لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اخبارکرونا

همه علائم و عوارض کرونا (2)

همه علائم و عوارض کرونا (2)

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در مقاله قبلی همه علائم و عوارض بیماری کرونا ، برخی از علائمی را که بیماران مبتلا به این بیماری تجربه کرده بودند را بررسی کردیم. این علائم بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط دکتر ناتالی لمبرت از دانشکده پزشکی و Survivor Corps دانشگاه ایندیانا تجربیات طولانی مدت بازماندگان COVID-19 تشخیص داده شده است. نتایج این  بررسی نشان می دهد بیماران در  طولانی مدت علائم زیادی را تجربه کرده اند. ما سعی کرده ایم در این مقاله یک سری دیگر از این علائم و عوارض را مورد بررسی قرار دهیم.

احساس تحریک پذیری

تحریک پذیری وعصبانیت بعد از بهبودی بیماری کرونا، طبیعی است. این ویروس می تواند عوارض جانبی بر روی روان بیماران داشته باشد. حتی برخی از بیماران بعد از مرخص شدن از بیمارستان علائمی ا شبیه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را تجربه کنند.

گرفتگی عضلات

طبق گفته های دانشگاه بهداشت فلوریدا ، گرفتگی عضلات ممکن است ناشی از استرس، کمبود مواد مغذی یا کمبود خواب باشد. بررسی ها نشان می دهد ویروس کرونا، بیماران را خسته کرده و بدن را تحت فشار زیاد قرار می دهد؛ بنابراین بیماران ممکن است بعد از بیماری گرفتگی عضله را تجربه کنند. در بعضی موارد، گرفتگی عضله ممکن است نشانه ای از آسیب عضلانی یا اختلالات سیستم عصبی باشد.

بثورات پوستی در انگشتان پا

بروز بثورات پوستی در انگشتان پا یکی دیگر از علائم بیماری کرونا است. البته این نشانه مانند سایر علائم تب و سرفه زیاد شایع نیست و همه بیماران آن را تجربه نمی کنند. محققان معتقدند که احتمال بروز بثورات روی پوست همراه با عفونت های ویروسی مانند COVID-19 طبیعی است.  در بررسی صورت گرفته 59 شرکت کننده پس از آلوده شدن به ویروس کرونا دچار این عارضه جانبی عجیب شده بودند.

 احساس سوزش در ریه ها

COVID-19 یک ویروس تنفسی است، بنابراین طبیعی است کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند، در ریه های خود احساس سرما یا سوزش می کنند. با این حال در برخی از بیمارانی که این بیماری را تجربه کرده بودند بعد از بهبودی کامل باز هم این وضعیت را در طولانی مدت تجربه کردند.

کاهش اکسیژن خون

همه علائم و عوارض کرونا (2) | پزشکت

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، کبودی لب ها یکی از علائم اضطراری بیمار کرونا است.  کبودی لب ها نشان دهنده کاهش اکسیژن خون است. این بررسی نشان داد که 77 شرکت کننده پس از ابتلا به ویروس کرونا، ادعا کردند که اکسیژن خون کمتری دارند. این وضعیت نشان می دهد که وضعیت ریه ها بعد از بیماری کرونا هنوز به طور کامل بهبود پیدا نکرده است.

سردرگمی خفیف

سردرگمی خفیف یا «مه مغزی» یکی از علائم رایج ویروس کرونا و بیشتر سرماخوردگی و عفونت های ویروسی است.

کاهش غیر عادی دمای بدن

برخی از مبتلایان به کرونا بعد از بهبودی این بیماری ممکن است در طولانی مدت، کاهش غیرعادی دمای بدن را تجربه کنند. دمای پایین بدن ممکن است همراه با عفونت رخ دهد یا نشانه ای از دیابت یا کم کاری تیروئید باشد. همچنین درجه حرارت پایین می تواند علائم لرز باشد، زیرا بدن در این شرایط مجبور است با رگ های خونی ضعیف شده گرمای خودش را به دست آورد و به اصطلاح خودش را گرم کند.

افزایش فشار داخل جمجمه

اثرات شدید طولانی مدت COVID-19 هنوز به صورت یک یک معما باقی مانده است، اما بررسی نشان می دهد که 119 بیمار مبتلا به این بیماری از فشار مغزی رنج می برند. بررسی ها نشان می دهد بین COVID-19 و فشار خون بالا خوش خیم داخل جمجمه، ارتباطی وجود دارد. این علائم معمولاً موقتی هستند اما در صورت بدتر شدن و عدم درمان به موقع می توانند جدی و خطرناک باشند.

بیماری ژنتیک

التهاب غدد لنفاوی

همه علائم و عوارض کرونا (2) | پزشکت

التهاب غدد لنفاوی معمولاً نشانه مبارزه بدن با عفونت است. در این شرایط غدد در حال دفع سموم و سلول ها از طریق مایع لنفاوی هستند. هنگامی که بدن با ویروسی مانند COVID-19 مبارزه می کند، ممکن است غدد لنفاوی متورم شود؛ زیرا بدن سعی می کنند ویروس را از بین ببرد.

 استخوان درد شدید

بروز دردهای بدن، مفاصل و استخوان ها همراه با بیماری کرونا و اکثر بیماری های دیگر شایع است. طبق بررسی های صورت گرفته فعالیت شدید سیستم ایمنی بدن، باعث افزایش گلبول های سفید خون می شود. این شرایط می تواند باعث تولید گلیکوپروتئین هایی به نام اینترلوکین ها شود.  اینترلوکین ها به نوبه خود می توانند درد مفاصل، درد استخوان و التهاب در بدن را ایجاد کنند.

احساس بوی های غیرواقعی

احساس بوهای غیرواقعی که به بیماری توهم بویایی معروف است و معمولاً به دلیل عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند ویروس ایجاد می شود.

گرگرفتگی

افزایش ناگهانی دما یا گرگرفتگی ممکن است به دلیل بی نظمی عروق خونی ناشی از بیماری های ویروسی و تب در بدن باشد. این افزایش دما به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا در برابر عفونت های ویروسی بهتر عمل کنند.

گردن درد

به طور کلی درد گردن یک وضعیتی کاملا شایع است؛ اما بررسی ها نشان می دهد ویروس کرونا ممکن است باعث درد عضلات و مفاصل و همچنین بدن درد شود. در این شرایط ممکن است این درد بیشتر در گردن احساس شود.

زخم های دهان یا زبان

همه علائم و عوارض کرونا (2) | پزشکت

درد زبان می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند عفونت، کم کاری تیروئید یا تومور در غده هیپوفیز ایجاد شود. اما بررسی ها نشان می دهد ضایعات مخاط دهان ممکن است با عوارض بیماری کرونا در طولانی مدت باشد.

 عدم تحمل به گرما

طبق CDC ، یکی از رایج ترین علائم COVID-19 تب است. بدن ممکن است برای بهبودی و تنظیم درجه حرارت خود به زمان نیاز داشته باشد.  شاید این وضعیت باعث شده است که 165 پاسخ دهنده به نظرسنجی صورت گرفته ادعا کنند که پس از آلوده شدن به COVID-19، نمی توانند گرما را تحمل کنند.  چون در این شرایط سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس منجر به افزایش و کاهش دمای بدن می شود. نوسان دمای بدن ممکن است باعث عدم تحمل گرما در بیماران کرونایی شود.

التهاب دست و پا

بروز بثورات پوستی بر روی انگشتان پا در بیماران مبتلا به کرونا می تواند با التهاب دست و پا همراه باشد. این التهاب ادم نامیده می شود و می تواند به مشکلات کلیوی یا قلبی مرتبط باشد که هر دو ممکن است توسط ویروس کرونا ایجاد شود.

خشکی پوست

خشکی پوست ممکن است به دلیل بثورات پوستی رخ دهد که در برخی از بیماران کرونایی دیده می شود. با این حال، طبق انجمن پوست آمریکا ، خشکی پوست ممکن است به دلیل کاهش مصرف مایعات و یا مشکل تیروئید یا عدم تعادل هورمونی هم رخ دهد.

فشار خون بالا

همه علائم و عوارض کرونا (2) | پزشکت

فشار خون بالا یک علامت شاخص COVID-19 نیست، اما می تواند علائم ویروس را تشدید کند  181 پاسخ دهنده به نظرسنجی گفته اند پس از ابتلا به COVID-19 دچار فشار خون بالا شده اند. این در حالی است که به نظر می رسد این بیماران قبل از ابتلا به کرونا، فشار خون بالایی داشته اند که ابتلا به این بیماری وضعیت آنها را بدتر کرده است.

خشکی گلو

براساس سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، علائم COVID-19 به طور کلی شامل سرفه خشک شدن و گلودرد است. زندگی با سرفه خشک و گلو درد در طول دوره ویروس ممکن است باعث شود که این خشکی گلو حتی برای مدت کوتاهی بعد از بهبودی بیماری باقی بماند.

آبریزش بینی

خلط و یا ترشحات از بینی بعد از هر گونه آلرژی یا سینوزیت یا عفونت ها ممکن است تا طولانی مدت ادامه پیدا کند.  بدن در تلاش برای مقابله با ویروس، مخاط و مایعات اضافی تولید کند که ممکن است این ترشحات به صورت خلط از بینی خارج شود. بر اساس نشریه بهداشت هاروارد ، شما می توانید با هیدراته ماندن، خوردن داروی ضد احتقان بینی یا استنشاق بخار، مانند دوش آب گرم، این وضعیت را درمان کنید.

کاهش وزن

مبتلایان به کرونا در موارد شدید، احتمالاً کاهش وزن زیادی را تجربه می کنند. کاهش وزن در بیماران بعد از هر گونه عفونت های شدید یا بیماری کاملا طبیعی است. بستری شدن در بیمارستان، عدم تغذیه مناسب، استرس بیش از حد بیماری می تواند منجر به کاهش وزن در این بیماران شود.

درد قفسه سینه

طبق CDC، فشار مداوم یا درد در قفسه سینه یکی از علائم COVID-19 است. 210 شرکت کننده در نظرسنجی ادعا می کنند که پس از بهبودی این بیماری، این علائم را احساس کرده اند. ویروس کرونا به عنوان یک ویروس تنفسی، ممکن است منجر به بروز این درد یا فشار در ریه ها شود. با این حال، سکته مغزی، نارسایی قلبی، آریتمی ها و سایر حوادث قلبی نیز با ویروس کرونا ارتباط دارند بنابراین مبتلایان باید این علامت را جدی بگیرند.

کاهش حس چشایی

از دست دادن حس چشایی یکی از علائم رایج COVID-19 است؛ اما 221 پاسخ دهنده ادعا می کنند که ویروس ممکن است حس چشایی آنها را کاملا تغییر داده باشد. ب  از دست دادن حس چشایی یا از دست دادن جزئی ممکن است باعث تغییر ذائقه شود. این تغییرات همچنین می تواند به دلیل کاهش جوانه های چشایی یا تغییر در عملکرد برخی از احساسات چشایی توسط سیستم عصبی ایجاد شود.

وزوز گوش

همه علائم و عوارض کرونا (2) | پزشکت

وزوز گوش، زنگ یا سر و صدا در گوش است. 233 پاسخ دهنده به نظرسنجی ادعا می کنند که پس از بهبودی از COVID-19 اکنون وزوز گوش را تجربه می کنند. طبق انجمن وزوز گوش آمریکا، شروع وزوز گوش ممکن است به دلیل استرس و اضطراب، پس از آسیب رساندن به گوش داخلی یا ایجاد سایر شرایط یا بیماری رخ دهد.

التهاب اعصاب محیطی

طبق بررسی های صورت گرفته عفونت های ویروسی تأثیرات مخربی بر عملکردهای عصبی دارند و حتی باعث آسیب شدید عصبی می شوند. 243  نفر از شرکت کننده در نظرسنجی   علائم  عصبی را گزارش داده اند که ممکن است به دلیل آسیب عصبی ناشی از ویروس باشد.

احساس تشنگی مداوم

بدن شما هنگام بیماری به مایعات بیشتری احتیاج دارد و  در صورت عدم دریافت مایعات کافی، با کم ابی زیاد روبرو می شود. تشنگی مداوم یکی از علائم کم آبی بدن است که به شما هشدار می دهد بدن آب کافی را دریافت نمی کند.

کوستوکندریت

کستوکندریت و یا التهاب غضروف های دیواره قفسه سینه از بیماری های تنفسی مانند ذات الریه و برونشیت ناشی می شود. از آنجایی که بیماری کرونا یک بیماری تنفسی است، جای تعجب نیست که 98 نفر ازپاسخ دهندگان به این نظرسنجی گفتند که کاستوکندریت را در طولانی مدت تجربه کرده اند.

لکه های شناور چشمی

لکه های شناورچشم، لکه ها یا خطوط کوچکی هستند که هر چند وقت یک بار در اطراف دید شما شناور می شوند. لکه های شناور دائم می تواند علائم بیماری پارگی شبکیه یا جدا شدن زجاجیه باشد. این شرایط  هنگامی رخ می دهد که ژل زجاجیه چشم از شبکیه جدا شود. در این نظرسنجی، 249 پاسخ دهنده ادعا کردند که پس از COVID-19 این وضعیت را تجربه کرده اند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منبع:

https://www.eatthis.com/covid-19-signs/

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. عالی بود.
    من یه ماهه کرونام خوب شده
    عوارض عصبی و دپرسی شدید، درد مفصل زانوی چپ، فراموشی و ادم پاها را مشاهده می کنم هر روز.
    دیگه از تشویش روحی خسته شدم.
    نمی دونم چکار کنم. الکی گریه می کنم. و…

    1. سلام با روانشناس و یا روانپزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز