لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا

برخی از علائم بیماری کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی از علائم بیماری کرونا که بیماران مبتلا تا به حال آن را تجربه کرده اند، نشان می دهد که همه علائم بیماری کرونا ممکن است همچنان افزایش پیدا کنند. از زمانی که COVID-19 شیوع پیدا کرده و دنیای ما را تحت تأثیر قرار داده، علائم طولانی مدت ویروس متنوع بوده و تشخیص بیماری را تا حدودی دشوار کرده است.

یک نظرسنجی انجام شده توسط دکتر ناتالی لمبرت از دانشکده پزشکی Survivor Corps دانشگاه ایندیانا تجربیات طولانی مدت بازماندگان COVID-19 را بررسی کرده است. ما سعی کرده ایم در این مقاله برخی از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

از همه علائم بیماری کرونادرد پوست سر رایج است.

برای مبتلایان به COVID-19، درد پوست سر ممکن است ناشی از عفونت ویروسی باشد. علاوه بر آن، درد یا ناراحتی های پوست سر می تواند پس از بهبودی از تب شدید، هنگام مقابله با مشکل تیروئید یا تغذیه نامناسب رخ دهد.

سنکوپ

سنکوپ یکی از علائم احتمالی ویروس بیماری کرونا است. سنکوپ معمولاً به دلیل افت موقتی جریان خون در مغز رخ می دهد. بررسی ها نشان می دهد که سنکوپ ممکن است در بیماران بیماری کرونایی تنها علامت بوده و بیمار هیچ علامت دیگری نداشته باشد.

التهاب غدد لنفاوی

بررسی ها نشان می دهد، التهاب غدد لنفاوی در ناحیه گردن می تواند نشان دهنده عفونت یا بیماری باکتریایی مربوط به سرماخوردگی یا گلودرد باشد. از طرفی هم ویروس بیماری کرونا که به عنوان ویروس تنفسی شناخته می شود، ممکن است گلو و سینوس ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد ومنجر به التهاب غدد لنفاوی شود.

افزایش سطح خونی تیروئید

تیروئید یک هورمون ضروری برای عملکرد مناسب بدن است. تیروئید نقش مهمی در متابولیسم، رشد و تکامل بدن انسان دارد. برخی از مبتلایان به ویروس COVID-19 افزایش سطح تیروئید را به عنوان علامت طولانی مدت گزارش داده اند.

کم خونی

همه علائم و عوارض کرونا | پزشکت

کم خونی از کاهش سطح گلبول های قرمز ناشی می شود. شایع ترین نوع کم خونی مربوط به عدم دریافت مناسب آهن است. کم خونی باعث احساس خستگی و ضعف می شود. در بعضی موارد، حتی ممکن است باعث سرگیجه و درد در قفسه سینه شود که از علائم شایع طولانی مدت ویروس بیماری کرونا است.

تبخال و نورالژی تریژمینال

تبخال منجر به بروز علائم مختلفی مانند خستگی، التهاب گلو، تب و درد صورت می شود. از طرفی این علائم در هنگام بروز COVID-19 رایج هستند. برخی از بیماران مبتلا به بیماری کرونا ویروس حتی بعد از بهبودی این علائم را تجربه کرده اند.

سوزن سوزن شدن اندام ها

طبق مقاله منتشر شده در St. Peter’s Health Partners، چند بیمار مبتلا به COVID-19 بعد از ابتلا به این بیماری احساس سوزن سوزن شدن، سوزش اندام ها را گزارش داده اند. این احساس ممکن است عارضه جانبی سایر علائم بیماری بیماری کرونا مانند درد یا تب باشد.

بیماری ژنتیک

درد کمر و در ناحیه دنده ها

طبق نظر انستیتوی ملی اختلالات مغز و اعصاب و سکته مغزی، شدت کمر درد می تواند از یک درد مبهم، مداوم تا یک درد ناگهانی متغیر باشد. برخی از بیماران مبتلا به بیماری کرونا ویروس بعد از بهبودی ممکن است این درد را به دلیل بی تحرکی در طول دوران بیماری کرونا تجربه کنند. 84 پاسخ دهنده به این نظرسنجی گفته اند که پس از COVID-19 درد میانی کمر یا درد در پایه دنده های خود را تجربه کرده اند. این بیماری معمولاً با شل کننده های عضلانی، کشش ملایم، گرما یا یخ درمان می شود.

لرز بدون تب

همه علائم و عوارض کرونا | پزشکت

در بررسی صورت گرفته برخی از مبتلایان به بیماری کرونا ویروس در طولانی مدت تب بدون لرز را تجربه کرده اند. این وضعیت می تواند ناشی از بهبودی و تنظیم دمای بدن باشد. علاوه بر آن لرز بدون تب، می توان نشان دهنده عفونت ویروسی یا باکتریایی و یا افت قند خون ناشی از گرسنگی طولانی مدت هم باشد.

التهاب عروق

رگ های بدن، خون را در سراسر بدن منتشر می کنند. از طرفی سرما و یا گرمای بیش از حد منجر به انقباض و یا التهاب رگ ها می شود. کاهش یا افزایش دمای بدن و کم آبی ناشی از  کرونا می تواند منجر به ورم رگ ها شود.

درد مچ دست

آرتروز یا درد مفصل یکی از علائم رایج ویروس بیماری کرونا است. مطالعه ای که در مجموعه اورژانس بهداشت عمومی طبیعت منتشر شده نشان می دهد که حداقل یک بیمار در بین 40 بیمار مبتلا به بیماری کرونا ویروس درد مفصل را تجربه کرده است. این بیماری مفصلی ممکن است در کسانی که در طولانی مدت به بیماری ویروسی مبتلا بوده اند رخ دهد.

احساس فشار شدید در پشت سر

یکی از علائم رایج COVID-19 سردرد است. 128 شرکت کننده در این نظرسنجی گزارش دادند که آنها پس از بهبودی از بیماری کرونا، فشار شدیدی در پشت سر خود احساس کرده اند. طبق گفته انجمن جراحان مغز و اعصاب آمریکا، احساس فشار بر ناحیه پشت سر ممکن است به دلیل گرفتگی عضلات یا عصب های تحریک شده ایجاد شود. این اعصاب ممکن است در هنگام عفونت یا التهاب عروق خونی دچار احساس فشار یا درد شوند.

احساس سوزش پوست

همه علائم و عوارض کرونا | پزشکت

طبق مطالعه منتشر شده در JAMA Dermatology، این ویروس ممکن است با تعدادی بثورات پوستی مختلف همراه باشد. در بررسی های صورت گرفته دو نوع مختلف بثورات در برخی بیماران آلوده به ویروس بیماری کرونا مشاهده شده است که این ضایعات ممکن است، در حین و بعد از عفونت رخ دهد و منجر به احساس سوزش پوست شوند.

افزایش فشار خون

افزایش فشار خون می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند استرس، مشکلات تیروئید یا داروهای خاص ایجاد شود. مطالعه منتشر شده توسط کالج متخصصان قلب آمریکا یک ارتباط قوی بین ویروس بیماری کرونا و سیستم رنین پیدا کرده است. این سیستم یک مسیر مهم است که فشار خون را کنترل نموده و تعادل بین مایعات و الکترولیت های بدن را کنترل می کند. بر همین اساس، محققان معتقدند که ویروس ممکن است منجر به تغییراتی در فشار خون بیماران مبتلا به بیماری کرونا شود.

ریفلاکس با بزاق دهان بیش از حد

GERD ریفلاکس اسید معده است و معمولاً باعث ترشح بزاق بیش از حد می شود. طبق گفته های دانشگاه بهداشت فلوریدا، زخم یا عفونت در گلو، مانند عفونت های سینوسی یا التهاب آدنوئید، می تواند باعث ریفلاکس معده (GERD) شود.

تغییر شخصیت

دانشمندان در حال مطالعه تغییرات نادر اما بالقوه تغییر شدید شخصیتی هستند. این تغییر ممکن است در بیماران مبتلا به بیماری کرونا ویروس ایجاد شود. طبق مقاله منتشر شده در Science News، علائم بیماری بیماری کرونا مربوط به مغز اغلب نادیده گرفته می شوند؛ زیرا متخصصان پزشکی بر جنبه های جسمی ویروس تمرکز می کنند. با این حال، افسردگی، تغییر شخصیت و گیجی برخی از علائم طولانی مدت است که برخی از مبتلایان به COVID-19 ممکن است آنها را تجربه کنند.

برفک دهان

برفک، ضایعات کوچک و سفید ناشی ازقارچ داخل دهان است. این شرایط در اثر عدم تعادل رشد باکتری ها رخ می دهد. برخی از افراد مستعد ابتلا به برفک هستند اما این علائم ممکن است در بهبود یافتگان از COVID-19 شایع تر باشد. از آنجا که ویروس بر سیستم تنفسی و گلو تأثیر می گذارد، ممکن است منجر به بروز التهاب در دهان و زبان نیز شود.

درد کلیه

همه علائم و عوارض کرونا | پزشکت

طبق نظر بنیاد ملی کلیه، آسیب حاد کلیه در حدود 15٪ از بیماران COVID-19 اتفاق میفتد. این در حالی است که به نظر می رسد برخی از بیماران مبتلا به بیماری کرونا ویروس، قبلاً هرگز هیچ سابقه ای از ابتلا به مشکلات کلیوی را نداشته اند. این بررسی نشان داد که 115 پاسخ دهنده پس از ویروس بیماری کرونا دچار درد کلیه می شوند که نشان می دهد ویروس ممکن است به کلیه بیماران حمله کند و به کلیه آنها آسیب برساند.

عدم تعادل هورمون ها

هورمون های بدن، اشتها، خلق و خو، عملکرد جنسی و دمای بدن را تنظیم می کنند؛ اما عدم تعادل هورمون ها ممکن است در اثر استرس، سبک زندگی ناسالم یا تجمع سموم در بدن ایجاد شود. مبتلایان به COVID-19 ممکن است این عدم تعادل را تجربه کنند؛ زیرا ویروس، سیستم هورمونی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد.

عفونت ادراری

عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که میکروب ها به مجرای ادرار وارد و در سراسر دستگاه ادراری منتشر شوند. شباهت های بین علائم بیماری بیماری کرونا ویروس و عفونت ادراری ممکن است تشخیص این دو را از همدیگر سخت کند.

مشکلات کلیه از جمله وجود پروتئین در ادرار

مشکلات کلیه، از جمله پروتئین در ادرار، از علائم طولانی مدت COVID-19 از بیماران بوده است. هنوز مشخص نیست که ویروس ها چگونه بر روی کلیه ها تأثیر می گذارند، اما به نظر می رسد که آنها به سلول های کلیه حمله می کنند یا کاهش اکسیژن رسانی باعث مشکلات کلیوی می شود.

خشکی پوست و شوره سر

گرچه خشکی پوست و شوره سر، زیاد مسئله جدی نیست اما بروز این علائم ممکن است برای فرد ناخوشایند و شرم آور باشد. شوره سر می تواند در اثر تغییر در هورمون ها ایجاد شود، بنابراین منطقی است که به ویروس مربوط باشد.

فشار خون پایین

افت فشار خون از عوامل مختلفی مانند ژنتیک، رژیم غذایی یا کمبود آب بدن ناشی می شود. از طرفی فشار خون پایین به عفونت و عدم تعادل هورمونی هم مربوط می شود. بر همین اساس به نظر می رسد افت فشار خون یکی از علائم طولانی مدت COVID-19 باشد.

عفونت چشم

همه علائم و عوارض کرونا | پزشکت

برخی از محققان معتقدند که ویروس بیماری کرونا می تواند منجر به عفونت در چشم مانند التهاب ملتحمه گردد.

درد پا

درد پا می تواند به دلیل برخی از بیماری ها مانند میخچه، التهاب کف پا یا آسیب دیدگی تاندون مچ پا رخ دهد. اما ضایعات پوستی بر روی انگشتان پا ناشی از بیماری بیماری کرونا ویروس می تواند منجر به درد پا شود و راه رفتن را برای فرد سخت تر کند.

گواتر یا برآمدگی در ناحیه گلو

گواتر، بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید است. گواتر لزوماً به معنی اختلال در عملکرد غده تیروئید نیست؛ اما می تواند نشان دهنده عدم تعادل هورمونی باشد. برخی از بهبود یافتگان از COVID-19 گواتر را تجربه کرده اند که احتمالاً به دلیل اثرات هورمونی ویروس بر بدن رخ داده است.

لب های ترک خورده یا خشک

لب ها ممکن است در هوای سرد و یا گرم و یا حتی در شرایط کمبود آب بدن، ترک بخورند و یا خشک شوند؛ اما در برخی شرایط، ابتلا به بیماری بیماری کرونا ممکن است منجر به خشکی لب شود؛ زیرا ویروس ها احتمالاً باعث کم آبی بدن می شوند.

آریتمی

 آریتمی، یک مشکل قلبی است که در این شرایط ممکن است عملکرد قلب مختل شود. بررسی ها نشان می دهد که برخی از بیماران مبتلا به بیماری کرونا از ایست قلبی رنج می برند؛ اما از طرفی هم آسیب های قلبی و ناهنجاری هایی از این قبیل می تواند ناشی از بیماری سیستمیک باشد و فقط اثرات مستقیم عفونت COVID-19 نیست.

درد فک

همه علائم و عوارض کرونا | پزشکت

در بررسی صورت گرفته در بین بیماران بیماری کرونایی 80 شرکت کننده درد فک را به عنوان علامت طولانی مدت COVID-19 گزارش داده اند. طبق انجمن دندانپزشکی آمریکا، درد فک ممکن است به دلیل مشکلات استخوانی، استرس، عفونت، مشکلات سینوس یا ساییدن دندان رخ دهد. از طرفی مشخص شده است که ویروس بیماری کرونا باعث درد در ناحیه فک می شود، بنابراین این درد فک ممکن است یک عارضه جانبی طولانی مدت بیماری کرونا باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز