لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

27 ماده غذایی ممنوعه در بارداری

27 ماده غذایی ممنوعه در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

27 ماده غذایی ممنوعه در بارداری، وجود دارند که خانم ها باید برای سلامت خود و جنین شان، از خوردن آنها خودداری کنند. خانم های باردار باید در این دوران یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند. رعایت یک رژیم غذایی سالم در رشد بهتر جنین به مادران باردار کمک می کند. تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می کند. خانم های باردار باید از مصرف غذاهای ناسالم و بدون ارزش غذایی پرهیز کنند. همچنین، غذاهای خاصی وجود دارد که برای دوران بارداری ناسالم محسوب می شوند.

در دوران بارداری چی نخوریم؟

این غذاها عبارتند از:

  • ماهی حاوی جیوه از غذاهای ممنوعه در بارداری

ماهی هایی مانند کوسه ماهی، شمشیر ماهی، شاه ماهی و ماهی خال خالی دارای مقدار زیادی جیوه هستند. جیوه، عنصری است که در اقیانوس ها، نهرها و دریاچه ها یافت شده و در بدن انسان به متیل جیوه تبدیل می شود. جیوه یک سم نوروتوکسین است. مصرف این سم در دوران بارداری با بروز آسیب های مغزی و تأخیر در رشد جنین ارتباط دارد.

ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 که دارای جیوه کمتری هستند را برای مصرف انتخاب کنید. ماهی دارای پروتئین بالا، چربی های غیر اشباع و بسیاری از مواد مغذی ضروری است که می تواند به رشد قلب و مغز جنین کمک کند. مادران باردار می توانند ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن که سطح جیوه کمی دارند را برای مصرف انتخاب کنند. مصرف سه وعده ماهی در هفته برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کافی است.

مطالعه بیشتر: امگا 3 در بارداری

  • غذاهای دریایی دودی

غذاهای دریایی دودی معمولا حاوی باکتری لیستریا مونوسیتوژنز هستند. این باکتری باعث ابتلا به بیماری لیستریوز می شود. اسهال و استفراغ از مهمترین علائم این بیماری است. ابتلا به این بیماری در بارداری منجر به سقط جنین یا مرده زایی می شود. علاوه بر این، غذاهای دریایی فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی نمک هستند که می توانند منجر به افزایش فشار خون و تورم اعضای بدن شوند.

فقط  در صورتی که ماهی تازه در دسترس نباشد می توانید از غذاهای دریایی دودی که به صورت کنسرو شده وجود دارند، استفاده کنید.

  • ماهی های در معرض آلاینده های صنعتی

ماهی های موجود در رودخانه ها و دریاچه های محلی حاوی مقادیر زیادی از سموم بی فنیل های پلی کلر (PCB) هستند. مصرف این ماهی ها در دوران بارداری باعث وزن کم نوزاد در هنگام تولد می شود. تا حد امکان از ماهی های صید شده در آب های شیرین استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی دوران بارداری

27 ماده غذایی ممنوعه در بارداری | پزشکت

  • صدف خام

برای دور ماندن از مسمومیت های غذایی از خوردن صدف خام پرهیز کنید. صدف های خام حاوی باکتری ها، ویروس ها و سموم مضری هستند که می توانند باعث ابتلا شما به انواع بیماری ها شوند. به جای صدف خام می توانید صدف پخته شده را بخورید. هنگام پختن صدف دقت کنید که پوسته آن باز باشد.

  • تخم مرغ خام یا نپخته

تخم مرغ های خام، نیمه پز یا عسلی حاوی باکتری های مضر سالمونلا بوده و باعث مسمومیت غذایی می شوند. در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است دچار اسهال، استفراغ شدید، سردرد، شکم درد و تب شدید شوید. بعید به نظر می رسد که این بیماری به جنین شما آسیب برساند، اما با این حال سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، که ممکن است رشد کودک را تحت تأثیر قرار دهد. برای مصرف تخم مرغ پاستوریزه بخرید. پیش از مصرف تخم مرغ آن را کامل بپزید.

  • گوشت و مرغ خام

گوشت و مرغ نیم پز یا خام می توانند حاوی انگل توکسوپلاسما و باکتری های مضر سالمونلا باشند. سالمونلا خطر مسمومیت غذایی را افزایش می دهد. انگل توکسوپلاسما باعث بیماری توکسوپلاسموز می شود که علائمی شبیه آنفلوانزا داشته و چند هفته پس از مصرف غذا ایجاد می شود. ابتلا به این بیماری انگلی می تواند منجر به مرگ جنین در هنگام زایمان شود.

گوشت و مرغ را پیش از مصرف با دمای بالا کاملاً بپزید. درجه حرارت لازم برای پخت گوشت قرمز باید در حدود 60 درجه سانتی گراد و برای مرغ 50 درجه سانتی گراد باشد.

  • گوشت های فرآوری شده

خانم های باردار باید در دوران بارداری از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند انواع ساندویچ های سرد، هات داگ سوسیس و کالباس پرهیز کنند. گوشت های فراوری شده حاوی باکتری های لیستریا هستند که می توانند به راحتی از مادر به جفت منتقل شده و باعث عوارض جدی از جمله مرگ جنین شوند. پاستوریزاسیون و پخت و پز در دمای بالا باعث از بین رفتن لیستریا می شود. بنابراین، گوشت های فرآوری شده را فقط پس از گرم شدن بخورید.

مطالعه بیشتر: کمبود کلسیم در بارداری

به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص تغذیه در دوران بارداری تلفنی صحبت کن.

27 ماده غذایی ممنوعه در بارداری | پزشکت

  • شیر غیرپاستوریزه

شیر غیر پاستوریزه یا خام هیچ مزیت غذایی ندارد. همچنین شیر و فرآورده های لبنی خام نقش زیادی در ابتلا به بیماریهای منتقله از طریق غذا دارند. شیر غیر پاستوریزه دارای باکتری های مضری مانند سالمونلا، لیستریا، E.coli و کریپتوسپوریدیوم است که می توانند برای مادر و جنین در حال رشد او خطرناک باشند.

فقط از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنید. شیر در فرایند پاستوریزاسیون، تحت دمای بالایی قرار گرفته و میکروب های بیماری زای آن از بین می روند. اگر از فروشنده محلی شیر می خرید، شیر را قبل از مصرف بجوشانید. جوشاندن شیر در دمای بالا باعث از بین رفتن میکروب های آن می شود. همچنین می توانید شیرهای غیر لبنی مانند شیر سویا، شیر برنج، شیر بادام و شیر جو دوسر را برای مصرف در دوران بارداری انتخاب کنید. این شیرها حاوی مواد مغذی مشابه با شیر گاو هستند.

  • پنیرهای نرم

از پنیرهای نرم مانند کاممبرت، روکفورت، گورگنزولا، بری، فتا در دوران بارداری پرهیز کنید. پنیرهای نرم غیرپاستوریزه حاوی لیستریا هستند.

پنیرهای سفت مانند پنیر چدار یا سوئیسی بخورید زیرا برخلاف پنیرهای نرم، آب ندارند. این پنیرها به دلیل نداشتن آب زیاد دارای باکتری های کمتری هستند.

  • میوه های ممنوعه در دوران بارداری

میوه ها و سبزیجات شسته نشده حامل انگل توکسوپلاسما هستند. ابتلا به این بیماری انگلی به جنین در حال رشد آسیب می رساند. انگل توکسوپلاسموز ممکن است در خاک محل رشد میوه ها و سبزیجات وجود داشته و آنها را آلوده کند.

میوه ها و سبزیجات را کاملا زیر آب روان بشویید. میوه ها را پیش از مصرف پوست بگیرید. قسمت های خراب میوه ها و سبزیجات را دور بریزید زیرا مستعد رشد باکتری هستند. سبزیجات، به خصوص سبزیجات برگ دار را پیش از مصرف بپزید.

مطالعه بیشتر: ویتامین های دوران بارداری

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

27 ماده غذایی ممنوعه در بارداری | پزشکت

  • جوانه های خام

از مصرف جوانه های خام مانند شبدر، یونجه، ماش، تربچه، کلم بروکلی، آفتابگردان، پیاز، سویا و جوانه های نخود پرهیز کنید. جوانه های خام مستعد ابتلا به باکتری های لیستریا، سالمونلا و E.coli هستند. لیستریوز می تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، مرده زایی و عفونت در نوزادان شود. جوانه های خام را پیش از مصرف به خوبی بپزید.

مطالعه بیشتر: مصرف چای سبز در بارداری

  • غذاهایی که باعث آلرژی می شوند.

مواد غذایی مانند سویا، گندم، شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی و صدف فقط در صورت عدم حساسیت باید مصرف شوند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف این مواد غذایی در اوایل بارداری ممکن است احتمال ابتلای کودک به آلرژی و آسم را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد. در صورت ابتلا به آلرژی بهتر است از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید.

  • سالادهای رستورانی

در سالادهای رستورانی معمولا از گوشت های فرآوری شده مانند ژامبون استفاده می شود. همچنین، این سالادها حاوی سس مایونز بوده و تخم مرغ، نمک و شکر زیادی دارند.

مصرف تخم مرغ های خام و سبزیجات آلوده مورد استفاده در سالادها می تواند منجر به مسمومیت غذایی شود. خوردن سالاد آلوده علائمی شبیه آنفلوانزا در مادر ایجاد می کند. تا حد امکان سالادها را در خانه تهیه کنید. میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف با آب فراوان شستشو دهید.  و گوشت و تخم مرغ را قبل از استفاده در سالاد کاملا بپزید.

  • آب غیر پاستوریزه

آب آلوده و غیر پاستوریزه ممکن است حاوی باکتری های مضر E.coli و سالمونلا باشد. ابتلا به این بیماری ها خطرات زیادی برای سلامت مادر و جنین دارد.

آب پاستوریزه مصرف کنید. در صورتی که آب پاستوریزه در دسترس نباشد آب را قبل از مصرف بجوشانید. میوه ها و سبزیجات را کاملاً در زیر آب روان بشویید. با استفاده از برس، خاک روی میوه ها را خراشیده و قسمت های خراب و کبود میوه را جدا کنید.

  • کافئین زیاد

مصرف مقادیر زیاد کافئین می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. خانم های باردار باید مصرف کافئین خود را به 200 میلی گرم در روز محدود کنند. کافئین علاوه بر چای و قهوه، در شکلات و نوشیدنی های انرژی زا نیز یافت می شود. بررسی ها نشان می دهد که مصرف زیاد کافئین با زایمان زودرس و وزن کم نوزادان در هنگام تولد مرتبط است. همچنین در دوران بارداری باید از مصرف انواع نوشابه ها و چای سرد نیز خودداری کنید.

نوشیدنی های بدون کافئین را انتخاب کنید. به خصوص در سه ماهه اول بارداری مصرف کافئین خود را کاهش دهید. زیرا خطر سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بیشتر است.

  • دمنوش های گیاهی

گیاهانی که به عنوان دمنوش استفاده می شوند می توانند به سلامت مادر و جنین آسیب برسانند. گیاهان خاصی مانند گلپر از محرک های رحم هستند که باید در دوران بارداری کاملاً از آنها اجتناب شود. مصرف دمنوش شنبلیله و ریشه شیرین بیان نیز با خطر سقط جنین مرتبط است.  بهتر است به جای دمنوش های گیاهی یک فنجان چای سیاه بخورید. اگرچه تحقیقات کافی در مورد چای سبز وجود ندارد، اما می توانید آن را به میزان یک یا دو فنجان در روز میل کنید.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص تغذیه همین الان کلیک کنید.

27 ماده غذایی ممنوعه در بارداری | پزشکت

  • غذاهای کنسرو شده

غذاهای کنسرو شده، از جمله میوه ها و سبزیجات بسیار مضر هستند. پوشش قوطی های کنسرو حاوی ماده ای سمی به نام بیس فنول است. بیس فنول بر فعالیت غدد درون ریز تأثیر گذاشته و باعث مشکلات باروری، سرطان، بیماری های کبد و بیماری های قلبی عروقی در زنان باردار می شود. ماکارونی، سوپ و شیر خشک های کنسرو شده حاوی مقادیر بالایی از بیس فنول (BPA) هستند.

تا حد امکان برای مصرف از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید. کنسرو میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف کاملاً بشویید.

  • غذاهای غنی از نیترات

از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، سالامی و هات داگ خودداری کنید زیرا حاوی نیترات هستند. نیترات باعث رنگ و جلای بهتر غذا شده و ماندگاری غذا را بهبود می بخشد. نیترات ها بلافاصله بعد از مصرف در بدن به نیتروزامین تبدیل می شوند. این سم خطرناک احتمال ابتلا مادران باردار به سرطان را افزایش می دهد. همچنین نیترات باعث ابتلا جنین به ناهنجاری های مادرزادی می شود. غذاهای غنی از نیترات حاوی سدیم و چربی های اشباع زیادی هستند که برای سلامت مادر و جنین مضر است.

از مواد غذایی کم چرب و کاملا پخته شده استفاده کنید تا مصرف نیترات را به حداقل برسانید.

  • غذاهای سرشار از شکر

مصرف غذاهای سرشار از شکر مانند دسر، آب نبات، کیک، بستنی و بیسکویت را در دوران بارداری کاهش دهید. مصرف این مواد غذایی باعث افزایش حالت تهوع، استفراغ، یبوست و سوزش سر دل در خانم های باردار می شود. علاوه بر آن مصرف زیاد مواد غذایی شیرین خطر ابتلا به دیابت، زایمان زودرس و پره اکلامپسی را افزایش می دهد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف زیاد شکر با خطر سندرم متابولیک در نوزادان مرتبط است.

مصرف مواد غذایی شیرین مانند کلوچه ها که دارای قندهای افزوده هستند، را کاهش دهید. گزینه های غذایی سالم مانند گلابی، گریپ فروت، خرما و زردآلو را جایگزین مصرف شکر کنید.

مطالعه بیشتر: اسید فولیک در بارداری

  • غذاهای خیابانی از خوراکی های ممنوع در بارداری

ممکن است گاهی هوس غذاهای شیرین، ترش و پر ادویه را داشته باشید. این غذاها می توانند خطر عفونت، مشکلات معده و مسمومیت غذایی را افزایش دهند. مصرف این غذاها به دلیل رعایت نکردن استانداردهای بهداشتی آب و غذا مضر است. غذاهای خیابانی شامل هات داگ، آب نبات چوبی، ذرت مکزیکی و انواع لواشک ها هستند.

اگر غذاهای خیابانی را دوست دارید، دستورالعمل این غذاها را به صورت آنلاین پیدا کرده و آنها را در خانه درست کنید.

27 ماده غذایی ممنوعه در بارداری | پزشکت

  • غذاهای چرب

از مصرف چربی های ترانس یا چربی های هیدروژنه از جمله فست فودها، غذاهای فرآوری شده و غذاهایی مانند کراکر، کلوچه، پیتزای منجمد، غذاهای سرخ شده و مارگارین خودداری کنید. مصرف زیاد غذاهای چرب باعث ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، چاقی شدید، افزایش رشد جنین و زایمان زودرس می شود.

برای مصرف غذاهای کم چرب با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید. مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ، 6 ، 9 به خصوص در دوران بارداری حیاتی است. این چربی های سالم در مواد غذایی مانند زیتون، آجیل، آووکادو، دانه های کتان و ماهی به وفور یافت می شوند.

  • شیرین کننده های مصنوعی

خانم های باردار باید مصرف شیرین کننده های مصنوعی، از جمله آسپارتام و ساخارین را در بارداری کاهش دهند. به خصوص مادران باردار مبتلا به بیماری ژنتیکی فنیل کتونوریا (PKU) باید از مصرف آسپارتام خودداری کنند. زیرا بدن این بیماران نمی تواند فنیل آلانین را هضم کند. در نتیجه این ترکیب هضم نشده می تواند منجر به نقایص مادرزادی در جنین شود.

از قندهای طبیعی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. حتی در مصرف قندهای طبیعی هم مراقب اعتدال در مصرف باشید.

  • مصرف بیش از حد ویتامین ها

در طول بارداری باید میزان مصرف برخی مواد مغذی مانند اسید فولیک، آهن و کلسیم را افزایش دهید. اما در مورد دوزهای توصیه شده مراقب باشید. از مصرف دوزهای اضافه ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب خودداری کنید. ویتامین های محلول در چربی اضافه، در کبد ذخیره شده و باعث آسیب به سلامت مادر و جنین می شوند.  به همین ترتیب، ویتامین های محلول در آب که بیش از حد نیاز مصرف می شوند، دارای اثرات تحریک کنندگی بر روی دستگاه گوارش هستند. سعی کنید تا حد امکان با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، ویتامین ها را از منابع طبیعی آن دریافت کنید. مصرف هر گونه مکمل در بارداری باید حتما زیر نظر پزشک باشد.

  • شیرینی های خانگی

کلوچه های خانگی تهیه شده از خمیر خام ممکن است دارای باکتری بوده و منجر به مسمومیت غذایی شود. این مسئله حتی در مورد بستنی های خانگی نیز صادق است.

برای تهیه شرینی های خانگی از مواد غذایی بی خطر مانند جو دوسر، کره بدون نمک، شیر پاستوریزه، میوه های خشک و دارچین استفاده کنید.

  • شیرین بیان

مصرف شیرین بیان در بارداری با آسیب به رشد و سلامت جنین همراه است. بررسی ها نشان می دهد که مصرف شیرین بیان در بارداری بر ضریب هوشی جنین تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر آن مصرف این گیاه در بارداری منجر به افزایش فشار خون و زایمان زودرس می شود. بهتر است از مصرف شیرین بیان در تمام دوران بارداری خودداری کنید.

  • غذاهای مانده

خانم های باردار باید از مصرف غذاهای گرم یا سرد که بیش از دو ساعت در دمای اتاق باقی مانده، خودداری کنند. مواد غذایی باقی مانده احتمالاً دارای باکتریهای زیادی هستند. تا حد امکان فقط از غذاهای تازه و پخته شده استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 5

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز