لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا ویروس کرونا از حمام و دستشویی منتقل می شود؟

آیا ویروس کرونا از حمام و دستشویی منتقل می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آیا ویروس کرونا از حمام و دستشویی منتقل می شود؟ یا به طور کلی استفاده از دستشویی و حمام مشترک بین بیمار و افراد سالم منجر به انتقال بیماری کرونا می شود؟ این سوال همراه با راه های انتقالی احتمالی دیگر همزمان با شیوع این بیماری ذهن افراد زیادی را درگیر کرده است. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله به سوالات مربوط به انتقال احتمالی ویروس کرونا از طریق حمام و دستشویی مشترک بین افراد بیمار و سالم پاسخ دهیم.

با برداشته شدن محدودیت های ماندن در خانه و شروع به فهمیدن اینکه آیا از سرگیری برخی فعالیت های قبل از همه گیری غذا خوردن در رستوران، بازدید از آرایشگاه، پیک نیک با دوستان در پارک مشکلی ندارد. اما یک چیز مسلم است. وقتی خارج از خانه هستید، گاهی اوقات باید از سرویس بهداشتی استفاده کنید. اما استفاده از دستشویی های عمومی در زمان شیوع یک بیماری همه گیری مانند کرونا که منجر به بروز مرگ و میر زیادی شده، چقدر امن است؟

اگر مجبور هستید در یک محیط عمومی از سرویس بهداشتی استفاده کنید. با استفاده کردن از آن چگونه می توانید خطر ابتلا به ویروس جدید کرونا یا انتقال آن به دیگران را در صورتی که نمی دانید آلوده هستید به حداقل برسانید؟

آیا احتیاط خاصی برای استفاده از سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد؟

برخی از کارشناسان در این زمینه می گویند به حداقل رساندن خطر عفونت در سرویس بهداشتی عمومی به استفاده از همان اقدامات بهداشتی بستگی دارد که باید در هر محیط عمومی انجام دهید.

همه چیز در مورد رعایت سه قانون اصلی رعایت بهداشت دست، حفظ فاصله فیزیکی حداقل 6 فوت فاصله با افراد دیگر و در صورت امکان ماسک زدن است. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که این موارد به تنهایی تاثیری ندارند. باید همزمان از این سه قانون برای پیشگیری از بروز و یا شیوع بیماری استفاده شود.

طبق اعلام مراکز کنترل بیماری و پیشگیری (CDC) در حالی که ممکن است با لمس یک سطح آلوده، سپس لمس کردن دهان، بینی یا چشم خود، به بیماری کرونا مبتلا شوید. اما این روش اصلی انتقال بیماری نیست.

با این حال، کارشناسان می گویند: بهتر است تا حد ممکن با سطوحی که بسیاری از افراد دیگر لمس کرده اند، تماس برقرار نکنید. به عنوان مثال بعد از شستن دستها، آن دستها تمیز هستند. بنابراین باید از یک حوله کاغذی – حوله ای متفاوت از حوله ای که قبلاً با آن خشک می کردید استفاده کرده در را باز کنید. سپس آن را فقط در سطل زباله قرار دهید.

بسیاری از متخصصان بیماری های عفونی معتقدند: خطر ابتلا به ویروس کرونا با تنفس ذرات آئروسل شده از ذراتی که از دستشویی خارج می شوند کم تا ناچیز است. با این حال، استفاده از ماسک یک حرکت محتاطانه است.

اگر افراد دیگری در دستشویی عمومی هستند، آیا باید قبل از رفتن صبر کنید؟

آیا ویروس کرونا از حمام و دستشویی منتقل می شود؟ | پزشکت

کارشناسان در مورد اینکه آیا هنگام استفاده از دستشویی عمومی که چند نفر قصد استفاده دارند باید چند لحظه صبر کنیم یا نه، می گویند: اگر بیش از سه یا چهار نفر در دستشویی عمومی وجود داشته باشد. بهتر است برای انجام فاصله گذاری اجتماعی کمی بیرون منتظر بمانید. همانطور که وقتی شما می خواهید در یک فضای مشترک احساس امنیت کنید. دیگران نیز چنین می کنند. به علاوه، اگر در صف استفاده از دستشویی عمومی هستید. به یاد داشته باشید که فاصله خودتان را با دیگران حفظ کنید.

بیماری ژنتیک

آیا باید نگران آلودگی وسایل شخصی مانند کیف دستی خود باشید؟

در مورد اینکه آیا بردن کیف دستی همراه با خودتان در دستشویی عمومی منجر به آلودگی ویروس می شود یا نه؟ بهتر است اول از خودتان بپرسید: اگر من به توالت می روم، آیا باید کل کیف دستی خود را با خود بیاورم،. یا آیا می توانم تنها آنچه را که باید استفاده کنم در آنجا بیاورم.

به راحتی می توانید تصور کنید که وسایلی مانند کیف دستی یا دستی چگونه می توانند آلودگی ها را جمع آوری یا منتقل کنند. ما آنها را روی زمین، سپس روی میز، یا روی تخت، یا روی پیشخوان قرار می دهیم. یا ما متوجه نمی شویم که وقتی دست های کثیف داریم آنها را در کیف هایمان فرو می بریم. برهمین اساس بهتر است برای احتیاط بیشتر در هنگام رفتن به سرویس های بهداشتی عمومی تا حد ممکن از بردن وسایل شخصی مانند کیف دستی خودداری کنیم.

آیا استفاده از خشک کن های دستی در دوران COVID-19 خطرناک است؟

آیا ویروس کرونا از حمام و دستشویی منتقل می شود؟ | پزشکت

مطالعه دانشگاه کانکتیکات که در مجله Applied and Environmental Microbiology در سال 2018 منتشر شد. نشان داد که خشک کن های دست در یک سرویس بهداشتی عمومی ممکن است به ویروس الوده شوند. یا منجر به انتشار آنها شوند. در حالی که هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استنشاق این ذرات می تواند باعث COVID-19 شود. اجتناب از خشک کن ایده ای عاقلانه است.

کارشناسان می گویند: “وقتی دستگاه های خشک کن در مکان هایی مانند سرویس های بهداشتی روشن می شود. همه چیز را به فضا منتشر می کند و ممکن است کثیف ترین توده به دستان تمیز شما برسد. راستش را بخواهید، بهترین راه استفاده از حوله های کاغذی است.”

آیا امکان انتقال ویروس کرونا از صندلی توالت وجود دارد؟

نشستن روی صندلی توالت آلوده یک عامل خطر شناخته شده برای عفونت کرونا نیست. اما مهم است که پس از لمس صندلی دستان خود را از صورت خود دور نگهدارید. حتما آنها را بشویید. اگر وارد یک دستشویی شوید و متوجه شوید صندلی خیس شده است چه؟ در این زمینه می گویند: “ما باید کمی عاقل تر عمل کنیم. به ویژه اگر با پوست برهنه خود نشسته ایم.” اگر وسیله ای وجود دارد که به شما احساس امنیت می دهد، مطمئن شوید که همان سطح بهداشت عمومی را که همه ما باید آن را تمرین می کنیم، رعایت می کنید.” “از خود بپرسید، چگونه این وسایل را ذخیره و دفع می کنید؟” اگر تصمیم به استفاده از یکی از  آنها دارید. به یاد داشته باشید که بعد از آن دستان خود را تمیز کنید.

استفاده از حمام عمومی در زمان همه گیری چقدر خطرناک است؟

آیا ویروس کرونا از حمام و دستشویی منتقل می شود؟ | پزشکت

دکتر جان راس، که در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون طبابت می کند و دارای مجوز هیئت مدیره در بیماری های عفونی است، می گوید: صرف نظر از اینکه چقدر بهداشت فردی در سرویس های بهداشتی عمومی رعایت می شوند یا نه، فضاهای عمومی دارای یک عامل ناخوشایند و خطر برای انتقال ویروس کرونا هستند.

زیرا آنها دارای سطوح لمسی بالا و اغلب توالت های بدون درب هستند. راس می گوید: به راحتی می توان این مکان ها را به عنوان کانون عفونت درنظر گرفت.

راس می گوید: مکان هایی مانند سرویس بهداشتی عمومی به عنوان یک فضای داخلی، لزوماً یک محیط امن نیست. بلکه با سایر فضاهای داخلی هم تراز است. در برخی موارد، این خطر در مقایسه با سطح پایین تری است، اما به اجزای آن بر می گردد. یکی از موضوعات مورد توجه هوا است. مطالعه اخیر بر روی دو بیمارستان در ووهان چین نشان داد که بیشترین غلظت آئروسل در حمام است، اگرچه اشاره کرد که حمام مورد بررسی یک اتاق موقت و بدون توالت بدون تهویه است.

آیا ویروس کرونا در مدفوع بیماران وجود دارد؟

بررسی ها نشان داده است که ضدعفونی و تهویه به طور موثری غلظت ویروس را در آئروسل ها محدود می کند. یک مطالعه اخیر دیگر که نمونه های بیماران بستری شده با COVID-19 را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که تلاش برای جداسازی ویروس از نمونه مدفوع هرگز موفقیت آمیز نبوده و قطعات موجود عفونی نبوده است.

راس می گوید: “توده مدفوع خود ما هیچ خطری برای ما ندارد.” اگر شخصی وارد حمام شود کع قبلا توسط بیمار مبتلا به کرونا استفاده شده، موانعی وجود دارد که تماس مستقیم را مسدود می کند. او می گوید: “خطر قرار گرفتن در حمام تا حد زیادی نظری بوده ممکن است وجود داشته باشد. اما اثبات نشده است.”

بهترین روش استفاده از سرویس بهداشتی عمومی در شیوع کرونا چیست؟

آیا ویروس کرونا از حمام و دستشویی منتقل می شود؟ | پزشکت

مراحل اساسی عبارتند از: قبل از ورود ماسک بزنید. بلافاصله پس از آن دستان خود را بشویید. تعدادی سطح لمس بالا وجود دارد. ویروس به همراه باکتری ها می تواند روی آنها وجود داشته باشد. راس می گوید بهتر است که هنگام بلند کردن، چرخاندن یا کشیدن هر چیزی با استفاده از پا یا دستمال توالت تماس خود را به حداقل برسانید.

تماس قبل از رفتن به دستشویی اهمیت چندانی ندارد. زیرا دستان خود را می شویید. اما حتی اگر سطحی را لمس کنید. ویروس از طریق پوست شما عبور نمی کند. نکته اصلی این است که قبل از شستشو به صورت خود، به ویژه دهان، بینی یا چشم خود دست نزنید. و قبل از خروج، از پا، آرنج (در صورت امکان) یا یک دستمال کاغذی برای بازکردن درب استفاده کنید، و یک بار بعد از خروج، دستان خود را با یک ماده ضدعفونی کننده اسپری کنید.

بدون شک نگرانی های انتشار و ابتلا به بیماری کرونا همچنان بعد از واکسینه شدن افراد زیادی همچنان ادامه دارد. چون واریانت های مختلفی از این ویروس همچنان در حال شناسایی و وقوع هستند. اما شما بهتر است برای پیشگیری از بروز عوارض کرونا در طولانی مدت و حتی کاهش خطر ابتلا به این بیماری عفونی در صورت بروز هرگونه علائم و عوارض با یک متخصص بیماری عفونی مشورت کنید. همچنین در صورت بروز علائم ریوی کرونا می توانید با متخصص ریه و یا سایر متخصصین پزشکی باتجربه و خوب در تهران در ارتباط باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز