لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اخبارعمومی و داخلیکرونا

مصرف الکل و واکسن کرونا

مصرف الکل و واکسن کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کارشناسان در مورد تداخل مصرف الکل و واکسن کرونا هشدار داده اند. آنها می گویند، استفاده از الکل در زمان تزریق واکسن COVID-19 نباید بر پاسخ ایمنی تأثیر بگذارد، مصرف کنندگان الکل باید مدتی قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا از مصرف الکل خودداری کنند.

بر همین اساس، کارشناسان در روسیه و انگلستان هشدار داده اند که افراد باید قبل از واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، برای مدتی کوتاه از نوشیدن الکل خودداری کنند. با این حال، متخصصان در ایالات متحده می گویند مصرف مقادیر متوسط یا متوسط مصرف الکل تاثیری در پاسخ ایمنی بدن نخواهد داشت. اما به طور کلی، در زمان واکسیناسیون و برای سلامتی عمومی باید از مصرف زیاد مشروبات الکلی و  الکل خودداری شود.

الکل و واکسن کرونا

از آنجا که موج اول واکسن های COVID-19 در سراسر ایالات متحده و بسیاری از کشورها اجرا می شود، این سوال مطرح شده است که آیا مصرف الکل بر پاسخ های ایمنی افراد  تأثیر می گذارد؟

کارشناسان در انگلستان اخیراً هشدار داده اند که مردم باید از نوشیدن الکل در روزهای قبل و بعد از دریافت واکسن COVID-19 خودداری کنند. شما باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید تا بتوانند پاسخ مناسبی در برابر تزریق واکسن کرونا داشته باشد. اما مصرف الکل در شب تزریق واکسن و یا بعد از آن ممکن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.

مشخص شده است که الکل سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند. در نتیجه، راهنمایی های تخصصی در مورد پرهیز از الکل قبل و بعد از واکسن و مدت زمان آن متنوع بوده است.

هشدار روسیه در مورد مصرف الکل و واکسن کرونا

مصرف الکل و واکسن کرونا | پزشکت

ماه گذشته، آنا پوپووا، مسئول بهداشت روسیه، اظهار داشت که افراد نباید دو هفته قبل از اولین تزریق واکسن خود را بنوشند و پس از آن باید این کار را برای شش هفته دیگر بعد از واکسیناسون ادامه دهند تا مطمئن شوند که یک پاسخ ایمنی قوی وجود دارد.

مصرف بیش از حد الکل می تواند پاسخ های ایمنی به واکسن را کاهش دهد. از آنجا که روس ها به دلیل نوشیدن زیاد معروف هستند، دولت آنها به آنها توصیه کرده است که دو هفته قبل از دوز اول و شش هفته بعد از دوز دوم از نوشیدن خودداری کنند.

با این حال، سازنده واکسن، الکساندر گینتسبورگ، دکترای پزشکی، بعدا اظهار نظر کرد که این توصیه بسیار افراطی است. گینتسبورگ توصیه می کند: حداقل سه روز پس از هر تزریق از الکل خودداری کنید. به گفته وی این دستورالعملی است که در مورد همه واکسن ها اعمال می شود.

 دکتر ساندرو سینتی، متخصص بیماریهای عفونی در پزشکی میشیگان در این مورد می گوید: “پس از هر دو دوز واکسن COVID-19 نیازی به ترک الکل نیست. هیچ مدرک یا راهنمای CDC وجود ندارد که نشان دهد که افراد مجبور به ترک الکل هستند. این در حالی است که سازمان غذا و دارو (FDA) مجوز استفاده فوری را برای واکسن های Pfizer-BioNtech و Moderna COVID-19 صادر کرده است. هر دو واکسن به دو دوز نیاز دارند. واکسن Pfizer با فاصله 21 روز و واکسن Moderna با فاصله 28 روز تزریق می شود.

بیماری ژنتیک

دکتر هانا ال سهلی، دانشیار ویروس شناسی مولکولی و میکروب شناسی و پزشکی در کالج بیلور می گوید: گرچه مصرف زیاد الکل برای سلامتی به طور کلی نگران کننده است، اما از افراد خواسته نمی شود قبل از واکسیناسیون از نوشیدن مقادیر متوسط یا متوسط الکل خودداری کنند.

چرا باید در زمان واکسیناسیون از مصرف الکل خودداری کنید؟

اما کریستوفر تامپسون، PhD، دانشیار گروه زیست شناسی دانشگاه لویولا در مریلند، متخصص در ایمونولوژی و میکروب شناسی، هشدار می دهد که در زمان واکسیناسیون از مصرف بیش از حد الکل اجتناب شود.

وی خاطرنشان کرد که اگرچه هنوز اطلاعات خاصی در مورد الکل و واکسن COVID-19 وجود ندارد، “بیشتر اطلاعات موجود در مورد تأثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن و پاسخ واکسن نشان می دهد که به طور کلی، مردم باید از نوشیدن زیاد در  زمان واکسیناسیون خودداری کنند.  در حالت ایده آل، این امر حداقل یک هفته قبل از دوز اول و یک ماه پس از دوز دوم باید اجتناب  شود.

مصرف بیش از حد الکل

مصرف الکل و واکسن کرونا | پزشکت

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نوشیدن بی رویه را به معنای مصرف پنج یا بیشتر نوشیدنی های الکلی به مناسبت مردان و چهار یا بیشتر نوشیدنی های الکلی برای زنان تعریف می کند.

مصرف 15 نوشیدنی یا بیشتر در هفته برای آقایان و هشت نوشیدنی یا بیشتر در هفته برای خانم ها نوشیدن زیاد محسوب می شود.

تامپسون با هشدار مصرف الکل می گوید: ” با مصرف زیاد الکل، سیستم ایمنی بدن آنطور که باید کار نمی کند. در صورت مصرف بیش از حد الکل شاهد بی نظمی عملکردی بسیاری از سلول های ایمنی و افزایش التهاب و مولکول های پیش التهاب در کل بدن هستیم. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که نوشیدن بیش از حد می تواند توانایی گلبول های سفید خاص در مبارزه با عفونت ها را کاهش دهد.

بررسی های صورت گرفته  نشان داده است که الکل می تواند باعث التهاب در روده شود. حتی می تواند ترکیب میکروبیوم را تغییر دهد و به طور بالقوه به میکروارگانیسم هایی که سلامت سیستم ایمنی بدن را حفظ می کنند، آسیب برساند.

مصرف زیاد الکل همچنین با تعدادی از دیگر مشکلات سلامتی همراه است. از جمله  خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های کبدی را افزایش می دهد.

عوارض ناشی از تداخل تزریق واکسن کرونا و مصرف الکل

افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند باید از یک شیوه زندگی سالم اطمینان حاصل کرده و از نوشیدن بیش از حد در زمان واکسیناسیون خودداری کنند.

مانوج گوئل، مدیر بخش ریه ها، Fortis Memorial گفت: “برخی علائم عصبی مانند سرگیجه پس از واکسیناسیون گزارش شده است، بنابراین توصیه می شود 24-48 ساعت پس از واکسیناسیون الکل مصرف نشود تا بیمار بتواند از هرگونه عارضه جانبی واکسیناسیون پیشگیری کند. بر همین اساس، برای اطمینان از سبک زندگی سالم، باید از مصرف الکل اجتناب شود.

سایر عوارض سوء مصرف الکل

مصرف الکل و واکسن کرونا | پزشکت

نوشیدن زیاد الکل می تواند باعث ایجاد مشکلات در سلامت جسمی شما شود، از جمله:

بیماری کبد

نوشیدن زیاد الکل می تواند باعث افزایش چربی در کبد (استاتوز کبدی)، التهاب کبد (هپاتیت الکلی) و با گذشت زمان، تخریب غیرقابل برگشت بافت کبد (سیروز) شود.

مشکلات گوارشی

نوشیدن زیاد الکل می تواند منجر به التهاب غده معده (گاستریت) و زخم معده و مری شود. حتی می تواند در جذب ویتامین های گروه B و سایر مواد مغذی اختلال ایجاد کند. نوشیدن الکل در طولانی مدت می تواند به لوزالمعده شما آسیب برساند یا منجر به التهاب لوزالمعده (پانکراس) شود.

مشکلات قلبی

نوشیدن زیاد الکل می تواند منجر به فشار خون بالا شده و خطر بزرگ شدن قلب، نارسایی قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. حتی یک جرعه تنها می تواند باعث ایجاد آریتمی جدی قلبی به نام فیبریلاسیون دهلیزی شود.

عوارض دیابت

الکل با آزاد شدن گلوکز از کبد تداخل دارد و می تواند خطر ابتلا به قند خون پایین (هیپوگلیسمی) را افزایش دهد.

عملکرد جنسی و مشکلات قاعدگی

نوشیدن زیاد الکل می تواند باعث اختلال در نعوظ در مردان شود. در زنان می تواند قاعدگی را قطع کند.

مشکلات چشم

با گذشت زمان، مصرف الکل می تواند به دلیل کمبود ویتامین B-1 (تیامین) باعث ایجاد حرکت ناخواسته سریع چشم (نستاگموس) و همچنین ضعف و فلج عضلات چشم شما شود. در صورت عدم درمان سریع، کمبود تیامین نیز می تواند با سایر تغییرات مغزی مانند زوال عقل غیر قابل برگشت همراه باشد.

نقائص هنگام تولد

مصرف الکل در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین و سندرم الکل جنین و در نتیجه تولد کودک با نقص مادرزادی شود.

صدمه به استخوان

الکل ممکن است در استخوان سازی اختلال ایجاد کرده و منجر به ضعف استخوان ها (پوکی استخوان) و افزایش خطر شکستگی شود. الکل حتی به مغز استخوان آسیب می رساند. حتی از تشکیل سلول های خونی جلوگیری کرده و با کاهش تعداد پلاکت ها منجر به کبودی و خونریزی شود.

عوارض عصبی

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند بر سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد. حتی باعث بی حسی و درد در دست و پا، ایجاد اختلال در تفکر، زوال عقل و از دست دادن حافظه کوتاه مدت شود.

سیستم ایمنی ضعیف

استفاده بیش از حد از الکل باعث می شود بدن شما در مقابل بیماری ضعیف تر شود. حتی خطر ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه ذات الریه را افزایش دهد.

سرطان

مصرف بیش از حد الکل، خطر ابتلا به سرطان را از جمله سرطان دهان، گلو، كبد، مری، روده بزرگ و پستان افزایش می دهد. حتی نوشیدن متوسط نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

تداخلات دارویی و الکل

برخی از داروها با الکل در تعامل هستند و اثرات سمی آن را افزایش می دهد. نوشیدن الکل در حین مصرف این داروها می تواند یا باعث افزایش یا کاهش کارآیی آن ها شود یا خطرناک باشد.

سخن آخر

مصرف الکل و واکسن کرونا | پزشکت

ادبیات علمی موجود در مورد الکل و سیستم ایمنی بدن نشان می دهد که الکل اضافی یک سرکوب کننده سیستم ایمنی است. بنابراین افرادی که زیاد می نوشند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. الونور رایلی، ایمونولوژیست از دانشگاه ادینبورگ انگلیس می گوید: مصرف بیش از حد مشروبات الکلی می تواند منجر به بروز عوارض زیادی شود. عملکرد سیستم ایمنی ضعیف یکی از آنهاست.

در آزمایشات، حدود 10 درصد افراد پس از دریافت واکسن Sputnik V سیستم ایمنی قوی نداشته اند و این رقم برای سایر واکسن ها مشابه است. دلایل این امر مشخص نیست. اینکه آیا الکل می تواند عاملی باشد بررسی نشده است.

متخصصان بهداشت هشدار دارده اند: باید از مصرف الكل پس از تزریق واكسن Covid-19 برای برخی از روزها خودداری شود و همچنین باید پرهیز از مصرف آن پس از تزریق دوم برای چند روز ادامه یابد. زیرا الكل می تواند مانع تأثیر واكسن شود. به گفته متخصصان، نوشیدن الکل، به ویژه نوشیدن زیاد، ممکن است توانایی بدن شما را در ایجاد ایمنی در پاسخ به ویروس کاهش دهد.

اول از همه، مصرف الکل به هیچ وجه توصیه نمی شود. اما، نوشیدن الکل می تواند توانایی بدن شما را در ایجاد ایمنی در پاسخ به ویروس کاهش دهد.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

 منابع:

https://www.healthline.com/health-news/how-alcohol-may-affect-your-response-to-the-covid-19-vaccine#Why-you-should-avoid-excessive-alcohol-use-near-the-time-of-vaccination

https://www.newscientist.com/article/2262654-should-you-avoid-alcohol-when-getting-a-coronavirus-vaccine/

https://www.indiatvnews.com/science/covid19-vaccine-first-shot-avoid-drinking-alcohol-latest-news-678930

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز