لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

قبل از واکسن کرونا مسکن نخورید.

قبل از واکسن کرونا مسکن نخورید. | پزشکت

فهرست مطالب

قبل از واکسن کرونا مسکن نخورید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از واکسن کرونا مسکن نخورید. این هشداری است که اکثر متخصصان در پی عوارض احتمالی واکسن کرونا ویروس، اعلام کرده اند. این در حالی است که به نظر می رسد تزریق واکسن کرونا می تواند منجر به بروز عوارض جانبی خفیف از جمله تب، لرز و درد شود.

 متخصصصان معتقدند که درد و تب از عوارض جانبی شایع واکسیناسیون ویروس کرونا است. اما آیا مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن بر میزان عملکرد واکسن تأثیر می گذارد؟ بروز علائم بعد از تزریق واکسن به بدن یاد می دهد که این واکسن به سیستم ایمنی بدن  یاد می دهد که چگونه SARS-CoV-2، ویروس کرونا را که باعث ایجاد COVID-19 می شود، شناسایی و حمله کند. بر همین اساس، متخصصان می گویند قبل از دریافت واکسن کرونا از مسکن استفاده نکنید.

عوارض احتمالی واکسن کرونا

قبل از واکسن کرونا مسکن نخورید. | پزشکت

واکسن کرونا ویروس به شما کمک می کند تا بدن خود را در برابر ابتلا به COVID-19 محافظت کنید. همچنین می تواند از بروز عوارض طولانی مدت که توسط برخی از بیماران COVID-19 تجربه شده است پیشگیری کند.

مانند همه واکسن ها، ممکن است بعد از تزریق واکسن کرونا، برخی از عوارض جانبی مانند درد یا تورم در محل تزریق، تب، لرز، خستگی یا سردرد داشته باشید.

دکتر دیوید ج. سینیمو، پزشک بیماری عفونی و استادیار دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی در این باره می گوید: بروز این علائم می تواند ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن باشد.

عوارض جانبی نشان می دهد که این واکسن به سیستم ایمنی بدن شما یاد می دهد که چگونه SARS-CoV-2، ویروس کرونا را که باعث ایجاد COVID-19 می شود، شناسایی و حمله کند.

برخی از عوارض جانبی واکسن مشابه علائم خود بیماری کرونا است. اما تزریق واکسن منجر به ابتلا به بیماری کرونا در افراد نمی شوند. واکسن نیز شما را مسری نمی کنند.

برای بیشتر افراد، عوارض جانبی واکسن خفیف یا متوسط است. این علائم فقط یک یا دو روز ادامه دارد. با این حال، برای برخی از افراد عوارض جانبی باعث می شود که احساس کنند به آنفولانزا مبتلا هستند. یا بر توانایی آنها در انجام فعالیت های روزمره تأثیر می گذارد.

مسکن ها و واکسن COVID-19

بسیاری از افراد در مواجهه با چند روز ناراحتی شبیه آنفولانزا، برای تسکین تب و درد خود به دنبال داروی بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا استامینوفن (تایلنول) می روند. اما مسئله اصلی این است که آیا تاثیر این دارو ها بر تسکین عوارض ناشی از واکسن کرونا بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.؟

بیماری ژنتیک

هیچ تحقیقی برای بررسی این موضوع که آیا استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند در عملکرد واکسن ویروس کرونا تداخل داشته باشد انجام نشده است.

اما دکتر دیوید ج. سینیمو، می گوید: برخی از تحقیقات قبلی نشان می دهد برخی از داروها ممکن است بر پاسخ ایمنی به واکسن ها تأثیر بگذارند.

اطلاعاتی در مورد تاثیرات واكسن وجود دارد كه مدتها قبل از آن از COVID-19 و تقریباً همه این موارد در كودكان انجام شده است كه پیش درمانی با داروهای كاهش دهنده تب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن باعث كاهش پاسخ آنتی بادی به دوز اول واكسن می شود.

تاثیر دارو های ضدالتهابی بر واکسن کرونا

قبل از واکسن کرونا مسکن نخورید. | پزشکت

والدین گاهی اوقات قبل از تزریق واکسن به کودک خود مسکن می دهند تا از این طریق علائم کودک آنها برطرف شود. این در حالی است که چگونگی تداخل این داروها با واکسن ها مشخص نیست، اما این داروها ممکن است پاسخ التهابی را که به صورت تب و درد نشان داده می شود، کاهش دهند. با کاهش التهاب بدن، سیستم ایمنی بدن واکنش کمتری به واکسن نیز داشته باشد.

اخیراً، مطالعه ای که در ماه جاری در مجله ویروس شناسی منتشر شد، نشان داد كه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) كه شامل ایبوپروفن هستند  تولید آنتی بادی ها و سایر جنبه های پاسخ ایمنی به SARS-CoV-2 را كاهش می دهد.

آنتی بادی ها، پروتئین های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس هایی مانند SARS-CoV-2 هستند. واکسن های COVID-19 بدن را تحریک به تولید  آنتی بادی می کنند. آنها به طور خاص ویروس کرونا را هدف قرار می دهد. بدون اینکه بیماری ایجاد کند.

نویسندگان این بررسی معتقدند که به نظر می رسد NSAID ها  بتوانند بر پاسخ ایمنی به واکسیناسیون ویروس کرونا تأثیر بگذارند. اما برای دانستن مسلماً به مطالعات بیشتری نیاز است.

نتایج بررسی های آزمایشگاهی مسکن ها بر واکسن کرونا

بعضی بررسی ها در آزمایشگاه نشان داده که داروهای کاهش دهنده تب ممکن است پاسخ آنتی بادی به واکسیناسیون را کمرنگ کنند. اما در واقعیت این موضوع نشان داده نشده است.

البته تحقیقات بیشتری لازم است. اما بررسی های واکسن COVID-19 که قبلاً انجام شده است نشان می دهد که مصرف مسکن بعد از تزریق، در صورت نیاز، ممکن است مشکل خاصی ایجاد نکند.

پروتکل های آزمایشات بالینی مرحله پایانی واکسن های ویروس کرونا ویروس Pfizer-BioNTech و Moderna-NIAID مانع از مصرف داروهای تسکین دهنده درد نمی شوند.

حتی با این وجود، این مطالعات هنوز نشان داد که هر دو واکسن میزان اثربخشی بالایی دارند: 95 درصد برای Pfizer-BioNTech و 94.1 درصد برای Moderna-NIAID  تخمین زده شده است.

علیرغم نیاز به اطلاعات بیشتر، Cennimo فکر نمی کند مشکلی در مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن پس از تزریق واکسن کرونا وجود داشته باشد، البته به شرطی که از مقدار توصیه شده بیشتر مصرف نشود.

وی هفته گذشته دوز دوم واکسن ویروس کرونا را دریافت کرده و پس از آن برای کاهش تب خود از  از ایبوپروفن استفاده کرده است.

توصیه متخصصان در مورد مصرف مسکن ها

قبل از واکسن کرونا مسکن نخورید. | پزشکت

برخی از متخصصان توصیه می کنند برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی ناشی از واکسن کرونا، قبل از مصرف واکسن، از دارو های مسکن استفاده نشود. در آزمایشات واکسن COVID-19، به افراد قبل از تزریق NSAID یا استامینوفن داده نمی شد، بنابراین تاثیر احتمالی مسکن ها بر واکسن کرونا، بررسی نشده است

سینیمو در این مورد می گوید: تحقیقات واکسن pre-COVID-19 در کودکان نشان داد که مصرف داروی کاهش دهنده تب فقط در صورت مصرف دارو قبل از تزریق، بر تولید آنتی بادی تأثیر می گذارد.

دکتر شریل براون، مدیر پزشکی پیشگیری از عفونت با این نظریه کاملا موافق است.

وی می گوید: “من توصیه می كنم پزشکان باید منتظر بمانند تا فردی عوارض جانبی تب یا درد را كه به داروهای كاهش دهنده تب یا كاهش دهنده درد نیاز دارند، تجربه كند. مسکن ها را نباید به عنوان پیشگیری برای جلوگیری از علائم مربوط به واكسن تجویز و مصرف کرد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) دستورالعمل های مشابهی را برای نحوه مقابله با عوارض جانبی دو واکسن mRNA که در ایالات متحده تأیید شده اند، صادر کرد. براون همچنین هشدار می دهد که حتی مسکن های بدون نسخه نیز ممکن است برای همه مناسب نباشند.

وی گفت: “برخی از افراد به دلیل سایر بیماری های زمینه ای قادر به مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن نیستند.در این موارد، بهتر است قبل از مصرف این داروها با ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا پزشک معتمد  مشورت شود.

راهکارهای مقابله با عوارض واکسن کرونا

قبل از واکسن کرونا مسکن نخورید. | پزشکت

اگر نمی توانید از مسکن استفاده کنید، یا مایلید از مصرف آنها بعد از تزریق واکسن کرونا ویروس خودداری کنید، روش های دیگری برای تسکین عوارض جانبی واکسیناسیون وجود دارد.

برای کاهش درد و ناراحتی در محل تزریق، پارچه  خنک را روی محل قرار دهید تا تورم کاهش یابد. ورزش آرام بازو همچنین باعث افزایش جریان خون در ناحیه می شود که می تواند باعث تسکین بیشتر شود.

برای تب، مایعات زیادی بنوشید، لباس خواب یا لباس سبک بپوشید. بدن خود را با آب ولرم (نه سرد) اسفنج بزنید و گیاهان نارنگی را بخورید. به اندازه کافی استراحت کنید.

اگر تب شما بیش از 3 روز طول کشید یا به 103 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) یا بالاتر رسید، به دنبال درمان های پزشکی باشید. در صورت بروز بثورات پوستی، دشواری در تنفس یا درد قفسه سینه یا شکم، بلافاصله درمان خود را دنبال کنید. علاوه بر آن، FDA توصیه می کند افرادی که سابقه واکنش آلرژیک شدید نسبت به هر یک از اجزای واکسن کرونا ویروس دارند، واکسن کرونا را دریافت نمی کنند.

علاوه بر این، آژانس می گوید افرادی که واکنش آلرژیک شدیدی نسبت به دوز اول واکسن دارند، نباید دوز دوم را دریافت کنند.

تداخل تزریق واکسن کرونا و مصرف الکل

افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند باید از یک شیوه زندگی سالم اطمینان حاصل کند. حتی از نوشیدن بیش از حد در زمان واکسیناسیون خودداری کنند.

مانوج گوئل، مدیر بخش ریه ها، Fortis Memorial معتقد است: برخی علائم عصبی مانند سرگیجه پس از واکسیناسیون گزارش شده است. بنابراین توصیه می شود 24-48 ساعت پس از واکسیناسیون الکل مصرف نشود تا بیمار بتواند از هرگونه عارضه جانبی واکسیناسیون پیشگیری کند. بر همین اساس، برای اطمینان از سبک زندگی سالم، باید از مصرف الکل اجتناب شود.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/should-you-take-pain-relievers-after-covid-19-vaccine

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز