لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا کبوترهای من تخم نمی گذارند؟

چرا کبوترهای من تخم نمی گذارند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کبوتر پرنده ای است که در طول سال تخم می گذارد. اما گاهی اوقات ممکن است تخمی نگذارد یا در صورت تخمگذاری، پوسته آن نرم یا نابارور باشد. علل عدم تخم گذاری طبیعی در کبوترها کدام اند؟ یا اگر یک کبوتر تخم گذاری می کند، چرا تخم آن نابارور است؟

یک کبوتر ممکن است به این علت که هنوز بالغ نشده است، تخم نمی گذارد. اگر یک کبوتر تخم های غیر طبیعی تولید می ‌کند، این احتمال وجود دارد که بدن کبوتر خانگی شما فاقد مواد مغذی است. به عنوان مثال، کمبود مواد معدنی منجر به نرم شدن پوسته تخم ‌ها می ‌شود. سن یک عامل دیگر است. اگر یک کبوتر جفت گیری نکرده است، تخم تولید شده نیز نابارور خواهد بود.

برای درمان این مشکل باید علل اصلی را شناسایی کنید تا بتوانید بر اساس آن مشکل پرندگان تان را درمان کنید. با تشخیص زودهنگام، برنامه درمانی مناسب برای کبوترهای شما به سرعت آغاز خواهد شد.

مطالعه بیشتر: شایع ترین بیماری های کبوتر 

علل عدم تخم گذاری در کبوترها

از جمله علل عدم تخم گذاری در کبوترها، عبارت اند از:

ناباروری در کبوترها

کبوترها یکی از گونه هایی هستند که سریع رشد می کنند. آن ها معمولاً بسیار بارور هستند و می توانند 12 بار در سال تولید مثل کنند. با هر جفت گیری دو تخم می ‌گذارند که یکی نر و دیگری ماده است. گاهی مانند انسان ها، ممکن است کبوترها نیز نابارور باشند و به همین علت تخم نگذارند.

علاوه براین، در صورت تخم گذاری، ممکن است تخم ها نطفه نداشته باشند. این پرندگان برای تولید مثل، جفت گیری می کنند. اما اگر یکی از پرنده ها نابارور باشد، ممکن است جفت حیوان، آن را ترک کنند و به دنبال کبوتر دیگری بگردد تا جفت گیری موفقی داشته باشد.

شما می توانید باروری تخم یک پرنده را با کمک تابش نور بررسی کنید. به اتاق تاریکی بروید و تخم کبوتر خود را رو به روی نور فلاش موبایل قرار دهید. نور باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتوانید داخل تخم را ببینید. اگر تخم شفاف است و چیزی جز مایع نمی بینید، تخم توانایی تولید جنین را ندارد و نابارور است. به یاد داشته باشید که تخم را 7-9 روز پس از شروع دوره جوجه کشی بررسی کنید.

عدم بلوغ کبوترها

کبوترها فقط زمانی تخم می گذارند که به سن بلوغ برسند. کبوترهای نر بالغ شده در سن 4 ماهگی و ماده در دوره ای ۶ ماهه به بلوغ می رسند. معمولا جفت گیری آن ها از 7 ماهگی شروع می شود. این زمان، موعد اولین جفت گیری آن ها است. دوره زمانی بلوغ به گونه یک کبوتر بستگی دارد.

مطالعه بیشتر: استرس در پرندگان

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس. 

 

چرا کبوترهای من تخم نمی گذارند؟1 || پزشکت

کمبود مواد مغذی و مشکلات تخم گذاری در کبوترها

این مورد، یکی از علل اصلی عدم تخم گذاری کبوتر ها است. مصرف غذا برای رشد مناسب بدن لازم است. شاید دیده باشید که کبوترهای‌ اهلی یا وحشی اکثراً فاقد این مشکلات هستند. زیرا انواع مختلف غذا را دریافت می کنند. مصرف یک رژیم غذایی متنوع و غنی، باعث حفظ سلامتی کبوترها می شود.

ممکن است که کبوترها رژیم غذایی حاوی ویتامین C دریافت نکنند. کمبود ویتامین C ممکن است باعث شود کبوتر های شما تخم‌ های نابارور تولید کنند. اگر تعدادی کبوتر خانگی دارید و فقط یک نوع غذا به آن ها می‌ دهید، مثلاً اگر تمام روز به کبوترتان برنج می دهید و این غذا تنها منبعی است که پرندگان تان از آن تغذیه می‌ کنند، مشکلی در سلامتی آن ها ایجاد خواهد شد.

رژیم غذایی بدون تنوع، ممکن است برای کبوترهای تان مضر باشد. این مسئله به این علت است که مواد مغذی موجود در یک غذا با بقیه متفاوت است. مصرف زیاد هر غذایی مضر است. برنج خوب است، اما باید در کنار سایر مواد غذایی به کبوترها داده شود.

پس باید بدانید که زیاده روی در مصرف هر غذایی مضر است. اگر به کبوتر هایتان فقط گندم بدهید، احتمال افزایش وزن وجود خواهد داشت. چاقی ممکن است باعث شود کبوتر تخم های نابارور بگذارد. این مسئله به علت وجود چربی اضافی در بدن است و طبق تحقیقات، چنین نتایجی به دست آمده است.

مطالعه بیشتر: مسمومیت غذایی در پرندگان

چاقی در کبوترها

اگر کبوترهای شما اضافه وزن زیادی پیدا کنند، ممکن است در پرواز کردن دچار مشکل شوند. کبوترها پرندگانی هستند که همیشه به خانه خود باز می گردند. یعنی حتی اگر کیلومترها دورتر باشند، مسیر را می یابند. آن ها همیشه به لانه باز خواهند گشت. کبوترها اگر به میزان کافی پرواز کنند، وزن آن ها در محدوده متعادل حفظ می شود. زیرا کالری بیشتری می سوزانند.

جفت گیری نادرست در کبوترها

گاهی اوقات اندام های کولاسیال به درستی با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند. این احتمال وجود دارد که اسپرم ها به تخمک نرسند. این وضعیت باعث می شود که تخمک نابارور بماند. کبوترها برای چند روز جفت گیری می کنند. این فرآیند تا زمانی که تخم های بارور تولید شوند، ادامه می یابد.

اگر کبوترهای تان‌را به صورت دستی جفت می سازید، آن دو را برای چند روز از سایر پرندگان دور نگه دارید. اگر آن ها را با کبوترهای دیگر نگه داری کنید، احتمال از بین رفتن جفت گیری آنها وجود دارد. به عبارت دیگر، هر دو شروع به جستجوی جفت جدید خواهند کرد.

پیری و مشکلات تخم گذاری در کبوترها

کبوترها موجودات زنده ای هستند. آن ها نیز مانند دیگر موجودات دارای چرخه های تشکیل گامت هستند. آن ها سالها گامت تولید می کنند. امید به زندگی آنها ممکن است بیش از 15 سال باشد. در سال های پایانی زندگی، یک کبوتر ممکن است تخم گذاری را متوقف کند.

جهت ویزیت آنلاین با دامپزشکت روی لینک کلیک کنید.

چرا کبوترهای من تخم نمی گذارند؟1 || پزشکت

کبوترها را چگونه مجبور به تخم گذاری کنیم؟

اگر در تخم گذاری کبوترهای تان مشکلاتی وجود دارد، نگران نباشید. راه حل های ساده ای برای مشکل شما وجود دارند. پس از مطالعه علل بروز این مشکل، اکنون می توانید تشخیص دهید که کدام روش درمانی برای کبوترهای شما مناسب است. از جمله راه های تشویق کبوترها به تخمگذاری، عبارت اند از:

به آن ها غذای مناسب بدهید. رژیم غذایی کبوترها بسیار مهم است. رژیم غذایی مناسب، کبوتر شما را سالم نگه می ‌دارد. زمانی که کبوتر شما سالم باشد، تخم‌ گذاری مناسبی خواهد داشت. می توانید از دستور غذایی  زیر پیروی کنید:

  • نخود 5 گرم
  • ارزن سفید 5 گرم
  • ارزن مروارید 5 گرم
  • دانه های خردل 5 گرم

همه مواد را با هم مخلوط کرده و روزی 2 بار به کبوتر خود مقدار مناسبی از مخلوط را بدهید. همچنین می توانید دانه های دیگری، مانند برنج، به غذایی آن ها اضافه کنید تا طعم آن تغییر کند. اگر درباره غذاهای مناسب برای کبوترهای خانگی سوالی دارید، با یک دامپزشک تماس بگیرید.

رفع مشکل تخم گذاری با پوسته نرم در کبوترها

شما می توانید به کبوترهای خود پوسته تخم بدهید. می توانید پوسته تخم‌ ها را به قطعات کوچک بشکنید و به پرنده خود بدهید، زیرا کبوتر وقتی پوسته تخم‌ را می‌ خورد، مواد مغذی را که فاقد آن ها است، دریافت خواهد کرد. به این ترتیب نیازهای غذایی آن ها تامین خواهد شد.

شما همچنین می توانید پرنده ماده را برای چند روز از جفت خود جدا کنید. علاوه براین، شما می توانید غذای باکیفیت و با ارزش غذایی بالا به کبوترهایتان بدهید. به کبوترهای خود قرص های ویتامین C به مقدار کم بدهید. همچنین محیطی مناسب با حفظ دمای آن در محدوده متعادل برای کبوترهای تان فراهم کنید. این موارد کمک می کنند تا کبوترها تخم گذاری کنند.

روش جبران کمبود ویتامین C کبوترهای خانگی

دو بار در روز کپسول ویتامین C به آب آن ها اضافه کنید. کپسول بزرگ را به 4 قطعه کوچک تقسیم کنید. این راه بهترین روش جبران کمبود ویتامین C کبوترهای شما است.

ترکیبی از قرص های ویتامین C و اسید فولیک برای تخم گذاری کبوترها عالی و مفید هستند. نصف قرص اسید فولیک را باید صبح، 1 ساعت پس از صبحانه، به کبوترها بدهید.

درمان های خانگی برای کاهش چربی در کبوترها

می توانید به کمک افزودن ترکیبی از دانه های هل سبز و آب شیرین بیان به رژیم غذایی کبوترهای تان، به کاهش وزن آن ها کمک کنید. ابتدا این دانه ها را تهیه و در آب مخلوط کنید. آب را چند دقیقه بجوشانید. پس از آن آب را از آن ها جدا کنید. پس از آن، دمای آب را پایین بیاورید و برای کاهش وزن به کبوترهای تان بدهید.

چرا کبوترهای من تخم نمی گذارند؟1 || پزشکت

کبوتر از چه سنی تخم گذاری را متوقف می کند؟

سن خاصی برای توقف تخم گذاری ندارند. برخی از کبوترهای 12 ساله وجود دارند که هنوز در حال تولید مثل هستند. اگرچه کبوترها می توانند بیشتر عمر کنند، با این حال تا سن خاصی تولید مثل می کنند. هرچه به سال های پایانی‌ عمر یک‌ کبوتر نزدیک شویم، احتمال تولید مثل آن کاهش پیدا خواهد کرد.

این پرندگان نیز می تواند مانند انسان ها پیر شوند. توانایی جفت گیری با افزایش سن کاهش می یابد. کبوترها معمولا تا زمانی که زنده بمانند، تخم می گذارند. کبوترها بیشتر قبل از اینکه تخم گذاری را متوقف کنند، می میرند.

سوالات متداول

چقدر طول می کشد تا کبوتر بعد از جفت گیری تخم بگذارد؟ تخم گذاری کبوتر 8 تا 12 روز طول می کشد. ماده پس از جفت گیری بهترین نقطه ممکن را برای تخم گذاری انتخاب می کند. بعد از آن ممکن است هر روز آمیزش داشته باشند. ماده می تواند بیشتر اوقات دو تخم بگذارد. تخم اول معمولا نر و تخم دوم ماده است.

اگر رژیم غذایی، محیط زندگی و جفت مناسبی برای کبوترهای تان فراهم کنید، جفت گیری آن ها مطلوب خواهد بود. همچنین باید دما را در محدوده متعادل حفظ کنید. زیرا در بعضی مواقع اگر یک تخم در هوای بسیار گرم گذاشته شود، این احتمال وجود دارد که نطفه به علت گرمای بیش از حد بمیرد.

كبوترها در چه ماهگي تخم مي گذارند؟ کبوترها در فصول پاییز و بهار تخم می گذارند.

چرا برخی کبوترها جفت گیری می کنند اما تخم نمی گذارند؟ تخم گذاری کبوترها زمان می برد. 13 روز صبر کنید.اگر هنوز تخم نگذاشتند، جفت جفت گیری را بررسی کنید. ممکن است که آن ها به درستی جفت گیری نکرده باشند. همچنین احتمال ناباروری یکی از کبوترها وجود دارد. سعی کنید جفت را عوض کنید. علاوه براین، ویتامین ها و مقدار کلسیم مورد نیاز آنها را تامین کنید.

یک کبوتر در سال چند بار تخم می گذارد؟ کبوترها می توانند 12 ماه در سال تخم بگذارند. آنها دو تخم می گذارند، بنابراین در مجموع سالی 24 تخم می گذارند. در زمستان برخی از گونه های کبوتر تولید مثل نمی کنند، بنابراین به طور متوسط ​​12 تا 16 بچه پرنده می توانند به دنیا بیاورند.

سخن آخر

اگر برخی کبوترها تخم نمی گذارند، احتمالا با کمبود های تغذیه ای رو به رو شده اند. مواد مغذی مورد نیاز آنها مانند ویتامین C و کلسیم را تامین کنید. کبوترهای خیلی جوان نیز تخم نمی گذارد. بدون جفت گیری کبوترها می توانند تخم های نابارور بگذارند. اگر سوالات بیشتری درباره تخم گذاری کبوترها دارید، با یک دامپزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 11

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من یه جفت کبوتر دارم چند بار دیدم جفت گیری کردن ولی هنوز تخم نکردن دوماه آوردم تخم نمیکنه کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز