لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آیا خطر عود کرونا وجود دارد؟

خطر عفونت مجدد در بیماران کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آیا خطر عود کرونا وجود دارد؟ ثابت شده که خطر عود بیماری کرونا ویروس در پی کاهش میزان آنتی بادی های ویروس COVID-19 در بدن بیماران وجود دارد.شواهد جدید نشان می دهد آنتی بادی های ویروس کرونا فقط چند ماه دوام می آورند. حتی بعد از بروز عفونت از بین می روند. این یعنی احتمال دارد که بیماران مبتلا به کرونا دوباره علائم این بیماری را تجربه کنند.

  • متخصصان می گویند کاملاً واضح است که مصونیت در برابر عفونت طبیعی سال ها ادامه پیدا نمی کند. احتمالاً پس از 2، 3، شاید حدود 5 ماه کاهش یابد.
  • از آنجا که COVID-19 بسیار قابل انتقال است، بهترین را برای پیشگیری و ایجاد مصونیت تهیه واکسن موثر آن است.

بررسی های جدید و بزرگ از انگلستان نشان می دهد آنتی بادی های محافظتی در برابر ویروس کرونا در افرادی که از COVID-19 بهبود یافته اند به سرعت کاهش می یابد. این تحقیق که توسط محققان کالج امپریال لندن انجام شد، نشان داد که تعداد افراد با آنتی بادی قابل تشخیص در فاصله ماه های ژوئن تا سپتامبر حدود 26 درصد کاهش یافته است. بر همین اساس به نظر می رسد آنتی بادی های ویروس کرونا به سرعت کم می شوند و خطر عفونت مجدد را ایجاد می کنند.

آیا خطر عود کرونا وجود دارد؟یک بررسی دیگر از خطر عود کرونا

خطر عفونت مجدد در بیماران کرونا | پزشکت

محققان هنوز به دنبال راهکارهایی برای افزایش دوام آنتی بادی ها هستند؛ اما تا به حال موفق نشده اند. اما آنها معقتدند: از آنجا که COVID-19 به راحتی انتقال می یابد و زندگی انسان ها را تهدید می کند، بهترین نتیجه برای دستیابی به ایمنی، استفاده از واکسن موثر و ماندگار است. محققان برای تشخیص اینکه آنتی بادی ها در بیماران مبتلا به عفونت ویروس کرونا تا چه مدتی در بدن زنده می مانند، بیش از 350،000 شرکت کننده در انگلستان آزمایش آنتی بادی خون را انجام دادند.

دور اول آزمون شامل 99908 شرکت کننده بود و در اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه برگزار شد. این تحقیق نشان داد که از هر 1000 شرکت کننده 60 نفر آنتی بادی دارند.

در آخرین مرحله انجام شده در ماه سپتامبر، مشخص شد که 44 نفر از هر 1000 شرکت کننده از نظر وجود آنتی بادی مثبت هستند. این نشان می دهد تعداد افراد با آنتی بادی قابل تشخیص در طی چند ماه حدود 26 درصد کاهش یافته است.

محققان دریافتند که کاهش آنتی بادی در بزرگسالان بالای 75 سال و افرادی که عفونت بدون علامت یا خفیف دارند بیشتر دیده می شود.

در بزرگسالانی که موارد شدید این بیماری را داشته اند سطح آنتی بادی بالاتر است. آنتی بادی در بدن افرادی که به طور مداوم در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، مانند افرادی که در مراکز های درمانی کار می کنند، بیشتر بوده است.

این یافته ها از دیگر اطلاعات اخیر حمایت می کند که نشان می دهد: سطح آنتی بادی در برابر ویروس کرونا به سرعت کاهش می یابد. با این حال، برخی از مطالعات کوچک مانند گزارشی از ایسلند نشان می دهد سطح آنتی بادی در 4 ماه گذشته کمی بیشتر دوام داشته است.

آیا خطر عود کرونا وجود دارد؟ یک بررسی دیگر از خطر عود کرونا

خطر عفونت مجدد در بیماران کرونا | پزشکت

بیماری ژنتیک

مطالعه دیگری از کوه سینا در نیویورک اخیراً نشان داده است که افرادی که دارای عفونت خفیف و متوسط ​​هستند، یک پاسخ آنتی بادی قوی ایجاد می کنند که به مدت 3 ماه ادامه داشت است. در حالی که این بیماران در حدود 5 ماهگی یک افت متوسط ​​در سطح آنتی بادی را تجربه کرده اند.

محققان کوه سینا معتقدند: آنتی بادی های خنثی کننده می تواند خطر ابتلا به عفونت مجدد را در افراد کاهش دهد. این آنتی بادی ها به طور خاص پروتئین سنبله ویروسی را هدف قرار می دهند.

برای تعیین چگونگی رفتار انواع مختلف آنتی بادی ها که قسمت های مختلف ویروس کرونا را هدف قرار می دهند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بررسی انواع آنتی بادی ها

محققان می گویند: انواع مختلف آزمایش های آنتی بادی نتایج مختلفی را نشان می دهد. آنتی بادی ها در اشکال و انواع مختلفی وجود دارند و قسمت های مختلف ویروس را هدف قرار می دهند، به طور مثال:

  • آنتی بادی های عمومی فقط نشان می دهند که فرد به عفونت یا بیماری مبتلا شده است یا خیر؟
  • آنتی بادی های خنثی کننده باعث محافظت فرد از ابتلا به بیماری می شوند.

بیشتر آزمایش های آنتی بادی تجاری به دنبال آنتی بادی های عمومی هستند. در حالی که آزمایش های موجود در مطالعات تحقیقاتی به آزمایش های خنثی کننده آنتی بادی متکی هستند. نوع آنتی بادی های خنثی کننده مطمئن تر هستند.

نقش سلول های T در برابر ویروس کرونا

خطر عفونت مجدد در بیماران کرونا | پزشکت

آنتی بادی ها می توانند بدن را در برابر حمله ویروس ها محافظت کنند؛ اما با این حال به نظر می رسد سلول های T هم در این موضوع نقش موثری داشته باشند. سلول های T  ویروس کرونا را نیز شناسایی و هدف قرار می دهند و در مصونیت فرد نیز نقش دارند.

به طور کلی ایمنی در برابر اکثر ویروس ها که منجر به بیماری های تنفسی می شوند طولانی مدت یا مادام العمر نیست. از این رو افراد ممکن است دوباره به این ویروس مبتلا شوند.

به گفته دکتر الن فاکسمن، حتی اگر آنتی بادی ها به مرور کاهش یابد، ممکن است سیستم ایمنی بدن نسبت به ویروس حساس باقی بماند. به عبارت دیگر، صرف نظر از میزان آنتی بادی، قرار گرفتن در معرض مجدد بیماری می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود. حتی سیستم ایمنی بدن سریعتر پاسخ ایمنی ایجاد کند.

فاکسمن می گوید: آنتی بادی ها به طور کلی نقش محافظتی دارند. اما این احتمال نیز وجود دارد که هیچ تاثیری نداشته باشند یا حتی عفونت دوم را بدتر کنند. کارشناسان بهداشت گمان می کنند مصونیت از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در افرادی که بیمار شدیدتری را تجربه می کنند میزان پادتن بیشتری با ماندگاری طولانی تری ایجاد می شود. کسانی که عفونت بدون علامت دارند اغلب آنتی بادی زیادی در خون خود ندارند.

بر همین اساس به نظر می رسد، پاسخ به ویروس از فردی به فرد دیگر متغیر است؛ اما هنوز علت دقیق این موضوع مشخص نشده است.

اهمیت واکسن کرونا برای پیشگیری از شیوع آن

خطر عفونت مجدد در بیماران کرونا | پزشکت

محققان معتقدند برای دستیابی به مصونیت همگانی باید حداقل 50 تا 70 درصد مردم مصونیت داشته باشند. این شرایط از طریق واکسن یا عفونت طبیعی همه افراد ایجاد می شود. این در حالی است که هنوز این درصد به 10 درصد هم نرسیده است.

فقط با عفونت طبیعی، صدها هزار یا بالقوه میلیون ها نفر جان خودشان را از دست می دهند؛ بنابراین، دستیابی به واکسن می تواند بترین راه برای پیشگیری از شیوع این بیماری کشنده باشد.

بعلاوه، اگر سیستم ایمنی طبیعی افراد ضعیف شود، ممکن است موج های جدیدی از عفونت، شبیه ویروس آنفولانزای فصلی بروز پیدا کنند. به شرطی که واکسن تاثیر زیادی در پیشگیری از بیماری داشته باشد، مصونیت ایجاد شده توسط واکسن می تواند از محافظت ناشی از عفونت طبیعی بهتر باشد.

سخن آخر

خطر عفونت مجدد در بیماران کرونا | پزشکت

یک مطالعه جدید و بزرگ از انگلستان کشف کرده است که آنتی بادی های محافظتی در برابر ویروس کرونا در افرادی که از COVID-19 بهبود یافته اند به سرعت کاهش می یابد. آنتی بادی های ویروس کرونا به سرعت کم می شوند و منجر به بروز خطر عفونت مجدد در بیماران می شوند.

یک واکسن ماندگار و موثر بهترین هدف برای دستیابی به ایمنی کلی است، اما هنوز مشخص نیست که واکسن COVID-19 چه مدت دوام خواهد داشت.

به طور معمول، این واکسن ها مستقیم یا غیرمستقیم بر روی پروتئین سنبله که ویروس های کرونا را منحصر به فرد می کند، تاثیر می گذارند. پس از تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن می تواند به سرعت ویروس های کرونا ویروس را تشخیص دهد و در صورت حمله، توانایی تکثیر ویروس را مختل می کند و از انتشار آن به سایر قسمت های سیستم ایمنی بدن پیشگیری می کند. واکسن از ورود ویروس به سلول ها، تکثیر آنها و بیمار شدن افراد جلوگیری می کند.

قبل از اینکه واکسن کرونا ویروس ساخته شود و در دسترس عموم قرار بگیرد دولت ها باید برای توزیع عادلانه آن برنامه ریزی کنند. زیرا وقتی واکسن تصویب می شود، اکثر کشورها دوز کافی برای واکسیناسیون را برای همه افراد ندارند. دولت ها باید از الان در مورد توزیع واکسن کرونا ویروس تصمیم درست بگیرند. تا به محض در دسترس قرار گرفتن آن بتوانند واکسن را طبق برنامه توزیع کنند.

بدون داشتن یک برنامه مشخص، زمان ارزشمندی از دست می رود. دولت ها ممکن است مجبور به تصمیم گیری سریع شوند که در تحقق کامل پتانسیل یک واکسن موفق نیستند. با توجه با اینکه بیماری کرونا ویروس بیشتر بر قشر امر و گروه های محروم جامعه تأثیر می گذارد، دولت باید وضعیت توزیع واکسن را کاملا طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده مشخص کند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز