لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا

بررسی تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا | پزشکن

فهرست مطالب

تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا از آنجایی ضروری و مهم است که کرونا در موارد شدید باعث بروز واکنش التهابی در اعضای بدن و آسیب ریه می شود. از طرفی هم اثرات ضد التهابی قوی کورتیکواستروئیدها ممکن است از بروز این اثرات مضر جلوگیری کرده یا آنها را کاهش دهد. بررسی ها نشان داده که میزان مرگ و میر در بیمارانی که به طور تصادفی دگزامتازون دریافت کرده اند، کمتر بوده است. البته این تاثیر در بیمارانی دیده شده که نیاز به اکسیژن درمانی داشته اند. در بیماران مبتلا به کرونا که نیازی به اکسیژن درمانی نداشته اند، هیچ تاثیری دیده نشد.

نحوه مصرف دگزامتازون در بیماران کرونایی

بر اساس گزارش مقدماتی آزمایش RECOVERY، هیئت رهنمودهای درمانی COVID-19 توصیه می کند برای درمان COVID از 6 میلی گرم دگزامتازون در روز تا 10 روز یا تا زمان ترخیص از بیمارستان استفاده شود.

  • هیئت مدیره توصیه می کند که از دگزامتازون برای درمان COVID-19 در بیمارانی که به اکسیژن اضافی (AI) نیازی ندارند استفاده نشود.
  • اگر دگزامتازون در دسترس نباشد، از گلوکوکورتیکوئیدهای جایگزین مانند پردنیزون، متیل پردنیزولون یا هیدروکورتیزون هم می شود استفاده کرد.

استفاده از کورتیکواستروئیدها (بیشتر پردنیزون یا متیل پردنیزولون) در بیماران مبتلا به سایر عفونت های ریوی، نتایج بالینی مختلفی گزارش شده است. در بیماران مبتلا به پنومونی Pneumocystis jirovecii و هیپوکسی، مصرف پردنیزون خطر و میزان مرگ و میر را کاهش می دهد. با این حال، در شیوع سایر عفونت های ویروس مانند کرونا ویروس، سندرم تنفسی خاورمیانه MERS و سندرم حاد تنفسی حاد SARS، مصرف کورتیکواستروئید درمانی با تأخیر در آزاد سازی ویروس همراه بود. در پنومونی شدید ناشی از ویروس های آنفلوانزا، به نظر می رسد درمان با کورتیکواستروئید نتایج بالینی بدتری از جمله عفونت باکتریایی ثانویه و مرگ را به همراه داشته باشد.

کورتیکواستروئیدها در بیماران بسیار جدی مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) با نتایج متناقض مورد مطالعه قرار گرفته اند. بررسی ها نشان داده که در مقایسه با دارونما، کورتیکواستروئید درمانی خطر مرگ و میر ناشی از تمام علل را کاهش می دهد.

اثرات سوء و تداخلات دارویی دگزامتازون

بررسی تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا | پزشکت

پزشکان باید بیماران COVID-19 که داروی دگزامتازون دریافت می کنند را از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشند. برخی از عوارض جانبی ناشی از دگزامتازون، عبارتند از:

  • افزایش قند خون
  • عفونت های ثانویه
  • اثرات روانپزشکی
  • نکروز عروق

استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدهای سیستمیک ممکن است خطر بازگشت عفونت های نهفته مانند ویروس هپاتیت B، عفونت های ویروس هرپس، استورلیوئیدید و سل را افزایش دهد. البته این خطر برای یک دوره 10 روزه دگزامتازون (6 میلی گرم یک بار در روز) به خوبی بررسی نشده است اما پزشکان باید انواع داروهای مصرفی در بیماران را مورد بررسی قرار داده تا از تداخلات دارویی جلوگیری شود.

  • دگزامتازون باید تا 10 روز یا تا زمان ترخیص از بیمارستان ادامه یابد.
  • هنوز تاثیر مصرف سایر کورتیکواستروئیدها (به عنوان مثال، پردنیزون، متیل پردنیزولون، هیدروکورتیزون) برای درمان COVID-19 مورد بررسی قرار نگرفته است. اکثر بررسی ها بر روی دگزامتازون 6 خوراکی یا داخل وریدی صورت گرفته است.

محدودیت های بررسی تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا

اما بررسی های صورت گرفته برای تاثیر کورتیکواستروئیدها بر بیماری کرونا با محدودیت های همراه بوده است، از جمله:

  • این مطالعه به صورت تصادفی، صورت گرفته است.
  • در این گزارش عوارض جانبی احتمالی و اثربخشی دگزامتازون در زیر گروه های اصلی (به عنوان مثال، بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای) گزارش نشده است.
  • بیمارانی مورد بررسی قرار گرفته اند که آنها نیاز به اکسیژن درمانی داشته، اما به تهویه مکانیکی نیاز نداشتند و از نظر شدت بیماری در وضعیت های متفاوتی قرار داشته اند.
  • مشخص نیست که آیا استفاده از دگزامتازون برای سایر زیرمجموعه های شرکت کننده که میزان اکسیژن بیشتر و یا کمتری نیاز داشته اند، موثر است یا نه. همچنین هیچ معیار استاندارد و عینی برای مکمل اکسیژن وجود نداشت.
  • توزیع سنی شرکت کنندگان از نظر وضعیت تنفسی در این بررسی متفاوت بوده است. شرکت کنندگانی که تهویه مکانیکی دریافت کرده اند، بیشتر از 70 سال سن ندارند. بنابراین، تاثیر مصرف دگزامتازون برای بیماران با تهویه مکانیکی بالای 80 سال مشخص نیست.
  • Remdesivir در آزمایش RECOVERY فقط در پنج بیمار استفاده شد. بنابراین، ایمنی و اثربخشی تجویز مجدد دارو و دگزامتازون مشخص نیست.
  • تعداد بسیار کمی از کودکان یا زنان باردار مبتلا به COVID-19 در آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند. بنابراین، ایمنی و اثربخشی دگزامتازون برای درمان COVID-19 در کودکان یا در افراد باردار ناشناخته است.

نتایج بررسی ها در مورد تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا ویروس

بررسی تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا | پزشکت

بررسی های صورت گرفته برای تاثیر دگزامتازون و سایر کورتیکواستروئیدها بر درمان کرونا ویروس نشان داده است که:

بیماری ژنتیک

در بیماران با COVID-19 شدید که نیاز به اکسیژن درمانی دارند، استفاده از دگزامتازون 6 میلی گرم به طور روزانه تا 10 روز باعث کاهش مرگ و میر در 28 روز شده است. فواید دگزامتازون در بیماران بستری در بیمارستان که تهویه مکانیکی داشتند بیشتر مشهود بود. هیچ مزیتی از دگزامتازون در بیمارانی که نیازی به اکسیژن ندارند مشاهده نشده است. این بررسی ها بر اساس سطح نیاز اکسیژن بیمار، سن، جنس، سایر بیماری های زمینه ای و یا مدت زمان علائم صورت گرفته است.

سایر مطالعات بالینی استفاده از کورتیکواستروئید در COVID-19

بررسی تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا | پزشکت

مطالعات كوهورت و گزارشات كوچكتر گذشته نگر، نتايج متناقضي را در مورد اثر كورتون براي درمان COVID-19 ارائه داده است. چندین بررسی بر روی استفاده از متیل پردنیزولون با دوز کم در اوایل دوره عفونت صورت گرفته است. بررسی ها نشان می دهد استفاده از متیل پردنیزولون با دوز کم می تواند اثرات مثبتی بر روند درمانی داشته باشد از جمله:

  • کاهش نیاز به تهویه مکانیکی
  • انتقال کمتر بیمار به بخش مراقبت های ویژه
  • کاهش احتمال بستری بیمار در بیمارستان

بعلاوه، سایر بررسی ها نشان می دهد که مصرف کورتیکواستروئیدها منجر به کاهش میزان مرگ و میر کلی در بیماران متوسط و شدید مبتلا به ARDS می شود؛ اما بررسی های دیگری نشان می دهد که در بیماران مبتلا به عفونت کرونا ویروس (مانند COVID-19، SARS، MERS)  مصرف این داروها می تواند با افزایش خطر اختلال عملکرد چند سیستمی بدن و خطر مرگ همراه باشد. بر همین اساس، بررسی های بیشتری برای تاثیر این داروها بر روی بیماری کرونا لازم است.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها نوعی دارو هستند که باعث کاهش التهاب در بدن می شوند. آن ها همچنین فعالیت سیستم ایمنی بدن، تورم، خارش، قرمزی و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهند. به همین علت پزشکان اغلب کورتیکواستروئیدها را برای کمک به درمان بیماری هایی مانند آسم، آرتروز، لوپوس و آلرژی تجویز می کنند.

کورتیکواستروئیدها عملکردی شبیه هورمون کورتیزول دارند که به طور طبیعی توسط غدد آدرنال بدن تولید می شود. بدن برای سالم ماندن به کورتیزول نیاز دارد. کورتیزول در طیف وسیعی از فرآیندهای بدن مانند متابولیسم، پاسخ ایمنی و استرس نقش دارد. کورتیکواستروئیدها اغلب “استروئیدها” هم نامیده می شوند و با ترکیباتی که بعضی از ورزشکاران استفاده می کنند، فرق دارند. اما این داروها با خطر بروز عوارض جانبی جدی همراه هستند.

منع مصرف کورتیکواستروئیدها

برخی افراد بهتر است در مصرف کورتیکواستروئیدها محتاط باشند، از جمله:

  • کودکان، مصرف کورتیکواستروئیدها می تواند منجر به سرخک یا آبله مرغان شود.
  • مصرف کورتیکواستروئیدها مادران شیرده می تواند باعث تاخیر در رشد کودکان شود.
  • مصرف کورتیکواستروئیدها در سالمندان مبتلا به فشار خون بالا و پوکی استخوان باعث بروز عوارض جانبی بیشتری می شود. شانس احتمال ابتلا این بیماری در زنان شایع تر است.

    انواع کورتیکواستروئیدها

    بررسی تاثیر کورتیکواستروئیدها بر کرونا | پزشکت

    کورتیکواستروئیدها بر اساس نیمه عمر، مدت زمان تاثیرگذاری و نحوه مصرف با یکدیگر فرق دارند:

    • کورتیکواستروئیدهای با اثر متوسط مانند پردنیزون و متیل پردنیزولون که نیمه عمر 12 تا 36 ساعت دارد و یک بار در روز یا هر روز در دو دوز جدا از هم تجویز می شود.
    • کورتیکواستروئید با اثر طولانی مدت مانند دگزامتازون که نیمه عمر 36 تا 72 ساعت دارد و یک بار در روز تجویز شود. دگزامتازون کمترین تأثیر را روی تعادل سدیم و حجم مایعات دارد. .
    • کورتیکواستروئید کوتاه مدت مانند هیدروکورتیزون که نیمه عمر 8 تا 12 ساعت دارد و روزانه در دو تا چهار دوز جدا از هم تجویز شود. هیدروکورتیزون معمولاً برای کنترل شوک سپتیک در بیماران مبتلا به COVID-19 استفاده می شود.

    نحوه مصرف کورتیکواستروئیدها در بارداری

    یک دوره کوتاه بتامتازون و دگزامتازون، به طور معمول برای کاهش عوارض نارس نوزادان استفاده می شود. این دوره درمانی برای زنانی که در معرض زایمان زودرس قرار دارند، تجویز می شود. محققان توصیه می کنند از داروی دگزامتازون در زنان باردار مبتلا به کرونا ویروس بستری شده در بیمارستان که به اکسیژن درمانی و یا تهویه مکانیکی نیاز دارند، تجویز شود.

    مصرف کورتیکواستروئیدها در کودکان

    ایمنی و اثربخشی دگزامتازون یا سایر کورتیکواستروئیدها برای درمان کودکان مبتلا به کرونا زیاد بررسی نشده است. از طرفی هم میزان مرگ و میر در میان کودکان مبتلا به COVID-19 به طور قابل توجهی پایین تر از بزرگسالان است.

    دگزامتازون ممکن است در کودکان مبتلا به بیماری تنفسی COVID-19 که به تهویه مکانیکی نیاز دارند مفید باشد. استفاده از دگزامتازون در بیمارانی که به اشکال دیگری از اکسیژن درمانی نیاز دارند باید مورد بررسی قرار گیرد. به طور کلی برای کودکانی که فقط به سطح پایین اکسیژن درمانی نیاز دارند، توصیه نمی شود.

    استفاده از استروئیدها در درمان COVID-19 در کودکان، از جمله در مورد سندرم التهابی چند سیستمی نیاز به بررسی بیشتری دارد.

    منابع:

    https://www.covid19treatmentguidelines.nih.gov/immune-based-therapy/immunomodulators/corticosteroids/

    https://www.medicinenet.com/corticosteroids-oral/article

    https://www.healthline.com/health/corticosteroids-what-are-they#takeaway

    https://my.clevelandclinic.org/health/drugs/4812-corticosteroids

     

    همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

    به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

    0 / 5. تعداد رای ها: 0

    هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

    0

    مقالات مرتبط

    نمایش کامنت‌ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز