لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تاثیر آزیترومایسین بر کرونا ویروس

تاثیر آزیترومایسین بر کرونا ویروس | پزشکت

فهرست مطالب

تاثیر آزیترومایسین بر کرونا ویروس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تاثیر آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) بر بیماری کرونا ویروس، به عنوان داروی درمان کننده بیماری توسط محققین بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است. آزیترومایسین در حال حاضر برای درمان ذات الریه ناشی از باکتری های حساس و خاص استفاده می شود. همچنین این دارو برای درمان سایر عفونت های میکروبی موثر است.

شیوع جهانی COVID-19 محققان را به این واداشته که برای یافتن داروهای درمان کننده این بیماری تلاش کنند. آزیترومایسین، همراه با هیدروکسی کلروکین یا کلروکین، به عنوان یکی از این داروها پیشنهاد شده است. سازمان بهداشت جهانی توصیه هایی مبنی بر استفاده از آزیترومایسین به مراه هیدروکسی کلروکین یا کلروکین به عنوان درمان COVID-19 ارائه نداده است. اما برخی با این نظر مخالفت کرده اند و آزیترومایسین  را به عنوان درمان خط اول توصیه می کنند. چندین انجمن علمی، از جمله کالج قلب و عروق آمریکا، با توجه به کمبود شواهد در مورد فواید آن، در مورد خطرات این روش درمانی هشدار داده اند.

 چرا در درمان کرونا از داروهای ضد باکتری استفاده می شود؟

تاثیر آزیترومایسین بر کرونا ویروس | پزشکت

طبق بیانیه سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کاملاً مشخص است که آنتی بیوتیک ها بر ویروس ها هیچ تاثیری ندارند. آنتی بیوتیک ها فقط بر روی باکتری ها تاثیر می گذارند. با این وجود در برخی از مراکز های درمانی از آنتی بیوتیک برای درمان بیماران مبتلا به COVID-19 استفاده می شود، زیرا: 

  • بیماران مبتلا به ذات الریه ویروسی ممکن است به یک عفونت باکتریایی ثانویه مبتلا شوند. این عفونت برای درمان، نیاز به آنتی بیوتیک دارد. هرچند گزارش شده است که این عارضه در اوایل دوره پنومونی COVID-19 غیر طبیعی است. در صورت نیاز به درمان برای یک عفونت باکتریایی ثانویه، می توان از آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، آمپی سیلین به همراه سولباکتام، پیپراسیلین به همراه تازوباکتام، ماکرولیدها (آزیترومایسین)، سفالوسپورین ها، آمینو گلیکوزیدها استفاده کرد. اغلب از ترکیبی از دو آنتی بیوتیک مختلف برای درمان عفونت های باکتریایی ثانویه استفاده می شود.
  • همچنین به نظر می رسد که آزیترومایسین دارای فعالیت ضد ویروسی و ضد التهابی است. احتمال دارد مصرف این دارو با سایر درمان های ضد ویروسی، تداخل ایجاد کند.
    نتایج بررسی تاثیر آزیترومایسین

    نتایج جالب توجهی از یک آزمایش بالینی بسیار کوچکی در مورد تاثیر آزیترومایسین بر کرونا ویروس گزارش شده است. بررسی بر روی 20 بیمار مبتلا به COVID-19 در فرانسه صورت گرفته است. در طی این بررسی بیماران با استفاده از هیدروکسی کلروکین (پلاکوئنیل) به تنهایی یا همراه با آزیترومایسین تحت درمان قرار گرفتند. بارهای ویروسی در بیماران دریافت کننده هیدروکسی کلروکین به طور قابل توجهی کاهش یافت. به نظر می رسد در بیمارانی که از هیدروکسی کلروکین استفاده می کنند، ویروس ها با سرعت بیشتری از بین می روند. آزیترومایسین  یک آنتی بیوتیک ماکرولیدی است. تاثیر دارو بر عفونت ویروسی در 6 بیمار که ازیترومایسین و هیدروکسی کلروکین دریافت کردند، حتی کارآمدتر بوده است.

    با این حال، نتایج یک آزمایش کوچک دیگر که بر روی 30 بیمار در چین صورت گرفته، از نتایج آزمایش در فرانسه حمایت نمی کند. در آزمایشات چینی بیماران آزیترومایسین دریافت نکردند، اما تحت درمان با هیدروکسی کلروکین یا مراقبت استاندارد قرار گرفتند. بر خلاف سایر آزمایشات صورت گرفته، در این بررسی مشخص شده درمان با هیدروکسی کلروکین باعث کاهش بار ویروسی یا کاهش زمان ویروس نمی شود.

    هیدروکسی کلروکین به گروهی از داروها به نام کینولین تعلق دارد. یک داروی قدیمی است که در حال حاضر برای درمان آرتریت روماتوئید و لوپوس اریتماتوز دیسکوئید یا سیستمیک استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای پیشگیری یا درمان مالاریا استفاده کرد.

    آیا از آنتی بیوتیک آزیترومایسین برای درمان COVID-19 استفاده می شود؟

    تاثیر آزیترومایسین بر کرونا ویروس | پزشکت

    در حالی که نتایج حاصل از آزمایش انجام شده در فرانسه نشان می دهد: آنتی بیوتیک آزیترومایسین در صورت استفاده در ترکیب با هیدروکسی کلروکین ممکن است در درمان COVID-19 تاثیر داشته باشد، اما آزمایش های بالینی بیشتری برای تأیید موثر بودن ترکیب دارویی باید صورت بگیرد.

    آزمایشات بالینی بررسی آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین در بیماران مبتلا به COVID-19 در نیویورک و برزیل آغاز شده و محققان همچنین خواستار انجام آزمایشات بیشتر هستند.

    بیماری ژنتیک

     آزیترومایسین چگونه عملکرد ویروس کرونا را مختل می کند؟

     به نظر می رسد در ساختار پروتئین سنبله ویروس کرونا یک شکاف وجود دارد. سنبله، پروتئینی است باعث اتصال ورود ویروس به سلول های بدن می شود و ورود ویروس به سلول ها را تسهیل می کند. احتمالا آزیترومایسین با تجزیه پروتئین سنبله، این روند را مختل کرده و از ورود ویروس به سلول های میزبان جلوگیری می کند. از طرفی هم به نظر می رسد آنتی بیوتیک های ماکرولید مانند، باعث کاهش تولید سیتوکین های پیش التهاب مانند اینترلوکین 6 و TNF آلفا می شوند. ماکرولیدها ممکن است حالت پیش التهابی ناشی از عفونت SARS-CoV-2 را کاهش دهند. این حالت پیش التهابی در نهایت می تواند منجر به سندرم دیسترس حاد تنفسی شود.

     آزیترومایسین منجر به بروز چه عوارضی می شود؟

    تاثیر آزیترومایسین بر کرونا ویروس | پزشکت

    عوارض جانبی رایج مربوط به آنتی بیوتیک های ماکرولیدی مانند آزیترومایسین عبارتند از:

    • سردرد
    • سرگیجه
    • بی خوابی
    • اختلال بینایی
    • اختلال شنوایی
    • واکنش های پوستی
    • ناراحتی دستگاه گوارش

    علاوه برآن، آزیترومایسین باید در بیماران با نارسایی شدید کلیوی یا کبدی با احتیاط استفاده شود یا به طور کلی از مصرف نگردد.

    تحقیقات اخیر عوارض جانبی ناشی از ترکیب آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین را ارزیابی کرده است. تجزیه و تحلیل سوابق پزشکی از 956374 بیمار نشان می دهد که خطر مرگ و میر قلبی عروقی، درد قفسه سینه و نارسایی قلبی را در بیمارانی که تحت درمان با آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین قرار داشتند، در مقایسه با بیمارانی که فقط از هیدروکسی کلروکین مصرف کرده اند افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهند که هنگام ترکیب هیدروکسی کلروکلین و آزیترومایسین، خطر بروی قلبی عروقی نامطلوب بیشتر است.

    با توجه به اینکه بسیاری از پزشکان در حال حاضر از ماکرولیدها مانند آزیترومایسین برای درمان بدون COVID-19 استفاده می کنند، این موضوع، نیاز فوری به آزمایش های بالینی بیشتری دارد.

    آزیترومایسین چه تاثیری بر روی قلب می گذارد؟

    تاثیر آزیترومایسین بر کرونا ویروس | پزشکت

    با توجه به شواهد محدود در مورد مزایای آزیترومایسین (با یا بدون هیدروکسی کلروکین / کلروکین) در بیماران COVID-19 بررسی عوارض و خطرات آن ضروری است.  به نظر می رسد آزیترومایسین یکی از ایمن ترین ماکرولیدها است اما در مورد بروز خطر آریتمی قلبی در اثر مصرف این دارو اطلاعات متناقضی وجود دارد.  اثرات آریترومایوژنیک آزیترومایسین در مدلهای مختلف حیوانی (خوکچه هندی، خرگوش و سگ) مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی ها نشان داده که که آزیترومایسین خطر وقایع قلبی را تغییر نمی دهد.

     آزیترومایسین تاثیری بر روی عوارض قلبی ندارد. از طرفی هم آزیترومایسین  با افزایش خطر مرگ و میر یا حوادث قلبی عروقی در بیماران با عروق کرونر ارتباط ندارد. اما با این حال، در صورت استفاده همزمان ازیترومایسین با کلروکین یا هیدروکسی کلروکین برای درمان COVID-19، باید احتیاط کرد؛ زیرا می تواند منجر به بروز عوارض جانبی ناشی از تداخلات دارویی شود.

    بیماران مبتلا به کرونا ویروس که تحت درمان با کلروکین / هیدروکسی کلروکین قرار می گیرند بهترا است از نظر وضعیت قلبی تحت مراقبت باشند. این در حالی است که به نظر می رسد هیچ تداخلی برای سایر طبقات ضد میکروبی مانند پنی سیلین ها یا سفالوسپورین ها گزارش نشده است. پنی سیلین ها یا سفالوسپورین ها ممکن است یک گزینه درمانی مطمئن برای آزیترومایسین باشند، حتی اگر با کلروکین / هیدروکسی کلروکین ترکیب شوند.

    چندین انجمن علمی یا آژانس های دارویی خطرات ناشی از ترکیب داروهای مانند آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین / کلروکین را هشدار داده اند.  کالج قلب و عروق آمریکا (ACC) خاطرنشان کرد که بیماران مبتلا به COVID-19 ممکن است در معرض خطرات آریتمی قرار داشته باشند.

    سخن آخر

    تاثیر آزیترومایسین بر کرونا ویروس | پزشکت

    انجمن های علمی بزرگ، آژانس های تنظیم کننده دارو و سازمان های بهداشت عمومی، استفاده از آزیترومایسین در COVID-19 را توصیه نکرده اند. به عنوان مثال، سازمان بهداشت و هیچ بیانیه ای در مورد ایمنی و کارآیی ترکیب آزیترومایسین با سایر داروها در عفونت COVID-19 صادر نکرده اند. آژانس دارویی ایتالیا (AIFA) اظهار داشت که استفاده از آزیترومایسین، به تنهایی یا در ترکیب با هیدروکسی کلروکین / کلروکین، برای درمان بیماران COVID-19 توصیه نمی شود، مگر اینکه عفونت باکتریایی شدیدی اتفاق بیفتد.

    • آزیترومایسین به عنوان دارویی برای درمان عفونت COVID-19 پیشنهاد شده است، اگرچه این دارو می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود که نگران کننده است، خصوصاً اگر همزمان با هیدروکسی کلروکین / کلروکین تجویز گردد.
    • در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات اثربخشی درمان آزیترومایسین در عفونت COVID-19 وجود ندارد، زیرا آزمایشات کامل از نظر روش شناختی دارای نقص و قدرت کمتری هستند.
    • سازمان های بهداشت عمومی عمده، آژانس های تنظیم کننده دارو و انجمن های علمی استفاده از آزیترومایسین را به عنوان دارویی برای درمان عفونت COVID-19 توصیه نمی کنند، مگر اینکه عفونت باکتریایی شدیدی رخ دهد.
    • همچنین تصور می شود که آزیترومایسین دارای خواص ضد ویروسی است. حتی می تواند در مصرف همزمان با داروهای ضد ویروس موثر باشد. این آنتی بیوتیک می تواند اثرات ضد ویروسی علیه ویروس زیکا، ویروس رینوویروس و ویروس ابولا داشته باشد. با این حال، اثرات ضد ویروسی به طور خاص در بیماران COVID-19 هنوز اثبات نشده است.
    شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

     منابع:

     https://www.cebm.net/covid-19/what-is-the-evidence-for-use-of-macrolide-antobiotics-for-treatmetnof-covid-19/

    https://link.springer.com/article/10.1007/s40264-020-00976-7

    https://www.drugs.com/medical-answers/antibiotics-kill-coronavirus-3534867/

    همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

    به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

    0 / 5. تعداد رای ها: 0

    هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

    0

    مقالات مرتبط

    نمایش کامنت‌ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز