لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض واکسن کرونای Pfizer

عوارض واکسن Pfizer | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض واکسن کرونای Pfizer

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 از شایع ترین عوارض واکسن کرونایش Pfizer که ممکن است در برخی از دریافت کنندگان واکسن بروز پیدا کند، می توان به واکنش محل تزریق واکسن اشاره کرد. سایر عوارض جانبی گزارش شده واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 شامل خستگی، سردرد و درد عضلانی است.

در بررسی هایی به عمل آمده اطلاعات در مورد واکسن از 37586 شرکت کننده ای که در یک آزمایش بالینی در حال انجام مرحله 3 ثبت نام کرده اند، جمع آوری شده است. نتایج این بررسی ها نشان داده که شایع ترین عارضه جانبی گزارش شده از واکسن، واکنش محل تزریق است. در اوایل این ماه، سازمان غذا و دارومنبع مورد اعتماد اولین مجوز استفاده اضطراری (EUA) خود را برای واکسن COVID-19 در افراد 16 ساله و بالاتر صادر کرد.

تحت نظر EUA، هم اکنون واکسن جدید COVID-19 Pfizer-BioNTech می تواند در ایالات متحده توزیع شود.

FDA این مجوز را پس از بررسی اطلاعات موجود در مورد کارایی و ایمنی در مورد واکسن جدید صادر کرد. بر اساس شواهد حاصل از آزمایشات بالینی، سازمان غذا و دارو مزایای شناخته شده واکسن را بیشتر از خطرات آن تشخیص داده است.

داده های موجود نشان می دهد که تزریق واکسن COVID-19 پس از دو دوز تا 95 درصد در پیشگیری از بیماری ها موثر بوده است. تاکنون، تحقیقات همچنین نشان داده است که واکسن از مشخصات ایمنی خوبی برخوردار است.

دکتر متیو هاینز، در این مورد می گوید: بر اساس تعداد زیادی از افرادی که در طول مطالعه از نزدیک تحت نظارت قرار گرفته اند، میزان ایمنی و اطمینان واکسن از نظر بروز عوارض جانبی بسیار عالی بوده است. البته، ما باید به بررسی های خود ادامه دهیم.

واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19

عوارض واکسن Pfizer | پزشکت

واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 در دو دوز و به فاصله 3 هفته تجویز می شود. تا به امروز، اطلاعات ایمنی در مورد واکسن از 37586 شرکت کننده ای که در یک آزمایش بالینی در حال انجام مرحله 3 ثبت نام کرده اند، جمع آوری شده است.

در میان این شرکت کنندگان، 18801 افراد واکسن و 18،785 دارونما دریافت کرده اند. وضعیت سلامتی آنها به مدت متوسط 2 ماه پس از واکسیناسیون مورد بررسی قرار گرفت. معمولاً عارضه جانبی گزارش شده از واکسن، واکنش محل تزریق واکسن بوده است. چنین واکنش هایی می تواند باعث ایجاد برخی از درد و علائم دیگر در اطراف ناحیه تزریق واکسن شود. برخی افراد قرمزی، گرمی، کمی تورم یا سفتی در ناحیه محل تزریق را تجربه کرده اند که کاملا بروز این عوارض طبیعی بوده است.

سایر عوارض جانبی گزارش شده واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 شامل خستگی، سردرد و درد عضلانی است. واکنشهای جانبی شدید در کمتر از 4.6٪ از شرکت کنندگان در آزمایش رخ داده است و در سالمندان کمتر از شرکت کنندگان جوان دیده شده است. اما مشخص نیست که این واکسن تا چه اندازه برای سایر گروه ها مانند زنان باردار و کودکان زیر 16 سال مطمئن است.

بیماری ژنتیک

خستگی تقریباً در 63 درصد از افراد گزارش شده ا در حالی که سردرد و درد عضلانی به ترتیب حدود 55 و 38 درصد از شرکت کنندگان را تحت تأثیر قرار داده است. در بیشتر موارد، این علائم خفیف بوده و ظرف مدت یک روز برطرف شده اند.

تعداد كمتري از شركت كنندگان پس از واكسيناسيون لرز، درد مفصل يا تب را تجربه كردند. شرکت کنندگان احتمالاً چنین علائمی را پس از دوز دوم واکسن بروز داده اند.

خطر بروز واکنش های آلرژیک با واکسن کرونا

عوارض واکسن Pfizer | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که احتمال بروز واكنش و عوارض واکسن در دوز دوم كمی بیشتر و شدید تر است، كه با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن شما قبلاً در معرض خطر قرار گرفته، کاملا طبیعی به نظر می رسد است.

میزان عوارض جانبی بین افرادی که واکسن زده بودند در مقایسه با کسانی که دارونما دریافت کرده اند، تفاوت بسیار کمی دیده شد. این در حالی بود که بین افرادی که واکسن دریافت کرده بودند 4 مورد ابتلا به فلج بل گزارش شد؛ اما در بین افرادی که دارونما مصرف کردند موردی از ابتلا به فلج بل دیده نشده است.

با این حال، این چهار مورد با میزان فلج بل در جمعیت عمومی شاید تا حدودی طبیعی باشد. به عبارت دیگر، هیچ دلیل مشخصی مبنی بر اینکه فلج بل توسط واکسن وجود ندارد. احتمال بروز واکنش های شدید آلرژیک به واکسن های مختلف به ندرت دیده می شود؛ اما احتمال بروز آن وجود دارد. بر همین اساس سازمان غذا و دارو توصیه می کند افرادی که واکنش آلرژیک شدیدی نسبت به دوز قبلی واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 یا سایر مواد تشکیل دهنده آن تجربه کرده اند، نباید دوز دوم را دریافت کنند.

بهترین زمان تزریق واکسن کرونا

کارشناسان معتقدند که برخی افراد شاید بخواهند واکسن را در زمانی دریافت کنند که احتمال مدیریت عوارض جانبی احتمالی مانند خستگی یا سردرد آسان تر باشد. بر همین اساس آنها توصیه می کنند، واکسن را در ساعات اولیه صبح روز کاری دریافت نکنند. بهتر است تزریق واکسن را به روز های غیرکاری یا ساعات پایان روز منتقل کنند.

درد در محل تزریق واکسن ممکن است با دروهای بدون نسخه درمان شود. چنین داروهایی همچنین ممکن است به تسکین تب، سردرد، درد عضلانی یا درد مفصل کمک کنند.

در صورت بروز عوارض جانبی آزار دهنده یا برطرف نشده، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. اگر فکر می کنید ممکن است واکنش آلرژیک شدید داشته باشید، به اورژانس مراجعه کنید.

دوز دوم واکسن را حتما دریافت کنید.

برخی از عوارض جانبی واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 معمول و طبیعی است؛ اما بروز عوارض جانبی خفیف و متوسط نباید شما از دریافت دوز دوم منصرف کند. دریافت فقط یک نوبت واکسن، ممکن است موثر نباشد و مصونیت افراد به صورت ناقص باقی می ماند.

اگر در مورد واکسن سوال یا نگرانی دارید، حتما با پزشک مشورت کنید. بهتر است قبل از دریافت واکسن مزایا و خطرات احتمالی آن را در نظر بگیرید. بالتبع تحمل برخی عوارض احتمالی در محل تزریق مانند درد جزئی در برابر مرگ احتمالی ناشی از بیماری موثرتر و باارزش تر خواهد بود.

تغییرات سبک زندگی بعد از واکسن کرونا

عوارض واکسن Pfizer | پزشکت

به گفته متخصصان، به احتمال زیاد حتی پس از تزریق واکسن COVID-19 باید از ماسک استفاده کرده و فاصله فیزیکی خود را با دیگران در جمع حفظ کنید. آنها معتقدند حتی بعد از تزریق واکسن با یک راه طولانی برای مقابله با ویروس روبرو هستیم.

این در حالی است که اثربخشی واکسن برای مقابله با این بیماری به مدت زمان زیادی نیاز دارد. آنها می گویند که اثر بخشی واکسن تا زمانی که بیماری همه گیر ادامه دارد مدت زمان زیادی طول می کشد.

دکتر تیموتی بروور، استاد پزشکی در بخش بیماری های عفونی در مورد مدت زمان اثربخشی واکسن کرونا می گوید:  اولويت واكسيناسيون به كارمندان مراکز های بهداشتي در خط مقدم و افراد مسن پرخطر داده مي شود. اما به عنوان مثال در ایالت کالیفرنیا تامین کافی واکسن برای تأمین این افراد وجود ندارد. این در حالی است که حدود 2.4 میلیون كالیفرنیایی در اولویت قرار دارند و در حال حاضر، حدود یك ششم مقدار دوزهای مورد نیاز وجود دارد. با توجه به اینکه تعداد افرادی که در اولویت دریافت واکسن قرار دارند زیاد هستند، نباید توقع داشته باشیم که تزریق واکسن تغییر فوری و زیادی را در مقابله با این بیماری داشته باشد. تاثیر گذاری دقیق واکسن و مدت زمان آن کاملا غیرپیش بینی است.

مدت زمان تاثیر گذاری واکسن کرونا

متخصصان معتقدند که به احتمال زیاد مدت زمان تاثیر گذاری واکسن کرونا ممکن است تا سه ماهه دوم سال 2021 طول بکشد.

آنها معتقدند جدا از اینکه باید موضوع توزیع دوزهای واکسن بیشتر را مورد بررسی قرار دهیم که افراد بیشتری بتوانند واکسینه شوند، باید به فشار روانی که کادر درمان را درگیر می کند هم توجه ویژه ای داشته باشیم. با توجه به شیوع بیماری باید همزمان با توزیع تدریجی واکسن در بین کادر درمان باید با این عفونت کشنده هم مقابله کنیم. بر همین اساس هر مرکزی باید برنامه توزیع واکسن خود را تهیه کرده و نحوه و زمان اختصاص آن را تعیین کند. چون به نظر می رسد ذخیره سازی واکسن Pfizer-BioNTech به امکانات فوق العاده سرد در 70 درجه سانتیگراد نیاز دارد.

همه مراکز های درمانی باید امکانات لازم را برای ذخیره سازی واکسن داشته باشند. واکسن COVID-19 مانند اکثر واکسن های دیگر به دو دوز نیاز دارد که در حدود 3 تا 4 هفته از یکدیگر تزریق می شوند. این روش تزریق برای اکثر واکسن ها در نظر گرفته می شود. بر همین اساس مردم بهتر است اطلاعات کافی رابرای اینکه چه زمانی، چگونه و از کجا باید دوز دوم را تامین کنند را از مراکز های درمانی بپرسند.

آیا واکسن ها کرونا ویروس بی خطر هستند؟

عوارض واکسن Pfizer | پزشکت

به طور کلی واکسن ها به میزان قابل توجهی ایمن و بی خطر هستند. حتی اگر کسی عوارض یک بیماری را در نظر بگیرد در برابر عوارض واکسن آن خیلی بیشتر است. همین مورد در مورد واکسن های ویروس کرونا در حال تولید هم صدق می کند. واکسن های ویروس کرونا از روش های مختلفی استفاده می کنند، اما هیچ یک شامل ویروس های بیماری زا نیستند و خود واکسن منجر به بیماری نمی شود. از طرفی هم قانون ملی آسیب واکسن ایجاب می کند که واکسن ها باید ایمن و موثر باشند و تا زمانی که بی خطر تلقی نشوند در دسترس عموم قرار نمی گیرند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

 https://www.healthline.com/health-news/what-we-know-about-the-side-effects-of-pfizers-covid-19-vaccine

https://www.healthline.com/health-news/how-your-life-will-and-wont-change-after-getting-the-covid-19-vaccine#The-long-road-ahead

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز