کلیوی شایعترین نوع سرطان کلیه است. کودکان خردسال به احتمال زیاد به نوعی سرطان کلیه بنام تومور ویلمز مبتلا می شوند. به نظر می رسد میزان بروز سرطان کلیه در حال افزایش است.

یکی از دلایل احتمالی ممکن است این واقعیت باشد که تکنیک های تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمایشات ممکن است منجر به کشف تصادفی بیشتر سرطان های کلیوی شود. سرطان کلیه اغلب در مراحل اولیه، هنگامی که سرطان کوچک و محدود به کلیه است، کشف می شود. رایج ترین نوع سرطان کلیه، کارسینوم سلول کلیوی است که معمولا در یک کلیه به عنوان تومور رشد پیدا می کند. سرطان لگن کلیه در لگن کلیه یا مجرای ادرار شکل می گیرد.

  • موارد جدید سالانه سرطان کلیه 73،820 در هر سال است.
  • میزان مرگ و میر سالانه سرطان کلیه 14،770 تخمین زده می شود.
  • میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص به طور میانگین 75 درصد بوده است.

سرطان آندومتر

سرطان آندومتر و سارکوم رحم دو نوع مختلف از سرطان های رحمی هستند. اگر چه سرطان سارکوم رحم نادر است اما سرطان آندومتر جزء شایع ترین سرطان ها محسوب می شود. موارد جدید سالانه سرطان آندومتر 61،880 در هر سال و میزان مرگ و میر سالانه 12160 تخمین زده می شود. میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص در بین سال های 2013 الی 2014، به طور میانگین 84 درصد بوده است.

مطالعه بیشتر: علت توده اطراف ناف چیست؟

شایع ترین سرطان ها | پزشکت

انواع سرطان های خونی

انواع بسیاری از سرطان خون وجود دارد. برخی از انواع سرطان خون در کودکان شایع تر هستند. اشکال دیگر سرطان خون بیشتر در بزرگسالان مشاهده می شود. لوسمی سرطان بافت های خون ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی است. لوسمی معمولاً شامل گلبول های سفید خون می شود. گلبول های سفید مبارزان قوی عفونت در بدن هستند. گلبول های سفید به طور طبیعی در بدن فرد سالم رشد می کنند و تقسیم می شوند و بدن به آن ها نیاز دارد؛ اما در مبتلایان به لوسمی، مغز استخوان باعث ایجاد گلبول های سفید غیر طبیعی می شود که عملکرد مناسبی ندارند. بسته به نوع لوسمی و سایر عوامل، درمان سرطان خون می تواند پیچیده باشد؛ اما راهکار ها و منابعی وجود دارند که می توانند به موفقیت در درمان کمک کنند.

  • موارد جدید سالانه انواع سرطان های خونی 61،780 در هر سال است.
  • میزان مرگ و میر سالانه  انواع سرطان های خونی 22.840 تخمین زده می شود.
  • میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص به طور میانگین 61.4 % بوده است.

مطالعه بیشتر: آدنوکارسینوما چیست؟

سرطان لوزالمعده

سرطان لوزالمعده هنگامی رخ می دهد که سلول های لوزالمعده در DNA خود تغییراتی (جهش) ایجاد می کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام شود. این جهش ها باعث رشد غیرطبیعی سلول ها می شود. تجمع سلول های غیرطبیعی منجر به تشکیل تومور خواهد شد. سلول های سرطانی لوزالمعده در صورت عدم درمان، می توانند به اندام های مجاور و رگ های خونی و قسمت های دیگر بدن انتشار یابند.

علت دقیق سرطان لوزالمعده، تشخیص داده نشده، اما پزشکان فاکتورهایی مانند سیگار و داشتن برخی جهش های ارثی را عامل خطر برای ابتلا به این نوع سرطان معرفی می کنند. سرطان لوزالمعده در مراحل اولیه خود به ندرت قابل تشخیص است؛ اما ممکن است تا زمانی که به سایر قسمت های بدن انتشار پیدا نکند علائم خاصی را بروز ندهد. گزینه های درمان سرطان لوزالمعده بر اساس میزان انتشار سرطان انتخاب می شوند و ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از این موارد باشد.

  • موارد جدید سالانه سرطان لوزالمعده 56،770 در هر سال است.
  •  میزان مرگ و میر سالانه سرطان لوزالمعده 45،750 تخمین زده می شود.
  • میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص به طور میانگین 9 درصد بوده است.

مطالعه بیشتر: ارتباط بین سرطان و کم خونی

شایع ترین سرطان ها | پزشکت

سرطان تیروئید

سرطان تیروئید در سلول های تیروئید رخ می دهد. سرطان تیروئید در ابتدا ممکن است هیچ علائمی بروز ندهد. اما با رشد، می تواند باعث درد و تورم در گردن شود. چندین نوع سرطان تیروئید وجود دارد. بعضی از آنها بسیار آرام رشد می کنند و برخی دیگر بسیار تهاجمی هستند. بیشتر موارد سرطان تیروئید قابل درمان می باشند به نظر می رسد میزان سرطان تیروئید در حال افزایش است. برخی از پزشکان فکر می کنند که فناوری جدید به آنها امکان می دهد سرطان های تیروئید کوچک را پیدا کنند که ممکن است در گذشته یافت نشده باشد را زودتر تشخیص دهند.

  • موارد جدید سالانه سرطان تیروئید 52،070 در هر سال است.
  • میزان مرگ و میر سالانه سرطان تیروئید 2،170 تخمین زده می شود.
  • میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص به طور میانگین 100% بوده است.

سرطان کبد و مجاری صفراوی کبد

چندین نوع سرطان در کبد می تواند تشکیل شود. شایع ترین نوع سرطان کبد، سرطان کبدی است که از سلول های کبدی شروع می شود. انواع دیگر سرطان کبد، مانند کلانژیوکارسینوما داخل کبدی و هپاتوبلاستوما شیوع کمتری دارند. سرطان که در ناحیه دیگری از بدن مانند روده بزرگ، ریه یا پستان شروع می شود و سپس به کبد انتشار می یابد، سرطان متاستاتیک نامیده می شود. این نوع سرطان به نام ارگانی که از آن شروع شده است نامگذاری خواهد شد. عوامل خطر برای سرطان کبد شامل سیروز کبد و عفونت مزمن به هپاتیت B یا C می باشد.

  • موارد جدید سالانه سرطان کبد 42.030 در هر سال است.
  • میزان مرگ و میر سالانه این بیماری 31،780 تخمین زده می شود.
  • میزان بقای زنده ماندن بیماران تا 5 سال بعد از تشخیص به طور میانگین 18 درصد بوده است.

سخن آخر

با اعلام سازمان بهداشت جهانی، تشخيص زود هنگام و درمان به موقع انواع سرطان ها مي تواند شانس درمان میزان پیش آگهی بیماران را تا حد زیادی افزایش دهد. بر همین اساس این سازمان به عموم مردم توصیه می کند در صورت بروز علائم شایع سرطان ها، به پزشک مراجعه کنند.

منبع
healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز