لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا واکسن کرونا بزنم؟

آیا واکسن کرونا بزنم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا واکسن کرونا بزنم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آیا واکسن کرونا بزنم یا نه، سوالی است که با توجه به شیوع بیماری کرونا و در دسترس قرار گرفتن واکسن آن در بسیاری از افراد با شرایط و بیماری های خاص مطرح شده است. این در حالی است که با در دسترس بودن واکسن کرونا، برخی باورهای غلط و اخبار در شبکه های اجتماعی افراد دچار سردرگمی های زیادی شده اند. این امر خصوصاً در مورد کسانی که به دلیل بیماری مزمن و افرادی که مبتلا به بیماری های خود ایمنی و سرطان هستند، بیشتر دیده می شود.

در حال حاضر اکثر بیماران سوالات زیادی دارند:

  • آیا با شرایط و وضعیت خودم باید واکسن کرونا بزنم؟
  • آیا واکسن کرونا برای شرایط من بی خطر است؟
  • آیا باید برای دریافت واکسن، مصرف داروهای خود را متوقف کنم؟

ما در این مقاله سعی کرده ایم، بسیاری از سوالات رایج مربوط به واکسن کرونا را مورد بررسی قرار دهیم.

 متاسفانه آزمایشات بالینی مربوط به واکسن به اندازه کافی جامع و کامل نیستند. که بتوانند همه شرایط پزشکی و انواع بیماری ها را بررسی کنند، اما در مورد COVID-19، خطرات عوارض شدید ناشی از بیماری در افرادی که شرایط پزشکی موجود دارند بیشتر است.

هیچ شرایط پزشکی شناخته شده ای غیر از سابقه واکنش آلرژیک به مواد واکسن وجود ندارد، که دریافت واکسن COVID-19 را ممنوع می کند. با این حال بهتر است قبل از دریافت واکسن کرونا، در مورد شرایط و وضعیت خود با پزشک مربوطه مشورت کنید.

کدام واکسن کرونا بهتر و موثرتر است؟

در حال حاضر، هیچ واکسن خاصی برای COVID-19 وجود ندارد که به نظر می رسد بهتر از بقیه باشد. همه واکسن های COVID-19 که در حال حاضر برای استفاده اضطراری تأیید شده اند، اثر خوبی در کاهش علائم و بستری شدن در بیمارستان دارند. هنوز اطلاعات کافی برای میزان اطمینان یک واکسن نسبت به دیگری وجود ندارد.

اما بهتر است در مورد شرایط و وضعیت خود با پزشک مربوطه مشورت کنید. احتمال دارد افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند با خطر بیشتر علائم شدید و بستری شدن در بیمارستان از COVID-19 ناشی از خطر عوارض جانبی روبرو شوند.

واکسن کرونا چه عوارضی دارد؟

آیا واکسن کرونا بزنم؟ | پزشکت

درد در ناحیه تزریق بعد از هر گونه واکسن، شایع است و به نظر می رسد در واکسن های دوتایی، که به دو دوز تزریق نیاز دارد، تزریق دوم علائم بیشتری از سردرد، درد عضلات و مفاصل، خستگی، لرز و تب را ایجاد می کند.

برخی گزارش ها از بروز بثورات تاخیری در افراد گزارش شده است اما هیچ اثر پایداری نخواهند داشت. در موارد بسیار نادر احتمال بروز واکنش های آلرژیک شدید وجود دارد.

بیماری ژنتیک

اگر سابقه واکنش های آلرژیک به واکسن دارید، باید قبل از تزریق واکسن کرونا در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

اما در افراد مبتلا به بیماری های مزمن خطرات بیشتری برای عوارض جانبی نشان داده نشده است.

آیا به واکسن حساسیت دارم؟

بسیاری از افراد برای تزریق واکسن کرونا، نگران این موضوع هستند که از کجا باید بفهمیم که نسبت به واکسن حساسیت داریم. به طور کلی باید به این موضوع توجه کنیم که راهی قطعی برای تشخیص حساسیت به مواد واکسن وجود ندارد.

به دلیل این ناشناخته، پروتکل استاندارد برای همه این است که پس از تزریق حداقل 15 دقیقه در محل واکسیناسیون بمانند. در صورت بروز هر گونه عارضه بعد از تزریق واکسن، مسئولین کادر بهداشت می توانند وضعیت بیمار را بررسی و کنترل کنند.

آیا با سابقه حساسیت به واکسن، نباید واکسن کرونا بزنم؟

برخی از افرادی که سابقه واکنش های شدید نسبت به واکسن هایی مانند واکسن آنفولانزا را داشته اند، این نگرانی را دارند که آیا با این سابقه، می توانم واکسن کرونا را دریافت کنم یا نه؟

به طور کلی، واکسن های COVID-19 دارای ترکیبات متفاوتی نسبت به عکس های آنفولانزا هستند، بنابراین ممکن است واکنش های مشابه ایجاد نکنند.

اما با این حال اگر در گذشته واکنش شدید آلرژیک به عکس آنفولانزا داشته اید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر به دوز اول واکنش نشان دادم، آیا باید از مصرف دوز دیگر خودداری کنم؟

در صورتی که بعد از دریافت دوز اول واکسن دچار سردرد، درد، لرز یا تب شده اید، ممکن است در دوز دوم هم همین علائم را تجربه کنید اما در هر صورت باید دوز دوم را بزنید.

اگر واکنش شما نسبت به دوز اول یک واکنش آلرژیک شدیدی باشد، باید از دریافت دوز دوم خودداری کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

چه مدت پس از واکسیناسیون از ویروس محافظت می شوم؟

آیا واکسن کرونا بزنم؟ | پزشکت

اطلاعات فعلی نشان می دهد که مقاومت در برابر ویروس COVID-19 در 100 درصد شرکت کنندگان در واکسن جانسون طی 57 روز پس از تزریق به دست آمده است.

آنتی بادی های ویروسی که باعث COVID-19 می شود باید 6 ماه یا حداکثر یک سال طول بکشد، اما بررسی ها در این زمینه همچنان ادامه دارند.

بعد از واکسیناسیون چه مدت باید در خانه بمانم؟

طبق توصیه های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها باید تا 2 هفته پس از مصرف واکسن جانسون و یا 2 هفته پس از دوز دوم از واکسن فایزر و یا مدرنا در خانه بمانید. حتی از معاشرت با افرادی که هنوز واکسن را دریافت نکرده اند، خودداری کنید.

آیا واکسن کرونا با داروهای سرکوب کننده ایمنی تداخل دارند؟

طبق کالج روماتولوژی آمریکا (ACR)، به نظر می رسد کسانی که به بیماری های خود ایمنی مبتلا هستند خطر بیشتری برای عفونت های جدی COVID-19 دارند و واکسیناسیون توصیه می شود.

با پزشک خود در مورد داروهای خود و زمان احتمالی دوزهای داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی با دوز واکسیناسیون مشورت کنید تا تأثیر آن بر روی سیستم ایمنی بدن شما کم شود.

با پزشک خود در مورد خطرات ایجاد COVID-19 و احتمال تداخل در درمان خود مشورت کنید.

آیا استفاده از مسکن بعد از واکسن بی خطر است؟

با پزشک خود درمورد نوع مسکن متناسب با وضعیت و بیماری تان مشورت کنید. استامینوفن (تایلنول)، آسپرین یا ایبوپروفن (ادویل) ممکن است برای درد بازو بعد از واکسن مفید باشد، اما مصرف آنها زیاد توصیه نمی شود.

اگر نمی توانید از مسکن استفاده کنید، یا مایلید از مصرف آنها بعد از تزریق واکسن کرونا ویروس خودداری کنید، روش های دیگری برای تسکین عوارض واکسن کرونا وجود دارد.

برای کاهش درد و ناراحتی در محل تزریق، پارچه  خنک را روی محل قرار دهید تا تورم کاهش یابد. ورزش آرام بازو همچنین باعث افزایش جریان خون در ناحیه می شود که می تواند باعث تسکین بیشتر شود.

آیا قبل از واکسن باید از مصرف دارو خودداری کنیم؟

آیا واکسن کرونا بزنم؟ | پزشکت

در اکثر بیماری ها، باید داروهای خود را طبق تجویز ادامه دهید. اما برای برخی از داروها برای شرایط خود ایمنی، توصیه می شود که برنامه های دوز دارو تغییر یابد. پزشک شما می تواند در مورد قطع احتمالی دوز دارو برای دریافت واکسن راهنمایی و دستورالعمل های لازم را ارائه دهد.

چه نوع داروهایی ممکن است با واکسن کرونا تداخل داشته باشند؟

ACR توصیه می کند که برای دریافت واکسن کرونا، باید زمان چرخه دوز دارو متوترکسات، مهار کننده های JAK، abatacept، سیکلوفسفامید و ریتوکسیماب تنظیم شود.

ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد تنظیمات اضافی درمانی توصیه شده در دسترس باشد، بنابراین در مورد تداخل احتمالی داروهای مصرفی خود با واکسن کرونا حتما با پزشک مشورت کنید.

آیا مبتلایان به سرطان پستان، باید واکسن کرونا بزنند؟

طبق انجمن سرطان آمریکا، متخصصان توصیه می کنند که بیشتر بیماران سرطانی واکسن بزنند. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض خطر جدی تری از COVID-19 هستند، بنابراین در این زمینه باید با پزشک خود مشورت کند.

با پزشک خود در مورد گزینه های هماهنگی دوزهای دارو با برنامه واکسن COVID-19 صحبت کنید. در حال حاضر، هیچ منع مصرف واکسیناسیون COVID-19 در کسانی که بیماری های مزمن دارند، وجود ندارد.

آیا بعد از بهبودی کرونا باید واکسن COVID-19 را بزنم؟

بدون توجه به اینکه قبلاً COVID-19 داشته اید، باید واکسینه شوید. چون متخصصان هنوز نمی دانند افرادی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند، تا چه مدتی از ویروس کرونا در امان هستند.

اگر تحت درمان COVID-19 با آنتی بادی مونوکلونال یا پلاسما هستید، باید 90 روز قبل از دریافت واکسن COVID-19 صبر کنید. اگر مطمئن نیستید که چه روش درمانی دریافت کرده اید یا اگر سوالات بیشتری در مورد واکسن COVID-19 دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

متخصصان هنوز در مورد مدت زمان محافظت واکسن در برابر COVID-19 در شرایط واقعی به دنبال اطلاعات بیشتری هستند.

در صورت تصمیم به بارداری، آیا واکسن برای من بی خطر است؟

آیا واکسن کرونا بزنم؟ | پزشکت

اگر تصمیم دارید که در آینده باردار شوید، بهتر است واکسن COVID-19 را در صورت در دسترس بودن دریافت کنید. در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسیناسیون COVID-19 مشکلی در بارداری ایجاد می کند. علاوه بر این، هیچ مدرکی وجود ندارد که مشکلات باروری از عوارض جانبی هر واکسنی از جمله واکسن های COVID-19 باشد.

مانند همه واکسن ها، دانشمندان اکنون واکسن های COVID-19 را با دقت برای عوارض جانبی مطالعه می کنند و مطالعه آن برای سالهای طولانی ادامه خواهند داد.

سخن آخر

در حالی که چندین موارد وجود دارد که باید قبل از دریافت واکسن، مصرف دارو خود را تغییر دهید. اما مبتلایان به بیماری مزمن بهتر است قبل از تزریق آن با پزشک خود مشورت کنند.

برخی از افراد به دلیل سایر بیماری های زمینه ای قادر به مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن نیستند. در این موارد، بهتر است قبل از مصرف این داروها با ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا پزشک معتمد مشورت شود.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health/chronic-illness/ask-the-expert-covid-19-vaccines-and-chronic-conditions#bottom-line

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/facts.html

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-vaccine/art-20484859

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز