لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آیا کرونا دلتا کشنده و خطرناک است؟

آیا کرونا دلتا کشنده و خطرناک است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علائم نوع دلتا کرونا ویروس با علائم نوع اولیه  COVID تا حدودی متفاوت است. به طور کلی به نظر می رسد با تکامل ویروس، علائم رایج آن هم تغییر پیدا می کنند.

بررسی های صورت گرفته نشان داده است که افراد آلوده به نوع Delta علائمی متفاوت از ویروسی را دارند که ما در اوایل بیماری همه گیر با COVID به عنوان علائم کرونا شناخته ایم. کرونا نوع دلتا، در بیشتر موارد در استرالیا دیده می شود. اما در سراسر جهان شیوع دارد.

به نظر می رسد که یک ویروس مشابه می تواند علائم و نشانه های مختلفی را به روش های مختلف در افراد ایجاد کند. علائم ناشی از ویروس ها در افراد مختلف به دو عامل اساسی بستگی دارد:

  • عوامل ویروسی شامل مواردی مانند سرعت تکثیر، روش های انتقال و غیره است. عوامل ویروسی با تکامل ویروس تغییر می کنند.
  • عوامل میزبان مختص فرد است. سن، جنس، داروها، رژیم غذایی، ورزش، سلامتی و استرس می توانند بر عوامل میزبان تأثیر بگذارند.

بنابراین هنگامی که در مورد علائم و نشانه های ویروس صحبت می کنیم، به موارد شایع اشاره دارد. به عنوان مثال، افراد مسن ممکن است علائم متفاوتی نسبت به افراد جوان داشته باشند.

آیا علائم دلتا شبیه به سرماخوردگی است؟

آیا کرونا دلتا کشنده و خطرناک است؟ | پزشکت

استفاده از سیستم خود گزارش دهی از طریق یک برنامه تلفن همراه، داده های دریافت شده از انگلستان نشان می دهد که رایج ترین علائم COVID دلتا ممکن است نسبت به علائم ویروس اولیه، تغییر کرده باشد.

در حالی که تب و سرفه همیشه از علائم شایع COVID بوده و سردرد و گلودرد به طور طبیعی در برخی از افراد بروز کرده است. آبریزش بینی به ندرت در اطلاعات قبلی گزارش شده است. در همین حال، از دست دادن بو، که در ابتدا کاملاً رایج بود، اکنون در رتبه نهم قرار دارد.

در حالی که ما هنوز چیزهای بیشتری برای یادگیری در مورد نوع دلتا داریم. اما بررسی ها نشان می دهد آنچه که ممکن است فقط به عنوان یک سرماخوردگی زمستانی خفیف (آبریزش بینی و گلو درد) به نظر برسد، در اصل می تواند COVID-19  دلتا باشد.

در عین حال، باید به یاد داشته باشیم که نتایج هنوز به طور کامل تحلیل یا طبقه بندی نشده اند. به عنوان مثال، “عوامل میزبان” دقیق محاسبه نشده است، از جمله:

  • سن
  • جنس
  • داروها
  • سایر بیماری ها
  • موارد دیگر مانند یک آزمایش بالینی

همانطور که در مورد تمام داده های خود گزارش وجود دارد. ما باید تصدیق کنیم که ممکن است برخی از نقص ها در نتایج وجود داشته باشد.

بیماری ژنتیک

آیا واکسیناسیون روی دلتا تأثیر می گذارد؟

آیا کرونا دلتا کشنده و خطرناک است؟ | پزشکت

اگرچه انواع ویروس جدید می توانند اثر بخشی واکسن ها را به خطر بیندازند. اما برای Delta، به نظر می رسد واکسن های موجود در استرالیا (PfizerوAstraZeneca) پس از دو دوز، محافظت خوبی در برابر COVID-19 علامت دار دارند.

نکته مهم این است که نشان داده شده هر دو واکسن بیش از 90٪  بیماران را از بیماری شدید که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، محافظت می کنند.

یک بررسی صورت گرفته در نیو ساوت ولز اهمیت واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا نشان داده است. نتایج حاصل از 30 نفری که در این بررسی  شرکت کرده بودند، نشان داد که هیچ یک از 24 نفری که به نوع دلتا آلوده شده اند، واکسینه نشده اند. اما از طرفی هم شش فرد واکسینه شده در این بررسی به کرونا مبتلا نشده بودند.

در برخی موارد احتمال ابتلا به بیماری بعد از واکسیناسیون نیز وجود دارد. اما به احتمال زیاد بار ویروسی کمتر و علائم آن بسیار خفیف تر از افرادی است که واکسن نزده اند.

آیا دلتا، عفونی تر است؟

مدارک و شواهد نشان می دهد کرونا نوع دلتا نسبت به نوع اصلی SARS-COV-2 و انواع دیگر ویروس عفونی تر است. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که محیط نیز در حال تغییر است. افراد با رعایت فاصله می توانند از بروز بیماری تا حدودی پیشگیری کنند.

اما دانشمندان معتقدند که نوع Delta نماینده یک نوع انتقال دهنده SARS-CoV-2 است. این نشان می دهد که جنگ علیه COVID به پایان نرسیده است. همه ما باید در پیشگیری از آن نقشی داشته باشیم. اگر علائمی دارید، حتما آن را جدی بگیرید. هرچه زودتر واکسینه شوید و توصیه های بهداشت عمومی را رعایت کنید.

نوع Delta چقدر خطرناک است؟

شکل جدید و قابل انتقال SARS-CoV-2 به سرعت در حال انتشار است. حتی تا حدودی می تواند در افراد واکسینه شده هم جدی و خطرناک باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کرونا دلتا را ” نوع نگران کننده ” معرفی کرده است. کارشناسان می گویند: اگر میزان واکسیناسیون جمعیت همگام و همزمان با شیوع آن نباشد، شیوع دلتا می تواند منجر به موج جدیدی از COVID در مناطقی از جهان شود که بخش قابل توجهی از افراد هنوز واکسینه نشده اند.

آیا دلتا قابل انتقال تر از سایر ویروس هاست؟

آیا کرونا دلتا کشنده و خطرناک است؟ | پزشکت

مطالعات تاکنون نشان می دهد که نوع دلتا بین 40 تا 60 درصد قابل انتقال تر از نوع آلفا است. Delta به سرعت به نوع غالب در انگلستان تبدیل شده و علیرغم میزان بالای واکسیناسیون جمعیت، منجر به افزایش مجدد موارد در آنجا شده است.

یک مطالعه پیش چاپ، که هنوز بررسی نشده است، نشان داد که دلتا و یک نوع دیگر به نام گاما، که اولین بار در برزیل شناسایی شد، به سرعت جایگزین آلفا می شوند، که قبلاً رایج ترین نوع ایالات متحده بود.

به گفته ویلیام لی، معاون علمی در شرکت ژنومیکس هلیکس، که از نویسندگان این تحقیق است، از 30 ژوئن، تخمین ها نشان می دهد که دلتا اکنون نوع غالب تر کرونا است.

اریک توپول، استاد پزشکی مولکولی و معاون اجرایی در Scripps می گوید: این ویروس قابل انتقال و آلوده ترین ویروسی است که ما تا به امروز مشاهده کرده ایم.

برخی نشانه ها وجود دارد که ممکن است نوع دلتا منجر به بیماری شدیدتری شود. مطالعه ای در اسکاتلند، که در لانست منتشر شد، نشان داد که میزان بستری شدن بیماران با این نوع در بیمارستان حدود 85 درصد بیشتر از افراد با نوع آلفا است. اما به دلیل فاصله زمانی بین بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر، اطلاعات کافی برای بیان اینکه کشنده تر از سایر دلایل است یا نه، وجود ندارد.

عزیز شیخ، استاد مراقبت های اولیه در دانشگاه ادینبورگ و نویسنده اصلی مطالعه لانست، می گوید: چیزی که ما از آن شگفت زده شدیم این است که Delta به سرعت به وجود آمد.

دلتا کدام گروه سنی را تهدید می کند؟

آیا کرونا دلتا کشنده و خطرناک است؟ | پزشکت

طبق گفته های توپول و دیگران، واکسیناسیون همچنان بهترین ابزار برای مقابله با موج Delta است. آنها می گویند باید بر روی واكسینه كردن افراد در اسرع وقت تمركز شود. اما متاسفانه یکسری از افراد حاضر به دریافت واکسن نیستند. یک گروه که متقاعد کردن آنها دشوارتر به نظر می رسد جوانان هستند. داده های انگلستان نشان می دهد که بیشتر موارد دلتا در افراد جوان تر دیده شده و احتمال واکسینه شدن آنها کمتر است.

در گزارش CDC اخیر، در ایالات متحده، بزرگسالان 18 تا 29 ساله، کمترین میزان واکسیناسیون را در میان گروه های سنی داشته اند. اعضای این گروه کمتر در معرض خطر بیماری شدید یا مرگ ناشی از COVID هستند. اما ممکن است در صورت ابتلا به بیماری در بیمارستان بستری شوند. حتی در معرض خطر علائم طولانی مدت قرار دارند.

کارشناسان می گویند نوع دلتا تهدید نسبتاً کمی برای افراد کاملاً واکسینه شده است. Topol می گوید: “اگر دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech یا Moderna دریافت کرده اید، نباید نگران باشید.

هنوز بررسی ها نشان نداده که واکسن جانسون و جانسون تا چه حدی از نوع Delta محافظت می کند. حتی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. حتی اگر واکسن زده باشند، باز هم باید  تا حدی مراقب باشند زیرا ممکن است مصونیت شدیدی از واکسن نداشته باشند. گزارش از شیوع اخیر در اسرائیل نشان می دهد که برخی از بزرگسالان واکسینه شده که واکسن Pfizer-BioNTech را دریافت کرده اند هنوز آلوده شده اند. اما در موارد بسیار نادری که افراد واکسینه شده به COVID مبتلا شده اند. داده ها نشان می دهد که شدت آن بسیار کمتر است.

با این حال، تا زمانی که تعداد زیادی از افراد واکسینه نشده در سراسر جهان وجود داشته باشند، انواع مختلف ویروس ها همچنان ممکن است ظاهر می شوند.

سخن آخر

نسخه جدیدی از نسخه دلتا به نام “Delta Plus” هم اکنون در حال انتشار است. برخی گمانه زنی ها وجود دارد مبنی بر اینکه Delta Plus ممکن است در برابر درمان های آنتی بادی مونوکلونال مقاومت بیشتری داشته باشد. اما برای اطمینان از آن خیلی زود است. در این بین، متخصصان همچنان مردم را ترغیب می کنند که به راحتی واکسن بزنند.

تا زمانی که ویروس در جاهای دیگر در حال گردش است و جهش های جدیدی پیدا می کند، احتمالاً راهی برای جلوگیری از ویروس وجود ندارد.

خوشبختانه، به نظر می رسد که واکسیناسیون از محافظت خوبی در برابر Delta برخوردار است. اگرچه به نظر می رسد یک دوز از واکسن برای محافظت فرد از این بیماری کافی نیست. یک مطالعه پیش چاپ توسط بهداشت عمومی انگلیس نشان داد که دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech و دو دوز واکسن AstraZeneca به ترتیب 96 و 92 درصد در جلوگیری از بستری شدن در افراد آلوده به دلتا موثر هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز