لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مصرف شیر و خطر سرطان پستان

مصرف روزانه شیر و خطر سرطان پستان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تحقیقات جدید دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه لوما لیندا مصرف روزانه شیر و خطر سرطان سینه را بررسی نموده است. محققان معتقدند احتمال بروز این خطر در مصرف روزانه پنیر و یا ماست دیده نمی شود. بر همین اساس زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان باید در مصرف محصولات لبنی زیاده روی نکنند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوشیدن شیر لبنیات روزانه، حتی به مقدار کم، می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را تا 80 درصد افزایش دهد. در این بررسی ها نشان داده شده که مصرف دوزهای نسبتاً کم شیر لبنیات، کمتر از یک فنجان در هر روز، خطر سرطان پستان را افزایش می دهد و در مصرف 2 تا 3 فنجان در روز، خطر ابتلا به 70 تا 80 درصد افزایش می یابد.

مصرف روزانه شیر و خطر سرطان پستان | پزشکت

نتایج یک بررسی در مورد سرطان پستان و مصرف شیر

 محققان نزدیک به 8 سال اطلاعات به دست آمده از 52،795 زن آمریکای شمالی را تجزیه و تحلیل کردند. سن متوسط ​​زنانی که در این بررسی شرکت کرده اند حدود 57 سال و حدود یک سوم آنها سیاه پوست بودند. شرکت کننده گان در این بررسی به پرسشنامه هایی درباره میزان مصرف غذای خود پاسخ دادند. حدود نیمی از خانم های که در این بررسی شرکت کرده بودند رژیم های غذایی گیاهی داشتند و شیر سویا می خوردند و دسته دیگری از شرکت کنندگان شیر لبنیات استفاده کرده بودند. محققان عواملی مانند مصرف الکل، فعالیت بدنی، هورمون ها و تاریخ های بارداری را در این تحقیق کنترل کردند. این تحقیق توسط مؤسسه ملی سرطان و صندوق جهانی تحقیقات سرطان در انگلستان منتشر شد؛ اما نتایج تحقیق جالب بود.

همه زنان قبل از انجام تحقیقات هیچ علائمی از هیچ یک از سرطان ها نداشتند، اما محققان دریافتند که 1.057 نفر از این زنان مبتلا به سرطان سینه هستند. دانشمندان معتقدند که هیچ ارتباطی بین سرطان پستان و شیر سویا دیده نشده و وجود ندارد، اما چربی موجود در شیر عامل خطر مهمی میزان افزایش ابتلا به سرطان پستان بوده است. آنها علت مشابهی در مصرف پنیر یا ماست را پیدا نکردند. مرجی مک کالو ، ScD، مدیر ارشد علمی تحقیقات اپیدمیولوژی در انجمن سرطان آمریکا در مورد نتایج به دست آمده از این تحقیقات می گوید:  این یک مطالعه بسیار جالب و بی نظیر است و بررسی ها در زنانی که رژیم غذایی غیرگیاه خواری داشته اند نشان نداده كه نوشیدن شیر خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.»

مطالعه بیشتر: مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

مصرف روزانه شیر و خطر سرطان پستان | پزشکت

 سرطان سینه

سرطان پستان، شایع ترین سرطان تهاجمی و دومین عامل اصلی مرگ و میر سرطان در زنان است. علت دقیق آن مشخص نیست. پستان زنان از چربی، بافت پیوندی و هزاران لوبول و غدد ریز تشکیل شده که وظیفه تولید شیر را به عهده دارند. لوله های ریز یا مجاری، شیر را به سمت نوک پستان منتقل می کنند. در سرطان پستان سلول های بدن به طور غیرطبیعی رشد می کنند. سرطان معمولاً در پوشش داخلی مجاری شیر یا لوبول هایی که شیر را تأمین می کنند، شروع می شود و در صورت عدم درمان به موقع به سایر قسمت های بدن انتشار پیدا می کند. علائم این بیماری شامل توده یا ضخیم شدن پستان و تغییر در پوست یا نوک پستان است. درمان سرطان پستان به عوامل مختلفی بستگی دارد، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می تواند میزان پیش آگهی بیماری را بهبود ببخشد.

مطالعه بیشتر: خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان

مصرف روزانه شیر و خطر سرطان پستان | پزشکت

عوامل خطر سرطان پستان

عوامل خطر برای سرطان پستان که احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهند، عبارتند از:

جنسیت. زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض خطر سرطان پستان هستند.

ژنتیک. سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان خطر این بیماری را افزایش می دهد.

بافت پستان. احتمال وقوع سرطان پستان در زنان با بافت پستان متراکم شایع تر است.

یائسگی دیررس. یائسگی در سنین بالاتر می تواند عامل خطر برای این سرطان باشد.

قاعدگی زودرس. شروع دوره قاعدگی قبل از 12 سالگی خطر ابتلا را افزایش می دهد.

هورمون تراپی. استفاده از روش های هورمون درمانی (HRT) و قرص های ضد بارداری خوراکی به دلیل افزایش سطح استروژن می تواند منجر به سرطان پستان شود.

بارداری در سنین بالا. زنانی که فرزند اول خود را بعد از سن 30 سالگی به دنیا می آورند، همچنین زنانی که هرگز باردار نشده اند در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

سابقه سرطان سینه یا توده های پستان. زنانی که قبلاً به این بیماری مبتلا شده اند، در مقایسه با کسانی که سابقه این بیماری را ندارند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. داشتن برخی از انواع توده های خوش خیم یا حتی غیر سرطانی پستان احتمال ابتلا به سرطان بعدی را افزایش می دهند.

قرار گرفتن در معرض استروژن. قرار گرفتن در معرض استروژن در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. شروع زودرس دوره های قاعدگی یا یائسگی دیررس در زنان می تواند باعث افزایش سطح استروژن در زنان و خطر بروز سرطان پستان شود. به نظر می رسد تغذیه با شیر مادر، به ویژه بیش از 1 سال، احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد، چون بارداری به دنبال شیردهی، میزان قرار گرفتن در معرض استروژن را در زنان کاهش می دهد.

مطالعه بیشتر: یائسگی و سرطان سینه

عوامل محیطی موثر بر خطر بروز سرطان پستان

قرار گرفتن در معرض تابش.  سابقه پرتو درمانی، یک عامل خطر برای این بیماری است.

خطرات شغلی. قرار گرفتن در معرض برخی مواد سرطان زا در محیط کار، می تواند در ابتلا زنان به این بیماری مرتبط باشد.

سن. خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن بیشتر می شود. در 20 سالگی، احتمال ابتلا به سرطان پستان 0.6 درصد است و این رقم تا سن 70 سالگی به 3.84 درصد می رسد.

مصرف الکل. به نظر می رسد مصرف مرتب الکل در ایجاد سرطان پستان نقش داشته باشد. تحقیقات نشان داده زنانی که بیشتر از 3 بار در روز الکل مصرف می کنند، 1.5 برابر بیشتری در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

چاقی. زنانی که اضافه وزن دارند یا بعد از یائسگی چاق می شوند احتمالاً به دلیل دارا بودن سطح بالاتر استروژن در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. همچنین، مصرف قند زیاد نیز می تواند در بروز سرطان پستان موثر باشد.

مصرف روزانه شیر و خطر سرطان پستان | پزشکت

علائم سرطان پستان

اولین علائم سرطان پستان معمولاً برجستگی و وجود بافت ضخیم در پستان یا زیر بغل است.

علائم دیگر سرطان پستان، عبارتند از:

  • تغییر در اندازه یا شکل
  • تورفتگی یا قرمزی پوست
  • بثورات اطراف یا روی یکی از نوک
  • ترشح غیرطبیعی و یا خونین نوک آن
  • درد زیر بغل یا پستان که با عادت ماهیانه تغییر نمی کند.
  • لایه لایه یا پوسته پوسته شدن پوست روی پستان یا نوک آن

بیشتر توده های پستان، سرطانی نیستند، اما زنان بهتر است با مشاهده هر توده در پستان به متخصص زنان و زایمان و یا جراح مراجعه کنند.

مطالعه بیشتر: تغییرات ناگهانی نوک سینه

مصرف روزانه شیر و خطر سرطان پستان | پزشکت

باور های غلط در مورد سرطان پستان

برخی از باورهای غلط بر این باورند که یکسری از عوامل خارجی می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. به عنوان مثال، در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر تأیید ادعاها مبنی بر اینکه ضد عرق‌ ها و دئودورانت‌ ها و استفاده از پستان بند و پوشیدن پستان بند در شب، دلایل سرطان پستان است، وجود ندارد. اگر از دئودورانت‌ ها یا ضد عرق ‌ها استفاده می‌‌کنید، این خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی ‌‌دهد.  برخی افراد نیز ادعا کرده اند که آلومینیوم موجود در ضد عرق‌ ها می‌‌ تواند خطر سرطان پستان را افزایش دهد. نمک‌ های آلومینیوم معمولاً به عنوان ماده ای در ضد عرق ‌ها برای مسدود کردن مجاری عرق استفاده می‌‌ شود تا از تعریق جلوگیری کنند؛ اما شواهد موجود ارتباط قانع کننده ای بین دئودورانت ‌ها یا ضد عرق ‌ها و سرطان پستان نشان نمی ‌‌دهد.

 دئودورانت باعث سرطان نمی شود.

اما واقعیت این است که حتی قوی‌ ترین ضد عرق ‌ها هم تعریق در زیر بغل را مسدود نمی ‌‌کنند. هیچ مدرک علمی ‌‌برای حمایت از هیچ یک از این شایعات در دست نیست. بیشتر مواد ایجاد کننده سرطان توسط کلیه‌ ها خارج شده و از طریق ادرار دفع شده و یا توسط کبد پردازش می‌‌شوند. عرق کردن یک راه برای آزاد کردن سموم بدن است و بعید به نظر می رسد  که مواد شیمیایی موجود در دئو درانت ها مقصر ایجاد سرطان پستان باشند. پستان بند باعث سرطان پستان نمی‌‌شود. فقط یک مطالعه علمی‌‌ پیوند بین پوشیدن پستان بند و سرطان پستان را بررسی کرده است. در زنانی که پستان بند می ‌‌پوشیدند و زنانی که پستان بند نمی ‌‌پوشیدند، تفاوت واقعی در خطر ابتلا به سرطان پستان وجود نداشت.

سخن آخر

از آنجایی که نتایج تحقیقات تا حدودی هنوز اثبات نشده است برخی از محققان به زنان توصیه می کنند در مصرف شیر به طور روزانه در رژیم غذایی خود کمی احتیاط کنند و در خانم های که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند و یا در معرض ابتلا به این سرطان هستند بهتر است شیر را همراه با یک ترکیب گیاهی دیگر مانند سویا مصرف کنند. به نظر می رسد زنانی که به اندازه کافی شیر مصرف می کنند می توانند نگرانی بابت ابتلا به سرطان پستان نداشته باشند. لبنیات منبع غنی بسیاری از مواد مغذی است که در غیر این صورت مصرف مقادیر کافی می تواند چالش برانگیز باشد. مصرف به اندازه و مناسب و انتخاب لبنیات کم چربی حداقل برای مدیریت وزن و خطر بروز بیماری مزمن مفید است. علاوه بر آن می توانید رژیم غذایی مناسبی را برای پیشگیری از سرطان پستان رعایت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز