لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اخبارکرونا

همه علائم و عوارض بیماری کرونا (3)

همه علائم و عوارض کرونا (3)

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در دو مقاله قبل تعدادی از همه علائم و عوارض بیماری کرونا برخی از علائمی را که بیماران مبتلا به این بیماری تجربه کرده بودند را بررسی کردیم. این علائم بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط دکتر ناتالی لمبرت از دانشکده پزشکی و Survivor Corps دانشگاه ایندیانا تجربیات طولانی مدت بازماندگان COVID-19 تشخیص داده شده است. نتایج این  بررسی نشان می دهد بیماران در  طولانی مدت علائم زیادی را تجربه کرده اند. ما سعی کرده ایم در این مقاله یک سری دیگر از این علائم و عوارض کرونا را مورد بررسی قرار دهیم.

در این مقاله همه علائم و عوارض بیماری کرونا را بررسی نمایید.

کمر درد

همانند اکثر بیماری ها، ویروس کرونا با دردهای عضلانی همراه است. بیماران مبتلا به COVID-19 که در بستر بیماری بودند یا مدت زیاد فعالیت نداشته اند، ممکن است به دلیل عدم تحرک، درد کمر را تجربه کنند.  درد کمر در هنگام ابتلا به بیماری کرونا به اندازه سایرعلائم شایع نیست. حتی ممکن است در اثر کشیدگی عضلات، وضعیت بد بدن یا فشار بر روی اعصاب نخاعی ایجاد شود.

خستگی

خستگی یکی از علائم رایج ویروس کرونا است؛ اما برخی از مبتلایان در رفع این خستگی مشکل دارند. طبق مقاله منتشر شده در The Scientist، این احتمال وجود دارد که COVID-19 منجر به بیماری مزمن، از جمله خستگی مزمن شود. خستگی، شایعترین علامت ماندگار ویروس کرونا بود. طبق مطالعه ای که توسط WHO انجام شده، متوسط ​​زمان بهبودی در موارد خفیف ویروس کرونا حدود دو هفته است. اما در موارد شدید یا بحرانی بهبودی بیماران ممکن است سه تا شش هفته طول بکشد. خستگی مفرط ممکن است نشانه این باشد که بدن شما هنوز در حال مبارزه با ویروس است.

سردرد

همه علائم و عوارض بیماری کرونا (3) | پزشکت

به نظر می رسد 13% از بیماران مبتلا به کرونا، سردرد را تجربه می کنند. سردرد پنجمین علامت شایع COVID-19 پس از تب، سرفه، درد عضلانی و اختلال در تنفس محسوب می شود. در این نظرسنجی، 902 شرکت کننده ادعا کردند که سردرد بعد از COVID-19 یکی از علائم طولانی مدت آنها بوده است. البته سردرد احتمال دارد به دلیل کمبود آب بدن، احتقان یا ناشی از سایر علائم ویروس کرونا مانند تب باشد.

اختلال خواب

خواب مناسب و خوب منجر به عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن می شود. حتی عملکرد مغز را افزایش می دهد. حتی خلق و خو را تثبیت می کند و سلامت روان را بهبود می بخشد. 782 پاسخ دهنده به نظرسنجی ادعا کردند که حتی پس از بهبودی از COVID-19، مشکلات خواب را تجربه کرده اند. این کمبود خواب ممکن است به دلیل اضطراب یا نگرانی در مورد ویروس باشد یا به علایم طولانی مدت دیگر مانند درد عضلانی یا سرفه نسبت داده شود. تنظیم زمان خواب منظم و استفاده از تخت خواب فقط برای خوابیدن می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

ناتوانی در ورزش یا فعالیت

برخی از مبتلایان به بیماری کرونا می گویند پس از بهبودی، ورزش کردن و حتی تحرک داشتن برای آنها سخت شده است. 916 شرکت کننده در نظرسنجی گزارش دادند که پس از بهبودی از ویروس کرونا هنوز هم قادر به ورزش نیستند. طبق مطالعه ای که در JAMA Cardiology منتشر شده است، محققان توصیه می کنند بیمارانی که از موارد شدید COVID-19 رنج می برند حداقل دو هفته قبل از شروع ورزش سبک صبر کنند.

عدم تمرکز

اثرات طولانی مدت COVID-19 ناشناخته است زیرا ویروس بسیار جدید می باشد. اما محققان اثرات عصبی خاصی را بر روی بیماران بهبود یافته مشاهده می کنند. مطالعات انجام شده در ووهان این شرایط عصبی را تجزیه و تحلیل کرده و نشان داد که 40٪ از بیماران سردرگمی و آشفتگی آگاهانه را تجربه کردند. این وضعیت معمولاً مه مغز نامیده می شود. بسیاری از بیماران هنگام بهبودی از ویروس کرونا، این احساس را دارند.

گلو درد

همه علائم و عوارض بیماری کرونا (3) | پزشکت

بیماری ژنتیک

همه مبتلایان دچار گلودرد نمی شوند. اما گلو درد یکی از علائم رایجی است که CDC به عنوان علائم ویروس کرونا ذکر می کند. ویروس ها و عفونت ها باعث گلودرد می شوند، به همین دلیل این علامت طولانی در برخی از بیماران کرونا دیده می شود.

اسهال

اگر چه اسهال علائم شایع از بیماری کرونا نیست اما توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC به عنوان علامت COVID-19 ذکر شده است. اسهال برای بیماران COVID-19 به طور متوسط ​​14 روز طول کشید.

تپش قلب

حتی پس از تسکین علایم شایع بیماری مانند تب، سردرد و سرفه خشک، برخی از بیمارانی که بهبود یافته اند دچار تپش قلب می شوند. یک مطالعه منتشر شده در JAMA Cardiology 100 بیمار بهبود یافته COVID-19 را بررسی کرد. نتایج این بررسی نشان داده که 78 نفر از بیماران مشکلات قلبی داشتند در حالی که 60٪ التهاب میوکارد مداوم را تجربه کرده اند. مشکلات مداوم قلب، مانند تپش قلب، ممکن است برای بیماران COVID-19، بدون توجه به شدت بیماری، طولانی مدت باشد.

درد مفصل

همه علائم و عوارض بیماری کرونا (3) | پزشکت

دکتر ریچارد دیم از Cedars-Sinai در مورد علائم و عوارض احتمالی کرونا می گوید: در حالی که سیستم ایمنی بدن بیمار برای مقابله با توسط گلبول های سفید خون، اینترلوکین تولید می کنند. گرچه این اینترلوکین ها برای مقابله با سلول های ویروس مفید هستند، اما همچنین باعث درد عضلات و مفاصل می شوند.

سرفه

سرفه طولانی مدت می تواند عارضه جانبی هر نوع سرماخوردگی، آنفولانزا یا بیماری باشد. طبق مطالعه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) روی بیماران COVID-19 چینی انجام شده است، 7/61 درصد بیماران دچار سرفه خشک شده اند. به عنوان یک ویروس تنفسی، رفع سرفه همراه با COVID-19 ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد؛ زیرا بدن شما سعی در خلاص شدن از شر مخاط و بلغم دارد.

لرزش

لرزش دست ممکن است ناشی از استرس، اضطراب یا کافئین بیش از حد باشد. لرزش دست هنگام برداشتن یک لیوان آب یا نگه داشتن یک تکه کاغذ همچنین ممکن است نشان دهنده لرزش اساسی (ET) باشد که نوعی اختلال عصبی است و باعث ایجاد این لرزش ها می شود.

عرق شبانه

تعریق شبانه، در شب اتفاق میفتد و شدید است، به حدی که لباس و ملحفه  خیس می شود. عرق شبانه رخ می دهد اما گاهی به دلیل مشکلات تیروئید، یائسگی، اضطراب یا عفونت ایجاد شود. مصرف داروهای جدید یا سایر علائم طولانی، مانند لرز و دردهای عضلانی، نیز ممکن است در تعریق طولانی مدت شبانه نقش داشته باشند.

درد یا فشار قفسه سینه

همه علائم و عوارض بیماری کرونا (3) | پزشکت

درد یا فشار قفسه سینه یکی از علائم رایج طولانی مدت COVID-19 در میان شرکت کنندگان در نظرسنجی بود. از آنجا که ویروس کرونا سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است این درد قفسه سینه به ویروس مداوم باشد. درد ناگهانی و شدید قفسه سینه به عنوان پلور شناخته می شود و می تواند نشان دهنده التهاب دیواره های ریه باشد. ممکن است پلوریس نشانه ذات الریه یا نوع دیگری از عفونت باشد، بنابراین بیماران بهبود یافته COVID-19 باید در صورت ادامه این علامت به پزشک مراجعه کنند.

سرگیجه

COVID-19 یک ویروس تنفسی است که دارای عوارض جانبی سیستم عصبی نیز می باشد. طبق مطالعه ای که در ژورنال کالج پزشکان اورژانس آمریکایی منتشر شده است، علائمی از جمله سردرد، سرگیجه، سرگیجه و پارستزی در بیماران مبتلا به کرونا گزارش شده است. امکان دارد این شرایط به دلیل کاهش سطح اکسیژن، کمبود آب بدن، تب یا سردرد نیز ناشی از ویروس باشد.

مشکلات حافظه

مشکلات حافظه و کاهش شناختی عوارض جانبی بالقوه ای برای برخی از بیماران مبتلا به کرونا است. از آنجا که ویروس بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد، مشکلات حافظه ممکن است یک عارضه جانبی طولانی برای برخی از این بیماران به ویژه برای کسانی که موارد سختی را متحمل شده اند، باشد.

تنگی نفس

همه علائم و عوارض بیماری کرونا (3) | پزشکت

تنگی نفس زمانی رخ می دهد که فرد احساس می کند هوای کافی برای نفس کشیدن وجود ندارد. بیشتر افراد بعد از ورزش یا اگر حمله وحشت دچار این وضعیت می شوند. با این حال، بیماران مبتلا به COVID-19 ممکن است بدون حتی گوچکترین حرکتی دچار تنگی نفس شوند؛ زیرا تنگی نفس یک علامت رایج از ویروس است. در این بررسی، 924 بیمار COVID-19 ادعا کردند که تنگی نفس یا دشواری در تنفس از علائم ویروس کرونا است که برای مدت طولانی آن را تجربه کرده اند.

اضطراب

طبق نظرسنجی انجام شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا، حدود 36٪ از آمریکایی ها احساس می کنند ویروس کرونا تأثیر جدی بر سلامت روان آنها داشته است. قرنطینه کردن های اجباری بیماران، انزوای اجتماعی و نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا، عواملی است که می تواند منجر به بروز اضطراب در دوران کرونا شود.

درد بدنی

بدن درد یکی از علائم رایج بسیاری از بیماری ها از جمله ویروس کرونا است. در این نظرسنجی، 1048 شرکت کننده پس از تشخیص COVID-19، احساس کردند که بدن درد دارند. برخی محققان می گویند بدن هنگام ابتلا به آنفولانزا درد می ند زیرا سیستم ایمنی بدن شما مبارزه با عفونت در حال احیا شدن است. ویروس ها منجر به بروز درد نمی شوند بلکه درد نتیجه واکنش بدن شما در برابر حمله ویروس است.

در صورت بروز هر یک از علائم گفته شده در سری مقالات علائم و عوارض کرونا (1) و (2) بهتر است با پزشک و یا متخصص در زمینه بیماری های خود مشورت کنید. حفظ سلامتی شما درطول بحران شیوع بیماری کرونا، تاثیر بسیار مهمی در سلامتی اطرافیان شما دارد. برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت کشنده، حتما از ماسک صورت استفاده کنید و تا حد امکان به مکان های شلوغ و پر جمعیت نروید. فاصله های اجتماعی را رعایت کنید. برای حفظ روحیه و جلوگیری از بروز اضطراب در دوران کرونا سعی کنید با یک مشاور و روان شناس در ارتباط باشید.

مشاوره آنلاین با روانشناسان و  متخصصان در زمینه های مختلف پزشکی، پیراپزشکی و  روانشناسی می تواند در طول بحران بیماری کرونا، راهگشای مناسبی برای افرادی باشد که نمی توانند در جلسات حضوری پزشکی خود شرکت کنند.

https://www.eatthis.com/covid-19-signs/

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. واقعااااا مطالب جالب و آموزنده ای بود…خدا خیرتون بده از اضراب و دلهره نجاتم دادین

    1. سلام ممنون از محبتتون لطفا سایت را به دوستانتان معرفی بفرمایید

      1. سلام.دخترم بیش از ۴ هفته دچار کرونا شده…

        دو هفته اول درد بدن در تمام نقاط بود اما از هفته سوم درد شدید در ساق پا و کمر ایجاد شد.

        ناپروکسن و استامینوفن و امپول پیروکسیکام اصلا تاثیری ندارد.چه پیشنهادی دارید؟

        نتیجه آزمایش انتی بادی بعد از ۳ هفته، یک شد(منفی) شد اما درد ها بیشتر میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز