لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سوزاک، یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی (STDs) است. این بیماری، یک عفونت باکتریایی است که از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی با فرد مبتلا، منتشر می شود. سوزاک می تواند منجر به بروز ناباروری و سایر مشکلات جدی در سلامتی افراد شود. بروز این بیماری در جوانان 15 تا 24 ساله شایع است.

درمان سوزاک معمولاً آسان است، اما به تأخیر انداختن درمان می تواند عوارض جدی و بعضاً دائمی در پی داشته باشد. به عنوان مثال، بیماری التهابی لگن (PID) در زنان زمانی رخ می دهد که سوزاک، رحم یا لوله های رحمی را تحت تأثیر قرار می دهد و این وضعیت می تواند منجر به ناباروری شود.

عوارض در مردان مبتلا به سوزاک شامل اپیدیدیمیت و التهاب لوله ای است که اسپرم را حمل می کند. اپیدیدیمیت نیز می تواند منجر به ناباروری شود.

بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک نمی دانند که به آن مبتلا هستند. بنابراین ممکن است بدون اینکه بدانند، آن را به دیگران منتقل کنند. مردان مبتلا به سوزاک ممکن است علائمی داشته باشند. اما زنان مبتلا به سوزاک، اغلب هیچ علامتی ندارند یا علائم سوزاک را با عفونت مثانه یا واژن اشتباه می گیرند.

مطالعه بیشتر: انواع بیماری های مقاربتی

جهت ویزیت غیرحضوری و محرمانه با متخصص عفونی همین الان کلیک کنید.

درد هنگام ادرار کردن از علائم سوزاک-پزشکت

علائم سوزاک

بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک اغلب هنگام ادرار احساس سوزش می کنند. علائم این اختلال در مردان، عبارت اند از:

  • تورم کیسه بیضه
  • احساس درد هنگام ادرار کردن
  • احساس درد یا حساسیت در بیضه ها
  • وجود ترشحات سفید، زرد یا سبز در آلت تناسلی

زنان همچنین احتمال دارد افزایش ترشحات واژن و خونریزی بین پریود را تجربه کنند. علاوه بر آن، علائم رکتوم نیز می تواند در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی در فرد رخ دهد. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکم
  • ترشحات واژن
  • خونریزی بین پریود ها
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • احساس درد هنگام ادرار کردن

اگر سوزاک ناشی از رابطه جنسی دهانی باشد، احتمال دارد فرد دچار عفونت گلو شود، اما هیچ علائمی مشاهده نکند. سوزاک یک عفونت باکتریایی است و اگر مایع منی یا واژن که حاوی این باکتری است وارد چشم شود، می تواند منجر به بروز عوارض مایع منی در چشم شود و حتی در فرد التهاب ملتحمه ایجاد کند که معمولاً آن را Pinkeye می نامند.

زگیل تناسلی

مطالعه بیشتر: عوارض رابطه جنسی دهانی

سوزاک همچنین می تواند سایر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار دهد:

  • رکتوم. علائم و نشانه ها شامل خارش مقعدی، ترشحات چرکی از راست روده، لکه های خون قرمز روشن روی بافت توالت و مجبور شدن به فشار در حین اجابت مزاج است.
  • چشم ها. سوزاک که چشم شما را تحت تأثیر قرار می دهد می تواند باعث درد چشم، حساسیت به نور و ترشحات چرکی از یک یا هر دو چشم شود.
  • گلو. علائم و نشانه های عفونت گلو ممکن است شامل گلودرد و تورم غدد لنفاوی گردن باشد.
  • مفاصل. اگر یک یا چند مفصل توسط باکتری ها (آرتروز سپتیک) آلوده شوند، ممکن است مفاصل آسیب دیده، به خصوص در حین حرکت، قرمز، متورم و بسیار دردناک باشند.

علل سوزاک

باکتری N. gonorrhoeae علت اصلی سوزاک است. این باکتری ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند و عفونت می تواند در هر غشای مخاطی بدن، از جمله در دستگاه تناسلی، دهان، گلو، چشم ها و راست روده ایجاد شود. سوزاک می تواند از طریق تماس جنسی که شامل آلت تناسلی مردانه، واژن، مقعد یا دهان است از فردی به فرد دیگر منتقل شود. مردان برای انتقال یا ابتلا به سوزاک نیازی به انزال ندارند.

سوزاک در حین زایمان نیز می تواند به کودک منتقل شود. همه افراد فعال جنسی ممکن است به سوزاک مبتلا شوند.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص بیماری های عفونی بپرس.

آزمایش سوزاک چیست؟ | پزشکت

تشخیص سوزاک

برای تشخیص این وضعیت، پزشک از فرد در مورد علائم و سابقه پزشکی وی سوال خواهد کرد. آنها همچنین یک آزمایش را انجام می دهند، که شامل نمونه ادرار یا یک سواب آلت تناسلی مردانه، مجرای ادرار، مقعد یا گلو است.

اگر شما یک زن هستید، از دهانه رحم شما نمونه برداری می شود. اگر مرد هستید، ممکن است پزشک از دهانه مجرای ادرار شما سواب بگیرد. هم برای مردان و هم برای زنان، ممکن است از یک ناحیه مشکوک به عفونت، مانند دهان یا راست روده، نمونه برداری شود. آزمایش ادرار هم برای مردان و هم برای زنان استفاده می شود.

برخی از تست های سوزاک را می توان با کیت تست STD در خانه انجام داد. اگر پزشک شما، انجام آزمایش در خانه را توصیه می کند، مطمئن شوید که تمام دستورالعمل ها را به دقت دنبال می کنید. پزشک شما ممکن است آزمایش هایی را برای تشخیص ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی، علاوه بر انجام آزمایش سوزاک، تجویز کند.

این تست ها ممکن است شامل آزمایشات کلامیدیا، سیفلیس و یا HIV باشد. اگر شما یک زن هستید، ممکن است از شما خواسته شود که 24 ساعت قبل از آزمایش از استفاده از دوش یا کرم های واژینال خودداری کنید. برای آزمایش ادرار، هم مردان و هم زنان نباید 1 تا 2 ساعت قبل از جمع آوری نمونه، ادرار کنند.

نتیجه منفی یا طبیعی

نتایج تست شما ممکن است که به صورت منفی، که به آن نرمال نیز می ‌گویند، یا مثبت، که غیرطبیعی نیز نامیده می ‌شود، باشد. یعنی اینکه هیچ باکتری سوزاک یافت نشده است. اگر علائم خاصی دارید، ممکن است نیاز باشد تا آزمایشات STD اضافی را انجام دهید.

نتیجه مثبت یا غیر طبیعی

در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، شما به باکتری سوزاک آلوده شده اید. برای درمان عفونت، با آنتی بیوتیک درمان خواهید شد. حتما تمام دوزهای مورد نیاز را مصرف کنید. درمان آنتی بیوتیکی باید عفونت را متوقف کند، اما برخی از انواع باکتری های سوزاک در برابر برخی آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند (داروها کمتر موثر یا بی اثر می شوند).

اگر علائم شما پس از درمان بهبود نیافت، پزشک شما ممکن است “آزمایش حساسیت” را تجویز کند. تست حساسیت برای کمک به تعیین اینکه کدام آنتی بیوتیک در درمان عفونت شما موثرتر است، استفاده می شود. صرف نظر از نوع درمان تان، حتماً شریک جنسی خود را از مثبت بودن آزمایش سوزاک مطلع کنید. به این ترتیب، او می تواند به سرعت مورد آزمایش و درمان قرار گیرد.

جهت ویزیت آنلاین با متخصص عفونی روی لینک کلیک کنید.

آزمایش سوزاک

چه زمانی باید آزمایش سوزاک انجام دهم؟

از آنجایی که بسیاری از افرادی که به سوزاک مبتلا هستند، علائم قابل توجهی را بروز نمی دهند، تعدادی از سازمان های بهداشتی، غربالگری منظم سوزاک را برای برخی از نوجوانان و بزرگسالان بین 15 تا 65 سال توصیه می کنند، از جمله این گروه ها، عبارت اند از:

  • زنان زیر 25 سال: همه زنان فعال جنسی زیر 25 سال باید سالانه غربالگری سوزاک را انجام دهند.
  • افراد مبتلا به HIV: افراد مبتلا به HIV باید حداقل سالی یک بار از نظر ابتلا به سوزاک غربالگری شوند.
  • زنان 25 سال و بالاتر: زنان 25 سال و بالاتر که با عوامل خطر عفونت سوزاک رو به رو هستند، باید به صورت سالانه غربالگری شوند.
  • زنان باردار: از آنجایی که سوزاک در هنگام زایمان از مادر به کودک منتقل می شود، همه زنان باردار زیر 25 سال باید آزمایش شوند. زنان باردار 25 سال و بالاتر در صورت افزایش خطر ابتلا به عفونت سوزاک، باید غربالگری شوند.

عوامل خطری که بر دفعات انجام غربالگری سوزاک تأثیر می گذارند، عبارت اند از:

  • استفاده نامناسب از کاندوم
  • رابطه با شرکای جنسی متعدد
  • مصرف غیر قانونی مواد مخدر
  • تجارت جنسی برای پول یا مواد مخدر
  • تماس جنسی با افراد دارای فعالیت جنسی متعدد
  • رابطه با یک شریک جنسی جدید در 60 روز گذشته
  • ابتلا به یک STD در گذشته یا شریک جنسی که اخیراً در مورد STD درمان شده است.

هر فردی که با علائم ابتلا به سوزاک مواجه است، باید برای تشخیص ابتلا به این عفونت، آزمایش شود.

مطالعه بیشتر: پیشگیری از بیماری های مقاربتی

برای مشاوره محرمانه با متخصص آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

درمان سوزاک-پزشکت

درمان سوزاک

هرفردی که مبتلا به سوزاک باشد، لازم است برای پیشگیری از بروز عفونت آنتی بیوتیک مصرف کند. این درمان نمی تواند مشکلی را که از قبل عفونت، ایجاد کرده است را رفع کند، بنابراین بهتر است که بیماری در اسرع وقت درمان شود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)یک دوز منفی 250 میلی گرم سفتریاکسون عضلانی (روسفین) و 1 گرم آزیترومایسین خوراکی (Zithromax) را توصیه می کند. اینها انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها هستند.

اگر فرد پس از گذشت چند روز هیچ گونه بهبودی در علائم خود مشاهده نکرد، باید با پزشک خود مشورت کند. آنها احتمال دارد نیاز به آزمایش بیشتری داشته باشند تا مشخص شود که آیا این روش درمانی موثر است یا خیر.

فرد باید در هر قرار ملاقات بعدی نیز شرکت کند و از انجام رابطه جنسی، تا زمانی که پزشک بگوید انجام این کار بی خطر است، پرهیز کند.

اگر سوزاک در دوران بارداری رخ دهد، لازم است تیم مراقبت های بهداشتی را از این موضوع مطلع کنید. عفونت می تواند در حین زایمان به نوزاد منتقل شود، در این وضعیت معمولاً نوزاد تازه متولد شده فوراً به آنتی بیوتیک نیاز دارد.

بعضی از نوزادان تازه متولد شده به التهاب ملتحمه مبتلا می شوند و سوزاک یکی از دلایل احتمالی آن است. علائم معمولاً 2-4 روزپس از تولد ظاهر می شود و شامل قرمزی و چرک ضخیم در چشم و پلک های ملتهب است. در صورت بروز هر یک از این علائم، بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. آنها همچنین می توانند از یک بیماری جدی تر مانند مننژیت یا عفونت باکتریایی ناشی شوند.

عوارض سوزاک

سوزاک می تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شدید شود. به همین دلیل، مهم است که این بیماری در اسرع وقت درمان شود. سوزاک در زنان، می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • PID
  • ناباروری
  • درد مزمن لگن
  • حاملگی خارج رحم.
  • اپیدیدیمیت
  • تب
  • بثورات پوستی
  • درد مفاصل
  • افزایش خطر ابتلا به HIV / AIDS

عوارض سوزاک در نوزادان

نوزادانی که در هنگام تولد از مادرشان سوزاک می شوند، می توانند کوری، زخم در پوست سر و عفونت ایجاد کنند. عوارض بعدی عفونت می تواند در دوران بارداری و زایمان رخ دهد. سوزاک بدون درمان، می تواند باعث افزایش خطر زایمان زودرس یا مرده زایی شود. سوزاک همچنین می تواند به نوزاد تازه متولد شده منتقل شود، که در نتیجه باعث ایجاد عفونت مفصلی، از دست دادن بینایی یا باکتری می شود.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز